میکرو نیدلینگ و چگونگی جوانسازی و ترمیم پوست

میکرو نیدلینگ و چگونگی جوانسازی و ترمیم پوست


منبع: آسان طب

694

1398/6/13

13:45


میکرو نیدلینگ یکی از مدرن‌ترین روش‌های جوانسازی پوست در کلینیک‌های زیبایی بوده که باید توسط پزشک پوست انجام شود. این روش به صورت سرپایی انجام شده و نسبت به شیوه‌های دیگر، نتایجی موفقیت آمیزتر خواهد داشت. تاثیرات جوان‌کننده نیدلینگ پوست در سال 1995 توسط دکتر اورنتریک مورد توجه قرار گرفت و از آن زمان تا به امروز این شیوه یکی از بهترین روش‌ها برای ترمیم پوست و رفع ضایعات پوستی به شمار می‌آید. این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته و کاربردهای میکرونیدلینگ پوست را در زمینه‌های مختلف بازگو خواهد کرد.

میکرو نیدلینگ

درباره میکرو نیدلینگ چه می‌دانید؟

همانطور که می دانیم در کلینیک های زیبایی پوست و مو انواع روش ها برای جوانسازی و رفع ضایعاتی نظیر چین و چروک، افتادگی عضلات پوستی، جای جوش، اسکار، سوختگی و… وجود دارد که در این میان می توان به لیزرهای مختلف، میکرودرم ابریژن، PRP، مزودرم و… اشاره نمود. در تمامی این روش ها سن، جنس و نوع پوست و همچنین شیوه زندگی افراد مانند مدت زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب و نوع تغذیه و… در حصول نتیجه موفقیت آمیز تاثیر گذار بوده و شانس درصد موفقیت را کاهش یا افزایش خواهد داد. بدین ترتیب می توان گفت که چنین روش های درمانی هرگز به صورت صد درصد موفقیت آمیز نبوده و ممکن است رضایت متقاضی را به طور کامل جلب ننماید. به همین دلیل پژوهشگران همواره در جستجوی راه های جدیدی بودند تا بتوان میزان ترمیم را تا حدی عالی افزایش بدهند. یکی از این شیوه ها، میکرو نیدلینگ می باشد که پس از ویزیت و تشخیص پزشک و در صورت داشتن شرایطی ایده آل برای این امر، طی چندین جلسه مرتب انجام خواهد شد که به ترمیم و بازسازی پوست کمک خواهد نمود. 

کاربرد میکرو نیدلینگ چیست؟

میکرو نیدلینگ در جوانسازی پوست، ترمیم جای زخم و اسکار، جای سوختگی، رفع استریا یا ترک های پوستی و… کاربرد فراوانی دارد. این روش معمولا از چند دقیقه تا یک ساعت به طول خواهد انجامید و طی اعمال نیدلینگ در پوست، کلاژن سازی تحریک شده و فرصتی جهت بازسازی و ترمیم ایجاد خواهد نمود. تعداد جلسات و فاصله بین آنها بنا به تشخیص پزشک مربوطه بوده و باید به طور مرتب و طبق نظر او انجام شده و مراقبت بعد از آن برای حصول نتیجه ای بهتر رعایت شود.

چگونگی انجام میکرونیدلینگ

میکرو نیدلینگ

در میکرو نیدلینگ پوست با استفاده از دستگاه مخصوص، سوزنی بسیار ریز و نازک در مجاورت اسکار یا ضایعه مورد نظر فرو خواهد رفت و پوستی که در این ناحیه دچار چسبندگی و جوشگاهی بد منظره شده آزاد شده و بالا خواهد آمد. بدین ترتیب یک زخم کنترل شده ایجاد خواهد شد که پس از آن به طور طبیعی بدن آغاز به فعالیت ترمیمی خود برای بهبود این زخم جدید خواهد نمود و با تشکیل یک بافت همبند، ضایعه مورد نظر به طرزی جالب و بهتر از قبل ترمیم خواهد شد. میکرونیدلینگ پوست آسیبی بسیار کمتر از روش های دیگر به پوست زده و نتایجی حیرت انگیز در درمان ضایعات پوستی و زیباسازی پوست به ارمغان خواهد آورد.

به عبارت ساده تر می توان گفت که در میکرو نیدلینگ پوست، غلظت کلاژن سازی بالا رفته و رشته های کلاژن و الاستین در پوست منظم تر خواهد شد. میلیون ها میکروکانال به وسیله سوزن های ریز در لایه اپیدرم و درم ایجاد شده باعث افزایش ضخامت اپیدرم خواهند شد. عمق نفوذ سوزن ها به گونه ای است که خونریزی هایی جزئی در داخل پوست ایجاد می شود. به دلیل اینکه لایه اپیدرم در این فرایند دچار تخریب نمی شود، دوره نقاهت و بهبود بسیار کوتاه خواهد بود. چنانچه در عمل میکرو نیدلینگ از روش هایی همچون PRP به صورت همزمان استفاده شود نتایج به طرزی شگفت انگیز افزایش پیدا خواهد کرد. این روش با درد بسیار کمی همراه بوده و دوره نقاهتی بسیار کوتاه دارد. در بعضی از موارد استفاده همزمان از هیالورونیک اسید، سرم ویتامین سی و… می تواند در تحریک کلاژن سازی مفیدتر باشد.  

قبل از انجام میکرو نیدلینگ

قبل از انجام میکرو نیدلینگ باید صورت بیمار از هرگونه ماده آرایشی، بهداشتی و زیبایی پاک شده و حتی هیچگونه کرم، لوسیون و امثال آن نیز بر روی پوست باقی نماند. سپس لایه ای از ماده بی حسی (پماد بی حسی) بر روی پوست مالیده شده و پس از مدت زمان مکث، پزشک به وسیله دستگاه میکرو نیدلینگ شروع به فعالیت خواهد نمود.

مشاوره با پزشک قبل از میکرونیدلینگ

میکرو نیدلینگ

معمولا پزشکان تمامی افراد را برای انجام میکرو نیدلینگ ، کاندید مناسبی نمی دانند. یک جلسه مشاوره با پزشک لازم است تا او تمامی سوابق پزشکی و زیبایی متقاضی را بررسی نموده و وضعیت پوست را مورد معاینه قرار دهد. همچنین چنانچه متقاضی در حال مصرف دارو ( هرگونه دارویی ) باشد، پزشک مربوطه باید از این موضوع مطلع باشد. در ادامه به چند نکته مهم درباره میکرو نیدلینگ اشاره می نمائیم:

  • در درمان میکرو نیدلینگ تنها یک جلسه کافی نبوده و نمی تواند تاثیرگذار باشد.
  • مراقبت پس از میکرو نیدلینگ از اهمیت بالایی برخوردار است که باید طبق تجویز و توصیه پزشک مربوطه انجام شود.
  • پزشک خود را از روش درمان قبلی مطلع سازید.
  • در صورت وجود زخم، بریدگی یا خراش بر پوست مورد نظر، میکرو نیدلینگ نباید انجام شود.
  • در صورت وجود عفونت پوستی، عارضه خاص، تب خال و…، میکرو نیدلینگ انجام نخواهد شد.
  • پوستی که در یکسال گذشته مورد پرتو درمانی قرار گرفته نمی تواند میکرو نیدلینگ انجام دهد.
  • خانم ها در دوران بارداری و شیردهی نباید از این روش استفاده نمایند.
  • افرادی با سابقه کلوئیدسازی در پوست، کاندید مناسبی برای این روش نمی باشند.

جوانسازی پوست با میکرو نیدلینگ

میکرو نیدلینگ

برای جوانسازی پوست به روش میکرو نیدلینگ ، به تعداد جلساتی مابین 3 الی 5 جلسه نیاز خواهد بود. فاصله جلسات نیز ممکن است در حدود 6 هفته باشد. همانطور که می دانیم از مهمترین دلایل ایجاد چین و چروک های پوستی و افتادگی عضلات پوست، کاهش کلاژن سازی و الاستین در پوست بوده و به همین دلیل پوست دچار افتادگی و چروک هایی سطحی یا عمیق خواهد شد. در میکرو نیدلینگ برای رفع این ضایعه، منافذی بسیار ریز و غیر قابل تشخیص در سطح پوست ایجاد شده و بدین ترتیب سلول های بنیادی پوست تحریک خواهند شد. بنابراین مقدار زیادی کلاژن ساخته شده که در مدت زمان معین می تواند به جوانسازی پوست کمک شایانی نماید.

درمان جوشگاه و آکنه به وسیله میکرو نیدلینگ

در این حالت نیز مانند روش جوانسازی به وسیله میکرو نیدلینگ، از ایجاد منافذی ریز در سطح پوست کمک گرفته و همچنین سلول های بنیادی گیاهی مکمل در این پروسه می توان تا حد بسیار زیادی به درمان جوشگاه ها و آکنه کمک نماید.

بهبود ترک‌های پوستی با میکرو نیدلینگ

درمان ترک های پوستی با میکرو نیدلینگ بین 7 تا 8 جلسه به فاصله زمانی یک ماه و نیم به طول خواهد انجامید و نسبت به سایر روش ها که چندان مطلوب و مفید به نظر نمی رسند، تاثیری مفید خواهد داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو