قبل از باردار شدن، این نکات را بدانید

منبع: نی نی بان

118

1398/6/9

01:05


زمانی که تصمیم به بارداری می گیری، باید بدانی که این موضوع علاوه بر اینکه زیبا و شگفت انگیز به نظر می رسد، بسیار مهم است و به تمام زندگی تو، یارت و فرزندی که به دنیا می آوری بستگی خواهد داشت. در واقع همه مادران باید از قبل آمادگی لازم را برای باردار شدن داشته باشند تا بتوانند در طول این ۹ ماه و بعد از آن از نظر روحی و جسمی در سلامت کامل باشند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به معرفی مهمترین نکات جهت آمادگی برای بارداری بپردازیم:
۱. در نظر گرفتن موارد ژنتیک: قبل از بارداری حتما از سلامت خود و همسرت مطمئن شو و با یک مشاوره ژنتیک نیز مشورت کن. اگر تو یا یارت مشکل ژنتیکی داشته باشید یا به هر دلیلی مسائل ژنتیکی شما با هم تطابق نداشته باشد، این موضوع می تواند بر سلامت فرزندتان تأثیر بگذارد. بنابراین لازم است که یک پزشک در مورد بارداری شما نظر بدهد و در مورد کوچکترین مسائل ژنتیکی به شما اطلاعات دهد.
۲. مصرف فولیک اسید: حداقل یک ماه قبل از شروع بارداری، مصرف آن را شروع کن. فولیک اسید برای درمان کم خونی و فقر آهن خوب است. متأسفانه بسیاری از بانوان به دلیل قاعدگی های ماهانه دچار کمبود آهن هستند. بهترین کار این است که یک آزمایش کامل بدهی و میزان تمام مواد معدنی موجود در بدن را بررسی کنی. شاید لازم باشد طبق دستور پزشک برای آمادگی برای بارداری از مکمل هایی استفاده کنی.
۳. ترک سیگار و مصرف نوشیدنی های الکلی: این موضوع به شدت بر روی جنین تاثیر گذاشته و آسیب های جبران ناپذیری را به او وارد می کند. دود سیگار به دلیل نیکوتینی که دارد برای سلامت خود تو و جنین بسیار مضر است بنابراین مهم است که هنگام آمادگی برای بارداری آن را ترک کنی. همچنین مصرف الکل برای سلامت جنین مضر است پس اگر قصد داری باردار شوی باید با این عوامل مضر و اعتیاد آور خداحافظی کنی و به سلامت خودت و فرزندت بیشتر توجه کنی.
۴. رژیم غذایی سالم و مغذی: اگر قصد داری بارداری سالم و خوبی را تجربه کنی و فرزند تو قوی و سالم به دنیا بیاید، باید تغذیه سالم و غنی داشته باشی. روزانه حداقل ۲ پیمانه میوه و ۳ پیمانه سبزیجات را در رژیم غذایی روزانه خود جای بده. مصرف لبنیات و مواد غذایی سرشار از پروتئین نظیر لوبیا، گوشت و دانه های روغنی را فراموش نکن. رژیم غذایی تو باید متعادل و کامل باشد و از تمام مواد مورد نیاز در وعده های مختلف استفاده کنی تا هیچ کمبودی در بدن نداشته باشی.
۵. ملاقات با دندان پزشک: تغییرات هورمونی در دوران بارداری بسیار شدید است و سبب مشکلات مختلفی می شود. یکی از عوارض دوران بارداری، آسیب به دندان و لثه ها است. اگر دندان های تو پیش از بارداری هم آسیب دیده یا جرم گرفته باشند، مشکلات مربوط به دهان و دندان در این دوران بیشتر خواهد شد؛ بنابراین برای آمادگی برای دوران بارداری با دندان پزشک مشورت کن که اگر دندان های خرابی داری یا لثه های تو عفونت کرده، هرچه زودتر آن ها را درمان کنی.
۶. پس انداز بودجه مناسب: قبل از به دنیا آمدن فرزندت برای هزینه بیمارستان و موارد جانبی نظیر خرید سیسمونی، هر ماه مبلغی را کنار بگذار. به این ترتیب با تولد نوزاد، مشکلات مالی کمتر به تو فشار می آورند و استرس ناشی از مادر شدن با دیگر ناراحتی ها ترکیب نمی شود.
۷. توجه به سلامت روحی: استرس و فشار روحی ناشی از وضعیت جدید باعث می شود این دوران سخت سپری شود. در نتیجه می توانی به کلاس های رفتار با نوزاد بروی و به احساسات درونی خود توجه کنی. خوب است از هر فرصتی برای بالا بردن اطلاعاتت استفاده کنی. در اینترنت چرخ بزن و در مورد بارداری مطالعه کن یا کتاب هایی در مورد رشد نوزاد، دوران بارداری و شیوه مراقبت از فرزند تهیه کن و زمانی که در راه هستی یا می خواهی برای خواب آماده شوی آن ها را مطالعه کن.
۸. ورزش و فعالیت بدنی روزانه: با توجه به نظر پزشک روزانه به مدت ۳۰ دقیقه یا سه بار در هفته ورزش کن. ورزش برای آمادگی برای بارداری فوق العاده است و بهتر است که برای سلامت بدن و حفظ تناسب اندام این کار را از پیش از بارداری آغاز کنی. در دوران بارداری هم به ورزش کردن ادامه بده.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو