«الجزیره» فاش کرد: تماس ترامپ با ایران به زودی!

منبع: برترین ها

67

1398/6/10

17:00


رابینز تاکید می‌کند که ترامپ از همان ابتدا می‌گفت که برای مهار بازوان ایران در منطقه، مانند حوثی ها، در یمن، تلاش می‌کند و دعوت او از حوثی‌ها برای مذاکره، نشان دهنده تلاشش برای دست یافتن به توافقی جامع با ایران، طبق دیدگاه خود است؛ توافقی که به زودی تماس‌هایی برای آن برقرار می‌شود.

نامه نیوز نوشت: رابینز تاکید می‌کند که ترامپ از همان ابتدا می‌گفت که برای مهار بازوان ایران در منطقه، مانند حوثی ها، در یمن، تلاش می‌کند و دعوت او از حوثی‌ها برای مذاکره، نشان دهنده تلاشش برای دست یافتن به توافقی جامع با ایران، طبق دیدگاه خود است؛ توافقی که به زودی تماس‌هایی برای آن برقرار می‌شود.

به گفته روبنز، واشنگتن معتقد است که مشکل یمن بسیار پیچیده است و امروز، کاخ سفید به دنبال صلحی فراگیر در این کشور عربی است، که آن را در گرو توافق نهایی با ایران می‌داند.

الجزیره نوشت: جیمز رابینز، پژوهشگر اندیشکده شورای سیاست خارجی آمریکا، می‌گوید: بیانیه پنتاگون در مورد بمباران برخی اهداف مربوط به ایران، بیانگر وخامت اوضاع نظامی است.وی در گفتگو با الجزیره افزود: کاخ سفید به تحرکات اسرائیل در سوریه و لبنان، کمک کرده و آن را حق اسرائیل می‌داند؛ در همین رابطه، رئیس جمهور آمریکا علنا از تحرکات صهیونیست‌ها حمایت می‌کند، بویژه آنکه ترامپ پیش از انتخابش بعنوان رئیس جمهور، تاکید کرده بود که در توافق هسته‌ای تجدید نظر می‌کند.

رابینز تاکید می‌کند که ترامپ از همان ابتدا می‌گفت که برای مهار بازوان ایران در منطقه، مانند حوثی ها، در یمن، تلاش می‌کند و دعوت او از حوثی‌ها برای مذاکره، نشان دهنده تلاشش برای دست یافتن به توافقی جامع با ایران، طبق دیدگاه خود است؛ توافقی که به زودی تماس‌هایی برای آن برقرار می‌شود. به گفته روبنز، واشنگتن معتقد است که مشکل یمن بسیار پیچیده است و امروز، کاخ سفید به دنبال صلحی فراگیر در این کشور عربی است، که آن را در گرو توافق نهایی با ایران می‌داند.

این در حالی است که حسن احمدیان، استاد علوم سیاسی در دانشگاه تهران معتقد است که اسرائیل قصد دارد تمام تلاش‌های اروپایی‌ها برای حل بحران با ایران را از بین ببرد، اما ایران هم بخوبی از نقشه‌های اسرائیل آگاه است و در زمان حاضر، متمرکز بر آن است که مذاکرات، باید تنها در رابطه با پرونده هسته‌ای باشد و موضوع نفوذ منطقه‌ای یا برنامه‌های موشکی ایران در آن طرح نشود.

احمدیان، تاکید می‌کند که اولویت تهران در این مرحله، مقابله با تنش زایی‌های آمریکا و در واقع، مقابله به مثل با آن است؛ همانطور که کاستن از تعهدات تهران به بندهای توافق هسته ای، در همین راستا صورت گرفت. ایران معتقد است که خواسته‌های واضح و روشنی دارد. در مقابل، سیاست آمریکا نامشخص است و اولویت‌های روشنی برای بحث و گفتگو ندارد؛ بویژه آنکه تناقض شدیدی بین وزارت خارجه و کاخ سفید وجود دارد.

از سوی دیگر، صلاح القادری، محقق مسائل جهان عربی و اسلامی معتقد است که از بُعد تجاری، بازنده اصلی ناآرامی‌ها در منطقه، اروپایی‌هایی هستند که قراردادهای زیر ساختی با ایران دارند؛ نه دولت‌های خلیج فارس یا آمریکا. این در حالی است که فرانسوی‌ها بخوبی می‌دانند که ایران، برخلاف آمریکا، کاملا به برجام پایبنده بوده است.

علاوه بر اینکه اروپایی‌ها بر این عقیده اند که هر جنگی بین دو کشور ایران و آمریکا، تاثیر مستقیمی بر آن‌ها دارد و تنش زایی اسرائیل در منطقه نیز به نفع اروپایی‌ها نیست؛ بلکه هدف نتانیاهو از این اقدامات، استفاده از آن بعنوان یک ابزار تبلیغاتی در انتخابات، به نفع خود و ترامپ است.

القادری تصریح می‌کند که فرانسه تحرکات اخیر اسرائیل علیه حضور ایران در منطقه را یک تهدید واقعی می‌داند، که می‌تواند تلاش‌های میانجی گرانه پاریس را با شکست مواجه کند. فرانسه همچنین می‌داند که حملات اسرائیل، باعث بالا رفتن سطح خشونت در منطقه می‌شود و آثار این خشونت می‌تواند به مشکلات اقتصادی بزرگی برای اروپا، بینجامد؛ بویژه در صورتی که تهران تصمیم به بستن تنگه هرمز و متوقف نمودن صادرات نفت، بگیرد.

وی معتقد است که گسترش حاشیه مذاکرات با ایران و وارد کردن پرونده یمن، به نفع فرانسویهاست؛ چرا که منجر به نرمشی در مذاکره بین ایران و آمریکا می‌شود. القادری پیش بینی می‌کند که فرانسه پرونده یمنی را نیز وارد مذاکرات کند، تا منافع خود را پیش از ورود منطقه به یک هرج و مرج سخت، تامین کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو