تفاوت ماکارونی و پاستا چیست؟

منبع: ستاره

291

1398/6/11

00:19


پاستا و ماکارونی جزء اصلی‌ترین مواد اولیه در غذاهای ایتالیایی هستند که هر دو از خمیر یکسانی تهیه می‌شوند؛ تفاوت ماکارونی و پاستا، در مواردی مانند شکل ظاهری، تکنیک تولید و ... است.

تفاوت ماکارونی و پاستا

 
ستاره | سرویس آشپزی - ماکارونی و پاستا در آشپزخانه کاربردهای زیادی دارند؛ برای مثال غذاهایی همچون پاستا پنه آلفردو، پاستا پنه مرغ، ماکارونی با سس گوشت و ته دیگ بی‌نظیر ماکارونی، از جمله غذاهای بسیار لذیذی هستند که می‌توانید با ماکارونی و پاستا درست کنید. اما نکته جالب این است که ماکارونی و پاستا با هم متفاوت بوده و اکثر افراد، اغلب این دو را یکی می‌دانند؛. این در حالی است که بین ماکارونی و پاستا تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد. از این‌رو در این مطلب ابتدا به توضیحی مختصر در مورد پاستا و ماکارونی و سپس به تفاوت ماکارونی و پاستا خواهیم پرداخت.


پاستا

پاستا به یک غذای ایتالیایی گفته می شود که اصطلاحا به معنای خمیر است و تمامی فرآورده‌های خمیری حاصل از آرد گندم را شامل می‌شود. تنوع پاستا بسیار زیاد است و یکی از معروف‌ترین شکل‌های آن ماکارونی است. این خمیر با آب، آرد و تخم مرغ ترکیب شده و از آن اشکال متفاوتی را تولید می‌کنند. اگر بخواهیم برخی دیگر از انواع پاستا را نام ببریم می‌توانیم به اسپاگتی، نودل و لازانیا اشاره کنیم.
 

تفاوت ماکارونی و پاستا


ماکارونی

ماکارونی یکی از انواع پاستاست؛ بهترین و ساده‌ترین تعریفی که می‌توانیم از ماکارونی داشته باشیم به این صورت است: «ماکارونی یک پاستای خشک است.» خواص ماکارونی بسیار زیاد است و در واقع خواص گندم و ارزش غذایی آن را داراست؛ تقویت بدن و تامین انرژی، جلوگیری از افزایش اشتهای کاذب و ... از خواص این ماده خوشمزه و پرطرفدار است. امروزه انواع ماکارونیهای موجود در بازار با سبوس، آهن و ویتامینهای گروه ب غنی می‌شوند؛ این مواد مغذی ماکارونی را به یک غذای سرشار از انرژی تبدیل می‌کنند.
 

تفاوت ماکارونی و پاستا

 

تفاوت ماکارونی و پاستا

در قسمت زیر به برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های ماکارونی و پاستا می‌پردازیم:
  • شکل و ظاهر ماکارونی و پاستا

با وجود شباهت‌های بین پاستا و ماکارونی، شکل و ظاهر یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین ماکارونی و پاستاست؛ پاستا به شکل‌های مختلف از جمله لازانیا و ماکارونی تولید می‌شود و شکل‌های متفاوتی دارد، این در حالی است که ماکارونی از حیث ظاهر فقط به شکل لوله‌ای و C شکل است. 

  • روش تولید ماکارونی و پاستا

اگرچه آماده‌سازی اولیه و مواد اولیه ماکارونی و پاستا تا حدودی یکسان است، اما روش تولید آن‌ها تفاوت‌های قابل‌ توجهی دارد. با توجه به اشکال مختلفی که پاستاها می‌توانند داشته باشند، می‌توان آن‌ها را دستی و یا به صورت ماشینی تولید کرد؛ اما به خاطر شکل خاص ماکارونی، فقط ماشین‌آلات مخصوص برای تولید این محصول قابل استفاده هستند.

  • محبوبیت ماکارونی و پاستا

با اینکه ماکارونی و پاستا هر دو از غذا‌های محبوب در سراسر دنیا محسوب می‌شوند، اما ماکارونی نسبت به پاستا، محبوب‌تر است. علت محبوبیت ماکارونی می‌تواند به این واقعیت نسبت داده شود که ماکارونی می‌تواند به صورت تجاری تولید شده و در نتیجه به همه جای دنیا عرضه شود. این در حالی است که انواع دیگر پاستا به دلیل مشکلات موجود در تولید، به صورت تجاری تولید نمی‌شوند. علاوه بر این، پاستا به صورت‌های متفاوت در سراسر دنیا تولید می‌شود که این موضوع آن را به یک محصول غذایی منطقه‌ای تبدیل می‌کند.

  • ماندگاری ماکارونی و پاستا

تفاوت دیگر ماکارونی و پاستا در این است که هر دو محصول از ماندگاری متفاوتی برخوردار هستند. ماکارونی ماندگاری بیشتری دارد. پاستا با استفاده از مواد مختلف ساخته می‌شود و کمی مرطوب باقی می‌ماند، در نهایت این رطوبت پاستا باعث می‌شود که زودتر خراب شود. از طرف دیگر، ماکارونی که همان پاستای خشک است، به خاطر عدم وجود رطوبت، می‌تواند عمر طولانی‌تری داشته باشد.
یکی دیگر از دلایل ماندگاری بالای ماکارونی این است که ماکارونی با استفاده از ماشین‌‌آلات و دستگاه‌های مخصوص ساخته می‌شود، که این امر با افزودن مواد نگهدارنده به آن، این امکان را فراهم می‌کند که ماندگاری ماکارونی افزایش یابد. این ماندگاری بالا، یکی دیگر از دلایلی است که ماکارونی در سراسر جهان به راحتی عرضه می‌شود.

  • مواد تشکیل دهنده ماکارونی و پاستا

اگرچه مواد تشکیل دهنده اصلی در ماکارونی و پاستا تقریبا مشترک هستند، اما در این بین تفاوت‌های جزئی نیز وجود دارد. به عنوان مثال تخم‌مرغ یکی از مواد تشکیل‌دهنده پاستاست، در صورتی که در تهیه ماکارونی از تخم‌مرغ استفاده نمی‌شود. جالب ایست بدانید که تخم‌مرغ استفاده شده در پاستا، باعث تغییر طعم آن نیز می‌شود. با این حال، اضافه کردن تخم‌مرغ به ماکارونی امکان‌پذیر نیست، چراکه اضافه شدن تخم‌مرغ، ماندگاری محصول را کاهش می‌دهد.

 

سخن پایانی 

تعریف ماکارونی و پاستا در هر جای جهان با هم متفاوت است، اما در ایران واژه ماکارونی، هم معنا با پاستا بوده و به صورت گسترده برای انواع اسپاگتی، ماکارونی طرح‌دار و ... به کار برده می‌شود. لازم به ذکر است که با توجه به سلیقه‌های متفاوت در سراسر دنیا، بیش از ۶۰۰ نوع پاستا وجود دارد. نکته آخر در مورد تفاوت ماکارونی و پاستا این است که همه ماکارونی‌ها پاستا هستند، اما همه پاستا‌ها ماکارونی نیستند! لطفا اگر نظر و یا سوالی در این مورد دارید، آن را با ما در میان بگذارید.
در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با تفاوت شیک و اسموتی نیز در ستاره آشنا شوید.
 
برگرفته از : differencebetween

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو