دفاع رومن پولانسکی از خود همزمان با نمایش فیلم جدیدش در ونیز

منبع: آی سینما

128

1398/6/9

05:42


دفاع رومن پولانسکی از خود همزمان با نمایش فیلم جدیدش در ونیز

آی سینما: امروز در حالی جدیدترین فیلم رومن پولانسکی در جشنواره ونیز به نمایش درآمد که خود او غایب بود و در عوض بیانیه‌ای منتشر کرد و رسانه‌ها و متهم کنندگان را به شدت به باد انتقاد گرفت. انتخاب فیلم «افسر و جاسوس» پولانسکی در بخش مسابقه جشنواره ونیز با انتقاد فعالان امور زنان مواجه شده، اما دبیر جشنواره و رئیس هیات داوران از حضور این فیلم دفاع کرده‌اند.

پولانسکی از دهه ۱۹۷۰ میلادی به تجاوز به دختری ۱۳ ساله متهم است و به همین دلیل از آمریکا فرار کرده و ظهور جنبش #MeToo باعث شده در دو سال اخیر این اتهام علیه او بار دیگر پررنگ شود.

در هفته‌های اخیر نمایش فیلم «روزی روزگاری در آمریکا» که یکی از خطوط داستانی‌اش حمله خانواده منسون به خانه پولانسکی و قتل شارون تیت همسر او را دستمایه قرار داده، نام این کارگردان لهستانی تبار را بار دیگر در رسانه‌ها مطرح کرده است.

حالا پولانسکی در بیانیه‌ای که به بهانه فیلم جدیدش «افسر و جاسوس» منتشر شده، شیوه رسانه‌ها در پوشش ماجرای قتل شارون تیت را به شدت مورد انتقاد قرار داده و گفته آزار رساندن به او یک دهه قبل از اتهام تجاوز و با کشته شدن همسرش شروع شده بود.

پولانسکی در این بیانیه نوشته: «شیوه‌ای که مردم به من نگاه می‌کنند، آن «تصویر» که از من ساخته شد، در حقیقت با مرگ شارون تیت آغاز شد. وقتی آن اتفاق رخ داد، با وجود آن که من دوران هولناکی را می‌گذراندم، رسانه‌ها آن تراژدی را رها نکردند و چون نمی‌دانستند چگونه با آن کنار بیایند، ماجرا را به شیوه‌ای نفرت انگیز پوشش دادند. آنها علاوه بر چیزهای دیگر به این اشاره می‌کردند که من یکی از کسانی بودم که مقصر قتل او بودم و پس‌زمینه شیطانی داشتم.»

پولانسکی در ادامه روایت رسانه‌ها از آن فاجعه را بیشتر زیر سوال برده است: «برای رسانه‌ها فیلم من «بچه رزمری» مدرکی بود که من متحد شیطان بودم! چند ماه اینطور بود تا این که پلیس قاتلان واقعی را پیدا کرد؛ چارلز منسون و «خانواده» او. اما کل ماجرا تا امروز من را رها نکرده. مثل یک گلوله برفی است که هر فصل به آن لایه جدیدی اضافه می‌کند.»

کارگردان برنده اسکار به اتهامات آزار جنسی علیه خود هم اشاره کرده و آنها را لایه دیگری خوانده که به آن گلوله برفی افزوده شده: «داستان‌های مضحک زنانی که تا به حال در عمرم آنها را ندیده‌ام و من را به چیزهایی متهم می‌کنند که ظاهرا بیش از نیم قرن پیش رخ داده.»

او در ادامه درباره محاکمه‌های مربوط به این اتهامات تجاوز جنسی نوشته است: «بیشتر کسانی که من را مورد آزار قرار می‌دهند، من را نمی‌شناسند و چیزی درباره پرونده نمی‌دانند.»

فیلم «افسر و جاسوس» داستان واقعی ریچارد دریفوس افسر فرانسوی در اواخر قرن نوزدهم را روایت می‌کند که به اشتباه به جاسوسی متهم و به حبس ابد محکوم شد. دریفوس مانند پولانسکی یهودی بود و عده‌ای می‌گویند پولانسکی رمان رابرت هریس درباره این ماجرا را به فیلم تبدیل کرده چون اعتقاد دارد داستان دریفوس به شکل نمادین به ماجراهای زندگی خودش شباهت دارد و او هم مانند دریفوس قربانی قضاوت نادرست جامعه شده است.

در این فیلم لویی گرل نقش دریفوس را بازی می‌کند و ژان دوژاردن، امانوئل سنیه (همسر پولانسکی) و متیو آمارلیک دیگر بازیگران «افسر و جاسوس» هستند.

9417

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو