مراحل طلاق از طرف زن در ایران چگونه است؟

مراحل طلاق از طرف زن در ایران چگونه است؟


منبع: آرگا

198

1398/6/8

02:58


طلاق به طور کلی به سه دسته تقسیم می شود؛ طلاق از طرف مرد و به درخواست وی، طلاق با درخواست زن و طلاق توافقی. حال هر یک از این انواع طلاق ها از نظر حقوقی دارای ویژگی هایی می باشند، در این مطلب قصد داریم تا شما را با مراحل طلاق از طرف زن آشنا نماییم. بنابراین می توانید تا پایان همراه ما شوید.

مراحل طلاق از طرف زن در ایران چگونه است؟

طبق قوانین و مقرارت فقهی جمهوری اسلامی ایران، حق طلاق در اختیار مرد می باشد و شوهر می تواند با توجه به شرایط طلاق زوجه با پرداخت حقوق مالی همسرش و گذراندن مراحل قانونی طلاق که در قانون ذکر شده است، دادخواست طلاق از طرف مرد را داده و علی رغم مخالفت زوجه، وی را طلاق دهد، اما زن برای گرفتن طلاق بدون رضایت همسرش راه دشوار و سختی را پیش رو دارد، از این رو در این بخش به معرفی مراحل طلاق از طرف زن می پردازیم.

آشنایی با مراحل طلاق از طرف زن

درخواست طلاق از طرف زن  و مراحل طلاق از سوی وی یکی از سخت ترین و مهمترین پرونده های خانوادگی در دستگاه قضا می باشد. همانطور که می دانید، مطابق قانون مدنی و مقررات فقهی، حق طلاق با مرد است و زن تنها با داشتن دلایل موجه و اثبات آنها می تواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید، مگر اینکه زن حق طلاق داشته باشد و یا اینکه طلاق توافقی صورت گیرد که اکنون از بحث ما خارج است.

مراحل طلاق با درخواست زن

بنابراین، در صورتی که درخواست طلاق از سوی خانوم باشد، توصیه می شود این کار را بدون وکیل شروع نکنید و یا حداقل با یک وکیل مجرب طلاق در این خصوص مشورت کنید، زیرا مراحل درخواست طلاق از طرف زن و ارائه دلایل طلاق دارای شرایط خاصی است. بنابراین قبل از دادخواست طلاق به دادگاه خانواده لازم است، دادخواست دیگری که مرتبط با آن می باشد به عنوان مقدمه ثبت شده و ثبت دادخواست طلاق تا بدست آمدن حصول نتیجه آن به تعویق افتد.

از آنجا که پرونده طلاق از طرف زوجه نیاز به داشتن اطلاعات کافی از رویه و قوانین دادگاه خانواده، تجدید نظر و دیوان عالی کشور دارد، بنابراین ارائه دلایل محکمه پسند بسیار مهم می باشد. همچنین بهتر است که وکالت این پرونده را به یک وکیل خانواده متخصص بسپارید تا از اتلاف وقت، انرژی زیاد و سرخوردگی جلوگیری شود.

به منظور شروع و ثبت مراحل طلاق از طرف زن (زوجه) در ابتدا باید دادخواست طلاق در دفاتر الکترونیک قضایی ثبت شده و سپس به دادگاه خانواده ارسال و ارجاع شود.

در صورتی که طلاق توافقی نباشد و یا وکالت در طلاق (داشتن حق طلاق) از همسر نداشته باشید، باید دادخواست طلاق از طرف زوجه را در اختیار دادگاه قرار دهید که زن می تواند، این دادخواست را در شهری که ساکن است و یا دادگاه خانواده محل اقامت شوهر دهد.

مراحل طلاق از طرف زوجه

با ذکر این توضیحات، زن و مرد می توانند در صورتی که حکم دادگاه بدوی به ضرر آنها نباشد، در فرصت ۲۰ روزه ای که به آنها داده می شود، درخواست تجدید نظر دهند. سپس پرونده بعد از تبادل لوایح به دادگاه تجدید نظر استان ارسال شده و پس از صدور رای توسط شعبه دادگاه تجدید نظر که معمولا در غیاب زوجین، تشکیل جلسه می شود، در این مهلت ۲۰ روزه هر کدام از طرفین که نتیجه رای به ضرر آن می باشد، می توانند فرجام خواهی کرده و در این صورت پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده می شود.

اما این پایان کار نیست، زیرا ممکن است دیوان عالی، رای دادگاه تجدید نظر را نقض کرده و یا از آن نقص بگیرد که در این صورت پرونده مجددا به دادگاه تجدید نظر بازگردانده می شود و پس از صدور حکم دوباره از طرف شعبه دادگاه تجدید نظر مجددا امکان فرجام خواهی دوباره و مجدد وجود دارد.

پرونده طلاق در صورت مقاومت زوجین بسیار طولانی است و صبر زیادی می طلبد، اما اگر طلاق غیابی باشد و یا زوج در دادگاه حضور پیدا نکرده و اعتراضی نکند، در مدت زمان کمتری انجام خواهد گرفت.

مراحل طلاق از طرف زن

شرایط و دلایل طلاق به درخواست زن (زوجه)

زن می تواند با اثبات عسر و حرج خود که یکی از دلایل طلاق می باشد به استناد ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، دادخواست طلاق نماید. عسر و حرج به حالتی گفته می شود که ادامه زندگی برای زوجه با مشقت همراه شده و تحمل آن برای زن مشکل باشد. در زیر به برخی از موضوعاتی که زوجه با استناد به آنها می تواند طلاقش را بگیرد، اشاره کرده ایم:

  • ندادن نفقه به مدت حداقل ۶ ماه
  • اعتیاد مضر زوج (شوهر)
  • بیماری سخت و  لاعلاج شوهر
  • بیماری مقاربتی شوهر
  • عقیم بودن و بچه دار نشدن زوج
  • ترک زندگی توسط شوهر
  • ازدواج مجدد زوج بدون رضایت همسر اول
  • زندانی شدن شوهر و محکومیت وی بیش از ۵ سال
  • ارتکاب شدن زوج به جرایمی که خلاف شأن زوجه است.
  • سوء رفتار و سوء معاشرت شوهر (توهین، ضرب و جرح و …)
  • اثبات خیانت همسر در داگاه خانواده
  • عدم تهیه مسکن برای مدت زمان غیر متعارف
  • رها کردن بلا تکلیف زوجه
  • نداشتن و خودداری از رابطه زناشویی برای مدت غیر متعارف
  • داشتن رابطه جنسی غیر متعارف و …

مطابق آیین دادرسی مدنی و قوانین طلاق، مراحل طلاق از طرف زن و مرد با اعتراض آنها شروع شده و سه دادگاه  بدوی، دادگاه تجدید نظر استان مربوطه و دیوران عالی کشور را طی خواهد کرد. با فرض اینکه پرونده در هر سه دادگاه با اعتراض پشت سر گذاشته شود، طلاق حدودا یک سال به طول خواهد انجامید، مگر اینکه یکی از طرفین دعوا اعتراضی نکند.

شرایط طلاق از طرف زوجه باکره

در طلاق زوجه باکره برخلاف شرایط عقد نیازی به اجازه پدر یا جد پدری نیست و مهریه وی در زمان طلاق نصف می شود. در صورتی که باکره بودن زوجه به دلیل عدم شروع زندگی مشترک، عدم تمایل زوج و یا هر دلیلی که منتسب به شوهر باشد با شرایطی امکان گرفتن رای طلاق از دادگاه وجود دارد.

طلاق یک طرفه با درخواست زوجه باکره، با توجه به این موضوع که هنوز زندگی مشترک شروع نشده، به خصوص اگر زوجه به حق حبس استناد کرده باشد، کمی دشوار بوده و در این خصوص حتما باید با یک وکیل خانواده حاذق مشورت کرد. در پرونده هایی مثل طلاق لازم است در ابتدا حقوقی مانند پرداخت نفقه معوقه، الزام تهیه مسکن متناسب با شأن زوجه و مهریه مطالبه گردد.

شرایط مهریه در صورتی که زن دادخواست طلاق دهد.

اگر زوجه بتواند یکی از شروطی که در سند ازدواج مندرج شده است را اثبات کند، وکیل همسرش در طلاق و قبول بذل شده و در نتیجه اختیار به دست او می باشد که چه مقدار از مهریه را به وکالت از شوهر قبول بذل و تعیین کند و در صورتی که دادگاه را از طریق قوانین عسر و حرج مجاب نماید که زوج را وادار به طلاق کند، میزان مهریه تعیین شده بستگی به نظر قاضی و خود زوجه دارد.

مراحل طلاق با درخواست زوجه

مراحل طلاق از طرف زن و مساله حضانت فرزندان

مطابق ماده ۲۹ قانون حمایت از خانواده در پرونده طلاق، در صورتی که تکلیف حضانت فرزندان مشخص نشده باشد، علاوه بر حکم طلاق بایستی نسبت به این موضوع اظهار نظر قضایی صورت گیرد. برحسب قانون نگهداری و حضانت فرزندان تا پایان سن ۷ سالگی بر عهده مادر بوده و بعد از آن حضانت با پدر است، قانون بعد از سنین ۹ سال برای دختران و ۱۵ سال برای پسران انتخاب را برعهده خود فرزندان گذاشته است. بهتر است در اعطای حضانت از سوی قاضی، مصلحت فرزندان در نظر گرفته شود و تشخیص اینکه کودک در نزد کدام یک از والدین قرار گیرد، برای وی بهتر است،  برعهده قاضی پرونده می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو