روش های جلوگیری از بارداری، تاثیرشان بر بدن چیست؟

منبع: نی نی بان

113

1398/6/5

18:43


اکثر معتقدند که روش های جلوگیری از بارداری هورمونی، یک هدف را در پیش دارد: جلوگیری از بارداری. اگرچه در مقایسه با سایر اشکال جلوگیری از بارداری بسیار مؤثر است، اما این اثرات فقط به پیشگیری از بارداری محدود نمی شود. در حقیقت، آنها حتی می توانند برای درمان سایر نگرانی های بهداشتی مانند تسکین قاعدگی، تغییرات پوستی و موارد دیگر استفاده شوند.
با این وجود، جلوگیری از بارداری هورمونی بدون عوارض جانبی نیست. مانند همه داروها، اثرات مفیدی وجود دارد و خطرات بالقوه ای وجود دارد که افراد متفاوت را تحت تأثیر قرار می دهند.
قرص های ضد بارداری فقط با نسخه تجویز می شوند. روشهای ضد بارداری مبتنی بر هورمون به اشکال مختلفی وجود دارند از جمله:
قرص ها (یا داروهای ضد بارداری خوراکی)
تفاوت اصلی بین مارک های مختلف میزان استروژن و پروژستین موجود در آنها است به همین دلیل برخی از خانمها براساس علائم تجربه شده، هورمون خیلی کم یا خیلی زیاد دریافت می کنند و مارک ها را تغییر می دهند. برای جلوگیری از بارداری باید هر روز قرص مصرف شود.
برچسب
برچسب همچنین حاوی استروژن و پروژستین است، اما روی پوست قرار می گیرد. برای تأثیر کامل باید برچسب ها را هر هفته تغییر دهید.
حلقه
مشابه برچسب و قرص، حلقه همچنین استروژن و پروژستین را در بدن آزاد می کند. این حلقه در داخل واژن گذاشته می شود تا واژن بتواند هورمون ها را جذب کند. حلقه ها باید یک بار در ماه تعویض شوند.
عکسبرداری از کنترل تولد (Depo-Provera)
عکس شامل فقط پروژستین است و هر 12 هفته یکبار در مطب پزشک شما اجرا می شود. مطابق گزینه های مربوط به سلامت جنسی، اثرات عکسبرداری که در هنگام تولد وجود دارد می تواند تا یک سال پس از قطع مصرف آن ادامه یابد.
دستگاههای داخل رحمی IUD
هورمونهای هردو و بدون آن وجود دارد. در مواردی که هورمون ها آزاد می شوند، می توانند حاوی پروژسترون باشند. IUD توسط پزشک شما در رحم شما وارد می شود و بسته به نوع آن باید هر 3 تا 10 سال تعویض شود.
کاشت: کاشت حاوی پروژستین است که از طریق میله نازک به بازوی شما آزاد می شود. این توسط پزشک در زیر قسمت بالای بازو قرار می گیرد. تا سه سال ادامه دارد.
هر نوع روش مزایا و خطرات مشابهی دارد، اگرچه نحوه پاسخ بدن به تک تک افراد بستگی دارد. اگر به جلوگیری از بارداری هورمونی عادت دارید، با پزشک خود صحبت کنید که کدام نوع برای شما موثرتر است. اثربخشی به این بستگی دارد که میزان استفاده از جلوگیری از بارداری شما چقدر است. به عنوان مثال، برخی از افراد فراموش می کنند که هر روز قرص مصرف کنند، بنابراین کاشت یا IUD انتخاب بهتری است. همچنین گزینه های کنترل غیرمستقیم وجود دارد که ممکن است عوارض جانبی مختلفی داشته باشد.
اگر قرص کاملا امورد استفاده قرار گیرد تعریف شده است که اگر هر روز یک بار در همان زمان مصرف شود میزان بارداری برنامه ریزی نشده تنها به یک درصد می رسد. برای مثال، فراوشی قرص خود به مدت یک روز خطر ابتلا به بارداری را افزایش می دهد.
با این حال، هیچ نوع جلوگیری از بارداری هورمونی از بیماری های مقاربتی (STD) محافظت نمی کند. شما هنوز هم نیاز به استفاده از کاندوم برای جلوگیری از بیماریهای مزمن مقاربتی دارید.

سیستم تناسلی
تخمدان ها به طور طبیعی هورمونهای زنانه استروژن و پروژستین را تولید می کنند. هر یک از این هورمون ها می توانند به صورت مصنوعی ساخته شده و در داروهای ضد بارداری استفاده شوند.
بالاتر از حد طبیعی استروژن و پروژستین باعث آزاد شدن تخمک از تخمدان نمی شود. بدون تخمک ، اسپرم ها چیزی برای بارور شدن ندارند. پروژستین همچنین مخاط دهانه رحم را تغییر داده و آن را ضخیم و چسبناک می کند و همین امر باعث می شود اسپرم ها مشکل در مسیر یافتن رحم پیدا کنند.
هنگام استفاده از برخی از داروهای ضد بارداری هورمونی مانند IUD Mirena، شما ممکن است دوره های سبک تر و کوتاه تر و کاهش درد گرفتگی قاعدگی و علائم قبل از قاعدگی را تجربه کنید. این تأثیرات از جمله دلایلی است که بعضی از خانم ها به طور خاص برای اختلال افسردگی قبل از قاعدگی (PMDD)، یک شکل جدی از سندرم پیش از قاعدگی قرص ضد بارداری مصرف می کنند. برخی از زنان مبتلا به آندومتریوز نیز برای کاهش علائم دردناک، قرص مصرف می کنند.
استفاده از داروهای ضد بارداری مبتنی بر هورمون حتی می تواند خطر ابتلا به سرطان رحم و سرطان تخمدان را کاهش دهد. هر چه بیشتر آنها را مصرف کنید، خطر شما کمتر می شود. این روشهای درمانی همچنین ممکن است از رشد غیر سرطانی پستان یا تخمدان محافظت کنند. با این وجود، بحث در مورد احتمال اینکه قرص های ضد بارداری هورمونی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند، وجود دارد.
هنگامی که مصرف روش های جلوگیری از بارداری را متوقف می کنید، احتمالاً در طی چند ماه دوره قاعدگی شما به حالت عادی بر می گردد. برخی از مزایای پیشگیری از سرطان ناشی از سالها استفاده از دارو ممکن است برای چندین سال دیگر ادامه یابد.
عوارض جانبی باروری در هنگام تنظیم بدن شما به روشهای ضد بارداری خوراکی، درج شده و لکه دار شامل موارد زیر است:
- از دست دادن قاعدگی (آمنوره) یا خونریزی اضافی
- خونریزی یا لکه بینی بین دوره ها
- سوزش واژن
- حساسیت به پستان
- بزرگ شدن سینه
- تغییر در رابطه جنسی
عوارض جانبی جدی اما غیر معمول شامل خونریزی شدید یا خونریزی است که بیش از یک هفته ادامه می یابد.
جلوگیری از بارداری هورمونی ممکن است کمی خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهد، اگرچه محققان مطمئن نیستند که این به دلیل خود دارو باشد یا دلیل این امر به دلیل افزایش خطر قرار گرفتن در معرض HPV از رابطه جنسی است.

سیستم عصبی، قلبی و عروقی و مرکزی
براساس کلینیک مایو، یک زن سالم که سیگار نمی کشد بعید است عوارض جانبی جدی از طرف داروهای ضد بارداری خوراکی را تجربه کند. با این حال، برای برخی از خانم ها، قرص های ضد بارداری و برچسب ها می توانند فشار خون آنها را افزایش دهند. این هورمونهای اضافی همچنین می توانند شما را در معرض لخته شدن خون قرار دهند.
این خطرات در صورت شرایط زیر بیشتر هم هستند:
- سیگار می کشید یا بالای 35 سال دارید
- فشار خون بالا دارید
- یک بیماری قلبی از قبل موجود دارید
- مبتلا به دیابت هستند
- اضافه وزن نیز یک عامل خطر برای فشار خون بالا، بیماری های قلبی و دیابت محسوب می شود.
این عوارض جانبی در اکثر خانمها نادر است، اما در صورت بروز آنها، بسیار جدی هستند. به همین دلیل روشهای جلوگیری از بارداری هورمونی نیاز به تجویز و نظارت روتین دارند. در صورت احساس درد در قفسه سینه، سرفه کردن خون یا ضعف احساس مراقبت پزشکی کنید. سردرد شدید، مشکل در صحبت کردن یا ضعف و بی حسی در اندام می تواند از علائم سکته مغزی باشد.
اگر قبلاً آنها را تجربه کردید، استروژن ممکن است میگرن را تشدید کند. برخی از خانمها نیز هنگام مصرف داروهای ضد بارداری، تغییر خلق و خو و افسردگی را تجربه می کنند.
از آنجا که بدن برای حفظ تعادل هورمون کار می کند، ممکن است که ورود هورمون ها اختلال ایجاد کند و باعث ایجاد تغییر در خلق و خو شود. اما مطالعات زیادی در مورد تأثیرات بهداشت روانی کنترل تولد بر زنان و بهزیستی آنها وجود دارد. فقط اخیرا یک مطالعه 2017 در مورد نمونه کوچکی از 340 زن سالم مورد بررسی قرار گرفت و دریافت که داروهای ضد بارداری خوراکی باعث کاهش چشمگیر رفاه عمومی می شوند.

دستگاه گوارش
برخی از خانمها هنگام مصرف پیشگیری از بارداری هورمونی، تغییراتی در اشتها و وزن خود ایجاد می کنند. اما مطالعات و شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد کنترل تولد باعث افزایش وزن می شود. یک بررسی از 22 مطالعه به بررسی پیشگیری از بارداری های ضد پروژستین پرداخته و شواهد کمی در بر داشت. در صورت افزایش وزن، میانگین افزایش کمتر از 4.4 پوند طی یک دوره 6 یا 12 ماهه بود.
اما هورمون ها به تنظیم عادات غذایی شما کمک می کنند، بنابراین تغییر در الگوی خوردن ممکن است بر وزن شما تأثیر بگذارد. همچنین می توان برخی از افزایش موقت وزن را تجربه کرد که ممکن است نتیجه احتباس آب باشد. برای مقابله با افزایش وزن، ببینید که آیا بعد از جلوگیری از بارداری، تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کرده اید یا خیر.
عوارض جانبی دیگر شامل تهوع و نفخ است، اما با توجه به اینکه بدن شما به هورمونهای اضافی عادت می کند، بعد از گذشت دو هفته از بین می روند.
اگر سابقه سنگ های کیسه صفرا را دارید، استفاده از جلوگیری از بارداری ممکن است منجر به تشکیل سریع تر سنگ ها شود. همچنین خطر ابتلا به تومورهای خوش خیم کبد یا سرطان کبد نیز افزایش یافته است.
در صورت درد شدید، استفراغ یا زردی پوست و چشم (زردی) به پزشک خود مراجعه کنید. ادرار تیره یا مدفوع به رنگ روشن نیز می تواند نشانه عوارض جانبی جدی باشد.

دستگاه پوستی
برای بسیاری از خانم ها، روش های جلوگیری از بارداری می تواند باعث بهبود آکنه شود. مروری بر 31 کارآزمایی و 579 زن ، به بررسی اثر کنترل زایمان و آکنه صورت پرداختند. آنها دریافتند که برخی از داروهای ضد بارداری خوراکی در کاهش آکنه مؤثر هستند.
از طرف دیگر، ممکن است سایر افراد دچار آکنه شوند و یا اصلاً متوجه هیچ تغییری نشوند. در بعضی موارد، جلوگیری از بارداری ممکن است باعث ایجاد لکه های قهوه ای روشن روی پوست شود. سطح بدن و هورمون های هر زن متفاوت است ، به همین دلیل پیش بینی اینکه کدام عوارض در نتیجه جلوگیری از بارداری رخ می دهد دشوار است.
بعضی اوقات، هورمون های کنترل تولد باعث رشد غیرمعمول مو می شوند. با این وجود، معمولا کنترل تولد به رشد موهای ناخواسته کمک می کند. داروهای ضد بارداری خوراکی همچنین اصلی ترین درمان هیرسوتیسم یا همان موهای زاید است، شرایطی که باعث رشد موهای درشت و تیره روی صورت، کمر و شکم می شود.
اگر احساس می کنید روش جلوگیری از بارداری فعلی برای شما مناسب نیست، با پزشک خود صحبت کنید. صریح و صادق بودن در مورد عوارض جانبی شما و اینکه چگونه آنها را احساس می کنید اولین قدم برای دریافت دوز مناسب و نوع مورد نیاز شماست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو