گیاه گون کوهی با خواصی حیرت انگیز در طب سنتی

گیاه گون کوهی با خواصی حیرت انگیز در طب سنتی


منبع: نمناک

508

1398/6/5

18:06


"گون" یگ گیاه دارویی است که برای بسیاری از مشکلات مورد استفاده قرار می گیرد، از خواص گیاه گون "استرا گالوس" می توان به بهبود عملکرد کلیه، بهبود درد قفسه سینه و کاهش وزن اشاره نمود.

گیاه گون کوهی با خواصی حیرت انگیز در طب سنتی

خواص دارویی و درمانی گیاه گون (استرا گالوس)

گیاه گون یک گیاه دارویی است که ریشه آن برای داروسازی استفاده می شود. گیاه گون برای بسیاری از مشکلات استفاده می شود، اما تا کنون شواهد علمی کافی برای تعیین موثر بودن یا نبودن آن وجود نداشته است. گیاه گون به صورت خوراکی جهت حساسیت های فصلی، مشکلات قلبی، دیابت و تقویت و تنظیم سیستم ایمنی بدن مصرف می شود و همچنین خواص بسیاری دارد که در ادامه این بخش از سلامت نمناک به آنها خواهیم پرداخت.

خواص گیاه گون برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

بهبود عملکرد ایمنی بدن:

یکی از استفاده های کلیدی گون به جای داروها، بهبود عملکرد سیستم ایمنی است. هرچند نیازمند مدرک است، یکی از روش هایی که گون موثر واقع می شود، افزایش تولید سلول های ایمنی بدن است. این گیاه ممکن است فعالیت ضد ویروسی متعادلی داشته باشد و به جلوگیری از سرماخوردگی کمک کند. شواهد کمی در مورد مطالعه بر روی انسان در این موضوع وجود دارد، هرچند تاثیر گیاه گون در واقع یک اثر ضد ویروسی است.

گیاه گون برای بیماری قلبی:

گیاه گون همچنین برای مشکلات متعدد قلبی به کار می رود. این گیاه همچنین ممکن است تاثیر ادرار آوری نیز داشته باشد که فشار خون را کاهش می دهد و باعث راحت تر شدن رگ های خونی می شود. این موضوع در مطالعات بر روی انسان اثبات نشده است، بنابراین نباید به عنوان جایگزین دارو استفاده شود.

گیاه گون کوهی

فواید گیاه گون برای بیماری ها قلبی

گیاه گون برای خستگی و تقویت بنیه:

شواهد محدودی وجود دارد که داروهای گیاهی محتوای گیاه گون، ممکن است قادر باشد تا استحکام و بنیه را در ورزشکاران تقویت کند. علاوه بر آن، این گیاه ممکن است با ضعف و خستگی در بیماران سرطانی مقابله کند.

گیاه گون برای تسکین علائم شیمی درمانی:

شیمی درمانی عوارض جانبی منفی بسیاری دارد. بنابر بر برخی مطالعات، گیاه گون ممکن است بعضی از این علائم را تسکین دهد. افراد تحت شیمی درمانی که گون مصرف می کنند دریافته اند که این گیاه، 36٪ حالت تهوع، 50٪ استفراغ و 59٪ اسهال را کاهش داده است.

گیاه گون برای بهبود عملکرد کلیه:

گیاه گون ممکن است از سلامتی کلیه با بهبود جریان خون و نتایج آزمایش کلیه حمایت کن، مانند اندازه پروتئین در خون.

گیاه گون برای حساسیت فصلی:

تحقیقات اولیه نشان می داد که مصرف روزانه محصولاتی که حاوی 160 میلی گرم عصاره ریشه گون باشد در حدود 3 تا 6 هفته، علائمی مانند آبریزش بینی، خارش و عطسه ناشی از حساسیت های فصلی را التیام می بخشد.

گیاه استراگالوس

خواص گیاه گون برای حساسیت های فصلی

گیاه گون برای درد قفسه سینه:

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف روزانه 20 گرم گون به صورت خوراکی و در مدت دو هفته؛ می تواند مقیاس عملکرد قلبی را در افراد دارای درد در ناحیه قفسه سینه بهبود دهد.

فقدان گلبول قرمز ناشی از مشکلات مغز استخوان:

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف گون به صورت وریدی به همراه استروئید استانوزولول، علائم کم خونی و کمبود تعداد گلبول های قرمز را در افراد مبتلا به کم خونی ناشی از مشکلات مغز استخوان را بهبود می دهد.

سیروز کبدی:

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که تزریق ترکیبی از عصاره گون و گیاه دانشن به ورید به صورت روزانه به مدت بیش از 90 روز، عملکرد کبد را در افراد دارای سیروز کبدی بهبود می بخشد.

گیاه گون برای آسم:

تحقیقات اولیه نشان می دهند که مصرف ترکیب گیاه گون با کوردیسپس و پیاز فریتالاریا به مدت 6 ماه علائم آسم متعادل را بهبود می دهد.

 

گون برای آسم

خواص گیاه استراگالوس برای آسم

گیاه گون برای مشکلات بینایی در افراد مبتلا به دیابت:

پژوهش های اولیه اذعان می کنند که مصرف محصولات گیاهی حاوی گون برای بیش از 10 ماه بینایی را در افراد مبتلا به دیابت بهبود می بخشد.

گیاه گون راه حل مشکل از دست دادن شنوایی:

تحقیقات اولیه نشان می دهند که دریافت گون به صورت داخل وریدی به مدت ده روز می تواند شنوایی را در افرادی که ناگهانی کر شده اند یا به علت صدای بلند شنوایی خود را از دست داده اند، بهبود بخشد.

فواید گیاه گون برای ایدز:

شواهد درباره اثرات گون در افراد مبتلا به ایدز واضح و روشن نیست. افرادی که با ترکیبات خاصی از گیاه گون به همراه مواد دیگر به مدت 4 ماه درمان می شوند، بهبود را در علائم ایدز و عملکرد ایمنی بدن از خود نشان داده اند در حالیکه بعضا گون در ترکیب با مواد دیگر این خاصیت را از خود نشان نمی دهد پس در واقع این مورد در حد یک ایده ی ثابت نشده است اما گیاه گون اثر خود را روی سلول های بدن مبتلا به ایدز نشان دهده است.

گیاه گون برای سرطان ریه:

شیمی درمانی با پایه پلاتین برای درمان نوعی سرطان ریه استفاده می شود. تجزیه و تحلیل تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف محصولات گیاهی حاوی گیاه گون در کنار شیمی درمانی با پایه پلاتین می تواند ریسک مرگ در افراد مبتلا به سرطان ریه را بعد از یک تا سه سال بعد از درمان کاهش دهد.

 

فواید گون

خواص گیاه گون برای سرطان ریه

ضعف بعد از سکته:

پژوهش های اولیه نشان می دهد که مصرف گون به مدت 4 هفته، ضعف افرادی که اخیرا دچار سکته شده بودند را بهبود می دهد.

خواص گون برای بیماری التهابی لوپوس:

تحقیقات ابتدایی نشان می دهد که مصرف وریدی گون به مدت 12 روز از هر ماه در طی سه ماه در کنار دیگر داروها می تواند علائم این بیماری را بهبود داده و عفونت های این بیماری را کاهش دهد.

خواص گون برای کاهش وزن:

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف ترکیبی از گون با دیگر مواد با کالری پایین، کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن را بهبود نمی دهد.

خواص ریشه گون

کاهش استرس:

اضطراب و استرس مزمن می تواند باعث آثار منفی در بدن ما می شود. از این رو این دو مورد باید تحت نظر باشند. گون می تواند به مهار کردن سطح استرس و افزایش آرامش در ذهن و بدنمان کمک کند. آنهایی که از بدخلقی و تنش عصبی رنج می برند، می توانند از این گیاه دارویی باستانی بهره ببرند.

 

کاهش استرس

خواص ریشه گون برای کاهش استرس

خواص ضد پیری گیاه گون:

این یکی از مهمترین و محبوبترین استفاده های گون می باشد، از آن جایی که کسی آثار پیری را دوست ندارد. ریشه گون به کاهش علائم پیری بر روی پوست کمک کرده و به رشد بافت ها نیز کمک می نماید و از علائم بیماری های مزمن جلوگیری می کند. برای چروک و لکه های ناشی از پیری، ریشه گون می تواند به شدت مفید باشد.

خواص گون برای سلامت رگ های خونی:

شریان های آسیب دیده اغلب باعث فشار خون بالا می شوند. به وجود آمدن رسوب حاوی چربی، کلسترول و کلسیم می تواند به شدت سلامت قلب و عروق را به خطر بیندازد. طی زمان رسوب لخته ها می تواند باعث ایجاد سخت شدن یا همان آهکی شدن شود که منجر با سخت شدن شریان ها شده و جریان مناسب خون را سخت می کند. به وجود آمدن رسوب ها همچنین شریان ها را باریک تر می کند و معمولا باعث انسداد شده که منجر به مشکلات جدی سلامت می شود. خواص مسکن ریشه گون می تواند انسداد شریانی را از بین برده و میزان کلسترول را تعدیل کند.

قند خون سالم:

گلوکز نوعی قند در خون این که مسئول آزاد سازی انرژی برای سلول هاست. پانکراس انسولین می سازد، هورمونی که به جذب گلوکز در سلول ها کمک می کند. گاهی اوقات سلول ها مقاومت می کنند و حالتی پیش می آید که به آن مقاوم شدن به انسولین می گویند در نتیجه پانکراس انسولین بیشتری تولید می کند و در نتیجه فشا بیشتری را تحمل می کند.

همانطور که سلامت نمناک شرح داده است اگر مقدار کمی انسولین ساخته نشود، گلوکز قادر نخواهد بود تا وارد سلول ها شود و از طرفی نیز آن در بدن تجمع می یابد. این فرآیند می تواند منجر به مشکلاتی همچون بیماری دیابت نوع دو شود. تحقیقات اولیه حاکی از آن است که ریشه گون سطح عادی قند خون را حفظ می کند و آثار مثبت آن بر روی تنظیم انسولین، در مطالعات مشاهده شده است.

گیاه گون برای کاهش مشکلات خواب:

بیخوابی و خواب ناآرام می تواند با مصرف ریشه گون برطرف شود. با بهبود سلامت کلی، متابولیسم و تعادل هورمونی بدن، ریشه گون می تواند به ایجاد یک خواب آرام، کمک کند.

 

مشکلات خواب

خواص گیاه گون برای کاهش مشکلات خواب

گیاه گون برای سلامت چرخه سلولی:

سلول ها در بدن شما به طور مداوم رشد و تقسیم می شوند. گاهی اوقات نظم چرخه سلولی به هم می ریزد و رشد و رفتار منظم سلول متوقف می شود. مطالعات انجام شده بر روی استفاده از عصاره گون، افزایش پوشش غشای سلول های شریان را نشان داده است.

خواص گون برای ارتقای تسکین زخم:

ریشه گون به شتاب التیام زخم با افزایش بازسازی بافت کمک می کند. طب سنتی چینی از این ریشه جهت درمان زخم ها و ترمیم و جوان سازی اندام ها و بافت های مجروح استفاده می کرده است.

خواص گون برای جلوگیری از عفونت ها:

مصرف منظم گون به جلوگیری از سرما خوردگی و آنفولانزا کمک می کند. خواص ضد ویروسی گون، آن را به یک درمان موثر برای سرماخوردگی و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی تبدیل کرده است.

تداخل ها:

سایکلوفوسفامید برای افزایش قدرت سیستم ایمنی استفاده می شود، گون نیز قدرت سیستم ایمنی را افزایش می دهد بنابراین مصرف گون در کنار این دارو ممکن است تاثیر آن را کاهش دهد.

عنصر لیتیوم با گون تداخل دارد

گون خاصیتی ادرار آور دارد. مصرف گون ممکن است عملکرد بدن در دفع لیتیوم را کاهش دهد. این اقدام میتواند میزان لیتیوم را در بدن افزایش دهد و منجر به عوارض جانبی جدی شود.

داروهای کاهش دهنده سیستم ایمنی بدن با گون تداخل دارند. گون قدرت سیستم ایمنی را افزایش می دهد. مصرف گون در کنار این گروه از داروها ممکن است تاثیر آن ها را کاهش دهد.

 

خواص گون

گیاه گون " استرا گالوس"

عوارض جانبی گون کوهی

تشدید آثار بیماری های خود ایمنی

گون ممکن است برای افراد دارای اختلالات خود ایمنی مضر باشد.

عوارض مصرف گون در مشکلات خونریزی:

گون؛ به خصوص در شکل پودری آن، ممکن است مشکلات خونریزی را تشدید کند.

گون می تواند لخته های خونی را از بین ببرد، که منجر به مشکلات خونریزی می شود. زمانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید مانند آسپرین، نباید گون مصرف کنید. حتی در موارد جراحی، مصرف گون باعث بروز مشکل می شود.

عدم توصیه به افراد دارای فشار خون کم:

گون می تواند فشار خون را کاهش دهد ؛ افراد با فشار خون کم که گون مصرف می کنند ممکن است به ریسک افت فشار خون بیشتر مواجه شوند. این می تواند باعث تشدید مشکلات شود.

مشکلات گوارشی و حساسیت ها با مصرف گون:

گون ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود و همچنین می تواند منجر به حساسیت های شدید شود.

گون به خصوص در شکل پودری خود می تواند موجب مشکلات گوارشی شود و بیشتر آلرژی های که از گون به وجود می آید معمولا استثنایی هستند. گون نوعی حبوبات محسوب می شود. از این رو حساسیت به حبوبات مانند لوبیاها و باقلاها، گون می تواند واکنش های آلرژیک را در این موضوع افزایش دهد.

عوارض گیاه گون

تمام خواص، عوارض و نحوه مصرف گیاه گون

مسمومیت با مصرف گون:

بعضی از قسمت های گون می تواند مسموم باشد. اخیرا دریافته شده است که نیمی از گون حاوی سموم مختل کننده اعصاب است. این گیاهان بعضا از لحظه بیرون آمدن از خاک تا جایی که در تابستان خشک شوند، مسموم هستند.

مصرف گون در بارداری:

مصرف گون در زنان باردار ممکن است باعث واکنش های شدید شود. هر چند هیچ تحقیقی از این گفتار پشتیبانی نمی کند و تحقیقی نیز وجود ندارد که بگوید گون برای زنان باردار بدون ضرر است. پس بهتر است زنان باردار از مصرف آن منصرف شوند.

زنان باردار و شیرده:

در حال حاضر هیچ تحقیق کافی انجام نشده است تا نشان دهد گون برای زنان باردار و شیرده سالم باشد.

ریشه گون چگونه مصرف می شود؟

ریشه گون معمولا به صورت کپسول و قرص یا به شکل عصاره مایع در دسترس است. دم نوش گون با خیساندن ریشه ی تمیز شده در آب داغ به وجود می آید، که روش محبوب دیگری برای مصرف است.

گاهی اوقات که در تنظیمات آزمایشگاهی شرایط بدن وخیم می شود، ریشه گون ممکن است کارساز عمل کند علاوه بر آن، ریشه گون یک جزء معمول در لوسیون ها، کرم ها و پمادهای ضد پیری است. خواص تسکین دهنده طبیعی گون، آن را به یک جایگزین مفید با پمادهای موضعی ناگوار تبدیل کرده است.

دوز مصرف و آماده سازی گون:

در طب سنتی چینی، گون معمولا به صورت عصاره یا همان جوشانده به دست می آید. ریشه ها در آب جوشانده شده سپس غربال می شوند. اغلب با دیگر گیاهان مانند جین سینگ ترکیب می شوند.

شواهد علمی کافی برای تعریف یک دوز مصرف مناسب گون وجود ندارد. دوز مصرف مناسب برای شما به عوامل مختلفی مانند سن، جنسیت و تاریخچه پزشکی شما بستگی دارد. با مراقب سلامت خود صحبت کنید تا توصیه های شخصی را دریافت کنید.

خواص گیاه گون (استرا گالوس) و ریشه گون کوهی برای بدن و اعصاب

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو