راهکاری برای نصف کردن خطر ابتلا به بیماری قلبی

66

1398/6/9

12:07


اگر والدین یا خواهر و برادر شما در سنین جوانی براثر بیماری قلبی جان خود را از دست دادند، باید بدانید که را‌ه‌هایی برای مقابله با استعداد ژنتیکی شما برای ابتلا به این بیماری وجود دارد.

راهکاری برای نصف کردن خطر ابتلا به بیماری قلبی

به گزارش بهداشت نیوز: نتایج تحقیق‌های جدید نشان می‌دهد که افراد می‌توانند ریسک موروثی حملۀ قلبی را با ورزش صحیح، تغذیۀ درست، پیشگیری از چاقی و خودداری از استعمال دخانیات به حداقل برسانند.

به گفتۀ مدیر مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی بیمارستان جنرال ماساچوست در بوستون، افراد مستعد بیماری قلبی حتی با تلاشی اندک در این زمینه می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را بیش از ۵۰ درصد کاهش دهند.

وی هشدار داد عکس این مطلب هم صحیح است. افرادی که با مزیت‌های ژنتیکی که از آن‌ها در برابر بیماری قلبی حفاظت می‌کند، به دنیا آمده‌اند، می‌توانند با انتخاب شیوه‌های زندگی ناسالم این موقعیت را به خطر بیندازند.

این محقق ارشد افزود: «دی‌ان‌ای، دست‌کم برای ابتلا به حملۀ قلبی سرنوشت‌ساز نیست. شما بر خطر ابتلا به بیماری قلبی کنترل دارید حتی اگر ازلحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری باشید.»

وی نتایج تحقیقات خود را یکشنبه (۲۳ آبان) در نشست سالانۀ «انجمن قلب امریکا» در نیواورلئان مطرح کرد. این یافته‌ها هم‌زمان در مجلۀ پزشکی نیوانگلند نیز منتشر شد.

برای انجام این تحقیق از اطلاعات بیش از ۵۵ هزار شرکت‌کننده استفاده شد.

محققان با استفاده از ۵۰ ژن مختلف که پیش‌تر در افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی دخیل بودند، خطر ژنتیکی ابتلا به بیماری قلبی در افراد مختلف را تجزیه‌وتحلیل کردند.آن‌ها همچنین شیوۀ زندگی هر یک از شرکت‌کنندگان را بر اساس ۴ عامل بررسی کردند: استعمال دخانیات، وزن، رژیم غذایی و ورزش.

این محقق ارشد افزود داشتن یک سبک زندگی سالم کار دشواری نیست. فرد اساساً باید از استعمال دخانیات و چاقی بپرهیزد، دست‌کم یک روز در هفته فعالیت بدنی داشته باشد و به‌طور منظم به نیمی از توصیه‌های انجمن قلب امریکا برای داشتن یک رژیم غذایی سالم عمل کند.

وی افزود یک فرد دارای اضافه‌وزن و نه چاق، هم می‌تواند خود را با معیارهای برخورداری از سبک زندگی سالم در این تحقیق تطبیق دهد.

حتی تغییرات اندک در شیوۀ زندگی نیز می‌تواند برای افرادی که با خطر ژنتیکی ابتلا به بیماری قلبی مواجه هستند، تأثیر شگرفی داشته باشد.

در این تحقیق به خطر حملۀ قلبی، ایست قلبی یا نیاز به آنژیوپلاستی یا سایر اقدامات برای باز کردن شریان‌های مسدود شده پرداخته‌شده است.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد یک فرد دارای ریسک ژنتیکی بالا و شیوۀ زندگی ناسالم حدود ۱۱ درصد شانس ابتلا به بیماری قلبی در ۱۰ سال آینده را دارد. بااین‌وجود، اگر همین فرد شیوۀ زندگی سالم را در پیش بگیرد، می‌تواند شانس ابتلا به بیماری قلبی در این بازۀ زمانی را به ۵ درصد کاهش دهد.

 

منبع: خبرآنلاین

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو