نحوه نگهداری از گل برگ انجیری و تکثیر آن

نحوه نگهداری از گل برگ انجیری و تکثیر آن


منبع: ستاره

721

1398/6/9

14:09


برای نگهداری از گل برگ انجیری در منزل نیاز به هفته‌ای یک تا دو بار آبیاری، نور غیر مستقیم خورشید، دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد، غبارپاشی روزانه با آب ولرم بدون املاح، قیمی از جنس خزه و خاک سبک حاصلخیز است.

نحوه نگهداری از گل برگ انجیری و تکثیر آن


ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات - گل برگ انجیری از خانواده فیلودندورن‌ها با برگ‌های نسبتا بزرگ خود، شادابی طبیعت را به زندگی آپارتمانی امروزی برمی‌گرداند و نگهداری از آن گزینه‌ای مناسب برای مبتدیان در پرورش گل و گیاه است. برای آشنایی با نحوه نگهداری از گل برگ انجیری و طریقه تکثیر آن ادامه مقاله را بخوانید.
در این مطلب می‌خوانید:

شرایط نگهداری از گل برگ انجیری

خاک

برای نگهداری از گل برگ انجیری در منزل می‌توانید از خاک‌های گلدانی آماده موجود در بازار استفاده کنید. همچنین ترکیبی از خاکبرگ، کمپوست و خاک باغچه نیز برای کاشت این گیاه در گلدان مناسب است.


نور

گل برگ انجیری نیز همانند سایر گیاهان آپارتمانی در نور مستقیم خورشید آسیب دیده و برگ‌های گیاه دچار سوختگی می‌شود. این گیاه نیاز به محیطی روشن با دریافت نور غیر مستقیم خورشید دارد. قرار دادن گیاه در فاصله‌ای از پنجره‌های نورگیر با دریافت نور از پشت پرده، برای گل برگ انجیری کافی است.


آبیاری

برگ انجیری نیاز به آبیاری متوسط داشته و لازم است در فاصله بین دو آبیاری خاک رویی گلدان خشک شده باشد. به طور کلی و در شرایط معمول دمای منزل، در تابستان هفته‌ای دو بار و در زمستان هفته‌ای یک بار آبیاری مناسب است.
نکته: هرگز اجازه ندهید خاک گلدان باتلاقی شده و یا آب در زیر گلدانی جمع شود و از وجود زهکش مناسب در کف گلدان مطمئن باشید.


دما

بهترین دما برای نگهداری از گل برگ انجیری در آپارتمان محدوده دمایی ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است. در دما‌های کمتر از ۱۰ درجه و بیشتر از ۳۰ درجه سانتیگراد گیاه دچار آسیب جدی می‌شود.


غبارپاشی

غبارپاشی و تامین رطوبت مورد نیاز گیاه به ویژه در فصل تابستان به رشد بهتر گیاه کمک می‌کند. برای غبارپاشی از آب ولرم و فاقد املاح استفاده کنید.


کوددهی

در صورت استفاده از خاک حاصلخیز، این گیاه نیاز چندانی به کوددهی ندارد با این وجود می‌توانید برای کمک به رشد بیشتر گل، ماهی یک مرتبه و در فصل رشد از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی برای تغذیه گیاه استفاده کنید. همچنین کود مورد نیاز این گیاه را می‌توان به میزان ۳ گرم در لیتر، هر ماه یک بار، از فروردین تا آبان ماه مصرف کرد.


قیم

گیاه برگ انجیری به دلیل رشد رونده و ریشه‌های هوایی نیاز به قیم دارد و لازم است برای گیاه قیمی از جنس خزه تهیه کنید تا تغذیه ریشه‌های هوایی نیز انجام شود. در طبیعت، این گیاه در کنار سایر درختان رشد کرده و از تنه درختان بزرگتر که پوشیده با خزه جنگلی است به عنوان قیم استفاده می‌کند.


آفات و بیماری‌ها

از آفت‌های اصلی گیاه برگ انجیری می‌توان به کنه تار عنکبوتی، شپشک و شپشک آرد آلود و از بیماری‌های این گیاه نیز می‌توان به لکه برگی، آنتراکنوز و پوسیدگی ریشه اشاره کرد. در اثر وجود کنه تارعنکبوتی برگ‌ها رنگ پریده می‌شوند و در سطح زیرین برگ تار عنکبوت مشاهده می‌شود و بعد از مدتی برگ‌ها زرد می‌شوند و می‌ریزند که برای مبارزه از سموم کنه‌کش سیستماتیک می‌توان استفاده کرد.


تعویض گلدان

بهترین جنس گلدان برای نگهداری از گل برگ انجیری گلدان سفالی است. برای تعویض گلدان بایستی به آرامی زیر گلدان را بررسی کنید و اگر ریشه‌های گیاه را مشاهده کردید، اقدام به تعویض گلدان کنید. به طور کلی توصیه می‌شود در سال‌های اول که گیاه کوچک است سالی یک مرتبه گلدان را تعویض کرده و هرسال گلدان را یک سایز بزرگتر کنید و زمانی که گیاه به اندازه کافی بزرگ شد، هرسال با اضافه کردن خاک گلدانی حاصلخیز به بالای گلدان به رشد گیاه کمک نمایید.


گیاه شناسی گل برگ انجیری

گل برگ انجیری از خانواده فیولدندورن‌ها و بومی مناطق گرم و مرطوب مکزیک و پاناماست. این گیاه از زمانی که ۱۰ سانتیمتر رشد می‌کند شروع به بزرگ شدن برگ‌ها کرده و زمانی که برگ‌ها بالغ می‌شوند شروع به شکاف‌دار شدن کرده و شبیه به درخت نخل می‌شوند. برگ‌ها هنگام جوانی قلبی شکل با لبه صاف هستند. ولی به مرور زمان، به طور عرضی بریدگی‌هایی در آن‌ها به وجود می‌آید. این گیاه دارای ریشه‌های هوایی است که احتیاج به تغذیه و تکیه گاه خزه‌دار دارند.

عکس گل برگ انجیری


نحوه تکثیر گل برگ انجیری

بهترین شیوه تکثیر گل برگ انجیری در منزل قلمه زدن گیاه در اواخر فصل بهار و در طول فصل تابستان است. مراحل قلمه زدن به شرح زیر است:
۱- یکی از سرشاخه‌های جوان، سالم و شاداب گیاه را انتخاب کنید و با استفاده از یک چاقوی تیز یا قیچی باغبانی که قبلا ضد عفونی کرده‌اید به طور مورب جدا کنید.
۲- قلمه انتخابی بایستی ۲ تا ۳ برگ بالغ داشته باشد.
۳- قلمه را در خاک مخصوص قلمه یا کمپوست بکارید و آن را کاملا آبیاری کنید به طوری که آب اضافی از زهکش کف گلدان خارج شود.
۴- گلدانی که برای کاشت قلمه استفاده می‌کنید کوچک بوده، قطری به عرض حداکثر ۱۳ سانتیمتر داشته باشد. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از افتادن قلمه از تکیه‌گاه چوبی و خزه استفاده کنید.
۵- قلمه را در عمق نکارید و دقت کنید جوانه انتهایی قلمه کاملا بیرون از خاک بماند. همچنین می‌توانید قلمه‌ها را در تنگ آب نیز قرار دهید و بعد از ریشه‌زنی در خاک مناسب بکارید.
۶- قلمه را در محلی با دریافت نور غیر مستقیم خورشید، گرم و مرطوب نگهداری کنید و تا زمان ریشه‌دار شدن همواره سطح خاک گلدان را مرطوب و نه خیس و غرقابی حفظ کنید.

قلمه زدن گل برگ انجیری


بهترین دما برای نگهداری قلمه‌ها دمای ۲۱ الی ۲۳ درجه سانتیگراد است. همچنین برای تامین رطوبت مورد نیاز قلمه‌ها و ایجاد شرایط گلخانه‌ای می‌توانید از یک کیسه پلاستیکی مانند نایلون فریزر استفاده کنید. پس از ریشه‌دهی کیسه پلاستیکی را بردارید و شروع به تغذیه منظم گیاه با کود محلول در آب کنید.
در صورت شرایط مناسب قلمه‌ها در مدت سه تا چهار هفته ریشه‌دار می‌شوند.

تکثیر گل برگ انجیری در آب


نکات پایانی

همانطور که گفته شد نگهداری از گل برگ انجیری آسان بوده و می‌توانید از این گیاه به راحتی در منزل نگهداری کنید. توجه داشته باشید در بعضی از گلفروشی‌ها برای زیباتر جلوه دادن گل از مواد براق کننده شیمیایی روی برگ‌ها استفاده می‌کنند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم به محض خریدن گل، برگ‌ها را با پارچه نرم یا اسفنج مرطوب، تمیز کرده و هرگز از این مواد استفاده نکنید، زیرا باعث بسته شدن روزنه‌های برگ و از بین رفتن سریع گیاه خواهد شد.
شما چه تجربه‌ای در زمینه نگهداری از گل برگ انجیری دارید؟ فراموش نکنید نظرات و پرسش‌های خود را با ما و مخاطبین ستاره به اشتراک بگذارید. توصیه می‌کنیم اصول اولیه برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی را نیز مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو