بهداشت دوران قاعدگی، نکاتی در مورد نوار بهداشتی

منبع: نی نی بان

91

1398/6/6

23:49


دوره عادت ماهیانه یکی از مهم ترین دوره های مهم در طول زندگی خانم هاست که ماهی یک بار در یک بازه ۳ – ۱۰ روزه آن را تجربه می کنند و نشانه سلامت جسمی آن هاست. اما این همه داستان نیست بلکه مراقبت های ویژه، آگاهی و رعایت نکات بهداشتی، باید ها و نباید های این دوره و… چیزهایی هستند که مهم تر از خود دوره قاعدگی به حساب می آیند. این چند روز با دردهایش می آید و می رود اما اصل داستان این است که چطور از جسم و روحمان در این زمان محافظت کنیم. امروز قرار است با هم راجع به پدهای بهداشتی که بسیار مهم هستند، صحبت کنیم.
اول اینکه همه ما می دانیم در این دوره دهانه رحم باز می شود به همین دلیل به راحتی بستر برای ورود انواع عفونت ها فراهم است و ما نیز باید با تمام قدرت از ورود این عفونت ها جلوگیری کنیم. تعویض به موقع پد های بهداشتی یکی از همین نکات است. به دلیل وجود محیط تاریک و مرطوب، باکتری و قارچ ها می توانند برای خودشان حسابی یک عروسی مفصل بگیرند اما برخلاف هر عروسی و جشن دیگری ما باید این عروسی را کنسل کنیم و متأسفانه مانع این وصلت شویم حالا چگونه؟ به این صورت که هر چند ساعت یک بار به خصوص در روزهای تابستان و روزهای اوج خون ریزی پد بهداشتی را مرتب تعویض کنیم. تعویض به موقع پد های بهداشتی می تواند مانع از ایجاد عفونت در دوران قاعدگی بشود.
مسأله بعد انتخاب خود پدها است، ما باید با توجه به نوع پوست و تجربه شخصی خودمان پد مناسب را انتخاب کنیم. امروزه استفاده از پدهای نازک بسیار مورد توجه است اولاً به دلیل ایجاد راحتی بیشتر و ضخامت کمتری که دارد و باعث می شود به راحتی هنگام پوشیدن لباس های جذب بدون هیچ نگرانی از این پدها استفاده کنیم. مورد بعدی جذب بالای پدهای جدید و خاصیت چند لایه بودن آن هاست که باعث می شود خون خارج شده روی سطح پد نماند و بیشترین میزان از خون را جذب خود کند. اما خود این پدها هم دو نوع دارند یکی آن هایی که لایه پنبه و الیافی دارند و دیگر آن پدهایی هستند که لایه رویی شان مشبک است. با توجه به این که کدام از آن ها برایت ایجاد حساسیت، خارش و سوزش نمی کند همان را انتخاب کن.
اندازه، ضخامت و قدرت جذب پدهای مختلف و برای شرایط متفاوتی طراحی می شود پس از پدهای مناسب با شرایط خودت استفاده کن.
بهتر است پدهای بهداشتی که معطر هستند را استفاده نکنی زیرا با توجه به نوع پوست تو نه تنها ممکن است ایجاد حساسیت کند بلکه هر چه از وسایل با مواد شیمیایی کم تر استفاده کنی بهتر است.
مورد بعدی انتخاب لباس زیر نخی و پنبه ای است، هم برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع و هم جلوگیری از بروز حساسیت.
نوشیدن آب زیاد در این روزها بسیار مهم است زیرا آب از دست رفته ای که همراه خون از بدن خارج می شود باید جایگزین شود.
همیشه سعی کن در این روزها یک پاکت یا کیف کوچک همراه خودت داشته باشی که حاوی چند عدد پد، یک لباس زیر تمیز، قرص مسکن برای زمان های به شدت اورژانسی و همچنین چند عدد دستمال باشد.
در تقویم روز جهانی بهداشت قاعدگی وجود دارد و تاریخ آن هم بیست و هشتم ماه می “may” است. دلیل انتخاب این روز این است معمولا فاصله بین هر قاعدگی ۲۸ روز بوده و طول دوره قاعدگی میانگین ۵ روز است. این روز علاوه بر نشان دادن این موضوع که قاعدگی نه تنها امری طبیعی برای بدن خانم هاست بلکه نشان از سلامت آن ها دارد پس نه تها دلیلی برای خجالت کشیدن از آن وجود ندارد بلکه ما باید خوشحال باشیم از این نعمت که نشانگر سلامتی بدن مان است و تا زمانی که پریود می شویم از بسیاری مشکلات در امان هستیم. همانطور که احتمالاً همه ما می دانیم خانم هایی که یائسه می شوند یعنی دوران قاعدگی شان به پایان می رسد تازه مشکلات زیادی در بدنشان نمود پیدا می کند. پس قدردان این موهبت الهی باشیم و تلاش کنیم برای بالا بردن آگاهی های لازم مربوط به حفظ سلامت و بهداشت در این دوران.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو