هفت مکان دیدنی یزد که کمتر اسم آن را شنیده‌اید

هفت مکان دیدنی یزد که کمتر اسم آن را شنیده‌اید


منبع: روزیاتو

125

1398/6/9

19:56


هفت مکان دیدنی یزد که کمتر اسم آن را شنیده‌اید

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

بدون تردید یزد یکی از شهرهای تاریخی و مشهور ایران است که سالیانه توریست‌های داخلی و خارجی زیادی را به این دیار می‌کشاند. تعدادی از جاذبه‌های این شهر از شهرت زیادی برخوردارند و تقریباً اکثر گردشگران در سفر به یزد به این اماکن دیدنی سر می‌زنند؛ اما اماکن گردشگری یزد به این تعداد محدود خلاصه نمی‌شود.

بسیاری از جاذبه‌های این شهر در عین حالی که خیلی دیدنی و زیبا هستند، کمتر معرفی شده‌اند و از دید اغلب افراد دور مانده‌اند. برای آشنایی با اماکن تاریخی بکر و ویژه یزد، این مقاله به کار می‌آید.

روستای خرانق

روستای خرانق یکی از روستاهای تاریخی استان یزد به شمار می‌رود که بازدید از آن بسیار هیجان‌انگیز است. کثرت و تنوع بناهای تاریخی در این روستا حیرت‌انگیز است و قدمت ۴۵۰۰ ساله آن همه را به بازدید از آن ترغیب می‌کند.

قلعه، مسجد جامع، منار جنبان، کاروانسرا، پل و کوچه‌های پیچ در پیچ، تنها بخشی از بناهای زیبای این روستاست. این بافت تاریخی رد پایی از تمدن و فرهنگ مردمی است که روزگاری در آن می‌زیسته‌اند.

هفت مکان دیدنی یزد که کمتر اسم آن را شنیده‌اید

باغ پهلوان پور مهریز

باغ پهلوان پور مهریز از باغ‌های تاریخی شهرستان مهریز به شمار می‌رود که در کنار تاریخی بودنش بسیار سرسبز و باصفاست. این باغ در زمان حکومت قاجاریه بنا شده و تاکنون به حیات خود ادامه داده است.

پهلوان پور در واقع دو باغ بوده، اما بعد از اینکه ازدواجی بین خانواده‌های دو باغ صورت می‌گیرد، دیوار برداشته شده و به صورت یک باغ واحد درآمده است. از نکاتی که در بازدید از باغ پهلوان پور باید دانست این است که برخی از تزئینات باغ، مربوط به دوره زندیه است، اما بنای اصلی به دوره قاجار می‌رسد.

داخل ساختمان باغ پهلوان پور، سوئیت‌هایی به صورت اقامتگاه سنتی آماده شده و به ارائه خدمات به میهمانان این باغ می‌پردازد.

خانه هنر یزد

خانه هنر، یک خانه تاریخی است که در دل بافت قدیمی یزد واقع شده است. این خانه دوست داشتنی یادگاری از دوره قاجار است و هم اکنون به صورت یک مجموعه گردشگری در آمده است. این مجموعه شامل گالری آثار هنری و صنایع دستی است و پشت بام آن نیز خدمات کافه ارائه می‌شود. دکوراسیون کافه در عین سنتی بودن پر از رنگ‌های شاد و جذاب است که حس شادابی را به بینندگان خود انتقال می‌دهد. زیبایی و جذابیت خانه هنر باعث شده که علاوه بر توریست‌ها، اهالی یزد نیز گهگاه به آن سری زده و از مناظر بافت تاریخی لذت می‌برند. بام کافه هنر نمایی ویژه به بافت تاریخی یزد و بادگیرهای زیبای آن دارد، توصیه می‌شود تماشای این چشم انداز، در سفر به یزد از دست داده نشود.

روستای عقدا

روستای عقدا یزد از روستاهای بسیار قدیمی شهرستان اردکان است که ۶۰۰۰ سال قدمت دارد و بنای آن معاصر میبد است. این روستا در روزگاران قدیم ساحل دریای ساوه بوده و جاده قدیم و اصلی از کنار آن می‌گذشته، بنابراین در آن چاپارخانه و کاروانسرا بنا شده و از رونق ویژه‌ای برخوردار بوده است.

بافت روستای عقدا گلی است و بسیار شبیه بافت قدیمی شهر یزد است؛ کوچه‌هایی پر از خانه‌های گلی که گویی هنوز هم زندگی پررونق گذشتگان را با تمامی پستی و بلندی‌اش یادآور می‌شود. این روستا، همچنان به حیاتش ادامه داده و مردمانی باصفا در آن زندگی می‌کنند.

هفت مکان دیدنی یزد که کمتر اسم آن را شنیده‌اید

خانه آقازاده

خانه آقازاده ابرکوه از جذاب‌ترین خانه‌های یزد است که ویژگی‌های منحصر به فرد آن باعث شده سالیانه توریست‌های زیادی را به این بخش از استان یزد بکشاند. این خانه تاریخی یادگاری از دوره قاجار است و ویژگی‌های معماری این دوره را داراست. بادگیر ۱۸ متری دو طبقه از بخش‌های جالب این خانه است که نمایی زیبا به آن بخشیده است. ویژگی‌های معماری و تزئینات داخلی آن بیان‌کننده فرهنگ جامعه مردم در آن برهه تاریخ است. طرح این خانه زیبا از سال ۹۳ بر روی اسکناس‌های دو هزار تومانی نقش بسته که بسیاری از بازدیدکنندگان با توجه به این نکته، عکس‌های جالبی را با ترکیب اسکناس و نمای خانه به ثبت می‌رسانند.

کبوترخانه میبد

برج کبوترخانه میبد نیز یادگاری از زمان قاجار و بیانگر هوش و نبوغ معمار این بناست. این بنا در روزگار خود پناه ۴ هزار کبوتر بوده و پرندگان در این مکان از گزند خزندگانی همچون مارها و شرایط بد آب و هوا در امان می‌ماندند. لانه‌هایی که در این برج تعبیه شده‌اند، به ابعاد ۲۰ در ۲۰ و به صورت منظم کنار هم قرار دارند. رنگ تند مقرنس‌ها از عواملی بوده که پرندگان جذب این مکان می‌شدند و برای برگشت به راحتی راه خود را پیدا می‌کردند. از طرفی این برج در برابر ورود پرندگان شکارچی مقاوم است و نوارهای گچی اطراف برج نیز از بالا رفتن مارها و خزندگان جلوگیری می‌کرده است. این برج علاوه بر موارد ذکر شده ویژگی‌های دیگری دارد که اعجاب همگان را بر می‌انگیزد؛ تهویه هوا و مطلوب بودن دما در زمستان و تابستان از ویژگی‌های منحصر به فرد دیگر برج کبوترخانه به شمار می‌رود.

بی شک این اثر خاص شهرتی جهانی دارد و مردم از سرتاسر جهان به این نقطه از کویر می‌آیند و از ابتکار مردم این سرزمین به وجد می‌آیند. بازدیدکنندگان این بنای شگفت‌انگیز، با خود کوله باری از عکس‌های زیبا و خاطرات شیرین را سوغات می‌برند.

هفت مکان دیدنی یزد که کمتر اسم آن را شنیده‌اید

باغ صدری تفت

باغ صدری تفت یکی از باغ‌های مربوط به دوران زندیه است که به فرمان صدرالعلماء، حاکم دوران زندیه ساخته شده است.

این باغ زیبا و معروف در تفت، با مساحت ۱۳ هزار متر مربع به گونه‌ای ساخته شده که دارای بلندترین بادگیر تفت و همچنین یک تالار با دهنه ۱۲.۵ متری است. یکی دیگر از جذابیت‌های باغ صدری، وجود یک حوض سنگی با وسعت ۵۰۰ متر مربع به همراه ۹۵ فواره است که در جلوی عمارت قرار گرفته است. البته نکته قابل توجه، نحوه کار این فواره‌ها است که بدون پمپ و نیروی برق، با آبی که از کوه سرازیر بوده، تأمین می‌شده است.

علاقه‌مندان که تمایل دارند تا با سایر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی یزد آشنا شوند، می‌توانند به سایت gotoyazd.com مراجعه کنند و از دیدنی‌های این استان لذت ببرند.

هفت مکان دیدنی یزد که کمتر اسم آن را شنیده‌اید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو