فشار خون پایین در بارداری، خطر در کمین جنین

منبع: نی نی بان

161

1398/6/6

19:49


سوال مخاطب نی‌نی‌بان:من هفته ۲۰ بارداری هستم. فشارم یکماهه بالا رفته، تحت نظر پزشک هستم. با قرص الدومت دارم کنترل می کنم، گاهی فشارم میاد روی ۱۰ روی ۷/۵ که بنظرم خیلی پایینه. میشه بگید فشار سیستولی و دیاستولی اگه پایین باشه جفتش مثلا چند باشه خطرناکه؟ گاهی باید از فشار بالا نگران بشم.الانم از پایین اومدنش نگرانم.

پاسخ دکتر مرجان قاجار، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی:
دوست عزیز اطلاعات شما ناقص است، تصمیم گیری برای شروع قرص به خیلی چیزها بستگی دارد. باید مشخص شود معاینه قلبی و اکو قلبی شده اید یا خیر. فشار شما روی چند بوده است که دکتر برای شمت قرص تجویز کرده است. در بارداری اگر دیاستول بالای 11 و سیستوا بالای 15 باشد در صورتی که فشار مطمئن باشیم فشار خون خالص بارداری است دارو را شروع می کنیم. اگر با مصرف قرص فشار شما روی 7 و 10 است باید قرص را قطع کنید. وقتی دیاستول زیر 9 باشد شانس اینک جنین مشکل پیدا کند، زیاد است.

فشار خون پایین در بارداری، خطر در کمین جنین

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
فشار خون پایین که به آن هیپوتنشن هم گفته میشود، اغلب همراه با غش کردن و سرگیجه است. در حالت عادی، فشار خون بالا خطرناک تر از فشار خون پایین است. اما در دوران بارداری چون کاهش فشار همراه با سرگیجه و غش کردن است باید جدی گرفته شود. مهمترین دلیل کاهش فشار خون در بارداری بی آب ماندن بدن است. وقتی بدن بی آب می ماند بلافاصله روی جریان گردش خون تاثیر می گذارد و همچنین گرمای شدید نیز روی گردش خون اثر گذاشته و باعث کاهش فشار خون میشود. همچنین ایستادن به مدت طولانی نیز باعث کاهش فشار خون میشود.
وقتی شما باردار هستید، شرایط دیگر هم باعث افت فشار خون شما میشود. بارداری باعث تجمع خون در پاها شده و گردش آن را به مغز کاهش می دهد. بنابراین وقتی دراز کشیده اید و یا هنگامی که نشسته اید و می خواهید برخیزید، احساس سرگیجه و سیاهی جلو چشم را خواهید داشت که باعث ایجاد تاری دید در زن باردار نیز میشود.

خطرات فشار خون پایین در دوران بارداری
به طور کلی، فشار خون پایین در دوران بارداری نگران کننده نیست، مگر اینکه علائمی را تجربه کنید. کاهش بیش از حد ممکن است نشانه یک مشکل جدی و یا حتی تهدید کننده زندگی باشد. فشار خون بسیار پایین می تواند منجر به افتادن، آسیب اندام یا شوک شود.
فشار خون پایین نیز ممکن است نشانه ای از حاملگی خارج از رحم باشد که زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک خارج از رحم زن لقاح انجام می دهد.

آیا فشار خون بر نوزاد تاثیر می گذارد؟
تحقیقات مختلف در مورد فشار خون بالا در دوران بارداری نشان دهنده تاثیر فشار خون بالا بر روی نوزادان می باشد، اما اطلاعات زیادی درباره اثرات فشار خون پایین وجود ندارد. برخی مطالعات نشان می دهد که فشار خون پایین در دوران بارداری ممکن است به مشکلاتی، مانند تولد نوزاد مرده و وزن کم هنگام تولد منجر شود. تحقیقات بیشتری برای درک تاثیر فشار خون پایین بر روی سلامت نوزاد ضروری است.

علائم فشار خون پایین در بارداری
علائم و نشانه های فشار خون پایین ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- سرگیجه
- سرگیجه، به خصوص هنگام ایستادن یا نشستن
- غش کردن
- حالت تهوع
- خستگی
- تاری دید
- تشنگی غیرعادی
- پوست چرب، رنگ پریده یا سرد
- تنفس سریع یا کم عمق
- عدم تمرکز
در صورت وجود علائم فشار خون پایین در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

فشار خون پایین در بارداری، خطر در کمین جنین

خود مراقبت از فشار خون پایین در دوران بارداری
اگر علائم فشار خون پایین مانند سرگیجه را تجربه کردید، بهتر است موارد زیر را امتحان کنید:
- اجتناب از بلند شدن سریع از موقعیت نشسته یا دراز کشیده
- سعی نکنید به مدت زمان طولانی بایستید
- در طول روز وعده های غذایی کم حجم بخورید
- حمام یا دوش خیلی گرم نگیرید
- آب بیشتر بنوشید
- لباس های گشاد بپوشید
همچنین برای جلوگیری از نشانه های فشار خون پایین، رژیم غذایی سالم و مکمل های غذایی قبل از زایمان را در دوران بارداری مصرف کنید.

تأثیر بارداری بر فشار خون
اگر باردار باشید، پزشک یا پرستار به احتمال زیاد فشار خون شما را در هر بازدید قبل از زایمان بررسی می کند. فشار خون، نیروی خون شما است که بر دیواره های شریان در هنگام پمپاژ قلب وارد می شود. این فشار خون می تواند در زمان های خاصی از روز بالا یا پایین برود و اگر احساس هیجان یا عصبانیت کنید ممکن است فشار خون تغییر کند.
فشار خون اطلاعات مهمی درباره سلامتی شما و نوزاد شما نشان می دهد. همچنین می تواند به پزشک برای تعیین بیماری های دیگر مانند پره اکلامپسی کمک کند. تغییراتی که در بدن شما رخ می دهد در طول بارداری می تواند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. هنگام حمل یک کودک، سیستم گردش خون شما به سرعت گسترش می یابد، که ممکن است باعث کاهش فشار خون شود. فشار خون شما در 24 هفته اول بارداری پایین می آید. عوامل دیگری که می توانند به فشار خون پایین کمک کنند عبارتند از:
- کم آبی
- کم خونی
- خونریزی داخلی
- استراحت مطلق
- داروهای خاص
- بیماری قلب
- اختلالات غدد درون ریز
- عفونت ها
- کمبود مواد مغذی
- واکنش آلرژیک

درمان فشار خون پایین در بارداری
گاهی فشار خون پایین در بارداری نیاز به درمان دارد و گاهی نیازی به درمان نیست و این امر بیشتر به علت افت فشار خون وابسته است:
- اگر پایین آمدن فشار خون ناشی از بی آبی بدن باشد، پزشک برای شما سرم وصل میکنه و از مایعات داخل وریدی استفاده خواهد کرد.
- اگر پایین آمدن فشار خون ناشی از تجمع آن در پاها باشد، پزشک به شما توصیه میکند که از جوراب واریس استفاده کنید.مقداری نمک اضافی نیز به افزایش فشار خون کمک میکند.

فشار خون پایین در بارداری، خطر در کمین جنین

چگونه از پایین آمدن فشار خون در بارداری جلوگیری کنیم؟
-
مایعات زیاد بنوشید، مخصوصا آب
- بیشتر به پهلو دراز بکشید تا به پشت، اینکار باعث بهبود درد سیاتیک هم میشود
- اگر احساس غش کردن داشتید، بنشینید و سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید
- هنگام تغییر وضعیت، مثلا برخاستن از زمین به آرامی اینکار را انجام دهید.
- ورزش کردن منظم باعث کنترل فشار خون شما میشود، باتوجه به دستور پزشک ورزش کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو