درد واژن در بارداری، دلایل بروز و درمان

منبع: نی نی بان

162

1398/6/11

21:27


درد واژن در بارداری یکی از دردهای شایع در این دوران است. اما چه عواملی باعث درد واژن در بارداری می شود و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

درد واژن در بارداری چه دلایلی دارد؟
درد واژن در این دوران دلایل زیادی دارد که مهمترین آنها به شرح زیر است:
اختلال در ترشح هورمونها
به هم خوردن تنظیمات هورمونی در دوران بارداری طبیعی است. همین تغییرات هورمونی باعث خشکی واژن می‌شود. خشکی واژن هم باعث درد واژینال به خصوص در رابطه زناشویی می‌شود.
بزرگ شدن رحم
اندازه رحم با بزرگ شدن جنین کم کم رشد می‌کند. این تغییر اندازه باعث فشار بر وازن و ماهیچه های اطراف آن می‌شود. فشار همیشه با درد همراه است.
رشد جنین
وقتی جنین رشد می کند، رحم بزرگتر می‌شود و رباطهای در قسمت لگن گسترش پیدا می‌کنند. همین موضوع باعث انسداد مجاری و عضلات اطراف واژن می‌شود. این انسداد با درد همراه است.
عفونت
عفونت می‌تواند یکی از دلایل درد واژن باشد. اگر این درد در ناحیه تناسلی خارجی و واژن احساس شود باید به عفونت شک کنید. شایع ترین نوع عفونت واژن در زنان باردار کاندیدا است که چون ایمنی آن‌ها بسیار پایین است.
ورم گردن رحم
ورم و بزرگ شدن دهانه رحم هم می‌تواند باعث درد واژن شود. البته این ورم و این درد در هفته‌های پایانی بارداری حس می‌شود.
بارداری خارج از رحم
با اینکه تشخیص بارداری خارج از رحم خیلی سخت است اما این نوع حاملگی هم می‌تواند یکی از دلایل درد واژن در دوران بارداری باشد.
انواع دردهای واژن در بارداری
دردهای واژن در دوران بارداری به سه نوع تقسیم می شود: درد مقطعی، درد مکرر و درد شدید.
درد مقطعی
این درد معمولی بیشتر به دلیل رشد رحم در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. البته بعضی از کارشناسان معتقدند ممکن است التهاب مثانه هم دلیل این دردهای مقطعی باشد. اگر این درد مقطعی در هفته‌های پایانی بارداری حس شود حتما باید با پزشک مشورت کنید.
درد مکرر
اگر یک درد در روز و به صورت یک شکل در یک ناحیه حس شود یعنی آن درد مکرر است. این درد بیشتر به دلیل التهاب لوله‌های رحمی و یا دهانه رحم ایجاد می‌شود. اگر درد پس از درمان برطرف شود دلیلی برای نگرانی وجود ندارد اما اگر این درد بعد از درمان بیشتر شد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
درد شدید
درد شدید یا سوزشی یکی از دردهای شایع در دوران بارداری است. این درد بیشتر در هفته های ۵ تا ۸ بارداری و به دلیل کشش عضلات رحمی رخ می دهد. یکی دیگر از دلایل این درد نفخ شکم است. حواستان به درد شدید در هفته های پایانی باشد. این درد از هفته 37 بارداری به بعد دیگر به زایمان ربط دارد.

چطور می توان درد واژن در بارداری را درمان کرد؟
قطعا پزشک برای تسکین دردهای این دوران دارو تجویز می‌کند اما این راهکارها هم در درمان درد واژن در بارداری می‌تواند موثر باشد:
آب فراوان بنوشید.
به پهلوی چپ دراز بکشید تا گردش خون بهتر شود. گردش خون فشار واژینال را کم می کند و به دنبال آن درد کمتر می شود.
روی مبل بنشینید و پاهایتان را به آرامی بالا ببرید. با بالا بردن پاها می تواند باعث کاهش فشار واژینال در طول بارداری و در نتیجه کاهش درد واژن شود.
حمام گرم می تواند یک مسکن قوی برای درد واژن باشد.
تمرینات ورزشی که ماهیچه ها را تقویت می‌کند گزینه خوبی برای کم کردن درد واژن در بارداری است. شنا و یوگا را امتحان کنید.
بیشتر فشار واژینال به دلیل ماهیچه های ضعیف و فشار بر لگن است، کشش های آرام می‌توانند به فرد کمک کنند. سعی کنید کمر و باسن خود را کشش دهید تا درد و فشار کم شود.
انجام تمرینات کف لگن. ماهیچه های کف لگن را منقبض کنید انگار می خواهید ادرار کنید، چند ثانیه نگه دارید و بعد آزاد کنید. حداقل دو بار در روز این حرکت را تکرار کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو