کری ناگهانی چیست؟ کاهش شنوایی حسی – عصبی ناگهانی که معمولا به عنوان کری ناگهانی شناخته می شود، کاهش غیرقابل توضیح و سریع شنوایی در طی یک یا چند روز است. کری ناگهانی به این دلیل که مشکلی در اندام  های حسی گوش داخلی وجود دارد، اتفاق می افتد. کری ناگهانی اغلب تنها بر یک گوش تاثیر می گذارد. به این عارضه گوش، سکته گوش هم گفته می شود. در این مقاله از بخش حلق، گوش و بینی به بررسی کری ناگهانی یا سکته گوش می پردازیم.

علائم کری ناگهانی

افراد مبتلا به کری ناگهانی اغلب در صبح متوجه از دست رفتن شنوایی شان می شوند. برخی، زمانی که سعی می کنند از گوش ناشنوایشان استفاده کنند، مانند زمانی که از تلفن استفاده می کنند، متوجه مشکل می شوند. برخی دیگر درست قبل از اینکه شنوایی خود را از دست بدهند، متوجه صدایی مانند ترکیدن”پاپ” می شوند. افراد مبتلا به کری ناگهانی ممکن است یک یا چند مورد از این علائم را تجربه کنند: احساس پر بودن گوش، سرگیجه، و یا ایجاد صدای زنگی مانند وز وز در گوش.

کری ناگهانی

گاهی اوقات، افراد مبتلا به کری ناگهانی، به پزشک مراجعه می کنند چون فکر می کنند که کاهش شنوایی آن  ها ناشی از حساسیت، عفونت سینوسی، مسدود شدن مجرای گوش و یا دیگر شرایط معمول است. با این حال، باید در نظر بگیرید که کری ناگهانی یک وضعیت اورژانسی پزشکی است و برای درمان آن سریعا باید به پزشک مراجعه کنید. اگرچه در حدود نیمی از افراد مبتلا به کری ناگهانی، قسمتی یا تمام شنوایی خود به خود برمی گردد، اما معمولا به تاخیر انداختن تشخیص و درمان کری ناگهانی (هنگامی که مشخص می شود) می تواند اثربخشی درمان را کاهش دهد. دریافت درمان به موقع به مقداری زیادی این شانس را افزایش می دهد که حداقل قسمتی از شنوایی تان را به دست آورید.

کارشناسان تخمین می زنند که هر سال بین یک تا شش نفر در هر ۵۰۰۰ نفر این مشکل را تجربه می کنند، اما تعداد واقعی موارد جدید کری ناگهانی  در هر سال می تواند بسیار بیشتر باشد، چرا که اغلب تشخیص داده نمی شوند. کری ناگهانی می تواند در هر سنی رخ دهد، اما اغلب در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰، بزرگسالان را تحت  تاثیر قرار می دهد.

انواع کری ناگهانی

سه نوع اصلی کری ناگهانی وجود دارد:

  • حسی
  • رسانشی
  • ترکیبی

کری ناگهانی حسی

کری ناگهانی حسی رایج  ترین نوع از دست دادن شنوایی است. این مشکل، دائمی است که به دلیل آسیب دیدگی عصب شنوایی (سلول  های مویی کوچک موجود در گوش داخلی) ایجاد می شود. بیماری منیر می تواند باعث از دست رفتن شنوایی حسی شود.

کری ناگهانی رسانشی

کری ناگهانی حسی کم تر اتفاق می افتد. کری ناگهانی رسانشی با انسداد یا آسیب به گوش بیرونی یا میانی شما ایجاد می شود که این مشکل مانع از این می شود که صدا به گوش داخلی شما هدایت شود.

در ناشنوایی رسانشی، گوش داخلی و عصب شنوایی شما آسیب  ندیده است. بسته به علت فقدان شنوایی، این مشکل می تواند موقت یا دائمی باشد. علل می تواند از فشردگی موم تا یک شکستگی آسیب زا در ارتباط بین استخوان های گوش میانی باشد.

کری ناگهانی ترکیبی

گاهی اوقات فقدان شنوایی می تواند ناشی از ترکیب فقدان شنوایی حسی و رسانشی باشد. برای مثال، کری ناگهانی حسی ممکن است به دلیل فشردگی موم باشد. از این مشکل تحت عنوان کری ناگهانی ترکیبی نام برده می شود.

کری ناگهانی

چه چیزی باعث کری ناگهانی می شود؟

اختلالات مختلفی که بر روی گوش تاثیر می گذارنند می تواند منجر به کری ناگهانی شود، اما تنها حدود ۱۰ درصد از افراد مبتلا به کری ناگهانی یک دلیل قابل  شناسایی دارند.

برخی از این شرایط عبارتند از:

بسیاری از این دلایل با سایر شرایط پزشکی یا نشانه  هایی که به تشخیص صحیح اشاره دارند همراه هستند. عامل دیگری که باید در نظر بگیرید این است که آیا ناشنوایی در یک یا هر دو گوش اتفاق می افتد. به عنوان مثال، اگر کری ناگهانی تنها در یک گوش رخ  دهد، تومورهای موجود در اعصاب شنوایی برای بررسی علل خارج می شوند. این بیماری ممکن است باعث ایجاد اختلال در یک یا هر دو گوش شود.

کری ناگهانی

کری ناگهانی چه احساسی دارد؟

ممکن است شنوایی خود را یکباره از دست بدهید. یا شاید چند روز طول بکشد تا توسعه پیدا کند. به طور کلی این مشکل شامل از دست دادن شنوایی است که ممکن است در طی 72 ساعت یا کمتر اتفاق بیفتد.

نه نفر از ده نفر شنوایی خود را در یک گوش از دست می دهند. ممکن است هنوز برخی صداها را از گوش آسیب  دیده بشنوید، اما به مرور کم تر خواهند شد. برای مثال، یک صدای صحبت معمولی ممکن است به یک زمزمه شباهت داشته باشد.

برخی افراد برای اولین بار در هنگام تلاش برای صحبت کردن با تلفن همراه به وسیله گوش آسیب  دیده، متوجه کری ناگهانی می شوند. برخی قبل از اینکه شنوایی شان از بین برود صدای بلندی مانند “پاپ” را می شنوند.

کری ناگهانی چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائم کری ناگهانی را داشته باشید، پزشک شما باید ناشنوایی رسانشی که ناشی از انسداد گوش و به علت چیزهایی مانند تجمع مایع یا فشردگی موم است را بررسی کند. در مواردی که پس از معاینه نیز علت دقیق و مشخص کری ناگهانی یافت نمی شود، پزشک شما باید یک آزمایش به نام شنوایی سنجی خالص را در عرض چند روز پس از شروع علایم و برای شناسایی هر گونه کاهش شنوایی حسی انجام دهد.

با استفاده از شنوایی سنجی خالص، پزشک شما می تواند فرکانس ها یا گام  های مختلف را اندازه گیری کند. نشانه کری ناگهانی  می تواند از دست دادن حداقل ۳۰ دسی  بل (دسی  بل یک واحد اندازه  گیری شدت صدا) در سه فرکانس متصل در عرض ۷۲ ساعت باشد. برای مثال این مشکل باعث می شود که صحبت کردن عادی مانند صدای زمزمه به نظر برسد. بیماران ممکن است متوجه تغییرات ظریف و ناگهانی ای در شنوایی شوند و یا ممکن است این مشکل با آزمایش های دیگر تشخیص داده شود.

اگر شما مبتلا به ناشنوایی حسی ناگهانی هستید، احتمالا پزشک برای تعیین علت اصلی کری ناگهانی تان به انجام آزمایش  های دیگری نیاز خواهد داشت. این آزمایشات ممکن است شامل آزمایش خون، تصویربرداری (معمولا تصویربرداری تشدید مغناطیسی، یا MRI) و تست  های تعادل باشند.

کری ناگهانی

مشکلات مربوط به کری ناگهانی

فقدان شنوایی ناگهانی ممکن است منجر به مشکلات متعددی از جمله از دست رفتن دائمی یا مداوم شنوایی و یا ناشنوایی کامل شود. یک مشکل طولانی  مدت دیگر، توسعه وز وز گوش است که می تواند با احساس دائمی فشار در گوش همراه باشد. در برخی موارد، فقدان ناگهانی شنوایی، احساس بی  قراری درونی و بالا بودن ضربان قلب را به همراه دارد.

کری ناگهانی چگونه درمان می شود؟

معمول  ترین درمان برای ناشنوایی ناگهانی، به ویژه زمانی که علت آن نامعلوم است، کورتیکواستروئیدها هستند. استروئیدها می توانند اختلالات زیادی را درمان کنند و معمولا با کاهش تورم، کاهش التهاب و کمک به مبارزه با بیماری، اثر گذارند. در گذشته استروئید به شکل قرص مصرف می شد. در سال ۲۰۱۱، یک آزمایش بالینی نشان داد که تزریق استروئید (از طریق پرده گوش) به اندازه مصرف خوراکی آن موثر است. بعد از این مطالعه، پزشکان شروع به تجویز تزریق مستقیم استروئید در گوش میانی کردند. از این طریق دارو وارد گوش داخلی می شود. تزریقات می تواند در دفاتر بسیاری از متخصصان گوش و حلق و بینی انجام شود و گزینه خوبی برای افرادی است که نمی توانند استروئید را مصرف کنند و یا می خواهند از اثرات جانبی آن اجتناب کنند.

برای بهترین اثرگذاری، استروئیدها باید به سرعت مورد استفاده قرار گیرند و حتی ممکن است قبل از مشاهده همه ی نتایج آزمایشات، مصرف آن توصیه شود. به تاخیر انداختن بیش از دو یا چهار هفته ای درمان می تواند باعث کاهش دائمی شنوایی شود.

اگر پزشک شما دلیل اصلی مشکل شما را پیدا کند، ممکن است درمان اضافی مورد نیاز باشد. برای مثال، اگر مشکل، ناشی از عفونت باشد، پزشک ممکن است آنتی  بیوتیک تجویز کند. اگر دارویی مصرف کنید که برای گوش مضر است، به شما توصیه می شود که داروی خود را تغییر دهید. اگر یک مشکل خود ایمنی باعث می شود که سیستم ایمنی به گوش داخلی حمله کند، ممکن است پزشک داروهایی تجویز کند که سیستم ایمنی را سرکوب کند.

اگر ناشنوایی شما شدید باشد، به درمان پاسخ ندهد، و یا در هر دو گوش اتفاق بیافتد، پزشک شما توصیه می کند که از سمعک (برای تقویت صدا) یا حتی ایمپلنت های حلزونی (برای تحریک مستقیم ارتباطات شنوایی گوش که به مغز می رسد)استفاده کنید.

اگر کری ناگهانی داشته باشم، باید چه کار کنم؟

اگر کری ناگهانی دارید، پزشک عمومی خود را برای ارجاع فوری به یک متخصص گوش و حلق و بینی با خبر کنید. اگر به هر دلیلی به پزشک عمومی تان دسترسی ندارید، به نزدیک  ترین اورژانس مراجعه کنید. در بیمارستان، برای ارزیابی میزان و نوع کاهش شنوایی، متخصص گوش و حلق و بینی باید آزمایش  های مفصلی را انجام دهد. ممکن است لازم باشد تا برای درمان مناسب در بیمارستان بمانید و یا ممکن است تحت درمان سرپایی قرار بگیرید.

کری ناگهانی

چهار سطح ناشنوایی چیست؟

چهار سطح مختلف کری ناگهانی به صورت زیر تعریف می شود: خفیف، متوسط، شدید و عمیق. این تعاریف به داشتن یک دید کلی در مورد شنوایی شما کمک می کنند، اما به هیچ وجه یک دانش دقیق نیستند. به عنوان مثال، ممکن است فردی، فقدان شنوایی خفیف را در گام های پایین و شنوایی متوسط را در گام های بالا داشته باشد.

ناشنوایی خفیف

فردی با کاهش شنوایی خفیف قادر به شنیدن صداهایی بیشتر از ۲۵ تا ۴۵ دسیبل نیست. این به این معنی است که آن  ها برای شنیدن صدای افراد تلاش خواهند کرد، و صدای تیک تیک ساعت، برگ  ها و یا وزوز تجهیزات الکتریکی را نخواهند شنید. ممکن است شنیدن مکالمات عادی روزمره در محیط  های آرام خوب باشد اما ممکن است در هنگامی که بیش از یک نفر صحبت می کنند و یا جایی که سر و صدای بیشتری وجود دارد، برای شنیدن صدای افراد نیاز به تلاش باشد.

سمعک هایی که برای ناشنوایی خفیف مناسب است، به صورت مدل های کوچکی هستند که درون گوش قرار می گیرند. این ابزارها فقط برای به دست آوردن بخشی از شنوایی مفید است.

ناشنوایی متوسط

به نظر می رسد که محدوده ۴۰ تا ۷۵ دسیبل، کمترین صداییست که فردی با ناشنوایی متوسط، می شنود. این سطح از فقدان شنوایی، تاثیر عمده ای بر توانایی شما در شنیدن حرف  های روزمره، حتی در محیط  های ساکت، خواهد داشت. شما احتمالا هنوز چند کلمه یا بخش  هایی از کلمات را به سختی می شنوید.

سمعک های بسیار زیادی وجود دارند که به این سطح از کاهش شنوایی کمک خواهند کرد. من یک سمعک بلوتوثی را توصیه می کنم تا بتوانید تلویزیون، iPad، تلفن  های هوشمند و غیره را مستقیما به سمعک خود وصل کنید.

ناشنوایی شدید

در حال حاضر همه چیز به سختی شنیده می شود؛ کسی که ناشنوایی شدید دارد قادر نخواهد بود صداهای زیر ۷۵ – ۹۰ دسیبل را بشنود. این به این معنی است که شما قادر نخواهید بود صدای تلویزیون، صحبت افراد، زنگ تلفن و یا سایر صداهای روزمره را بشنوید. هم چنین، مانند گذشته، ممکن است در برخی جنبه ها ناشنوایی شدید و در دیگر موارد خفیف یا متوسط داشته باشید.

اکثر تولیدکنندگان سمعک برای این سطح از ناشنوایی، طیف وسیعی از سمعک ها را ارائه داده اند. در هنگام استفاده از برخی از سمعک ها باید یک قالب گوش کامل بپوشید که برای برخی از افراد دشوار است و ترجیح می دهند از سمعک های کوچک داخل گوشی استفاده کنند.

با این سطح از فقدان شنوایی، اساسا نمی توان چیزی را با کمک ابزارهای کمکی شنید، اما می توان با آن ها به خوبی مکالمه کرد. در مکان  هایی که صداهای پس  زمینه زیادی وجود دارد، مشکلاتی ایجاد می شود، اما هنوز هم امکان صحبت وجود دارد. اگر سطح ناشنوایی تان بالاست، ابزارها به شما کمک می کنند که به راحتی در مکالمات شرکت کنید.

ناشنوایی عمیق

۹۰ دسی  بل، پایین  ترین صدایی است که می توانید در حال حاضر بشنوید. اکنون فقط می توانید صدای اره برقی، ماشین چمن زنی یا موسیقی با صدای بلند را بشنوید. سمعک ممکن است در رساندن برخی از صداها کار ساز باشد، اما این موضوع تضمین نمی شود و کاشت ایمپلنت حلزونی راه  حل محتمل تری برای این سطح از فقدان شنوایی است.

 کری ناگهانی

چه عمل جراحی ای می تواند کری ناگهانی را اصلاح کند؟

اگر شما مبتلا به فقدان شنوایی حسی تشخیص  داده شده اید، در موقعیت خوبی هستید. هم چنین گاهی به آن “ناشنوایی عصبی” نیز می گویند که این رایج  ترین نوع فقدان شنوایی در بزرگسالان است، و می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد؛ دلایلی از جمله، پیری، مواجهه با سر و صدای بلند، بیماری و عفونت، جراحت سر و یا جراحات صوتی، تومورها و یا داروها.

فقدان شنوایی حسی به معنی این است که سلول  های مویی موجود در گوش داخلی و یا مسیرهای عصبی ای که گوش داخلی را به مغز متصل می کنند، آسیب دیده اند. این سلول  های مویی که در حلزون گوش قرار گرفته اند مسئول ترجمه صداهایی هستند که گوش بیرونی جمع می کند و سپس آن  ها را به عصب شنوایی مغز ارسال می کنند تا به عنوان صدای قابل  تشخیص تفسیر کنند.

فقدان شنوایی حسی، دائمی است. هیچ جراحی ای نمی تواند آسیب دیدگی سلول  های مویی حسی را ترمیم کند، اما یک جراحی وجود دارد که می تواند سلول  های آسیب  دیده را نادیده بگیرد.

کاشت حلزون

بزرگسالان و کودکانی با شدت ناشنوایی شدید تا عمیق ممکن است با یک ایمپلنت حلزونی، قادر به بازیابی بخشی از شنوایی خود باشند. برخلاف یک سمعک سنتی که صدا را تقویت می کند، یک ایمپلنت حلزونی بخش آسیب  دیده سیستم شنوایی را دور می زند تا عصب شنوایی را به طور مستقیم تحریک کند.

دو جز اصلی یک ایمپلنت حلزونی عبارتند از:

  • ایمپلنت – یک ابزار الکترونیکی کوچک که با جراحی در زیر پوست پشت گوش قرار داده می شود. آن به الکترودهای متصل در حلزون گوش متصل می شود.
  • بخش خارجی – واحدی که شبیه به یک سمعک پشت گوشی (BTE)است که دارای میکروفون، پردازشگر گفتار و محفظه باتری است. میکروفون، صدا را ضبط می کند و پردازشگر گفتار آن را به سیگنال  های الکتریکی تبدیل می کند. این سیگنال  ها از طریق پوست به شبیه ساز الکترونیکی داخلی که سیگنال را به الکترودهای موجود در حلزون گوش ارسال می کند، منتقل می شوند.

جراحی ایمپلنت حلزونی معمولا به صورت سرپایی و پس یک ارزیابی کامل از سلامت فرد، انجام می شود. این ارزیابی شامل بررسی گوش و ساختار آن، سیستم شنیداری و معاینه فیزیکی جامع برای تعیین سلامت بیمار است. اغلب جراحان جراحی پیوند حلزونی را تا زمانی که استفاده از سمعک با شکست مواجه نشده است، انجام نمی دهند. از آنجا که این عمل بسیار تهاجمی است، تنها برای بیمارانی که ناشنوایی بسیار بالایی دارند، انجام می پذیرد.

کری ناگهانی


بیشتر بدانید: همه چیز درمورد ناشنوایی و اختلال در شنوایی


سمعک های قابل کاشت

طی ده سال گذشته، سمعک ها راه زیادی را طی کرده اند و یکی از گزینه  هایی که اکنون برای آن  هایی که فقدان شنوایی متوسط تا شدید دارند، در دسترس است، استفاده از سمعک تولید شده توسط شرکت فوناک است.

با یک بار شارژ، این وسیله تا چند ماه قابل استفاده است. از آنجا که به پرده گوش نزدیک است، کاربران می گویند که صدای طبیعی  تری را تجربه می کنند. این دستگاه مقاوم در برابر آب، که توسط یک ارائه دهنده معتبر برنامه ریزی شده است، در حین دوش گرفتن و تمرین کردن نیز قابل استفاده است.

با این حال، گاهی احتیاط هم لازم است. این سمعک برای همه مناسب نیست. ممکن است افرادی که دارای کانال  های گوش کوچک بوده و یا مبتلا به فقدان شنوایی شدید تا عمیق هستند، نتوانند از این تکنولوژی بهره مند شوند. اگرچه این سمعک در برابر آب مقاوم است، اما ضد آب نیست و این به این معنی که هنگام شنا کردن یا شیرجه زدن نباید از آن استفاده کرد. علاوه بر این، به این دلیل که کل دستگاه شش تا هشت بار در سال جایگذاری می شود، هزینه این مورد نسبت به سمعک های سنتی گران  تر است.

جراحی برای فقدان شنوایی رسانشی

فقدان شنوایی رسانشی زمانی رخ می دهد که یک انسداد یا آسیب در گوش بیرونی یا میانی رخ داده باشد که مانع از هدایت صدا به گوش داخلی  شود. بسته به علت، فقدان شنوایی ممکن است موقت یا دائمی باشد و گاهی، مداخله پزشکی یا جراحی می تواند شنوایی را بازیابی کند.

کری ناگهانی

لوله PE

اگر کودک و یا نوه شما تا به حال عفونت گوش را تجربه کرده است، حتما می دانید که این وضعیت چقدر دردناک خواهد بود. با توجه به گفته های آکادمی آمریکایی جراحی گوش و حلق و بینی، هر کودک در سن ۵ سالگی حداقل یک بار عفونت گوش را تجربه کرده است. اگرچه این وضعیت معمولا بدون ایجاد صدمات دائمی و خود به خود بهبود می یابد، اما برخی از کودکان مشکلات مزمنی دارند، که می تواند منجر به فقدان شنوایی طولانی  مدت، عملکرد ضعیف درمدرسه و مشکلات گفتاری شود.

در مواردی مانند اینها، پزشک اطفال ممکن است جراحی ای را به منظور قرار دادن لوله  های کوچکی تحت عنوان لوله های برابرسازی فشار (PE)توصیه کند. هم چنین به این لوله ها، لوله  های تمپانوستومی، لوله های میرینگوتومی یا لوله  های تهویه نیز گفته می شود. این استوانه های ریز توسط جراح گوش و حلق بینی و به منظور رساندن هوا به گوش میانی، قرار داده می شوند. لوله  های کوتاه مدت معمولا در عرض شش تا ۱۸ ماه از بین می روند، در حالی که لوله  های بلند مدت به مدت بیشتری در جای خود باقی می مانند و ممکن است لازم باشد تا توسط جراح خارج شوند.

در حالی که کودکان نوپا و نوباوه رایج  ترین دریافت کنندگان لوله  های PE هستند، اما ممکن است بزرگسالانی نیز که از همان شرایط رنج می برند، از مزایای آن بهره  مند شوند. علاوه بر تصحیح عفونت مزمن گوش، ممکن است جراحی برای اصلاح مشکلات شنوایی مرتبط با پرده گوش معیوب یا لوله استوا، سندرم دان یا شکاف کام، نیز توصیه شود.

استاپکتومی

افراد مبتلا به اتواسکلروز ممکن است از استاپکتومی استفاده کنند؛ یک روش جراحی که در آن یک دستگاه مصنوعی طراحی شده برای دور زدن بافت استخوانی سخت غیر عادی موجود در گوش میانی در گوش کاشته می شود.

درست مانند آترواسکلروز که باعث انقباض رگ ها می شود، اتواسکلروز نیز باعث انقباض غیرطبیعی بافت استخوان در گوش میانی می شود. طبق گزارش موسسه ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی، این وضعیت بر سه میلیون آمریکایی تاثیر می گذارد و معمولا زمانی رخ می دهد که استخوان رکابی ای که در گوش میانی قرار دارد، در جای خود گیر می کند. وقتی این اتفاق رخ می دهد، استخوان قادر به لرزیدن و ارسال صدا از طریق گوش نیست، که این امر منجر به شنوایی ناقص می شود.

کری ناگهانی

سه نوع اتواسکلروز وجود دارد:

  • اتواسکلروز استاپیپال، که در آن اتواسکلروز در استخوان رکابی گسترش می یابد و از لرزیدن آن جلوگیری می کند. این امر باعث از دست دادن شنوایی شده و اغلب با عمل جراحی اصلاح می شود.
  • اتواسکلروز حلزونی، که در آن اتواسکلروز به حلزون گوش حمله می کند و باعث آسیب دائمی به سلول های مویی حسی یا مسیرهای عصبی ای که گوش داخلی را به مغز متصل می کند، می شود. از آنجا که این نوع از اتواسکلروز باعث از دست رفتن شنوایی حسی می شود، استاپکتومی جز گزینه های درمانی نیست.
  • اتواسکلروز ترکیبی، که ترکیبی از هر دو است. این مشکل زمانی که این بیماری پیشرفت می کند، می تواند رخ دهد.

علائم اتواسکلروز شامل از دست دادن شنوایی، گیجی و وزوز گوش هستند.

جراحی کری ناگهانی برای همه مناسب نیست

خوشبختانه، در آینده  ای نه چندان دور، افراد مبتلا به فقدان شنوایی، گزینه  های بیشتری را برای بازیابی شنوایی از دست رفته خود خواهند داشت. در حال حاضر، جراحی برای کری ناگهانی می تواند صدماتی را به همراه داشته باشد، در حالی که اغلب افراد با انواع ناشنوایی متداول، به سادگی از سمعک ها استفاده می کنند. دستگاه  های امروزی زیبا، هوشمند و پیشرفته هستند. چه از این بهتر؟ نیازی به جراحی تهاجمی هم نیست! اگر دچار فقدان شنوایی شدید، به نزدیک ترین متخصص مراقبت  های سلامتی شنوایی برای ارزیابی شنوایی تان مراجعه کنید. اگر فقدان شنوایی تان با استفاده از سمعک برطرف می شود، تاخیر نکنید. با متخصص خود در مورد پیدا کردن بهترین سمعک مناسب برای سبک زندگی و بودجه تان صحبت کنید. هرچه زودتر سلامتی شنوایی خود را بازگردانید، سالم تر و خوشحال تر خواهید شد.

بازیابی کری ناگهانی حسی

در صورت آسیب دیدگی، عصب شنوایی و مویچه قابل ترمیم نیست. اما، بسته به شدت آسیب، فقدان شنوایی حسی با سمعک ها و یا کاشت حلزونی با موفقیت درمان می شود. با این حال، این احتمال وجود دارد که فقدان شنوایی شما قابل  بازگشت نباشد.

کری ناگهانی

کاشت حلزون

یک ایمپلنت حلزونی بخش آسیب  دیده یا مجروح سیستم شنوایی را دور می زند و به طور مستقیم عصب شنوایی شما را تحریک می کند. با پیوند حلزونی، بسیاری از افراد (حتی آن  هایی که دچار فقدان شنوایی شدید می شوند) قادر به بازیابی بخشی از شنوایی خود هستند.

بازیابی کری ناگهانی رسانشی

بسته به ماهیت و گستره مشکل، افراد با ناشنوایی رسانشی می توانند بخشی یا قسمت زیادی از شنوایی خود را به دست آورند. با این حال، همه افراد نمی توانند کم شنوایی حسی خود را برگردانند.

رفع انسداد

اغلب، شنوایی می تواند به وسیله برطرف کردن مشکلی که ممکن است باعث انسداد آن شود، به طور کامل احیا شود، مشکلاتی مانند:

  • فشردگی موم
  • عفونت
  • رشد غیر عادی
  • وجود اشیا خارجی در گوش شما

موم و اشیا خارجی را گاهی حتی می توان به صورت غیر تهاجمی حذف کرد. عفونت  های باکتریایی می تواند با آنتی  بیوتیک  ها درمان شود. رشد غیر عادی را نیز می توان با عمل جراحی رفع کرد.

کری ناگهانی

درمان های دیگر کری ناگهانی

اگر فقدان شنوایی رسانشی شما ناشی از اختلالاتی مانند موارد زیر باشد، ممکن است پزشک شما قادر به بازیابی شنوایی تان نباشد:

  • تنگی مجرای گوش، که زمانی اتفاق می افتد که مجرای گوش شما به طور غیر عادی باریک شده است.
  • اگزستوز، یا ضخیم شدن استخوان اطراف مجرای گوش.
  • اتواسکلروز، رشد غیر عادی استخوان در اطراف استخوان رکابی درون گوش میانی.
  • ناپیوستگی زنجیره ای استخوان، یا جداسازی غیر عادی استخوان های گوش میانی: استخوان چکشی، استخوان سندانی و استخوان رکابی

اگرچه گزینه  های درمان پزشکی محدود هستند، اما ممکن است پزشک شما راه  حل  هایی مانند موارد زیر را ارائه کند:

  • سمعک های سنتی
  • سمعک های رسانشی-استخوانی
  • ابزارهای قابل کاشت متصل به استخوان
  • ایمپلنت های گوش میانی

بازیابی کری ناگهانی ترکیبی

در خصوص ناشنوایی ترکیبی، تصمیمات درمانی براساس شرایط خاص ناشنوایی حسی و رسانشی که شما با آن درگیر هستدید، اتخاذ خواهد شد. پزشک شما ممکن است توصیه کند که ناشنوایی حسی، رسانشی یا هر دو را درمان کنید.

گیاهان دارویی -01

گیاهان دارویی مفید برای کری ناگهانی

درخت کهن  دار

درخت کهن دار(گینکو) بومی آسیا است و برگ  هایی بزرگ و شبیه به بادبزن تولید دارد که برای قرن ها است که توسط افراد خورده می شود. به گفته” وب ام دی”، گینکو می تواند گردش خون را بهبود بخشد. گردش خون صحیح درون گوش، همه اجزا را فعال و گوش  های شما را در دمای ایمن نگه می دارد. گینکو همچنین برای افرادی که از بیماری  های شناختی مانند آلزایمر رنج می برند، نیز مفید است.

نعنای دشتی

ثابت شده است که اسید فولیک برای سلامتی گوش مفید است. طبق مطالعه  ای که در جامعه اماری ۱۲۶ نفری بالای 60 سال انجام شده است، فقدان شنوایی مربوط به سن با سطح پایین اسید فولیک در ارتباط است. نعنای دشتی خشک یک راه مفید برای افزایش مصرف اسید فولیک است که شما می توانید از آن در دسرها استفاده کنید و یا آن را به یک دمنوش داغ میل کنید. اسید فولیک همچنین در سبزیجات برگ داری مانند آووکادو، چغندر و لوبیا نیز یافت می شود.

درمان کری ناگهانی با سیر

ثابت شده است که سیر خاصیت ضد باکتری ویژه ای دارد. به این دلیل که اغلب عفونت  های گوش که منجر به ناشنوایی می شوند، ویروسی هستند، سیر می تواند با عفونت  های ایجاد شده توسط باکتری  ها مقابله کند. برای کسب بیش  ترین فواید سلامتی سیر، روغن سیر را از یک فروشگاه غذاهای سالم خریداری کنید. شما می توانید روغن سیر را مستقیما درون گوش دارای مشکل بریزید. اگر این ایده برایتان مناسب نیست، می توانید سیر خام بخورید و از مزایای آن بهره  مند شوید.

شوید

روی، یک ماده مغذی مهم برای سلامت شنیداری است. روی، سیستم ایمنی را تقویت می کند، که از این طریق بدن می تواند از خود در برابر عفونت  های گوشی محافظت کند و رشد سلول های سالم را در گوش  و بدن شما افزایش دهد. ما روی را از طریق مصرف غذا به دست می آوریم، اما شما می توانید جذب روی را با خوردن بیشتر شوید افزایش دهید. شوید حاوی ۰.۱ میلی گرم روی به ازای هر قاشق غذاخوری است. پس سعی کنید تا غذاهای غنی از روی مانند اسفناج مصرف کنید.

درمان کری ناگهانی با زردچوبه

زردچوبه از خانواده زنجبیل است و برای قرن  ها به عنوان دارویی برای درمان عفونت  های ویروسی مثل آنفولانزا مورد استفاده قرار گرفته است. فواید سلامتی زرد چوبه به طور گسترده ای مورد مطالعه قرار گرفته است. زردچوبه می تواند به مبارزه با افسردگی، کلسترول بالا، PMS  و غیره نیز کمک کند. علاوه بر این، زرد چوبه غنی از پتاسیم است که این ماده برای سلامت گوش ها ضروری است. با فزایش سن میزان پتاسیم بدن کاهش می یابد که ممکن است منجر به کاهش شنوایی مرتبط با افزایش سن شود. مصرف زرد چوبه خود را بالا نگه دارید تا میزان پتاسیم بدن خود را در سطح مناسبی حفظ کنید.

اکیناسه

اکیناسه که تحت عنوان گل مخروطی آمریکایی نیز شناخته می شود یکی از گیاهان محبوب و پر از فواید سلامتی است. علاوه بر بهبود سیستم ایمنی و مبارزه با علائم سرما خوردگی، با دیگر عفونت  های غیر عادی که می توانند منجر به کری ناگهانی شوند، نیز مقابله می کند.

این گیاه غنی از آنتی  بیوتیک است که به مبارزه با ویروس  ها یا میکروب هایی که می توانند باعث عفونت گوش داخلی شوند، کمک می کند. علاوه بر این، تورم سینوس ها و بافت  های گوش را کاهش داده و در نتیجه شنوایی را افزایش می دهد.

مزه تلخ آن ممکن است برخی را آزار دهد، اما قطعا فواید آن بسیار بیشتر از طعم آن است. می توانید آن را از سوپرمارکت  ها و یا داروخانه ها و به شکل چای، علف خشک، عصاره مایع یا قرص، تهیه کنید.

کری ناگهانی

چهار درمان طبیعی دیگر برای درمان کری ناگهانی

روغن های معطر

اول، خبر بد. هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد که فقدان شنوایی حسی می تواند با مصرف روغن  های معطر درمان شود. با این حال، روغن  های معطر حاوی خواصی هستند که می توانند به بدن کمک کنند تا با چیزی که ممکن است موجب فقدان شنوایی شود، مبارزه کنند.

به عنوان مثال، اکالیپتوس برای افرادی که حساسیت دارند (که ممکن است این حساسیت باعث تجمع مایع در پشت گوش ها و حتی ایجاد احساس خفگی شود)، عالی است. اسطوخودوس می تواند به وسیله کاهش تورم به کاهش التهاب کلی بدن و در نتیجه فقدان شنوایی کمک کند.

اجتناب از مصرف داروهای اتوتوکسیک

اگر پزشک شما یکی از داروهای اتوتوکسیک را تجویز کرده است، درخواست یک نسخه جایگزین ممکن است به شما کمک کند.

بازی  های ذهنی

توانایی شنیدن صدا تنها یک جنبه از شنیدن است. برای تفسیر معنی صدا و در واقع مفهوم آن، قشر شنوایی مغز باید قادر به پردازش موثر اطلاعات باشد.

یک راه موثر برای کمک به بهبود یا حفظ توانایی پردازش مناسب سخنان (و در نهایت توانایی شنوایی خوب)، تمرین و بهبود مهارت  های پردازش شنیداری است. ممکن است که بازی های مغزی، به خصوص در محیط  های شلوغ تری مانند محیط های دارای صدای پس زمینه، به بهبود شنوایی شما کمک کنند.

آنتی اکسیدان ها

در مطالعاتی مشخص شده است که برخی از آنتی اکسیدان ها به عنوان مثال ویتامین A و ویتامین E به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کرده و به اداره بدن برای مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کنند.