در مورد جراحی سرطان پوست چه می دانید؟ سرطان پوست یکی از شایع  ترین انواع سرطان در کشور انگلیس است. سرطان نوعی بیماری  است که بر روی سلول های بدن شما تاثیر می گذارد و چون ما بیش از یک نوع سلول پوست داریم، بیش از یک نوع سرطان پوست نیز وجود دارد. این مرور کلی در مورد درمان سرطان پوست به شما کمک می کند انواع مختلف سرطان پوست و گزینه  های درمان موجود برای هر نوع را درک کنید. در این مقاله از بخش بیماری ها و زیبایی، پوست و موی دکتر سلام در مورد جراحی سرطان پوست صحبت خواهیم کرد.

سرطان پوست

جراحی سرطان پوست – انواع سرطان پوست

لایه بالایی پوست، اپیدرم نام دارد. اپیدرم، دارای سه نوع سلول اصلی پوست است.

کارسینوم سلول بازال (BCC)

همانطور که از نامش پیداست، این سرطان از سلول  های بازال در اپیدرم پوست گسترش می یابد. این بیماری شایع  ترین نوع سرطان پوست در افرادی با پوست نسبتا سفید و روشن می باشد و در افراد بالای 75سال شایع  تر است. معمولا، BCC در منطقه  ای از پوست که در معرض نور خورشید قرار دارد، ایجاد می شود مانند سر و گردن. در ابتدا، BCC می تواند به صورت برآمدگی هایی صورتی رنگ و مروارید گونه ظاهر شود، اما این حالت می تواند از یک بیمار به بیمار دیگر، متفاوت باشد. این ضایعه به آرامی رشد خواهد کرد و ممکن است پوسته پوسته شود. به ندرت ممکن است که BCC به قسمت  های دیگر بدن گسترش پیدا کند، با این حال اگر درمان نشود ممکن است موجب آسیب به ساختار های موضعی شود.

کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC)

این سرطان کراتینوسیت ها است. این دومین سرطان پوست در افراد با پوست سفید و روشن است و در افراد مسن تر نیز شایع  تر است. SCC بر روی  صورت،  به ویژه در اطراف گوش  ها یا لب  ها ایجاد می شود. این بیماری ممکن است به شکل پوسته های قرمز یا صورتی رنگ شروع شود و شبیه به زگیل رشد کنند.. علاوه بر این، SCC ممکن است لحظه به لحظه تجزیه شده و خونریزی داشته باشد. با رشد SCC، عمیق تر می تواند وارد پوست  شود و می تواند ساختارهای اطراف مانند گوش و بینی را از بین ببرد. این بیماری اگر در مراحل اولیه رشد درمان نشود، قابلیت گسترش به بخش  های دیگر بدن، به ویژه غدد لنفاوی را دارد.

سرطان پوست

ملانومای بدخیم

این نوع سرطان پوست ناشی از رشد سلول  های ملانوسیت است. در حالی که این نوع سرطان پوست، کمتر رایج است، اما خطرناک  ترین نوع سرطان پوست است که به احتمال زیاد به بخش  های دیگر بدن نیز سرایت می کند. ملانوما اغلب در ابتدا شبیه خال است که می تواند در یک قسمت طبیعی پوست و یا بر روی خال موجود رشد کند و سپس معمولا  شروع به رشد با ویژگی  های مشکوک بیشتری می کند.

جراحی سرطان پوست بهترین گزینه درمانی

جراحی به طور کلی بهترین گزینه درمانی برای همه انواع سرطان پوست است.

چرا جراحی سرطان پوست را انتخاب می کنید؟

سرطان پوست یک بیماری بسیار جدی است. در حالی که شدت بیماری با توجه به نوع آن، متفاوت است، اما تمام انواع سرطان پوست می تواند باعث بروز آسیب به سلامتی شما شوند. در زیر می توانید اطلاعاتی در مورد هر نوع سرطان پیدا کنید و  دلایل اینکه چرا کاندیداهای درمان سرطان پوست، باید فوری به دنبال درمان و معالجه باشند.

کارسینوم سلول بازال (BCC)

BCC شایع ترین نوع سرطان پوست در افراد دارای پوست روشن و سفید است. آنها به طور کلی در مناطقی از پوست رشد می کنند که در معرض آفتاب زیاد قرار دارند مانند سر و گردن. آنها اغلب به آهستگی رشد می کنند و به ندرت در بخش های دیگر بدن پخش می شوند. با این حال می توانند آسیب های زیادی به ساختارهای اطراف وارد کنند از جمله  استخوان ها و بافت های زیر پوست. برای پیشگیری از این مساله، باید در اسرع وقت به دنبال درمان باشید زیرا  به آرامی رشد می کنند و در معرض خطر رشد و گسترش کمی قرار دارند و تقریبا همیشه درمان BCC موفقیت آمیز است. اگر BCC به طور کامل برداشته نشود، ممکن است دوباره عود کند. بنابراین، در حالی که گزینه های متعدد درمانی در دسترس هستند، اما بهترین گزینه معمولا جراحی با برداشتن توده سرطانی است.

جراحی سرطان پوست

کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC)

SCC دومین سرطان رایج در بین مردم با پوست روشن و سفید است و معمولا در مناطقی از صورت مثل لب  ها و گوش  ها رشد می کند. همانند BCC، SCC نیز باعث بروز آسیب گسترده  به ساختارهای  مجاور می شود چون عریض  تر و عمیق  تر در پوست رشد می کند که ممکن است نهایتا باعث فرسایش استخوان  ها و بافت  های زیر پوست شود. بنابراین، مهم است که در صورت داشتن SCC، در اسرع وقت به دنبال درمان باشید. SCC  نسبت به BCC، بیشتر به بخش  های دیگر بدن، به ویژه به غدد لنفاوی سرایت می کند. هنگامی که سرطان شروع به گسترش در بدن می کند، درمان موفقیت آمیز، سخت  تر می شود. در نتیجه، درمان زود هنگام SCC به منظور پیشگیری از شیوع سرطان بسیار مهم است.جراحی با برداشتن توده سرطانی SCC بهترین گزینه درمانی است.

ملانومای بدخیم

این نوع سرطان پوست، کمتر رایج است اما خطرناک ترین نوع سرطان نیز می باشد و می توانند در هر جایی از پوست و به سرعت رشد کند. وقتی ملانوما بیشتر به عمق پوست نفوذ کند، احتمال گسترش آن در بدن نیز بیشتر می شود. زمانی که ملانوما در بدن گسترش پیدا می کند، درمان سخت تر شده و منجر به مرگ می شود. بنابراین برداشتن فوری ملانوما در مراحل اولیه رشد، بهترین گزینه برای از بین بردن سرطان و جلوگیری از انتشار آن است.

جراحی سرطان پوست

درمان جراحی سرطان پوست چگونه انجام می شود؟

روش  های مختلفی برای درمان سرطان پوست وجود دارد. نوع روش درمان سرطان پوست که تیم پزشکی شما تصمیم به انجام آن می گیرد، براساس نوع و مرحله سرطان پوست، متفاوت است. تیم پزشکی شما درباره گزینه  های موجود با شما صحبت خواهد کرد و توضیح می دهد که کدام گزینه برای شما مناسب  تر است. گاهی اوقات، تیم پزشکی شما ممکن است سرطان پوست را با استفاده از یک روش ساده و در یک عمل جراحی سرپایی از بین ببرد. گاهی هم ممکن است نیاز به یک روش جراحی گسترده  تر باشد. در نتیجه، زمان عمل تغییر می کند.

1. داشتن رضایت

قبل از انجام هر نوع درمان سرطان پوست، شما باید رضایت خود را به صورت مکتوب اعلام کنید. شما باید فرم رضایت نامه را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید که روشی را که قصد انجام آن را دارید و همچنین خطرات ناشی از آن را کاملا درک کرده اید.

2. بیهوشی

اگر درمان سرطان شما شامل انجام هر نوع جراحی باشد، قبل از عمل به شما داروی بیهوشی داده می شود. برای انجام یک عمل جراحی ساده، جراح معمولا با تزریق یک داروی بی حسی موضعی، محل درمان را بی حس می کند. بنابراین شما در این روش بیدار خواهید بود اما هیچ دردی را احساس نخواهید کرد. بعد از گذشت چند ساعت از عمل، بی حسی از بین می رود.

برای درمان جراحی گسترده تر، استفاده از بیهوشی عمومی ممکن است برای جراحی شما مناسب تر باشد. در این مورد، با متخصص بیهوشی ملاقاتی خواهید داشت و آنها چگونگی عملکرد ماده بیهوشی را توضیح خواهند داد. با بیهوشی عمومی، شما  در طول عمل جراحی به خواب خواهید رفت و با پایان یافتن عمل جراحی، به آرامی از خواب بیدار خواهید شد. ممکن است چند ساعت پس از بیدار شدن احساس گیجی داشته باشید، اما این حالت از بین خواهد رفت. حافظه و تمرکز شما ممکن است به مدت 1 تا 2 روز تحت تاثیر داروی بیهوشی قرار بگیرد اما این مشکل نیز حل خواهد شد.

3. برداشتن سرطان پوست

روش واقعی جراحی که برای از بین بردن سرطان پوست استفاده می شود، بستگی به نوع و مرحله سرطان متفاوت خواهد بود. جراح شما ممکن است از یکی از روش های زیر برای درمان سرطان پوست استفاده کند:

جراحی سرطان پوست

جراحی میکروگرافی موهس ( MMS)

روش جراحی میکروگرافی موهس به جراح این اجازه را می دهد تا به آرامی، لایه به لایه پوست را از ناحیه درمانی جدا کند. آنها از میکروسکوپ استفاده خواهند کرد تا بررسی کنند که آیا سلول  های سرطانی در آخرین لایه پوست وجود دارند یا خیر. آنها به انجام این کار ادامه خواهند داد تا زمانی که هیچ  نوع سلول  سرطانی در لایه پوست وجود نداشته باشد. این روش به منظور برداشتن سرطان پوست و حفظ بافت سالم پوست طراحی شده  است. این روش مناسب  ترین روش مورد استفاده در سرطان کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی است.

برش

جراح با استفاده از یک چاقو یا تیغ جراحی،غده سرطانی را از روی پوست شما قطع کرده و یا اصلاح می کند. چندین روش مختلف وجود دارند که در آنها، جراح می تواند این کار را انجام دهد از جمله :

برش ساده

جراح با استفاده از یک چاقوی جراحی، پوست سرطانی رشد کرده و ناحیه کوچکی از بافت سالم  اطراف آن را بر می دارد. پس از عمل، پوستی که برداشته شده است، برای بررسی میزان بدخیم بودن سرطان، به آزمایشگاه فرستاده می شود. بسته به نتایج، ممکن است به درمان بیشتری نیاز داشته باشید.

برش وسیع

جراح با استفاده از یک چاقوی جراحی، پوست سرطانی رشد کرده و ناحیه  وسیعی از بافت سالم  اطراف آن را بر می دارد.آنها همچنین ممکن است یک لایه عمیق تر از پوست را با یک برش ساده بردارند. سپس جراح، پوست را به آزمایشگاه می فرستد تا میزان بدخیم بودن سرطان را بررسی کند. بسته به نتایج، ممکن است به درمان بیشتری نیاز داشته باشید. جراحان اغلب از این روش برای درمان ملانومای بدخیم استفاده می کنند.

برش اصلاحی

جراح از تیغ ریش تراشی برای تراشیدن یا پوسته پوسته کردن پوست سرطانی رشد کرده استفاده می کند. مجددا جراح، پوست را به آزمایشگاه می فرستد تا میزان بدخیم بودن سرطان را بعد از عمل بررسی کند. بسته به نتایج، ممکن است به درمان بیشتری نیاز داشته باشید.

جراحی سرطان پوست

– بستن برش ها

جراح برای بستن زخم شما در صورت امکان از بخیه استفاده می کند. در برخی موارد با برش وسیع، ممکن است پوست کافی برای بستن زخم و جراحی ترمیمی با استفاده از پیوند پوست وجود نداشته باشد. جراح شما قبل از عمل در صورتی که درباره انجام این کار، شک داشته باشد با شما صحبت خواهد کرد. اگر از ظاهر ناحیه درمان خود بعد از عمل جراحی رضایت نداشته باشید، بعدا می توانید از جراحی ترمیمی استفاده کنید.

5. برگشتن به خانه

به طور کلی، شما می توانید بعد از عمل به خانه برگردید.منطقه درمانی شما برای چند ساعت ممکن است بی حس باقی بماند اما اثرات بی حسی موضعی با گذشت زمان از بین می روند.

در صورت داشتن درمان بسیار وسیع سرطان پوست، ممکن است یک شب را در بیمارستان بستری شوید.

اگر در مورد هر گونه روش درمان سرطان پوست، سوالات بیشتری دارید، می توانید به طور مستقیم با پزشک عمومی یا انکولوژیست خود تماس بگیرید

سرطان پوست

از انجام مشاوره برای جراحی سرطان پوست چه انتظاری باید داشته باشم؟

مشاوره در مورد درمان سرطان پوست شامل ملاقات با یک جراح متخصص و یا یک انکولوژیست و بحث درباره شرایط و گزینه  های درمانی احتمالی است. اگر شما یک درمان خاص را برای سرطان پوست خود انتخاب کنید،یک جلسه مشاوره می تواند برای شما تنظیم شود. در طول این مشاوره درباره درمان سرطان پوست، جراح یا متخصص سرطان در مورد این روش و خطرات و عوارض آن توضیحاتی را ارائه خواهند داد.

در طول این مشاوره، انکولوژیست یا جراح شما ممکن است تعدادی سوال بپرسند. از جمله:

  • سلامتی فعلی شما چگونه است؟
  • آیا از شرایط پزشکی دیگری رنج می برید؟
  • آیا در گذشته عمل جراحی داشته اید؟
  • آیا داروهایی را به طور منظم مصرف می کنید؟ ( شامل داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و یا داروهای گیاهی )
  • آیا سیگار می کشید، الکل می نوشید و یا ازداروهای تفریحی استفاده می کنید؟
  • آیا در حال حاضر و یا در گذشته از حمام آفتاب استفاده کرده اید؟
  • آیا در هنگام خروج از منزل و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اقدامات محافظتی را انجام می دهید؟ ( به عنوان مثال استفاده از کرم ضد آفتاب یا کلاه آفتابی )

مهم است که به این پرسش  ها صادقانه پاسخ دهید تا تیم پزشکی شما بتوانند بهترین و درست ترین روش را برای شما انتخاب کنند. پس لطفا سعی کنید تا حد امکان در جلسه مشاوره ی درمان سرطان پوست خود صداقت داشته  باشید.

سوالاتی که باید در طول جلسه مشاوره جراحی سرطان پوست مطرح کنید

این مشاوره همچنین زمان بسیار خوبی برای شما است که از تیم پزشکی خود سوالاتی را بپرسید. مهم است که از آنچه که در این روش درمانی وجود دارد، خطرات و عوارض آن و میزان بهبودی خود درک خوب و درستی داشته باشید. برخی از سوالاتی که ممکن است بپرسید شامل موارد زیر می باشند:

  • به نظر شما کدام روش جراحی برای من بهتر است؟
  • آیا فکر می کنید که بعد از برداشتن سرطان، ناحیه درمانی من به جراحی ترمیمی نیاز دارد؟
  • آیا سرطان پوست من عود خواهد کرد؟
  • چگونه می توانم پوست خود را از نظر ابتلا به سرطان پوست در آینده کنترل کنم؟

جراحی سرطان پوست

خطرات و عوارض جانبی مهم جراحی سرطان پوست چیست؟

همانند هر عمل جراحی دیگری، درمان سرطان پوست نیز با  برخی خطرات و عوارض همراه است که شما باید از آن آگاهی داشته باشید. مهم است که از تمام خطرات و عوارضی که ممکن است در طول و بعد از درمان شما رخ دهد، اطلاع داشته  باشید. شما قبل از  اینکه برای درمان خود، تصمیم  بگیرید، باید در مورد درمان به خودتان آموزش دهید.

اگر برنامه درمان شامل برش جراحی می باشد، خطرات جراحی بالقوه شامل موارد زیر هستند اما محدود نمی شوند:

عفونت

هر نوع عمل جراحی، ریسک ابتلا به عفونت را به همراه دارد. تیم پزشکی و جراحی شما نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از بروز هرگونه عفونت انجام خواهند داد. اگر پس از برش جراحی یک جراحت، دچار عفونت می شوید،این حالت اغلب منجر به عفونت جزئی زخم خواهد شد. تیم پزشکی شما قادر خواهد بود با تجویز یک دوره کوتاه از آنتی بیوتیک ، آن را درمان کند. عفونت را نباید بدون اینکه درمان شود، رها  کرد چون ممکن است شیوع پیدا کرده و شدیدتر شود. بنابراین مهم است که از علائم عفونت آگاهی داشته باشید تا بتوانید به دنبال کمک های پزشکی باشید. این موارد عبارتند از:

  • التهاب و قرمزی در اطراف زخم که در طول زمان بدتر می شود.
  • التهاب و قرمزی که شروع به پخش شدن از محل برش جراحی می کند
  • ترشح با بوی ناخوشایند یا چرک ناشی از زخم
  • دمای بدن به بیش از 38 درجه سانتی گراد می رسد.
  • دردی که با مصرف مسکن ها تسکین پیدا نمی کند.

سرطان پوست

خونریزی و کبودی

ممکن است شاهد خونریزی کمی از زخم و کبودی پوست اطراف آن باشید. این امری عادی و معمولی است. با این حال، در برخی موارد، خونریزی ممکن است شدیدتر شود و باعث شود که خون در زیر پوست، جمع شده و لخته شود. اصطلاح پزشکی این حالت، هماتوم است. اگر هماتوم گسترش پیدا کند، باید برای رفع آن، عمل جراحی دیگری را انجام دهید. اگر متوجه خونریزی و یا کبودی جدی دیگری شدید،، باید فوری به پزشک جراح خود اطلاع دهید.

برش ناقص

برخی از روش هایی که جراح شما می تواند برای از بین بردن سرطان پوست از آن استفاده کند شامل دو مرحله می باشد. ابتدا آنها تومورهای سرطانی و یک حاشیه از بافت سالم اطراف آن را از بین می برند. سپس، این پوست را بعد از تکمیل عمل جراحی، برای تشخیص وجود سلول  های سرطانی در نمونه، به یک آزمایشگاه می فرستند. از آنجایی که این کار در یک فرآیند دو مرحله  ای انجام می شود، این خطر وجود دارد که سلول  های سرطانی را روی پوست شما رها کرده باشند. اگر این اتفاق بیفتد، جراحی بیشتری برای از بین بردن سلول  های سرطانی باقی مانده لازم خواهد بود.

عوارض جراحی عمومی

تمام عمل های جراحی، با خطرات کلی همراه هستند. این خطرات شامل حالت تهوع و استفراغ، خطرات ناشی از بیهوشی، درد پس از عمل و لخته شدن خون است. برای کاهش خطرات ناشی از عمل جراحی، توصیه می کنیم که برای انتخاب یک جراح متخصص و با تجربه که می توانید به آن اعتماد کنید، وقت بگذارید.

آسیب به ساختارهای اطراف

امکان اینکه عمل جراحی به ساختارهای اطراف ناحیه درمانی شما مانند یک عصب یا یک غده، آسیب برساند، وجود دارد.

جای زخم

روش های درمان سرطان پوست اغلب با بروز جای زخم در منطقه درمانی شما همراه می باشد. در چند ماه اول بعد از عمل جراحی، زخم شما صورتی رنگ و کاملا  واضح و قابل رویت خواهد بود. با این حال، با گذشت زمان و یک رژیم درمانی خوب، جای زخم محو خواهد شد. از جراح خود بخواهید تا توصیه هایی را برای مراقبت از جای زخم، در اختیار شما قرار دهد.

جراحی سرطان پوست

عود مجدد و بازگشت سرطان پوست

متاسفانه، همیشه خطر عود مجدد سرطان پوست وجود دارد و مهم است که از این موضوع آگاهی داشته باشید و به طور منظم هر نشانه و علامت مبنی بر عود مجدد سرطان را مورد بررسی قرار دهید. از جراح خود بپرسید که به دنبال چه علائمی باید باشید. جراح شما به طور کلی توصیه می کند که ماهی یک  بار پوست خود را بررسی و معاینه کنید. همچنین بسیار مهم است که در هر قرار ملاقاتی که پزشک یا جراح  برای شما برنامه ریزی کرده است، شرکت کنید.

چگونه می توانم برای جراحی سرطان پوست ، خود را آماده کنم؟

آمادگی برای درمان، مهم است زیرا باعث می شود که استرس و نگرانی نداشته باشید و بعد از درمان، به سرعت بهبودی حاصل کنید. در زیر نکاتی مربوط به آمادگی قبل از درمان سرطان پوست  آورده شده  است که امیدواریم به شما کمک کند تا برای درمان، خود را آماده کنید.

کارهای خانه

بعد از درمان باید سعی کنید با انجام کار زیاد، خودتان را زیاد خسته نکنید. بنابراین بهتر است قبل از اینکه به بیمارستان بروید برخی کارهای خانه را انجام دهید. به عنوان مثال، ممکن است دوست داشته باشید که خانه را تمیز کنید، لباس ها را بشوئید و یا زباله ها را به بیرون از منزل ببرید. قرار دادن وسایلی که به آنها نیاز خواهید داشت مثل ظروف سفالی و مواد غذایی در سطحی که شما می توانید بدون خم کردن و یا تقلا کردن به آنها دست پیدا کنید نیز می تواند مفید باشد.

خرید

خرید مواد غذایی می تواند یکی دیگر از فعالیت های شدیدی باشد که باعث وارد شدن فشار زیادی بر روی شما می شود. بعد از درمان، ممکن است حس اینکه به خرید بروید، را نداشته باشید بلند کردن کیسه های سنگین ممکن است خسته کننده باشد یا ممکن است باعث وارد شدن فشار بر روی بخیه های شما (بسته به موقعیت آنها) شود. بنابراین ممکن است بخواهید قبل از درمان، برای خرید به یک فروشگاه بزرگ مواد غذایی بروید و خرید کنید همچنین ممکن است دوست داشته باشید که مقداری غذا را آماده کرده و منجمد کنید تا مجبور به آشپزی نباشید.

بچه ها و حیوانات خانگی

برای کمک به پیشگیری از اعمال فشار بیش از حد بر روی خود پس از درمان، از دوستان و خانواده خود بخواهید که از کودکان یا حیوانات خانگی شما به مدت چند روز مراقبت کرده و به شما در این زمینه کمک کنند.

سرطان پوست

رانندگی

بسته به نوع درمانی که داشته  اید، ممکن است بلافاصله پس از درمان، قادر به رانندگی نباشید. اگر از بیهوشی عمومی استفاده کرده باشید، ممکن است به مدت 5 تا 14 روز پس از درمان، نتوانید رانندگی کنید. برای حفظ امنیت خود، منطقی است که یک نفر را انتخاب کنید تا بعد از درمان، شما را به خانه ببرد.

لباس

لباس هایی را انتخاب کنید که گشاد باشند و با اطراف منطقه درمان شده، تماسی نداشته باشند.

رژیم غذایی

مهم است که یک سبک زندگی سالم را بعد از درمان خود حفظ کنید که شامل انجام منظم تمرینات ورزشی، کاهش مصرف الکل و ترک کردن سیگار است.حفظ یک رژیم غذایی سالم نیز مهم است. شما باید سعی کنید غذاهایی بخورید که پروتئین بالا و سدیم کمی دارند. سعی کنید میوه  ها و سبزیجات تازه بخورید. مهم است که به میزان کافی آب بنوشید تا مطمئن شوید که بدن خود را هیدراته نگه داشته اید. همچنین باید سعی کنید از مصرف زیاد قند در زمان بهبودی، خودداری کنید. داشتن سلامت به شما کمک خواهد کرد تا سریع  تر بهبودی حاصل کنید.

خوابیدن

بسته به موقعیت ناحیه درمان، ,ممکن است بخواهید بالش  های اضافی داشته باشید تا بتوانید به راحتی بخوابید. این کار باعث راحتی بیشتر شما شده و به کاهش تورم پس از درمان کمک می کند.

جراحی سرطان پوست

چطور می توانم از سرطان پوست جلوگیری کنم ؟

شما همیشه نمی توانید از پیشرفت سرطان پوست جلوگیری کنید. با این حال، می توانید خطر ابتلا به آن را  با انجام برخی از اقدامات احتیاطی، کاهش دهید. این اقدلمات احتیاطی عبارتند از:

  • از قرار دادن بیش از حد پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش خودداری کنید.
  • با استفاده از کرم ضد آفتاب، از پوست خود محافظت کنید.
  • جلوگیری از آفتاب سوختگی
  • محدود کردن مدت زمانی که در آفتاب سپری می کنید.
  • اجتناب از حمام آفتاب و برنزه کردن پوست
  • پوست خود را از نظر علائم و نشانه های سرطان پوست، به طور منظم مورد بررسی قرار دهید.

مراقبت های بعد از جراحی سرطان پوست

دانستن اینکه پس از درمان انتظار چه چیزی را باید داشته باشید، بخش مهمی از درک این روش درمانی است. جراح یا انکولوژیست می توانند توصیه های خاصی را درباره درمان سرطان پوست و مراقبت های بعد از آن به شما ارائه کنند.

بعد از اینکه تحت درمان قرار گرفتید، تیم پزشکی یا جراحی شما یک قرار ملاقات را برای بررسی روند بهبودی شما ترتیب خواهند داد. اگر قرار است که از نتایج مربوط به نمونه  های پوستی که پس از درمان به آزمایشگاه فرستاده شده اند، با خبر شوید، این نتایج  را در همین جلسات قرار ملاقات دریافت می کنید. علاوه بر این، جراح به محل زخم شما نگاهی خواهد کرد و  بخیه های غیر قابل جذب را می کشد.

جراحی سرطان پوست

بعد از جراحی سرطان پوست چه حسی خواهم داشت؟

اینکه بعد از درمان چه حسی داشته باشید، به نوع درمان شما بستگی دارد. اگر از بی حسی موضعی استفاده کنید، در طول انجام عمل، بیدار و هوشیار خواهید بود  اما چیزی را در منطقه درمان نمی توانید احساس کنید. بعد از جراحی، شما کاملا احساس طبیعی خواهید داشت البته به غیر از مقداری بی حسی در منطقه درمان شده که  ظرف مدت چند ساعت از بین می رود.  با از بین رفتن بی حسی،منطقه درمان شما ممکن است دچار درد شود.

در صورت داشتن جراحی وسیع برای درمان سرطان پوست، ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده شود. در این حالت، در طول عمل جراحی، خواب خواهید بود. با تمام شدن عمل جراحی، بتدریج از خواب بیدار می شوید و تا از بین رفتن اثرات داروی بیهوشی، کمی احساس ضعف و سستی خواهید داشت که این حالت فقط چند ساعت به طول خواهد کشید. ممکن است حافظه و تمرکز شما به مدت یک یا دو روز  پس از عمل جراحی، تحت تاثیر داروی بیهوشی قرار بگیرد. این عوارض جانبی با گذشت زمان از بین خواهند رفت.

چه وقت می توانم بعد از درمان به خانه برگردم ؟

این مساله نیز دوباره به نوع درمان شما بستگی دارد. برای جراحی  های ساده، احتمالا  بتوانید همان روز به خانه بروید. با این حال، اگر جراح شما یک برش جراحی پیچیده  تری را انجام دهد، ممکن است مجبور شوید یک شب را در بیمارستان بستری شوید. شما می توانید از جراح خود درباره  این موضوع در طی جلسه مشاوره، سوال کنید.

بعد از عمل جراحی چگونه می توانم به خانه برگردم؟

توصیه می شود که از یکی از اعضاء خانواده و یا یکی از دوستانتان خواهش کنید که شما را از بیمارستان به خانه ببرند. این کار برای این است که از خطرات ناشی از داروی بیهوشی، در امان بمانید و اینکه مطمئن باشید که کسی در کنارتان هست که بعد از درمان، مراقب شما باشد.

در صورت استفاده از داروی بیهوشی، پس از درمان نمی توانید رانندگی کرده و به خانه بروید. همچنین بسته به دستورات پزشک جراح خود، تا مدت کوتاهی قادر به انجام رانندگی نخواهید بود.

سرطان پوست

بعد از جراحی سرطان پوست چه موقع می توانم به سر کار خود برگردم؟

اکثر بیماران در عرض مدت ۱ یا ۲ روز پس از عمل جراحی، می توانند به سر کار خود بروند. با این حال اگر کار فیزیکی زیادی داشته باشید که بر روی ناحیه درمانی شما تاثیر بگذارد،این مدت زمان ممکن است متفاوت باشد. تیم پزشکی شما قادر خواهد بود که توصیه  های بیشتری را در این زمینه به شما بدهد. علی رغم برگشتن به محل کار، باید سعی کنید تا جایی که امکان دارد چند روز اول بعد از جراحی را استراحت کنید.

ورزش پس از جراحی سرطان پوست

شما می توانید بعد از گذشت 7 تا 21 روز پس از عمل جراحی، فعالیت  های ورزشی سبک خود را از سر بگیرید. جراح شما می تواند یک بازه زمانی دقیق تری به شما بدهد چون این کار به محل و اندازه ناحیه درمان شما بستگی دارد.

چگونه می توانم از عود مجدد سرطان پوست جلوگیری کنم؟

یکی از جنبه های مهم درمان سرطان پوست، پیشگیری و نظارت است. برای پیشگیری بیشتر از پیشرفت سرطان پوست، مهم است که اقدامات احتیاطی مناسب را هنگام خروج از منزل و قرار گرفتن در معرض نور خورشید انجام دهید که شامل استفاده از یک کرم ضد آفتاب با SPF بالا، پوشیدن کلاهی که بر روی صورت و گردن شما سایه می اندازد و همچنین ننشستن  در زیر نور مستقیم خورشید برای مدت  زمان طولانی است. همچنین مهم است که در تمام قرار ملاقات  های منظمی که با پزشک خود دارید، شرکت کنید. برای نظارت بر پوست خود به منظور پیشگیری از رشد بیشتر سرطان پوست، باید به طور مرتب پوست خود را از نظر هر گونه تغییر مشکوکی، معاینه و بررسی کنید. جراح یا انکولوژیست به شما خواهد گفت که چند بار به انجام این کار نیاز دارید و چه زمانی باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید.


بیشتر بدانید: کرم ضد آفتاب؛ دستور العمل جدید FDA درباره کرم ضد آفتاب


چگونه باید از زخم های جراحی سرطان پوست مراقبت کنم؟

زخم  های شما ممکن است بعد از برداشتن بخیه  ها، دچار حساسیت شوند. آنها ممکن است صورتی رنگ و برآمده به نظر برسند. جراح شما ممکن است ماساژ روزانه جای زخم را با یک ژل مخصوص زخم و یا یک مرطوب کننده به منظور کمک کردن به صاف و محو شدن جای زخم ها توصیه کند. همان طور که جای زخم  های شما به مرور حساسیت خود را از دست می دهند، می توانید فشار ماساژ را افزایش دهید. مهم است که جای زخم را از نور خورشید دور نگه دارید و یا از کرم  های ضد آفتابی که SPF بالایی دارند استفاده کنید تا از تغییر رنگ پوست خود جلوگیری کنید. این کار همچنین به شما در جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست بیشتر کمک می کند.

به یاد داشته باشید که پیروی کردن از دستورات و مشاوره های انکولوژیست یا جراح سرطان پوست درباره مراقبت های پزشکی، مهم است.

سرطان پوست

سوالات متداول درباره جراحی سرطان پوست

آیا برای درمان سرطان پوست باید به پزشک عمومی مراجعه کنم؟

اگر تحت درمان سرطان خصوصی قرار دارید، انکولوژیست یا جراح متخصص شما ممکن است که از شما بخواهد که یک نامه ارجاعی را تهیه کنید. این نامه ارجاعی می تواند از پزشک عمومی شما، متخصص پوست و یا متخصص سرطان شما باشد.

نامه ارجاعی، به جراح یا آنکولوژیست شما کمک می کند تا شرایط شما را بهتر درک کنند تا بتواند شما را با یک روش مناسب درمان کند.

میزان بقا و زنده ماندن از سرطان پوست چقدر است؟

میزان بقا و زنده ماندن، به نوع و مرحله سرطان پوست شما بستگی دارد. با درمان کارسینوم سلول بازال(BCC) و پس از حذف و تست های آزمایشگاهی، هیچ سلول سرطانی در بافت سالم وجود ندارد که معمولا در این حالت، BCC  درمان شده  است. کارسینوم سلول سنگفرشی(SCC)  نیز مشابه کارسینوم سلول بازال است،  با این حال می تواند به غدد لنفاوی سرایت کند. بنابراین، به پیگیری منظم تری نیاز می باشد.

ملانوما ها وخیم تر و جدی تر هستند و می توانند بعد از درمان مجددا عود کنند که بستگی به این دارد که ملانوم در چه مرحله ای تشخیص داده شده است. شدت ملانوما را می توان با توجه به ضخامت آنها تعیین کرد. ملانومای نازک (کمتر از 76/0میلی متر) به طور کلی با یک پیش آگهی خوب همراه است اما ملانومای کلفت تر اغلب در هنگام تشخیص با درگیری غدد لنفاوی همراه است و پیش آگهی ضعیف تری دارد.

جراحی سرطان پوست

آیا حمام آفتاب باعث سرطان پوست می شود؟

حمام آفتاب دارای اشعه  های ماوراء بنفش مضری است که می تواند منجر به بروز آسیب به پوست شود و به پوست شما ظاهری فرسوده و چرم مانند دهد. به علاوه و از همه مهم  تر، می توانند باعث آسیب به DNA در سلول  های پوستی شما شود.در طول زمان این آسیب می تواند به سرطان پوست تبدیل شود. شواهد اخیر، خطرات استفاده از حمام های برنزه کننده پوست را برجسته تر کرده  است. این شواهد همچنین نشان می دهند که استفاده از حمام آفتاب، یک عامل خطر جدی برای ایجاد و پیشرفت سرطان پوست است.

کدام روش جراحی برای من بهتر است؟

در ابتدا باید گفت که بهترین روش جراحی، بستگی به اطلاعاتی دارد که جراح شما، در نامه ارجاعی که به پزشک متخصص داشته، دریافت می کند.اگر به عمل جراحی نیاز داشته باشید، جراح پوست شما را معاینه می کند تا تصمیم بگیرد که کدام روش، بهترین روش است. آنها همچنین نوع سرطان، مرحله پیشرفت سرطان و اندازه سرطان پوست شما را در نظر می گیرند.علاوه بر این، سابقه پزشکی و جراحی های فعلی و گذشته شما نیز عاملی در تصمیم گیری آنها خواهند بود. جراح با شما درباره بهترین روش جراحی صحبت خواهد کرد و شما نیز می توانید هر گونه سوالی را که دارید از پزشک خود بپرسید.