درمان دروغگویی کودکان، راهکارهای موثر

منبع: نی نی بان

92

1398/6/12

11:31


نی نی بان، گروه ترجمه: وقتی کوچولوی‌تان دروغ مصلحت آمیزی مانند اینکه « گربه غذامو خورد» می‌گوید، قطعا خیلی بامزه است. ضمن آنکه می‌دانید کوچولوی‌تان از روی بدجنسی این حرف را نزده است اما وقتی کودک بزرگ‌تر میشود و داستان بلندی برای دروغگویی‌اش سر هم می‌کند باید کمی نگران باشید. کودکان کمی بزرگتر پیامهای اخلاقی مربوط به دروغگویی را درک میکنند به همین دلیل این موضوعی است که باید خیلی زود به آن توجه کنید.

زمانی که کودک را آرام آرام به راستگویی تشویق می‌کنید دیگر دروغ مسئله مهمی در خانه نخواهد بود. بازداشتن بچه‌ها از دروغ گفتن مثل این می‌ماند که رطوبت را از آب بگیرید اما می‌توانید عادت‌هایی را برای حقیقت‌گویی در فرزندتان پرورش دهید که کمتر سراغش بروند.

با دروغگویی بچه‌ها چه کنیم؟



دلیلش را پیدا کنید
رقبل از آنکه به خاط دروغگویی فرزندتان عصبانی شوید بهتر است  بفهمید که چرا او نخواسته واقعیت را به شما بگوید. بچه‌ها به چند دلیل دروغ می‌گویند اما معمولا برای اجتناب از عواقبش، آن را خلاصه می‌کنند. اما وقتی کودک‌تان داستانی طولانی درباره نمره ریاضی‌اش تعریف میکند و اینکه شب قبل کلی درس خوانده است، او تلاش میکند از مشکل جلوگیری کند. این موضوع به چرایی که پشت دروغ اشاره دارد و شما باید آن را پیدا کنید.

با دروغش مقابله کنید
والدین باید زمانی که کودک به آنها یا به دیگران دروغ میگوید با آن مقابله کنند. پاسخگویی مهم‌ترین جنبه عمل دروغ گفتن است. به عبارت دیگر بچه‌ها باید مسئول کارها و رفتارهایشان باشند تا راستگویی برایشان تبدیل به بخشی از شخصیتشان شود.

بر راستگویی تاکید کنید
هنگامی که میخواهید فرزندتان را روشن کنید حواستان باشد که بر عمل صداقت تاکید کنید نه رفتار. بدون شک از این که فرزندتان اسباب بازیهایش را جمع نکرده ناراحت  میشوید اما تاکید بر صداقت به این معناست که بر کارهای مثبت تمرکز شود. مثلا بگویید « من ناراحتم از این که کاری که بهت محول کردم انجام ندادی اما از این که راست گفتی خوشحالم.»

واکنشتان را بررسی کنید
درباره رفتار بعد واکنش شدید  نشان می‌دهید؟ همین حالت شما کودک را بیشتر تشویق به دروغ گفتن میکند. او نمیخواهد باعث خشم مادرش شود بنابراین نمره‌اش را به شما نمیگوید و این دروغ را آنقدر ادامه میدهد تا تهدید برطرف شود. اگر شما با عصبانیت واکنش نشان دهید دروغهای فرزندتان بیشتر و بیشتر میشود. هدف شما ارتباط صادقانه با فرزندتان است بنابراین باید رفتار و تن صدای‌تان را دوباره بررسی کنید تا کودک از گفتن حقیقت نترسد.

عواقب دروغ را نشان دهید
کودکان اغلب نمیتوانند عواقب عدم صداقت را درک کنند. حتما برای تفهیم او یک بار زنجیره‌ای از عواقبی که تنها با یک دروغ ممکن است بروز کند، به او نشان دهید. مثلا به او بگویید که وقتی درباره نمره‌اش دروغ میگوید امکان هر کاری را از شما میگیرد چون شما میتوانید برایش معلم خصوصی بگیرید یا با معلم مدرسه درباره وضعیت درسی‌اش صحبت کنید اما دروغ همه این امکان‌ها را از او میگیرد.

برچسب نزنید
حتی اگر کودک شما در معرض ابتلا به دروغ باشد این بسیار مهم است که به او برچسب « دروغگو» نزنید. این برچسب به شدت میتواند مخرب باشد. به جای به  کار بردن جملاتی مانند اینکه « نمیتونم بهت اعتماد کنم» بگویید « من میدونم که تو نمیخواستی دروغ بگی اما وقتی که دروغ میگی به احساسات من لطمه میزنی و من و غمگین میکنی، میتونی تلاش کنی که بیشتر راست بگی؟»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو