کارگردان متهم به آزار جنسی در ونیز تحریم شد

منبع: ایران آرت

111

1398/6/8

18:40


لوکرسیا مارتل رئیس هیات داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم ونیز اعلام کرد در نمایش رسمی فیلم جدید رومن پولانسکی شرکت نمی‌کند.

ایران آرت: "لوکرسیا مارتل" که امسال ریاست هیات داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم ونیز را بر عهده دارد در نشست خبری داوران جشنواره در صحبت‌هایی بحث برانگیز گفت که در نمایش رسمی فیلم "یک افسر و یک جاسوس" شرکت نخواهد کرد چرا که نمی‌خواهد به "پولانسکی" تبریک بگوید و قربانیان آزار جنسی را آزرده خاطر کند. 

به گزارش ایسنا، این کارگردان زن آرژانتینی در نشست خبری روز نخست جشنواره همچنین اظهار کرد که از تصمیم برای انتخاب فیلم "پولانسکی" برای حضور در بخش رقابتی ونیز حمایت کرده اما نمی‌تواند استدلال برخی افراد و طرفداران پولانسکی را بپذیرد که معتقدند "پولانسکی" باید بدون در نظر گرفتن اتهامات اخلاقی‌اش مورد قضاوت قرار بگیرد. من هنرمندان را از آثار هنری آن‌ها جدا نمی‌کنم و فکر می‌کنم جنبه‌های مهم یک اثر هنری برگرفته از خود فرد است. به همین دلیل در مراسم نمایش جهانی فیلم "یک افسر و جاسوس" که قرار است جمعه (۳۰ آوت، ۸ شهریور) برگزار شود حضور نمی‌یابم چرا که نمی‌خواهم به پولانسکی برای فیلمش تبریک بگویم و موجب رنجش قربانبان آزار جنسی شوم. 

"لوکا باربارشی" تهیه‌کننده ایتالیایی فیلم "یک افسر و یک جاسوس" با انتقاد شدید از صحبت‌های رئیس داوران ونیز، تهدید کرد که در صورت عدم عذرخواهی "مارتل" نمایش فیلم را در جشنواره متوقف خواهد کرد. 

"مارتل" نیز پس از آن با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که برخی از رسانه‌های ایتالیایی و اسپانیایی به اشتباه خبر داده‌اند که من اصلا فیلم "پولانسکی" را تماشا نخواهم کرد. گرچه من هنر را از هنرمند جدا نمی‌کنم اما حضور فیلم "پولانسکی" در بخش رقابتی درست است. من نیز به عنوان یکی از داوران ونیز با فیلم "یک افسر و یک جاسوس" برخوردی یکسان با سایر فیلم‌ها خواهم داشت و اگر هرگونه پیش قضاوتی نسبت به فیلم داشتم از سِمت ریاست هیات داوران استعفاء می‌دهم.

تهیه‌کنندگان فیلم "پولانسکی" نیز با در نظر گرفتن بیانیه "کوکرسیا مارتل" به عنوان یک عذرخواهی، اعلام کردند فیلم در بخش رقابتی ونیز باقی خواهد ماند.

"پولانسکی" که هنوز تحت پیگرد قانونی دولت آمریکاست برای نمایش فیلم جدیدش به ونیز نمی‌رود. وی بیش از ۴۰ سال است که درگیر محکومیت به تجاوز به دختری ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۸ میلادی در آمریکاست. 

فیلم "یک افسر و یک جاسوس" روایتگر داستان واقعی زندگی "آلفرد دریفوس" افسر ارتش فرانسه است که به اشتباه و به جرم جاسوسی برای آلمان‌ها در دهه ۱۸۹۰ میلادی محکوم شد و پس از گذشت چند سال، بی‌گناهی او به اثبات رسید.

"ژان دوژاردن" در این فیلم در نقش افسر ضدجاسوسی بازی می‌کند که بی‌گناهی "دریفوس" را ثابت می‌کند و نقش خود "آلفرد دریفوس" را "لوئیس گارل" بازی کرده است. 

"پولانسکی" ماجرای اتهامات اخلاقی وارده به خود را مشابه داستان "آلفرد دریفوس" توصیف کرده است. 

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان از تاریخ ۲۸ اوت تا ۷ سپتامبر (۶ تا ۱۶ شهریور) در ایتالیا برگزار می‌شود 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو