در مورد جراحی بای پس معده برای کاهش وزن چه می دانید؟ این بررسی اجمالی از بخش پزشکی دکتر سلام، در مورد بای پس معده با هدف توضیح اصول و روش های بای پس معده انجام شده  است. همچنین برخی از دلایل متداول برای انجام هر نوع جراحی کاهش وزن در این مقاله توضیح داده خواهد شد. این دلایل به طور کلی و به طور خاص در مورد بای پس معده نیز کابرد دارد. در آخر نیز به طور مختصر نحوه کار بای پس معده و اینکه چرا مردم تصمیم به استفاده از این روش می گیرند را توضیح خواهیم داد.

دلایل انجام عمل بای پس معده چیست؟

به طور کلی، جراحی کاهش وزن روشی فزاینده و موثر برای مقابله با چاقی است. نام پزشکی این نوع از جراحی بریاتریک است. نام پزشکی بای پس معده roux-en-y bypass می باشد. هدف از انجام بای پس معده کاهش وزن قابل ملاحظه و پایدار با کاهش اندازه معده و کاهش طول دستگاه گوارش است. بنابراین مقدار غذایی که می توانید بخورید و مقدار کالری که روده جذب خواهد کرد به صورت طبیعی کاهش پیدا خواهد کرد.

چگونه وزن خود را سریع کاهش دهیم: 3 مرحله ساده بر اساس علم

این عمل جراحی اجازه می دهد تا در 2 سال اول 70٪ از وزن اضافی از بین برود و برای افرادی که BMI بین 30 تا 50 دارند مناسب می باشد. انواع مختلفی از تکنیک های مختلفی وجود دارد که متخصص می تواند برای جراحی کاهش وزن شما استفاده کند. در نتیجه، تکنیکی که جراح شما تصمیم می گیرد از آن استفاده کنند، به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل موارد زیر است:

اهدافی که برای جراحی کاهش وزن دارید

  • BMI فعلی شما
  • وضعیت سلامتی فعلی شما
  • خطرات احتمالی که ممکن است با پیشروی این وضع با آنها روبرو شوید

جراح ممکن است در مورد همه روش های کاهش وزن با شما صحبت کند. براساس صحبت های او شما متوجه خواهید شد که چه روشی برای شما مناسب تر است و انتخاب آگاهانه تری خواهید داشت.

عمل بای پس معده چیست؟

جراح از برش های اینچی برای کاهش اندازه معده شما در عمل بای پس معده استفاده خواهد کرد. همچنین طول دستگاه گوارش شما نیز در این روش کاهش پیدا خواهد کرد. با این کار میزان کالری که قادر به خوردن خواهید بود و بدن شما جذب کند کاهش پیدا خواهد کرد. از آنجایی که این روش جراحی میزان جذب دستگاه گوارش شما را تغییر می دهد، باید از مکمل های ویتامینی و مواد معدنی برای باقی عمر استفاده کنید تا از دریافت مواد مورد نیاز بدن خود مطمئن گردید.

هر عملی مزایای خاص خود را دارد. برخی از شایع ترین دلایلی که مردم برای انجام هرگونه عمل جراحی مخصوصا عمل بای پس معده استفاده می کنند عبارتند از:

  • تمایل به نتایج طولانی مدت کاهش وزن
  • دچار محدودیت های جسمی ناشی از پرخوری هستند
  • برای جراحی های مهم نیاز به کاهش وزن دارند
  • تمایل دارد از روشی استفاده کنند که تثبیت شده و سالها مورد مطالعه قرار گرفته است.

کاهش وزن بعد از 40 سالگی,40 سالگی,کاهش وزن پس از 40 سالگی

چرا عمل جراحی بای پس معده را انتخاب کرده اید؟

به طور کلی جراحی کاهش وزن روشی در حال محبوبیت در مقابله با چاقی است. چاقی از نظر پزشکی به افرادی با شاخص بدنی یا ام بی آی 30 و یا بالاتر اطلاق می شود. علاوه بر داشتن چربی اضافی بدن، افراد چاق در معرض خطر سایر مشکلات جدی سلامتی هستند. این موارد به شرح زیر است:

کاهش وزن برای از بین بردن خطراتی که سلامتی شما را تهدید کند، ضروری است. به طور معمول، بسیاری از افراد با انجام ورزش منظم و داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل قادر خواهند بود به کاهش وزن دست یابند. با این حال این روش برای همه پاسخگو نیست. برخی افراد مبتلا به چاقی در تلاشند تا وزن اضافی خود را از دست بدهند اما با همه تلاش هایی که به وسیله ورزش و رژیم غذایی انجام می دهند، ممکن است به نتیجه دلخواه نرسند. برخی از آنان نیز ممکن است پس از مدتی روند کاهش وزنشان متوقف شود. ممکن است این وقفه باعث شود، فرد دوباره به وزن قبلی خود برگردد. عمل بای پس معده برای افرادی است که برای کاهش وزن نیاز به کمک دارند. این گزینه برای کسانی مناسب است که تصمیم خود را برای کاهش وزن به وسیله جراحی گرفته اند.

کاندیدهای مناسب عمل بای پس معده

افرادی که مستعد عمل بای پس معده هستند به شرح زیر است:

  • افرادی که دارای BMI> 30 و وضعیت پزشکی حاد هستند که می توانند از اثرات کاهش وزن (مانند دیابت یا فشار خون بالا) بهره مند شوند.
  • افرادی که BMI بالای 40 دارند و هیچ مشکل پزشکی دیگری ندارند.
  • کسانی که به دلیل چاقی خود دارای مشکلات سلامتی هستند.
  • افراد دارای مشکل تحرک به دلیل چاقی بیش از حد.
  • کسانی که به دلیل چاقی خود دچار افسردگی یا عزت نفس پایین هستند.
  • افرادی که به اندازه کافی برای جراحی مهم خود وزن مناسب ندارند.
  • افرادی که رژیم و ورزش را امتحان کرده اند موفقیت نبوده به نتیجه دلخواه خود نرسیده اند.
  • کسانی که مایل هستند بعد از عمل به زندگی جدید و سالم تری متعهد شوند.
  • افرادی که چشم انداز مثبتی برای عمل خود دارند.
  • کسانی که برای عمل جراحی خود اهداف واقعی دارند.

اینها برخی از ویژگی های کلی است که ممکن است شما را کاندید مناسبی برای کاهش وزن به روش جراحی بای پس کند. ملاک های بالا الزامی نیست و ممکن است افرادی باشند که بدون داشتن این دلایل عمل بای پس را انجام دهند. تصمیم نهایی بر اساس انتخاب شما و توصیه پزشک است.

هر نوع جراحی مزایا و معایب خاص خود را دارد. بروش بای پس معده، نیز معایب و مزایایی دارد که شامل موارد زیر است:

  • افرادی که بای پس معده انجام داده اند نسبت به جراحی اسلیو معده کاهش وزن بیشتری داشته اند.
  • اثرات این جراحی به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته و سالهاست که مورد استفاده قرار می گیرد.
  • خطر و ریسک آن شامل موارد مربوط به جراحی های اساسی است.
  • بای پس معده دائمی است و برخلاف باند معده، در صورت بروز مشکل قابل برگشت نیست.
  • در این عمل دستگاه گوارش کوتاه می شود بنابراین مکمل های دارویی مادام العمر پس از بای پس معده مورد نیاز است.

بای پس معده

مشاوره در مورد عمل بای پس معده

مشاوره عمل بای پس معده اولین قدم شما برای انجام این عمل است. این مشاوره فرصتی برای شما است که با جراح خود ملاقات کرده و تعامل داشته باشید. در این ملاقات بروشوری به شما داده خواهد شد که حاوی اطلاعات ضروری است. در صورت داشتن سوالات بیشتر آن را با جراح در میان بگذارید. این عمل دو سویه است بنابراین جراح نیز از شما سوالاتی خواهد کرد تا از دلیل عمل شما آگاه شود.

مشاوره ممکن است بین 15 دقیقه تا یک ساعت به طول بیانجامد. شاید در طی این جلسه مشاوره جراح سعی کند خیلی خوش بینانه شما را از شرایط آگاه کند. اما این نحوه  سوال پرسیدن شما است که تضمین می کند چه اطلاعاتی دریافت کنید. باپراس شما باید برای یک عمل بای پس معده درست، سالم باشد. از خطرات و عوارض خود در این عمل آگاه شوید تا بتوانید اطمینان حاصل کنید این روش انتخاب مناسبی برای شما است.

جراح من ممکن است چه سوالاتی از من بپرسد؟

کلیه اقدامات پزشکی خطراتی را به همراه دارد. جراح قصد دارد تا زمینه پزشکی شما را بررسی کند. سوالات جراح نه تنها به او اطمینان خواهد داد که فرد مناسبی برای این عمل هستید، بلکه قادر خواهد بود خطرات مربوط به عمل شما را نیز به حداقل برساند.

ایده خوبی است که در جلسه مشاوره با لیستی از داروهایی که می خورید حاضر شوید. همچنین نوع و دوز مصرفی خود را نیز برای دکتر یاداشت کنید. جراح ممکن است بخواهد زمینه های پزشکی شما را بررسی کند که شامل موارد زیر خواهد شد:

  • وضعیت سلامتی فعلی شما چیست؟
  • آیا از هرگونه شرایط بیماری جدی رنج می برید؟
  • تاریخچه پزشکی و جراحی گذشته شما چیست؟
  • آیا منظم دارویی مصرف می کنید؟ (شامل داروهای تجویز شده بدون نسخه و گیاهی است).
  • آیا می توانید کمی در مورد تلاش های قبلی خود برای کاهش وزن بگویید؟
  • رژیم فعلی و رژیم ورزشی شما چیست؟
  • آیا سیگار می کشید، الکل می نوشید و یا از داروهای تفریحی استفاده می کنید؟
  • آیا آماده هستید که بتوانید پس از جراحی سبک زندگی خود را تغییر دهید تا بهترین نتیجه ممکن را کسب کنید؟

اگرچه ممکن است این اطلاعات برای به اشتراک گذاری با جراح زیاد به نظر برسد اما مهم است که صادقانه به سوالات جواب دهید. به یاد داشته باشید، جراح شما ناظر بر سلامتی شما در طول عمل است. برای تعیین بهترین برنامه درمانی است که این سوالات مطرح خواهد شد.

علاوه بر کسب اطلاعات در مورد سلامت عمومی، جراح ممکن است بخواهد شما را وزن کند. همچنین ممکن است در مورد تلاش های قبلی شما برای کاهش وزن، انگیزه شما برای کاهش وزن و توانایی شما در انجام تغییر سبک زندگی بعد از عمل برای رسیدن به اهدافتان از شما سؤال کنند.

بای پس معده

در طول مشاوره بای پس معده چه چیزی باید بپرسم؟

مشاوره شما ممکن است به سرعت و به طرز باورنکردنی به پایان برسد. بنابراین پیشنهاد می کنیم برای این مشاوره برنامه ریزی کنید. به برخی از سوالات فکر کنید و آنها را از قبل یادداشت کنید. اطلاعاتی درباره این عمل کسب کنید و سوال هایی که برای شما پیش می آید را بنویسید.

ما لیستی از برخی سؤالات متداول در طول مشاور تهیه کرده ایم. ممکن است بخواهید برخی از این سؤالات را از جراح خود بپرسید  یا این سوالات ممکن است باعث شود شما در مورد آنچه می خواهید بپرسید، فکر کنید:

  • آیا اهداف من واقع بینانه هستند؟
  • برای اطمینان از دستیابی به اهدافم چه کاری می توانم انجام دهم؟
  • رژیم بعد از عمل چگونه است؟
  • چه مدت بهبودی من طول خواهد کشید ؟
  • آیا بعد از عمل نیاز به مصرف مکمل های غذایی دارم؟
  • چقدر می توانم انتظار داشته باشم که وزن از دست بدهم؟
  • جای زخم های من چگونه خواهد بود؟
  • آیا نتایج دائمی خواهد بود؟
  • آیا بعد از عمل دچار درد خواهم شد و چگونه می توان این درد را مدیریت کرد؟

آماده شدن برای عمل بای پس معده

با نزدیک شدن به زمان عمل جراحی بای پس معده، احساس اضطراب کاملا طبیعی است. خوشبختانه کارهایی است که می توانید انجام دهید تا ذهن خود را منحرف کنید. نکات مربوط به قبل از عمل به شما کمک خواهد کرد به خوبی برای روز عمل آماده شوید:

اگر سیگاری هستید، می توانید حداقل 6 هفته تا 3 ماه قبل از عمل، سیگار کشیدن را متوقف کنید. اگر سیگار بکشید، خطر عوارض جراحی قبل و بعد از عمل افزایش می یابد. بنابراین، باید بر اهمیت توقف هر چه سریعتر سیگار قبل از بای پس معده تأکید کنیم.

برای کمک به تقویت قدرت بدن قبل از عمل، مهم است سعی کنید رژیم غذایی متعادل و سالم را دنبال کنید و به طور منظم ورزش کنید. جراح در مورد بایدها و نبایدهای خوراکی قبل از عمل با شما صحبت خواهد کرد. این احتمال وجود دارد که شما نیاز به پیروی از یک رژیم غذایی سخت بعد از عمل داشته باشید که جراح برای شما تشریح خواهد کرد. همچنین جراح به شما توصیه می كنند كه در روز جراحی كدام دارو را بخورید و قادر به مصرف کدام دارو نیستید.

آماده سازی کلید بهبودی سریع بعد از انجام عمل بای پس معده است. در زیر مواردی وجود دارد که می توانید قبل از عمل انجام دهید تا بهبودی هرچه سریع تر انجام شود.

بای پس معده

کارهای خانه

کار خانگی گاهی اوقات می تواند تلاش جسمی زیادی نیاز داشته باشد. در طی بهبودی، مهم است که خود را بیش از حد خسته نکنید. بنابراین، برخی از کارهای که ممکن است دوست داشته باشید قبل از ورود به بیمارستان تمام کنید را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، ممکن است دوست داشته باشید سطل زباله را بیرون برده و لباس های شسته شده را پهن کنید.

بهتر است لوازم مورد نیاز را در یک سطح قابل دسترسی قرار دهید. به عنوان مثال وسایل آشپزخانه را روی قفسه یا میز بچینید. مطمئن شوید برای برداشتن وسائل نیازی به کشش یا خم شدن نباشد. این کار باعث می شود تا استرس غیر ضروری بر روی بخیه هایتان وارد نشود.

خرید کردن

ممکن است بعد از عمل جراحی تا مدتی حس و حال خرید کردن نداشته باشید. بنابراین قبل از عمل به یک فروشگاه مواد غذایی بروید و لوازم مورد نیاز را تهیه کنید. ممکن است دوست داشته باشید غذای حاضری بخرید یا فریز کنید تا مجبور نباشید غذا بپزید. خرید آنلاین نیز یکی از روش های قابل استفاده است. شاید لازم باشد قبل از عمل با نحوه کار این فروشگاها آشنا شوید. به یاد داشته باشید که رژیم غذایی شما بعد از عمل باید برای مدت زمانی تغییر کند. جزئیات این مورد توسط جراح و یا متخصص تغذیه شما مورد بحث قرار خواهد گرفت.

حیوانات خانگی و کودکان

اگر فرزند یا حیوانات خانگی دارید، ممکن است دوست داشته باشید از دوستان و خانواده خود بخواهید که در طول دوره نقاهت مراقب آنان باشند. حیوانات خانگی و کودکان می توانند برای شما زحمت زیادی به وجود بیاورند، بنابراین باید کمک بخواهید تا بیش از اندازه اذیت نشوید.

رانندگی

ممکن است شما 5 تا 14 روز بعد از عمل نتوانید رانندگی کنید. جراح در طول مشاوره اولیه بای پس معده، توصیه های ویژه ای در این مورد به شما ارائه خواهد داد. از آنجا که قادر به رانندگی نخواهید بود، باید از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید تا شما را از بیمارستان به خانه ببرد.

خوردن و نوشیدن

بعد از جراحی، نیاز دارید که غذاها را خیلی آهسته وارد رژیم غذایی خود کنید. جراح دستورالعمل های دقیقی را به شما می دهد که باید دنبال کنید. برنامه کلی شامل یک رژیم غذایی اولیه است که فقط به مایعات محدود می شود. سپس نوشیدنی های قوی تر و غذاهای نرم وارد رژیم غذایی شما می شوند. سرانجام پس از گذشت 6 هفته غذاهای جامد می توانند دوباره مصرف شوند، اما در بخش های بسیار کوچکتر از آنچه تا به حال می خوردید. هنگامی که به رژیم غذایی عادی باز می گردید، مهم است که روند غذا خوردن شما سالم و متعادل باشد.

لباس

شما باید بعد از عمل تا زمانی که در دوران نقاهت هستید لباس گشاد بپوشید. لباس هایی که در قسمت جلو زیپ دارند، فشار کمتری وارد می کنند، بنابراین ممکن است راحت تر باشند. ممکن است دوست داشته باشید یک هفته کفش یا صندل بپوشید تا از خم شدن غیر ضروری جلوگیری کنید. به این ترتیب، شما هیچ گونه فشار غیر ضروری بر روی بخیه های خود قرار نخواهید داد و بدن شما قادر به بهبودی خواهد بود.

خواب

ممکن است دوست داشته باشید از وجود بالش های طبی یا کوسن ها در خانه اطمینان حاصل کنید. با کوسن ها و بالش ها می توانید استراحت کنید یا بخوابید. این مسئله احتمالاً در اولین روزهای بعد از عمل جراحی برای شما راحت تری بیشتری به ارمغان خواهد آورد. علاوه بر این به کاهش یا جلوگیری از تورم کمک خواهد کرد. جراح شما در صورت لزوم داروهای ضد درد برای شما تجویز می کند. به وسیله این داروها هر دردی که تجربه می کنید در توانایی خواب شما تاثیری ندارد.

بای پس معده

نحوه انجام عمل بای پس معده

عمل بای پس معده معمولاً بین 1 تا 3 ساعت طول می کشد. در ادامه اطلاعاتی در مورد عمل بای پس در اختیار شما قرار داده ایم. از جراح خود بخواهید در صورت لزوم اطلاعات بیشتری به شما بدهد.

1. رضایت

قبل از عمل جراحی با جراح خود ملاقات خواهید کرد. برای تأیید اینكه دوست دارید با روش بای پس معده پیش بروید، باید فرم رضایت نامه امضا كنید. توصیه می کنیم وقت خود را برای مطالعه دقیق فرم صرف کنید. این کار به منظور اطمینان از درک کامل خطرات، فواید و عوارض احتمالی عمل جراحی انجام می شود. همچنین، قبل از امضای فرم رضایت، حتماً هر سؤالی را که دارید بپرسید.

2. بیهوشی

قبل از عمل جراحی با متخصص بیهوشی خود ملاقات خواهید کرد. عمل بای پس معده تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. این بدان معناست که شما در طول عمل خواب خواهید بود. بعد از عمل به تدریج از خواب بیدار خواهید شد اما ممکن است چند ساعت احساس خواب آلودگی کنید تا اینکه بیهوشی عمومی از بین برود. ممکن است برای یک روز یا کمتر متوجه مشکلات حافظه و تمرکز شوید اما با گذشت زمان به حالت عادی بر می گردید.

بای پس معده

3. برش

دو روش برای انجام عمل بای پس معده وجود دارد. برخی از جراحان ترجیح می دهند به روش سنتی با استفاده از برش های بزرگ عمل کنند. با این حال، بیشتر جراحان با استفاده از برش های “سوراخ کوچک” کار خود را انجام می دهند که شامل انجام کار از طریق 1-5 برش کوچک در شکم است. این برش ها کوچک، با حداقل قابلیت تهاجمی هستند و بنابراین جای زخم های کوچک سریع تر التیام می یابند. جراح شما می تواند هنگام حضور در جلسه مشاوره اولیه، در مورد برش های ویژه جراحی به شما بگوید. ممکن است براساس اندازه و شکل بدن شما در موقعیت های متفاوت تصمیمات متفاوتی گرفته شود و همیشه به یک صورت نیست.

4- انجام بای پس معده

بعد از انجام برش با یکی از دو روش، در قسمت بالای شکم شما قسمت داخلی آن توسط جراح باز خواهد شد و معده را کوچک خواهد کرد. این ساختار به اندازه ی یک گردو باقی می ماند و فقط می تواند تا 30 میلی لیتر غذا را در خود نگه دارد. این مقدار در مقایسه با معده طبیعی است که دارای ظرفیت 1 لیتر یا 1000 میلی لیتر است.

مرحله بعدی شامل جراحی است که با برش روده کوچک انجام می شود. این کار باعث می شود تا سیستم گوارش مستقیماً به کیسه تازه شکل گرفته وصل شود. بنابراین، هنگامی که دوباره بعد از عمل به خوردن غذا روی می آورید، غذا به این کیسه کوچک معده وارد شده و مستقیماً به روده کوچک منتقل می شود. این امر باعث می شود كه مواد غذایی بیشتر قسمتهای معده شما و روده كوچك را دور بزنند و نام این عمل از همین جا آمده است. سپس غذا مستقیماً وارد قسمت میانی روده کوچک شما می شود که توسط بدن قابل پردازش و جذب است.

5- بستن برش ها

جراح برای بستن برش های بدن شما هنگام جراحی از بخیه استفاده می کند و برش ها را با پانسمان می پوشاند. ممکن است این پانسمان باعث کاهش زخم در شکم شما شوند و هرگونه تورم را کاهش دهد. شما باید در طی 10 تا 14 روز بعد از عمل جراحی خود به بیمارستان بازگردید تا جراح شما بتواند بخیه ها را جدا کند. کارمندان بیمارستان قبل از اعزام به خانه برای شما قرار ملاقات تعیین می کنند.

6. بازگشت به بخش

کارمندان بیمارستان شما را به محض کامل شدن عمل جراحی باز می گرداند. قبل از اینکه دوباره احساس بیداری کامل کنید، دو ساعت خواب خواهید بود. این امر به این دلیل است که بیهوشی مدتی طول می کشد تا از بین برود. ممکن است بیهوشی تأثیر منفی بر روی حافظه و هوشیاری شما داشته باشد. این مسئله در طی 1 تا 2 روز به حالت عادی باز می گردد. جراح برای کنترل هرگونه دردی که ممکن است بعد از عمل بای پس معده داشته باشید، داروی مناسب شما را تجویز خواهد کرد.

می توانید قبل از بازگشت به خانه، انتظار داشته باشید 1 تا 3 روز بعد از عمل در بیمارستان بمانید. در این مدت، ممکن است محدودیت های بسیاری در مورد آنچه می توانید بخورید و بنوشید داشته باشید. جراح نیز با تجویز مکمل های ویتامین و مواد معدنی درمان شما را شروع خواهد کرد.

بای پس معده

بعد از عمل بای پس معده چه انتظاری می توان داشت؟

دانستن آنچه بعد از عمل بای پس معده در انتظار شما است عامل مهمی برای تصمیم گیری در مورد جراحی بای پس معده است. برای کمک به شما در درک بهتر آنچه انتظار دارید، ما اطلاعاتی در مورد مراقبتهای ثانویه عمل بای پس معده جمع آوری کرده ایم که فکر می کنیم ممکن است مفید باشد. اکثر این اطلاعات برای کلیه بیماران جراحی کاهش وزن عمومی است. جراح شما قادر خواهد بود به هر سؤالی که ممکن است برای شما و جراحی شما وجود داشته باشد، پاسخ دهد.

بعد از عمل بای پس معده چه حسی خواهم داشت؟

به منظور انجام روش بای پس معده، متخصص بیهوشی به شما بیهوشی عمومی می دهد. این بدان معناست که شما در طول مدت عمل خواب خواهید بود. وقتی عمل جراحی کامل شد، آرام آرام از خواب بیدار خواهید شد. ممکن است احساس کمی خواب آلودگی و گیجی کنید اما طی چند ساعت این حالت از بین می رود. حافظه و تمرکز شما ممکن است 1 یا 2 روز تحت تأثیر قرار گیرد اما به حالت عادی باز می گردد. اگر بعد از عمل هرگونه ناراحتی یا درد تجربه کردید، جراح برای از بین بردن این جس داروهای ضد درد مناسب تجویز کند.

چند وقت بعد از عمل بای پس معده می توانم به خانه بروم؟

بعد از جراحی بای پس معده باید از 1 تا 3 شب در بیمارستان بمانید. قبل از ترک بیمارستان، قرار ملاقات بعدی به شما ابلاغ می شود. به طور معمول طی 10 تا 14 روز باید دوباره به بیمارستان برگردید. در طی این قرار ملاقات، جراح پیشرفت شما را ارزیابی می کند و اطمینان حاصل می کند که مطابق انتظار پیش رفته اید. اگر مشکلی را تجربه کردید، در این ملاقات به جراح خود اطلاع دهید. البته اگر مشکل جدی وجود داشته باشد یا احساس ناخوشایندی داشته باشید باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

بای پس معده

بعد از عمل بای پس معده چه چیزی می توانم بخورم؟

برای به دست آوردن بهترین نتیجه از عمل جراحی، سعی کنید سخت ترین تلاش خود را برای ورزش منظم و رژیم غذایی سالم انجام دهید. این تلاش شامل خوردن بخش های بسیار کمتری غذا برخلاف معمول و همچنین اطمینان از دریافت پروتئین و فیبر کافی است. همچنین  مکمل های ویتامین و مواد معدنی نیز باید مصرف کنید زیرا معده کوچک شما نمی تواند به اندازه کافی مواد مغذی را از غذایی که می خورید جذب کند.

برای چند هفته اول بعد از عمل، جراح توصیه های خاصی راجع به آنچه باید بخورید به شما می دهد. این توصیه ها معمولاً با خوردن مایعات شروع می شود و با بهبودی معده شما قادر خواهید بود غذاهای جامد تری بخورید. بعد از گذشت حدود 6 هفته، دوباره می توانید غذاهای عادی بخورید.

چه موقع بعد از عمل بای پس معده می توانم رانندگی کنم؟

ممکن است بعد از عمل 5 تا 14 روز نتوانید رانندگی کنید. جراح شما در طول مشاوره شما را به طور خاص در مورد این مسئله آگاه خواهد کرد.

از آنجا که نمی توانید بعد از عمل رانندگی کنید، لازم است که شخصی را همراه خود بیاورید تا شما را از بیمارستان به خانه ببرد. ممکن است دوست داشته باشید یکی از اعضای خانواده یا دوست خود را در کنار خود داشته باشید.

آیا بعد از عمل جراحی احساس درد می کنم؟

تقریباً هفته اول بعد از عمل جراحی، برای تسکین درد مسکن ساده برای شما تجویز خواهد شد. چون در این حالت بیشترین ناراحتی را تجربه خواهید کرد. بعد از هفته اول می توانید به داروهای بدون نسخه برای کاهش درد مراجعه کنید. هفته سوم بعد از عمل، بیشتر درد و ناراحتی شما فروکش خواهد کرد و دیگر نیازی به داروهای تسکین دهنده درد ندارید.

بای پس معده

چه موقع بعد از عمل می توانم به سر کار برگردم؟

میزان زمانی که ممکن است طول بکشد تا بتوانید به کار خود بازگردید، بستگی به نوع کار شما دارد. اگر شغل شما فعالیت کمتری را شامل می شود(مثلاً کارهای اداری)، احتمالاً می توانید 1 تا 2 هفته بعد از عمل به کار خود برگردید. اگر شغل شما به کار بدنی بیشتری نیاز دارد، (به عنوان مثال مربی تنیس، کشتی حرفه ای، کارگر، تمیز کننده)، احتمالاً قبل از بازگشت به کار 3 تا 4 هفته مرخصی نیاز دارید. در هر صورت، باید حداقل 2 تا 4 هفته از فعالیت های سبک خودداری کنید.

چه زمانی می توانم بعد از عمل بای پس معده دوباره ورزش کنم؟

بعد از عمل بای پس معده، جراح به شما توصیه می کند سعی کنید هر روز کمی پیاده روی کنید تا از ایجاد لخته های خون جلوگیری شود. گذشته از این باید حداقل 4 هفته بعد از عمل از سایر اشکال ورزش خودداری کنید. فعالیت های هوازی می تواند تورم را افزایش دهد. علاوه بر این باید حداقل 2 هفته پس از عمل، کلیه فعالیتهای جنسی را متوقف کنید.

بعد از 4 تا 8 هفته بعد از عمل می توانید دوباره فعالیت های هوازی سبک مانند دوچرخه سواری یا شنا را شروع کنید. همچنین قادر خواهید بود فعالیت هایی که شامل تحرک جدی مانند بلند کردن وزنه ها است را انجام دهید.

8 هفته بعد از عمل انجام مجدد همه فعالیت ها و ورزش ها ممکن است. بخش مهمی از عمل جراحی کاهش وزن  زندگی سالم داشتن و فعال بودن است که به شما در رسیدن به بهترین نتایج ممکن کمک می کند.

بای پس معده

چگونه می توانم مواظب زخم های خود باشم؟

به احتمال زیاد بعد از انجام عمل بای پس معده چندین جای زخم کوچک دارید اما به جای آن ممکن است یک زخم بزرگتر نیز داشته باشد. در ابتدا، هنگامی که زخمهای شما بهبود می یابد، جای زخم ها صورتی به نظر می رسد و کمی به خارش میوفتد. مراقبت منظم از زخم می تواند به بهبود ظاهر آنها با گذشت زمان کمک کند.

مراقبت از زخم می تواند شامل ماساژ روزانه با استفاده از ژل مخصوص زخم یا مرطوب کننده باشد. به محض بهبودی کامل زخمها می توانید مراقبت روزانه از زخم را شروع کنید. مراقب باشید قبل از تمام شدن دوره بهبود زخم ها به آن آسیب نزنید.

چه زمانی نتایج نهایی جراحی بای پس معده خود را می بینم؟

مدتی طول خواهد کشید تا نتیجه نهایی جراحی بای پس معده خود را ببینید. ممکن است از 8 تا 12 هفته طول بکشد تا بدن پس از عمل دوباره به حالت عادی برگردد. تا این مرحله، شما به احتمال زیاد متوجه کاهش وزن خود خواهید شد. با استفاده از رژیم غذایی مناسب و رژیم ورزشی مداوم می توانید لاغر شوید. پس از بای پس معده، حداکثر 60٪ از وزن اضافی خود را در طول دو سال اول می توانید از دست بدهید. بنابراین، مهم است به یاد داشته باشید که این فرایند یک شبه نیست.

خطرات و عوارض اصلی بای پس معده چیست؟

هر جراحی با خطرات و عوارض همراه است. قبل از توافق برای پیشبرد درمان، مهم است که آگاه باشید تا بتوانید درمورد عمل بای پس معده یک انتخاب آگاهانه داشته باشید. اگر سوالی دارید، حتماً از جراح خود سوال کنید. برای کمک به شما، ما لیستی از خطرات اصلی و شایع جراحی بای پس معده تهیه کرده ایم:

نشت

یک عارضه نادر اما بالقوه جدی در عمل بای پس معده نشتی است. این عارضه مربوط به قسمتی است که در آن شکم برای عمل بریده شده تا معده کوچک شود. اگر این کار به درستی انجام نشود، با تحریک محتوای معده ممکن است محتویات آن وارد سایر اعضای بدن شده و منجر به عفونت شدید شود.

کاهش وزن ناگهانی

سندرم دامپینگ

بعد از بای پس معده، ممکن است شما 10 تا 30 دقیقه بعد از خوردن غذاهایی که قند زیادی دارند، احساس سرگیجه، نفخ، حالت تهوع، سوء هاضمه و اسهال کنید. این عارضه ای است که به عنوان سندرم دامپینگ شناخته می شود و ممکن است منجر به عدم توانایی در خوردن غذاهای شیرین شود. علت سندرم دامپینگ، مواد غذایی است که در نتیجه عمل جراحی خیلی سریع از معده شما به روده کوچک منتقل می شود.

خونریزی و کبودی

اگر خونریزی رخ دهد، اغلب بعد از عمل اتفاق می افتد. با این وجود این احتمال وجود دارد که تا 2 هفته بعد از عمل دچار خونریزی شوید. خونریزی و کبودی اغلب جزئی است. اگر خونریزی شدیدتری رخ دهد ممکن است مجبور شوید برای معالجه به بیمارستان برگردید. این مسئله ممکن است بهبود شما را به تأخیر بیاندازد. علاوه بر این، ممکن است کمی کبودی بیش از آنچه انتظار می رود داشته باشید. با این وجود، نتایج نهایی شما نباید تحت تأثیر قرار گیرد.

عفونت

انواع جراحی خطر عفونت را به همراه دارد. جراح برای کاهش این خطر همه تلاش خود را انجام می دهد. حتی اگر عفونت رخ دهد معمولا خفیف است و با یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک قابل درمان خواهد بود. در بعضی موارد عفونت شدیدتر می شود و شما مجبور به بازگشت به بیمارستان برای معالجه خواهید شد.

در زیر برخی از علائم عفونت که باید به آنها توجه کنید، آورده شده است:

  • دما بیش از 38 درجه سانتی گراد.
  • 48 ساعت بعد از عمل، قرمزی از محل زخم شما پخش می شود.
  • ترشحات زرد / ناخوشایند ناشی از زخم شما.
  • دردی که به دارو پاسخ نمی دهد.

اگر بعد از جراحی بای پس معده هر یک از این علائم بالا را تجربه کردید، ضروری است که به دنبال کمک پزشکی باشید.

بای پس معده

کمبود ویتامین و مواد معدنی

در هنگام انجام عمل بای پس معده خطر ابتلا به کمبود ویتامین و یا مواد معدنی وجود دارد. در نتیجه جراحی، بدن شما دیگر قادر به جذب کافی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری نیست. دکتر به شما توضیح خواهد داد بدن شما به چه مکمل و ویتامینی برای سلامتی نیاز دارد.

سنگ کیسه صفرا

بیشتر سنگ های کیسه صفرا به دلیل سطح کلسترول بالا و چاقی است. بنابراین، افراد چاق که تحت عمل بای پس معده قرار گرفته اند ممکن است از قبل سنگ صفرا داشته باشند. کاهش سریع وزن در نتیجه یک بای پس معده خطر سنگ صفرا را افزایش می دهد. همچنین خطر عوارض مرتبط با سنگ های کیسه صفرا را نیز افزایش می دهد.

سنگ کیسه صفرا اغلب نمی تواند علائمی ایجاد کند. بنابراین، بسیاری از بیماران ممکن است از وجود سنگ کیسه صفرا غافل باشند. اما گاهی اوقات سنگ کیسه صفر می تواند دردهای شدید معده ایجاد کنند. راه حل این مشکل برداشتن کیسه صفرا است که توسط جراحی های بعدی ممکن است.

زخم

بای پس معده زخم های کوچک و بزرگی به وجود خواهد آورد. معمولاً این عمل به صورت عمل لاپاروسکوپی است. این عمل شامل قرار دادن دوربین و ابزار جراحی از طریق برش های کوچک و جزیی در معده است. این زخم ها به سرعت بهبود می یابند و جای زخم های کوچک  با گذشت زمان محو می شوند. بعضی اوقات، جراحی از طریق برش بزرگتر در شکم انجام می شود. از جراح خود بخواهید که در مورد روش جراحی و مراقبت های آن مشاوره بیشتری به شما بدهد.

زیبایی

همیشه این خطر وجود دارد که به دلایل زیبایی شناسی از نتیجه عمل جراحی خود راضی نباشید. به عنوان مثال، در نتیجه کاهش وزن ممکن است متوجه پوست بیش از حد در ناحیه شکم شوید که ظاهر آن را دوست ندارید. جراح می تواند به شما توصیه کند در صورت این امر گزینه های پیش روی شما چیست.

عوارض جراحی عمومی

برخی از عوارض عمومی وجود دارد که با هر جراحی ممکن است رخ دهد. این موارد شامل:

  • لخته شدن خون
  • تهوع و استفراغ
  • عوارض جانبی بیهوشی
  • درد بعد از عمل

جراح تمام تلاش خود را خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که هیچ یک از این مشکلات رخ نمی دهد. همچنین مهم است شما از راهنمایی های خاص جراح قبل و بعد از عمل پیروی کنید. این امر به کاهش بیشتر احتمال خطرات و عوارض بای پس معده کمک می کند. اگر سوالی در مورد خطرات دارید، جراح خوشحال می شود که پاسخگوی شما باشد.

بای پس معده

سؤالات متداول در مورد بای پس معده چیست؟

در اینجا سؤالات متداول درباره بای پس معده که افراد برای شان پیش آمده، آورده شده است. امیدواریم که آنها به برخی از سؤالات شما پاسخ دهد.

آیا برای انجام عمل جراحی معده باید نزد پزشک عمومی نیز بروم؟

اکثر جراحان از دیدن شما برای مشاوره اولیه بدون مراجعه به پزشک عمومی خوشحال می شوند. با این حال، اگر تصمیم دارید که روش بای پس معده را انجام دهید باید با پزشک عمومی خود صحبت کرده و اطلاعات پزشکی خود را از او بگیرید.

استعمال دخانیات / الکل / داروها چه تأثیری در جراحی بای پس معده دارد؟

اگر سیگار می کشید، الکل می نوشید یا از داروهای تفریحی استفاده می کنید، خطر عوارض ناشی از جراحی بای پس معده بسیار افزایش می یابد. به ویژه، سیگار کشیدن خطر ابتلا به عفونت را افزایش داده و مدت زمان لازم برای بهبودی زخم های شما را به تاخیر می اندازد. در نتیجه، ما به شدت توصیه می کنیم حداقل 6 هفته تا 3 ماه قبل و بعد از عمل سیگار کشیدن را متوقف کنید تا خطر عوارض را کاهش دهید. همچنین بر اهمیت پیروی از توصیه های جراح در مورد مصرف سیگار و استفاده از الکل و داروهای تفریحی تأکید می کنیم.

چگونه بدانم که من برای عمل بای پس معده مناسب هستم؟

این مسئله به چند عامل بستگی دارد. این موارد شامل BMI، سن شما، سلامت فعلی پزشکی و روانشناختی و انگیزه شما برای پیشبرد جراحی است. تصمیم نهایی در مورد مناسب بودن بای پس معده توسط جراح گرفته خواهد شد اما مطمئناً شما در فرایند تصمیم گیری درگیر خواهید بود.

آیا نتایج بای پس معده دائمی است؟

مدت نتایج بای پس معده بستگی به تلاش شما برای حفظ یک سبک زندگی سالم بعد از عمل دارد. رژیم غذایی سالم و ورزش منظم برای تشویق و حفظ لاغری مهم است. با رعایت این نکات نتایج دائمی خواهد بود.


بیشتر بدانید: کاهش وزن با بالون معده و روش های جایگزین دیگر


بعد از بای پس معده چقدر سریع وزن کم می کنم؟

میزان کاهش وزن بعد از بای پس معده بر اساس عوامل مختلفی از فرد به فرد دیگر متفاوت است. با این حال، به طور کلی تخمین می زنیم که شما می توانید در 2 سال اول 60٪ از وزن اضافی خود را بعد از بای پس معده از دست بدهید. کاهش وزن زیادی اغلب در 6 ماه اول بعد از عمل مشاهده می شود. ممکن است بعد از این مدت روند کاهش وزن کم شود. این مسئله در همه افراد طبیعی است حتی آن هایی که قصد دارند وزن خود را به روش طبیعی کم کنند.

بای پس معده

آیا بعد از کاهش وزن پوست اضافی خواهم داشت؟

پس از کاهش وزن قابل توجه افتادگی پوست اجتناب ناپذیر است. میزان این افتادگی بستگی به میزان وزن شما، سن و میزان خاصیت ارتجاعی پوست شما دارد. البته این شرایط معمولا متفاوت است. برخی افراد ممکن است از افتادگی پوست شکم خود ناراضی باشند و بعضی افراد مشکلی با آن نداشته باشند. در این مورد با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

آیا بای پس معده بر توانایی من در بارداری تأثیر خواهد گذاشت؟

عمل بای پس معده در بارداری و زایمان تأثیر مثبت دارد. بسیاری از زنان مبتلا به چاقی در نتیجه وزن خود دچار کاهش قدرت لقاح می شوند. با این حال، با کاهش وزن، باروری شما افزایش می یابد و احتمال بیشتری برای بارداری شما وجود دارد. بنابراین بسیار مهم است که اگر می خواهید از بارداری خودداری کنید  از این اثر آگاه باشید.

علاوه بر این، کاهش وزن منجر به کاهش چشمگیر خطر عوارض دوران بارداری و زایمان می شود. کاهش وزن به شما امکان می دهد در دوران بارداری و بعد از بارداری بسیار فعال تر باشید. این مسئله تضمین می کند که شما بتوانید حداکثر لذت از زندگی خود ببرید و فعال باشید. اما بای پس معده درمان صد در صد نیست. شما باید قبل از هرچیز توانایی تغییر در سبک زندگی خود را داشته باشید.