در پی تذکر رهبر معظم انقلاب در حیطه «فرهنگ»؛ انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در خصوص بحث نفوذ بیانیه ای منتشر کرد

منبع: سینما پرس

41

1398/6/12

18:07


سینماپرس: بحث نفوذ اجانب و بیگانگان در تئاتر کشور، صرف منابع مادی مشکوک، حضور سفارت‌خانه‌های دول غربی و نیز موضوعات محتوایی و مضمونی تئاترهای روی صحنه موضوعی است که باید مد نظر مسئولان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد.

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس

سینماپرس: بحث نفوذ اجانب و بیگانگان در تئاتر کشور، صرف منابع مادی مشکوک، حضور سفارت‌خانه‌های دول غربی و نیز موضوعات محتوایی و مضمونی تئاترهای روی صحنه موضوعی است که باید مد نظر مسئولان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد.

به گزارش سینماپرس، حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه، ۳۰ مرداد، در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، مسئولان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با مقوله فرهنگ، را به حساسیت بیشتر و مقابله جدی و هوشمندانه با هجوم همه جانبه دشمن به مبانی دینی، انقلابی و اخلاقی فراخواندند.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به «فرهنگ» به عنوان اولویت دیگر کشور، گفتند: در موضوع فرهنگ با حمله همه‌جانبه و جبهه وسیع بیگانگان مواجه هستیم و همه مسئولانی که با مسائل فرهنگ مرتبط هستند، باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

در همین راستا انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بیانیه‌ای به شرح زیر منتشر کرده است:

«انقلاب شکوهمند اسلامی مردم ایران، سرفصلی جدید در تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین کهن را رقم زد و به پشتوانه حمایت قاطبه امت از مرجعیت شیعه و زعامت بنیانگذار کبیر و فقید جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) طومار سلسله و سفاک پهلوی را در هم پیچید.

ناگفته پیداست آنچه در خصوص این انقلاب وجه بارزتر و غالب‌تری در کنار مبارزات سیاسی بر ضد رژیم طاغوت دارد، منظر فرهنگی این انقلاب بوده است که نقطه عطفی برای این رخداد عظیم قرن به شمار می‌رود. حال، امروزه و پس از ۴۰ سال مقاومت و پایداری این شجره طیبه در قبال انواع و اقسام هجمه‌ها و جنگ‌ها و تحریم و قطعنامه‌های ظالمانه استکبار جهانی، در منطقه و جهان ایران اسلامی دارای اقتداری مثال زدنی است که صیانت و حفظ این میراث گرانبها و ارزشمند وظیفه آحاد ملت است.

آنچه رهبر فرزانه و حکیم انقلاب به عنوان کشتی بان این سفینه در حال رشد و حرکت، در خصوص وضعیت کنونی و دورنمای فرهنگ و هنر این مرز و بوم ترسیم و بیان کرده‌اند فی الواقع بروظیفه خطیر و سنگین متولیان  رسمی حوزه هنر و فرهنگ جامعه در ارکان و انشعابات دولت می‌افزاید.

آنچه که تئاتر این مرز و بوم را به عنوان یک شاخص فرهنگی در سطح تعاملات کلان کشور برجسته می سازد زبان فاخر و مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی ماست که باید بسیار بیش ار پیش مورد عنایت و برنامه‌ریزی متولیان اصلی تئاتر کشور در دولت تدبیر و امید قرار گیرد تا به تراز مورد قبول تئاتر در جمهوری اسلامی نزدیک شویم.

بحث نفوذ اجانب و بیگانگان در تئاتر کشور، صرف منابع مادی مشکوک، حضور سفارت‌خانه‌های دول غربی و نیز موضوعات محتوایی و مضمونی تئاترهای روی صحنه موضوعی است که باید مد نظر مسئولان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد و به صورت جدی پیگیری و نظارت شود.

چه بسا نفوذ عده‌ای که نه دل در گرو میهن دارند و نه اعتقادی به آموزه‌های دینی و اسلامی فضای سالم تئاتر را به فضایی بیمارگونه ببرند و با تفکرات روشن‌نمایی و سکولار و سُر خوردن به دامن غربی‌ها از داشته‌های این تمدن بزرگ ایران اسلامی غافل شوند و روز به روز با مخاطب عام و خانواده‌ها فاصله گیرند. باید برای بیماری ناخواسته تئاتر همت کرد و از محافظه‌کاری و ریا خلاص شد تا اندیشه در تئاتر جایش را به گیشه  صرف ندهد و روح شریف عزتمندی و خردورزی را در این آینه طبیعت به منصه ظهور رساند. امید است هنرمندان عرصه ی تئاتر و متولیان امر به این باور برسند که این انقلاب در گام دوم استوارتر، مقاوم‌تر و با شکوه‌تر به راه عزت و مقاومت خود ادامه می‌دهد و یقیناً هنرمندان شریف عرصه تئاتر هم باید سهم اندیشه ورزی خود را به صحنه بیاورند.

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس ضمن اعلام لبیک به فرامین مقام معظم ولایت حضرت امام خامنه‌ای (حفظ الله) و اعلام هشدار و نگرانی در خصوص تذکرات مکرر معظم له مدیران اجرایی حوزه فرهنگ و هنر کشور امیدوار است که نهیب مشفقانه و دلسوزانه رهبر معظم انقلاب در خصوص «اقدامات سازمان یافته ضد فرهنگی و ضد ارزشی در تولیدات فرهنگی»، متولیان امر را به صورت جدی متوجه اهمیت موضوع کنند و چاره‌ای عاجل در این خصوص اندیشیده شود.»

البته امید است دستگاهای متولی فرهنگی علاوه بر انتشار بیانیه‌هایی از این دست، برنامه‌هایی در راستای عملی کردن منویات رهبری نیز طراحی و عملی کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو