استفاده از آقازاده‌ها برای تضییع حقوق مردم!

منبع: برترین ها

97

1398/6/9

16:11


نماینده دادستان تهران گفت: در شرکت‌های زیرمجموعه جهانبانی که آن را هلدینگ نام نهاده‌اند، برخی آقازاده‌ها و فرزندان مسئولان کشور حضور دارند و حقوق مردم را تضییع می‌کنند

خبرگزاری تسنیم: رسول قهرمانی در ادامه سومین جلسه محاکمه باند جهانبانی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام اظهار کرد: در شرکت‌های زیرمجموعه جهانبانی که آن را هلدینگ نام نهاده‌اند، برخی آقازاده‌ها و فرزندان مسئولان کشور حضور دارند و حقوق مردم را تضییع می‌کنند و واریز پول‌های مردم از بانک سرمایه به این شرکت‌ها بوده است.

وی افزود: در یکی از این موارد یک میلیارد تومان از شرکت نور احسان به شرکت آرمان واریز شده است و در جایی دیگر یک میلیارد تومان از شرکت شکوه نور احسان به حساب شرکت تجارت نور ابرار رفته است و دو میلیارد تومان نیز از تجارت نصر البرز به حساب تجارت نور ابرا رفته است.

نماینده دادستان اضافه کرد: آقازاده‌ها که با پول مردم سهامدار می‌شوند بدانند اگر قصد خدمت به کشور را داشتند اشخاص زیادی از نخبگان علمی و تولیدی در کشور وجود دارند که می‌توانند راه خدمت را از آنان یاد بگیرند.

قهرمانی خطاب به عمار صالحی یکی از متهمان این پرونده گفت: چه کسی دفتر توسعه تجارت آرمانی را در سعادت آباد خریده است و شما چه حق مشاوره‌ای می‌گرفتید؟

وی با اشاره به اختلافات مالی عمار صالحی و محمدرضا جهانبانی گفت: کارشناس رسمی دادگستری نظر داده که صالحی 36 میلیارد و 700 میلیون تومان به شرکت‌های جهانی بدهکار است ولی سوال این است که چرا آقای صالحی تاکنون سند مالی ارائه نداده و چرا بدون سند مالی قرارداد امضا می‌کرده است.

قهرمانی بازداشت صالحی را به خاطر اتهاماتش دانست و گفت: وضعیت بانک سرمایه به گونه‌ای آشفته بوده که افراد درخواست را می‌نوشتند و قرارداد را در دفاتر آقایان امضاء می‌کردند در حالی که مراحل مربوطه باید در شعبه انجام می‌شده است.

در ادامه جلسه، عمار صالحی که به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور در بخشی از تسهیلات به مبلغ 110 میلیارد تومان متهم است در دفاع از خود گفت: از اول شهریور سال 92 به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت جهان تجارت تیوا فعالیت می‌کردم ولی در 20 اردیبهشت سال 93 از شرکت خارج شدم.

وی افزود: ایرادات شکلی را به بازپرس گفتم که بیش از دو سال است تحقیقات مقدماتی در دادسرا انجام شده و سال گذشته منجر به قرار منع تعقیب شد که به دلیل احراز عدم ارتکاب بزه بود. البته پیش از تفهیم اتهام جلسه‌ای در دادسرا تشکیل شد و آقای قهرمانی به حق صحبت کرد.

این متهم اضافه کرد: نماینده دادستان اعلام کرد که در ردیابی‌ها محرز شده فلان ملکی که به شرکت آرمانی تعلق داشته از منابع تحصیل شده از بانک سرمایه بوده و من گفتم اگر در اموالی که مربوط به بنده است و ثابت شود ملکی به شکل ناسالم تامین شده و در اختیار مجموعه‌ای قرار گرفته که بنده در آن سهمی داشته ام آن را پس می‌دهم.

صالحی گفت: گفته شده که از سوی جهانبانی خودرویی به بنده داده شده ولی من از صندوق شرکت آرمانی طلبکار هستم و جهانبانی 17 میلیارد تومان بدهی دارد. البته جهانبانی نه مستقیماً پولی پرداخت کرده و نه خودرویی داده ولی در گزارش اختلافات بانک سرمایه گفته شده که بیشتر مطالبات جهانبانی از دیگران چه مبلغی بوده است. جهانبانی در سال‌های 90 و 91 تاجر متمکن و ثروتمندی بوده و از نظر شخصیتی یک فرد محترم به حساب می‌آمده است.

وی اضافه کرد: سرمایه جهانبانی فقط در بانک سرمایه نبوده بلکه تسهیلات وی با سایر دارایی‌هایش مخلوط شده و با این پول تا پایان 93 نیز سودهای کلانی داشته است.

صالحی به اختلافات مالی چندین ساله خود با جهانبانی اشاره کرد و گفت: جهانبانی پنج مرتبه داور و حکم را عوض کرد ولی من اصرار به حل اختلافات مالی داشتم. جهانبانی می‌گوید هزار و 500 میلیارد تومان کالای اساسی وارد کشور کرده و اگر منابع او فقط بانک سرمایه بوده چگونه می‌توانسته است تا این حجم کالا وارد کند؟ معتقدم منابع بانک سرمایه یک چهارم سرمایه جهانبانی بوده است و اگر شیوه اخذ تسهیلات، جرم تلقی می‌شود، من در مقدمات اخذ تسهیلات هیچ نقشی نداشتم.

وی افزود: استعفای من نیز به دلیل مخالفت با این موضوع بود و 20 سال است که در شرکت‌ها فعالیت می‌کنم و هیچ تسهیلاتی نیز نگرفته‌ام.

نماینده دادستان گفت: شما قبل از مهاجرت به شرکت "تیوا" قائم مقام شرکت "تجارت نور ابرار" بودید و این شرکت با تیوا معامله و فاکتور صادر می‌کرده است در حالی که خرید و فروشی در بین نبوده و همه معاملات، صوری بوده و بر اساس آن تسهیلات 40 میلیارد تومانی را دریافت کرده‌اند.

* خرید بنز 650 میلیونی برای صالحی

قهرمانی به صالحی گفت: شما در 13 اردیبهشت 93 درخواست دریافت تسهیلات اعتباری را به میزان 68 میلیارد تومان به بانک سرمایه دادید و دو روز بعد این مسئله در بانک سرمایه تصویب می‌شود و پول ها نیز در 22 اردیبهشت واریز می‌شود. صالحی به محضر می‌رود و به حسن جهانبانی برادر متهم وکالت می دهد و آنگاه سهام تیوا را واگذار می کند و می گوید از شرکت خارج شده است در حالی که خروج از شرکت نیاز به تشریفات قانونی دارد.

وی خطاب به متهم گفت: اگر شما از شرکت خارج شدید چرا در 24 اردیبهشت 93 درخواست تسهیلات به بانک سرمایه دادید و شما گفتید که از محل تسهیلات بانک سرمایه، ملک شبهه دار استفاده نمی‌کنید ولی یک بنز 650 میلیون تومانی توسط جهانبانی برای شما خریداری شده است. شما گفتید که ملکه زعفرانیه را پس داده ولی در یک جا گفتید که حق مشاوره می گیرید یا طلب دارید. اگر شما طلب دارید باید اسناد مالی ارائه دهید.

نماینده دادستان گفت: شما مدیرعامل شرکت توسعه تجارت آرمانی هستید که در ابتدا 98 درصد سهام را داشتید و دو درصد آن متعلق به جهانبانی بود و بعدا 45 درصد آن را به جهانبانی دادید و خودتان 55 درصد سهام را برداشتید. چهار میلیارد تومان از این پول‌ها از شرکت جهان تجارت تیوا به تجارت ابرار می رود و بعد به حساب شخصی جهانبانی واریز می‌شود و بعد 4 میلیارد تومان از حساب شخصی جهانبانی به حساب شرکت تیوا واریز می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو