آیا گزینه طلاق تنها گزینه باقی مانده از ازدواجم است؟

آیا گزینه طلاق تنها گزینه باقی مانده از ازدواجم است؟


منبع: بیتوته

196

1398/6/7

17:44


آیا گزینه طلاق تنها گزینه باقی مانده از ازدواجم است؟



طلاق عاطفی,طلاق توافقی,عوامل طلاق

عوامل طلاق عاطفی


تعریف طلاق چیست؟ چه عواملی روی جدایی و طلاق اثر می‌گذارند؟ شنیده شدن نام طلاق سبب شده که این گزینه در ذهن همه زوج‌هایی که به مشکلی بر می‌خورند وجود داشته باشد. آیا با مفهومی به نام طلاق عاطفی آشنا هستید؟ آیا می‌دانید ممکن است بتوانید زندگی مشتر‌ک‌تان را ادامه دهید و نام طلاق را فراموش کنید؟


اگر به فکر خاتمه ازدواجتان هستید بهتر است با نگاهی آگاهانه عوامل طلاق را ارزیابی کنید در این صورت می‌توانید تصمیمی درست برای روابط مشترکتان بگیرید. در این مطلب قصد داریم در مورد عوامل طلاق عاطفی و دلایل بروز پیشنهاد طلاق از طرف زن یا مرد صحبت کنیم. با ما همراه باشید.


تعریف طلاق عاطفی
اکثر افراد، خاتمه روابط زناشویی به شیوه  قانونی و رسمی (طلاق توافقی یا غیر توافقی) را به عنوان تعریف طلاق می‌شناسند.
 
در حالی که در خیلی از موارد زن و شوهر زیر یک سقف زندگی می‌کنند و به صورت رسمی هرگز درخواست جدایی نداده‌اند با این وجود از یکدیگر طلاق عاطفی گرفته‌اند. طلاق عاطفی در بسیاری از وجوه شبیه طلاق رسمی است.


زن و شوهر آن‌چنان از هم فاصله گرفته‌اند که گویا هرگز بین دو عاشق و معشوقی نبودند و هیچ نسبتی با هم نداشته‌اند.


طلاق عاطفی یک ساز و کار روانشناختی است. در این فرآیند زمانی که همسران احساس کنند ازدواج مانع یا سد راهی برای رفاهشان به شمار می‌رود، خودشان را از لحاظ احساسی و عاطفی از همسرشان جدا می‌کنند.

 

طلاق عاطفی,طلاق توافقی,عوامل طلاق

طلاق عاطفی

 
پیش از آن‌که به این تصمیم رسیده باشید که همسرتان دیگر کسی نیست که بخواهید مابقی زندگی‌تان را با شور و هیجان دنبال کنید،‌حتما احساس کرده‌اید که «همسرم سرد شده». آیا می‌دانید اگر در این مرحله از ارتباط‌تان هستید می‌دانستید که می‌توانید دست به کار شوید و نجات رابطه تان را به جریان بیندازید؟


برای برخی از زوجین این اتفاق پیش از درخواست رسمی طلاق اتفاق می‌افتد. در این موارد درخواست طلاق از طرف زن یا مردی که مدت‌ها از لحاظ احساسی ازدواجش به پایان رسیده، مطرح می‌شود.


نشانه‌ها و عوامل طلاق عاطفی
تفاوتی ندارد که طلاق از طرف زن مطرح شود یا مرد در هر دو حالت فردی که دچار جدایی عاطفی شده دارای ویژگی‌های زیر است:
•    بعد از داشتن سال‌ها ارتباط ناامید کننده در ازدواج، دیگر علاقه‌ای به برقراری ارتباط ندارد.
•  از لحاظ برخورد و رفتاری سرد است و علاقه‌ای به مسائل زندگی مشترکشان نشان نمی‌دهد.
•   برای فرار از یک ازدواج ناخوشایند زمان زیادی را دور از خانه می‌گذراند.
•    تحریک‌پذیر و بی‌تاب است و از تلاش‌های همسرش برای حفظ ازدواج عصبانی می‌شود.
•   میخواهد هر چه زودتر روند طلاق توافقی یا قانونی اجرا شود.

دلایل و عوامل طلاق احساسی متنوع هستند با این وجود 7 مورد از مهم‌ترین فاکتورهای ایجاد کننده آن عبارت هستند از:
1.    ایجاد تفاوت‌های شخصیتی و رفتاری در طول ازدواج
2.    احساس نارضایتی در تصمیمات و روند زندگی مشترک
3.    احساس ناامنی و تقلب در روابط زناشویی
4.    بروز عدم صمیمیت در روابط زوجین
5.    بحث و جدل‌های طولانی
6.    دروغگویی و عدم صداقت
7.    ایجاد حس حسادت و ناامنی در زوجین (عدم اعتماد متقابل)


چه زمانی جدایی را انتخاب کنیم؟
اگر میخواهید طلاق بگیرید چون: همسرتان شما را شاد نمی‌کند، ازدواجتان دیگر سرگرم کننده نیست یا مدت زمان کمی با هم وقت می‌گذرانید، تمایل کم به برقراری روابط جنسی دارد، بهتر است عوض اینکه سریع در ذهن‌تان گزینه‌ای به نام طلاق را مرور کنید، به این فکر کنید که چه دلایلی پشت سرد شدن رابطه جنسی تان هست. چه عواملی سبب شده که اوقات شاد گذشته از دست بروند.
 
می‌بینید، عجله شما برای انتخاب گزینه طلاق و پیش از رسمی کردن آن،‌ شروع فرآیند طلاق عاطفی سبب شده فراموش کنید که می‌توانید به دنبال این بگردید که چرا رابطه کسل کننده شده است.

 

این دلایل برای جدایی کافی نیستند بلکه میتوانید با راه حل‌های ساده‌ای این مشکلات را حل کنید. که در مقاله‌ای جداگانه به آن می‌پردازیم. اما برای اینکه مطمئن شوید عوامل طلاق عاطفی که در ذهن دارید برای جدایی‌تان درست و منطقی است به 3 سوال زیر پاسخ دهید:


•    چرا هنوز زندگی مشترک‌تان را ادامه می‌دهید؟
شاید دلایل قانونی یا مصلحت اندیشی برای بچه‌ها شما را در این ازدواج نگه داشته است. شاید هم فکر می‌کنید راه حل‌هایی برای مشکلات‌تان وجود دارد که هنوز آنها را امتحان نکرده‌اید. اما اگر این سوال را از خودتان پرسیدید و هیچ جواب خاصی در لحظه به ذهن‌تان نرسید شاید زمان جدایی‌تان فرارسیده باشد.


شاید واقعا صدای درون ذهن تان که ترغیب‌تان می‌کرد که با وکیل طلاق تماس بگیرید راست می‌گفته و هیچ نور امیدی برای ادامه ارتباط زناشویی شما وجود نداشته باشد.
 

طلاق عاطفی,طلاق توافقی,عوامل طلاق

نشانه های طلاق عاطفی


پیشنهاد مشورَپ به شما این است که در قدم اول این تصمیم از مشاوره طلاق غافل نشوید و اجازه دهید فرد متخصصی بیرون از ماجرا هم یاورتان باشد.


اگر فکر می‌کنید به آن نقطه‎ای رسیده‌اید که باید پایان این ارتباط را بپذیرید پس تلاش کنید این کار را آگاهانه انجام دهید و تمام کردن رابطه عاشقانه را با چشمانی باز جلو ببرید.


•    نقطه قوتی در ازدواج‌تان وجود دارد؟
آیا چیزی که در زندگی مشترک به آن نیاز دارید را در روابط زناشویی‌تان دریافت می‌کنید؟ شما و همسرتان همدیگر را تحت فشار قرار می‌دهید و به چالش می‌کشید که بهترین وجه شخصیت‌تان را به هم نشان دهید یا احترام زیادی برای همدیگر قایلید و اجازه می‌دهید.
 

طلاق عاطفی,طلاق توافقی,عوامل طلاق

طلاق احساسی


طرف مقابل هم در کنارتان به رشد شخصی برسد؟ واقعیت این است که با گذشت زمان اخلاق و اولویت‌های افراد تغییر میکنند. اگر رشد شخصیتی زوجین در جهت‌های مخالف همدیگر باشند، ناسازگاری اتفاق می‌افتد که یکی از عوامل طلاق توافقی است.
 
•    پایان صحبت هایتان به دعوا و جدل تبدیل می‌شود؟
آیا هر کار ساده‌ای که انجام می‌دهید (مثل تهیه غذا، تماشای تلویزیون و ..) تبدیل به مشاجره می‌شود؟ به نظرتان راهی برای این نزاع‌های جزئی وجود ندارد؟ اولین کاری که در هنگام بروز مخالفت‌تان انجام می‌دهید، فریاد کشیدن و عصبانیت است؟ اگر پاسختان به این سوال مثبت است برایتان خبر خوشی نداریم.


آنچه شما توصیف می کنید نشانه های خوبی نیست و ما هم کم کم داریم به این نتیجه می‌رسیم که طلاق عاطفی شما باید تبدیل به طلاق رسمی شود.این موارد نشانه‌ای از رابطه پایدار و سالم نیستند و هر لحظه احتمال طلاق عاطفی شما را به حقیقت نزدیک تر می کند.


 قدم بعدی مراجعه به دادگاه برای طلاق است؟
اگر با مطالعه درباره نشانه‌های عاطفی به این نتیجه رسیده‌اید که چاره زندگی شما جدایی است، لطفا به این نکته توجه کنید که طلاق تصمیم درستی نیست و با امضا کردن طلاق نامه همه چیز به‌صورت صد در صدی پایان نمی‌یابد.


آسیب‌های روحی، احساس فقدان و احساس پوچی می‌تواند بعد از جدایی به دنبال شما بیاید. پیشنهاد ما به شما این‌است که جه در مرحله طلاق عاطفی هستید و چه در آستانه امضای طلاق نامه به سر می‌برید، تلاش کنید تا کسی را در کنارتان داشته باشید.


تلاش کنید با مشاور زوج درمانگر در ارتباط باشید. فراموش نکنید که شما که خودتان در دل رابطه هستید ممکن‌است فقط از یک چشم‌انداز به مسائل دوخته باشید و مسائلی را دور از نظر قرار داده باشید.


ممکن است در جواب پیشنهاد ما، قیمت بالای مشاوره خانواده، دور بودن مسیر و نداشتن وقت را بهانه کنید. اگر این دلایل را آورده‌اید این نتیجه را می‌گیریم که از مشاوره آنلاین و مشاور تلفنی مشورَپ بی‌خبر هستید.
 

طلاق عاطفی,طلاق توافقی,عوامل طلاق

مشاوره طلاق

 
سامانه مشاوره و روانشناسی آنلاین مشورَپ، جمعی از متخصصین حوزه‏‌های مختلف روانشناسی از جمله مشاوران خانواده را دور هم جمع کرده و تنها فاصله شما برای استفاده از اپلیکیشن مشاوره انلاین خانواده تایپ کردن عبارت دانلود برنامه مشاوره انلاین روانشناسی در هر یک از برنامه های نصب برنامه است.


روش دیگر هم رفتن به وب‌ سایت مشورَپ و استفاده از خدمات مشاوره آنلاین با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو