لک های سفید روی آلت تناسلی مردانه

منبع: نی نی بان

217

1398/6/12

11:31


سوال مخاطب نی‌نی‌بان: من یک آقا هستم و چند وقتی است چند تا لکه روی آلتم افتاده به رنگ سفید و نه کم شدند و نه زیاد، هیچ درد و خارشی هم ندارند. ممکن است مشکلی داشته باشند؟

لک های سفید روی آلت تناسلی مردانه

پاسخ دکتر داریوش دائر، متخصص پوست و مو:
با اطلاعاتی که ایشان داده اند، به احتمال زیاد مبتلا به پیسی یا لک و پیس هستند که به آن ویتیلیگو هم می گویند و به نظر من حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند. اما در خصوص پیسی و اینکه چطور بروز می کند باید گفت که این بیماری مربوط به سیستم ایمنی بدن است که منشا اصلی آن کاملا شناخته شده نیست و به شکل لکه های روی نقاط مختلف بدن دیده می شود که رنگ آنها از سفید تا شیری فرق می کند. لکه ها ممکن است به اندازه سر یک سوزن باشند یا این که کل سطح بدن یک فرد را درگیر کنند. پراکندگی این بیماری پوستی در بدن به شکل های مختلفی دیده می شود. مثلا بعضی وقت ها لکه های زیادی در یک یا چند نقطه از بدن وجود دارند که به آن نوع کانونی گفته می شود.در نوع دیگر، لکه ها فقط روی یک بخش خاص مثلا روی یک دست یا پای بیمار دیده می شود. بعضی وقت ها این لکه ها به شکل پراکنده در همه جای بدن دیده می شوند. این بیماری زمان خاصی برای شروع ندارد و شروع آن از دوران کودکی تا میانسالی متغیر است. دراین میان هرچه سن شروع بیماری کمتر و سرعت انتشار لکه ها در بدن بیشتر باشد، امکان درمان بیماری در آینده کمتر است. ذکر این نکته ضروری است که آن بخش از بدن افراد که بیشتر در معرض آفتاب قرار بگیرد مثل صورت، گوش ها،ساق پا و همچنین روی دست ها و در عین حال کسانی که از شلوار کوتاه یا لیاس آستین کوتاه استفاده می کنند، بیشتر ممکن است با لک و پیس درگیر شوند.کسانی که به لک و پیس هستند، هیچ مشکلی برای زندگی ندارند، می توانند بین مردم بروند، ازدواج کنند یا به استخر بروند بدون آنکه بیماری برای آنها و یا یا دیگران مشکل ایجاد کند. برای کسانی که مبتلا به این بیماری هستند چند توصیه داریم.افراد که بخش بزرگی از پوست شان به این بیماری مبتلاست باید به شدت از خود در مقابل آفتاب محافظت کنند چون ملانین یا همان رنگدانه پوست اشعه ماورای بنفش خورشید را جذب می کند و پوستی که این عنصر را ندارد، طبیعتا نمی تواند از خود مراقبت کند و با این روند پوست مستعد ابتلای به سرطان پوست و پیری زود رس می شود.
 
مهترین مطالب در این باره
بسیاری از عوامل می توانند باعث ایجاد لکه های سفید روی آلت شوند. در صورت عدم درمان میتواند به عوارض طولانی مدت نیز منجر شود.
برخی از مردان با شرایطی متولد می شوند که آن شرایط، عامل به وجودآورنده این لکه ها بوده یا منجر به گسترش لکه ها خواهند شد. گاهی اوقات لکه های سفید بر روی پوست شما نشانه یک STI یا عفونت دیگری است.

1- پاپول های پنیس
پاپول های پنیس ردیف هایی از لکه های سفید روی آلت هستند که در اطراف سر و یا گلنس آلت تناسلی رشد می کنند. پاپول های پنیس بی ضرر هستند. روشن نیست که چه چیزی باعث ایجاد  این لکه های سفید روی آلت می شود، اما به هیچ وجه با STI مرتبط نیستند.
راهکارهایی برای درمان پاپول های پنیس
پزشک معمولاً توصیه نمی کند که این پاپول ها برداشته شوند مگر اینکه موجب اضطراب یا نگرانی شما شوند. گزینه های ممکن برای برداشت عبارتند از:
جراحی برداشت
پزشک پاپول ها را با استفاده از یک اسکالپل بریده و جدا می کند.
جراحی با لیزر
پزشک با استفاده از تکنیک های جراحی لیزر به جدا کردن و حذف لکه های سفید روی آلت اقدام خواهد کرد.
کرایوسرجری
پزشک از نیتروژن مایع برای انجماد لکه های سفید روی آلت یا همان پاپول ها استفاده کرده و آن ها را از آلت تناسلی جدا می کند.

2- دانه های فوردایس
دانه های فوردایس غدد چربی (سباسه) بزرگی هستند که بر روی سطح پوست قابل مشاهده می باشند. غدد سباسه به حفظ رطوبت پوست شما کمک می کنند. این غدد به طور معمول توسط پوست پوشیده می شوند، اما می توانند خوشه هایی از لکه های سفید روی آلت و یا پوست ظاهر شوند.
دانه های فوردایس بی ضرر هستند و می توانند تقریبا در هر قسمتی از بدن، از جمله پیش پوست آلت تناسلی شما ظاهر شوند. معمولاً با آن ها متولد می شوید هرچند ممکن است تا سن بلوغ بروز نکنند.
راهکارهایی برای درمان دانه های فوردایس
پزشک معمولاً درمان این دانه ها را توصیه نمی کند مگر اینکه خودتان بخواهید آن ها را بردارید.گزینه های ممکن برای حذف عبارتند از:
درمان با لیزر
پزشک با استفاده از تکنیک های لیزر اقدام به برداشت بافت و کوچک کردن ظاهر این دانه ها می کند.
جراحی میکرو پانچ
دکتر با استفاده از دستگاهی از طریق پوست وارد شده و بافت هایی را که علل ایجاد نقاط فوردایس هستند برمی دارند.

3- جوش (کورک)
هنگامی که چربی های بدن یا بافت های مرده در منافذ گیر کرده و انسداد ایجاد می کنند، می توانند باعث رشد جوش ها شوند. هنگامی که منافذ پوست شما مسدود می شوند، باکتری ها می توانند در آن ها رشد کرده و این منافذ با ذرات چرکی آلوده پر شوند. در نتیجه این امر باعث سفید شدن جوش می شود.
جوش ها معمولاً بی ضرر هستند و با گذشت زمان محو میشوند. جوش های خود را نترکانید زیرا این کار باعث بدتر شدن التهاب یا ایجاد اسکار های دائمی می شود. اجازه دهید که این جوش ها خودشان محو شوند.
راهکاری برای درمان جوش
شما می توانید از پراکسید بنزوئیل یا اسید سالیسیلیک جهت پاکسازی باکتری ها و پوست اضافه و چربی ها استفاده نمایید. اما از داروهای ضد آکنه که برای صورت یا سایر قسمت های بدن به کار می روند، در درمان جوش های آلت تناسلی استفاده نکنید.

4- بالانیت
بالانیت زمانی اتفاق می افتد که پوست روی سر آلت تناسلی تحریک یا متورم شود.  لکه های سفید روی آلت به ویژه در نواحی سر آلت و پوست رویی آن می توانند یک علامت باشند.
سایر علائم عبارتند از:
قرمزی
درد هنگام ادرار کردن
درد یا سوزش آلت تناسلی
چنانچه بالانیت به دنبال عفونت (قارچی یا باکتریایی) باشد، ممکن است یک ماده سفید یا ترشحاتی را نیز مشاهده کنید.
راهکارهایی برای درمان بالانیت
برای کاهش سوزش، یک پماد کورتیکواستروییدی مانند بتامتازون (Betaloan SUIK) را به پوست آلت تناسلی بزنید.
اگر مشکوک به عفونت هستید، به پزشک خود مراجعه کنید. وی ممکن است با تجویز یک ضد قارچ موضعی یا آنتی بیوتیک، هرگونه عفونت احتمالی ایجاد شده را پاکسازی کند.
اگر بعد از برقراری رابطه ی جنسی یا داشتن رابطه جنسی با شرکای جدید یا داشتن چندین شریک جنسی، دچار علائم شدید ، مجددا به پزشک خود مراجعه کنید.

5- فولیکولیت
فولیکولیت زمانی اتفاق می افتد که فولیکول های مو، متورم شوند. این اتفاق ممکن است به دنبال یک عفونت باکتریایی، عفونت قارچی، و یا موهای زیرپوستی صورت گیرد.
فولیکولیت می تواند ایجاد خارش و تحریک کند. با این حال، معمولا مضر نیست، مگر اینکه از یک عفونتی که درمان نشده ناشی شود.
در صورت بروز هر یک از این علائم،بلافاصله پزشک خود را ملاقات کنید:
سوزش یا خارش
ترشح یا چرک از جوش های سفید یا تاول ها
درد یا حساسیت به لمس در اطراف جوش ها
راهکارهایی برای درمان فولیکولیت
با توجه به علت زمینه ای، فولیکولیت را می توان با استفاده از موارد زیر درمان کرد که عبارتند از:
آنتی بیوتیک ها
پماد هایی برای عفونت های قارچی یا باکتریایی درمان کرد.
اگر مکرراً به فولیکولیت مبتلا می شوید، ممکن است پزشک عمل جراحی با لیزر برای حذف فولیکول های مو یا روش های تخلیه(درناژ) و یا پاکسازی عفونت های بزرگ تر را توصیه کند.

6- مولوسکوم کونتاژیوزوم
مولوسکوم کونتاژیوزوم یک عفونت ویروسی پوستی است و می تواند از طریق تماس پوست با پوست، داشتن رابطه جنسی با فرد مبتلا، یا به اشتراک گذاشتن لباس ها، حوله ها و یا سایر موارد آلوده انتقال یابد.
لکه های سفید روی آلت یا جوش بر روی آلت یک علامت رایج این بیماری هستند. این بیماری ممکن است با نقاط کوچک و سفید یا گوشتی شروع شده، اما در نتیجه ی مقابله ی بدن با عفونت می توانند بزرگ تر، قرمز تر و حساس تر شوند.

لک های سفید روی آلت تناسلی مردانه

راهکارهایی برای درمان مولوسکوم کونتاژیوزوم
این جوش ها غالباً بدون درمان از بین می روند.اما اگر ضایعات بزرگ شده و یا ایجاد ناراحتی کنند، پزشک ممکن است موارد زیر را به شما توصیه کند:
اسید موضعی یا محلول های تاول
پزشک این مواد را بر روی جوش ها استعمال می کند تا تا با تخریب لایه ی رویی پوست آن ها را از بین ببرد.
جراحی کورتاژ
پزشک از یک ابزار به نام کورت استفاده می کند تا جوش ها. را از بین ببرد.
جراحی لیزر
پزشک با استفاده از تکنیک های لیزر جوش ها را برداشته و از بین می برد.
کرایو سرجری
همانطور که گفته شد پزشک از نیتروژن مایع برای انجماد استفاده کرده.

7- عفونت قارچی پنیس
عفونت قارچی آلت تناسلی ناشی از قارچ کاندیدیا آلبیکنز است و می تواند با برقراری رابطه جنسی با فرد مبتلا یا عدم رعایت مراقبت های بهداشتی مناسب از آلت تناسلی منتقل شود.اگر به یک عفونت قارچی مبتلا هستید، علائم آن معمولاً در اطراف سر آلت تناسلی یا زیر پوست این قسمت ظاهر می شوند. سایر علائم عبارتند از:
  -  قرمزی
  -  علائم تحریکی
  -  ترشحات پنیری شکل
  -  سفتی و کشیدگی پوست آلت تناسلی (پیش پوست)
راهکاری برای درمان عفونت قارچی پنیس
پمادها و کرم های ضد قارچ موضعی معمولاً برای پاک سازی عفونت کافی هستند. گزینه های رایج عبارتند از:
1- میکونازول (Desenex)
2-  میکونازول (Desenex)
3- HPV
 
8- سیفلیس
سیفلیس یک بیماری مقاربتی جدی است. بروز این بیماری بین سال های 2015 و 2016 افزایش یافته و هم اکنون به بیش از 5000 مورد در سال رسیده است. پس از دوره نهفتگی که بازه ای 9 تا 90 روزه دارد، سیفلیس خود را به صورت یک توده بدون درد (به اندازه یک سکه کوچک) بر روی آلت تناسلی یا دیگر نواحی حاضر در تماس جنسی نشان می دهد.
بسته به رنگ پوست فرد، توده به رنگ قرمز تیره، قهوه ای یا سیاه می باشد. این توده پس از مدت کوتاهی به یک زخم تبدیل می شود که بدون درد است. موردی که این بیماری را خطرناک می کند این موضوع است که پس از مدتی این زخم التیام یافته و فرد تصور می کند که درمان شده است در صورتی که این گونه نیست.
در صورتی که فرد کوچک ترین تردیدی در ارتباط با برآمدگی یا زخم بر روی آلت خود دارد باید فورا جهت انجام آزمایش و معاینه به یک کلینیک سلامت جنسی مراجعه کند زیرا ممکن است این زخم ناشی از سیفلیس باشد. خوشبختانه در صورتی که این عفونت زودهنگام تشخیص داده شود کاملا قابل درمان است. فرد تا زمانی که کاملا درمان نشده است نباید رابطه جنسی داشته باشد.

9- بیماری های جنسی گرمسیری
برخی عفونت های جنسی گرمسیری سبب ایجاد برآمدگی کوچکی به رنگ قهوه ای یا صورتی بر روی آلت تناسلی مردان می شوند. این برآمدگی مانند توده ای است که توسط سیفلیس به وجود می آید. اغلب در این وضعیت، غده های موجود در کشاله ران نیز متورم می شوند.
بنابراین، در صورتی که فرد به تازگی در کشوری گرمسیری رابطه جنسی داشته و یا با شخصی از کشور های گرمسیری ارتباط جنسی داشته است او می تواند یک خطر تلقی شود. در صورت شک داشتن به آلوده شدن خود می توان به یک کلینیک سلامت جنسی (ادراری – تناسلی) جهت تشخیص و آزمایش شدن توسط متخصصان مراجعه کرد.
بیماری هایی که این متخصصان به دنبال آن ها خواهند گشت موارد زیر هستند:
  -  لنفوگرانولوما ونروم (LGV)
  -  شانکروئید (شانکر نرم)
  -  گرانولوم اینگوینال

10- زگیل های تناسلی ناشی از HPV
ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک عفونت منتقله از راه جنسی (STI) است که به راحتی توسط رابطه ی محافظت نشده گسترش می یابد. زگیل های تناسلی علائم شایع HPV هستند و شبیه به جوش های سفید یا قرمز بوده و ممکن است در اطراف آلت تناسلی، پوست ناحیه و یا کل ناحیه تناسلی ظاهر شوند.
HPV که سبب ایجاد زگیل های تناسلی می شود، موقتی می باشد و در نتیجه باعث عوارض طولانی مدت نمی شود. اگر سیستم ایمنی شما ضعیف است یا اگر چندین شریک جنسی دارید، زگیل های تناسلی ممکن است به مدت طولانی تری باقی بمانند.

لک های سفید روی آلت تناسلی مردانه

راهکاری برای درمان زگیل های تناسلی ناشی از HPV
اگر مشکوک به زگیل تناسلی یا HPV هستید، برای تایید تشخیص به پزشک خود مراجعه کنید.آن ها ممکن است موارد زیر را توصیه کنند:
درمان موضعی . پزشک با استفاده از یک محلول موضعی می تواند به سیستم ایمنی بدن شما کمک کند تا زگیل را از بین برده یا آن ها را بسوزاند.
جراحی با لیزر
کرایوسرجری

11- زگیل های تناسلی ناشی از ویروس هرپس(تبخال)
هرپس یک عفونت ویروسی ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است. زگیل های تناسلی از علائم رایج آن می باشند که می توانند مانند جوش های سفید یا قرمز باشند.علائم دیگری که می توانند بر پوست ناحیه تناسلی و یا آلت تناسلی تاثیر گذارند شامل موارد زیر می باشند:
  -  قرمزی
  -  علائم تحریکی
  -  خارش
  -  تاول هایی که سربازکرده و از آن ها چرک خارج می شود.
راهکاری برای درمان زگیل های تناسلی ناشی از  ویروس هرپس
اگر شما معتقدید که زگیل تناسلی یا ویروس هرپس سیمپلکس دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک به احتمال زیاد از داروهای ضد ویروسی برای کمک به بدن در مبارزه با عفونت استفاده می کند. اگرچه این داروها نمی توانند از شیوع بیماری های آینده جلوگیری کنند، اما می توانند به زمان بهبودی زخم ها را سرعت بخشیده و به کاهش درد کمک کنند. گزینه های رایج عبارتند از:
1- ایمیکوئیمود (آلدارا)
2-  پودوفیلین و پودوفیلیکس (Condylox)
3- اسید تری کلرواستیک (TCA)
این داروها ممکن است با بروز اولین علائم شیوع بیماری برای کاهش آن ها کمک کنند.
زمان مراجعه به پزشک متخصص
لکه های سفید روی آلت شما همیشه نگران کننده نیستند. اغلب اوقات در چند روز یا چند هفته خود به خود ناپدید می شوند. اگر علائم شما بیش از یک یا دو هفته طول کشید، به پزشک خود مراجعه کنید. اگر نشانه های زیر در شما ظاهر شدند، به پزشک خود مراجعه کنید:
  -  درد
  -  تورم
  -  قرمزی یا تحریک
  -  خشکی و ترک خوردگی پوست
  -  راش(بثورات)
  -  تخلیه واضح
  -  خوشه هایی از 20 یا تعداد بیش تر جوش های قرمز یا سفید
  -  جوش های گل کلمی 
 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو