شهر ماسوله | بهشت تاریخی شمال ایران

شهر ماسوله | بهشت تاریخی شمال ایران


منبع: همگردی

455

1398/6/13

15:00


در این روزهای گرم و نفس ‎گیر که مشغله کار و زندگی حسابی امان آدم را می ‎برد، اگر دلتان هوس یک استراحت جانانه کرده، پیشنهاد می‎ کنم همین حالا فلنگ را ببندید و به شهر تاریخی و توریستی ماسوله بروید. شمایل شهر ماسوله زیبا و دیدنی بوده و آب و هوای ماسوله لطیف و کوهستانی و خانه ‎هایی با رنگ ‎های جالب و طبیعت بکر که سرشار از صدای زندگی است. معماری ماسوله پله‎ کانی است و خانه‎ ها جوری روی هم چیده‎ شده اند‎ که آدم پیش خودش خیال کند که قصد رسیدن به آسمان و هم ‎نشینی با غول لوبیای سحرآمیز را دارد. کوچه پس کوچه های پلکانی شهر ماسوله اغلب مواقع غرق در مه و عطر است. برای آشنایی با بهترین جاهای دیدنی ماسوله با مجله گردشگری همگردی همراه باشید.

روستای ماسوله

ماسوله در یک نگاه

شهر ماسوله در واقع، بهشتی رنگارنگ و تاریخی بوده که بر دامنه‎ کوه‎ های شمال کشور جا گرفته است. این روستا بی ‎نظیرترین چشم ‎انداز در شمال ایران را دارد. معماری ماسوله زبانزد اکثر بازدیدکنندگان بوده و بیشتر خانه ها در این روستا به رنگ زرد و یا رس است تا در هوای مه‎ آلود قابل دیدن باشند. معماری ماسوله بسیار زیبا و خیال برانگیز است و ساختمان‎ ها متناسب با شیب طبیعی زمین در دو طبقه و سه طبقه ساخته شده‎ اند. جنگل سرسبز و کوهستان ‎های وسیع در این ناحیه همه و همه دست به دست هم داده‎ تا این بهشت تاریخی که سرشار از عطر گلپر و بابونه است، به‎ وجود آید. این منطقه دارای بهارهای بارانی و پر از عطر خاک و بوی زندگی، تابستان ‎هایی خنک و روح‎ نواز، پاییز‎هایی رنگارنگ و دوست داشتنی و زمستان هایی سفیدپوش و برفی است و به قول معروف، هر دم از این باغ بری می ‎رسد. ماسوله با قدمتی نزدیک به هشت قرن از جذاب ترین مناطق ایران بوده و حسابی گردشگران را برای طبیعت گردی در کوهستان های خود قلقلک می ‎دهد و هر سال، جمعیت بسیار زیادی از مسافران داخلی و خارجی را پذیراست.

ماسوله در یک نگاه

معماری ماسوله

در این مکان هم درست مثل اکثر شهرهای کوهستانی به‎ دلیل اینکه هوای سرد سنگین ‎تر است و در شب هنگام به پایین دره نفوذ می‎کند، بافت شهری پایین دره قرار نگرفته است. قسمت شمالی کوه همیشه سایه و سرد بوده و عدم آسایش را به ‎همراه دارد. در نتیجه بهترین مکان برای استقرار خانه های مناطق کوهستانی درست در وسط کوهپایه جنوبی بوده که در معماری ماسوله هم این قانون کوهپایه نشینی رعایت شده ‎است.

معماری ماسوله

آب و هوای ماسوله

آب و هوای ماسوله در فصل بهار معتدل سرد است، به همراه آسمانی ابری و مه‎ آلود و بارش باران بهاری. ماسوله در اوایل فصل بهار ممکن است شاهد بارش کمی برف هم باشد. رفته رفته در اواسط بهار آب و هوای ماسوله به سمت هوایی معتدل و مطبوع می‎رود، به همراه بارش باران و هوایی بسیار مرطوب. اواخر فصل بهار و در روزهای نزدیک تابستان آب و هوای ماسوله معتدل گرم و مرطوب به همراه کمی بارش باران و روزهایی مطبوع، دلپذیر و آفتابی دیده می شود.

آب و هوای ماسوله

بهترین اماکن دیدنی ماسوله

پارک جنگلی، آبشار کوشم، قله شاه معلم (ماسوله داغ)، بازار ماسوله، ییلاق کوربار، موزه مردم شناسی ماسوله، آبشار لار چشمه و امامزاده عون بن محمد، هشت تا از بهترین جاهای دیدنی ماسوله هستند که هرکدام شگفتی و زیبایی های خاص خود را دارند.

بهترین اماکن دیدنی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله

این پارک زیبا علاوه بر اینکه تفرجگاه گردشگران است، باعث محافظت از درختان، محیط زیست و گونه های مختلف گیاهی می ‎شود. بیشتر بخش های این پارک تشکیل شده از کوهستان بوده و در شهر ماسوله قرار گرفته است. این مکان انواع درختان فندق، توسکا، راش، درخت آزاد، ممرز، گیاهان دارویی و علفی را دارا بوده که باعث زیبایی دو چندان این مکان تفریحی می ‎شوند. پارک جنگلی ماسوله از بهترین جاهای دیدنی ایران هست که اصلا نباید از دستش داد.

پارک جنگلی ماسوله

آبشار کوشم ماسوله

در انتهای دره جنگلی و در ارتفاعات شهر ماسوله آبشاری به ارتفاع 30 متر مشهور به کوشم قرار دارد. مسیر بسیار زیبای رسیدن به آبشار ماسوله از جاذبه های این منطقه است. اینجا دارای شیبی ملایم بوده و بهترین گزینه برای عاشقان کوهنوردی می‎ تواند باشد. شما به هنگام بازدید از این جاذبه طبیعی و بعد از گذشتن از چند آبشار در انتهای مسیر با دیواره‎ سنگی قرار گرفته در انتهای تنگه ‎ای زیبا مواجه خواهید شد که همان مسیر ریزش آب به سمت پایین است و آبشار زیبای کوشم را بوجود می‎ آورد.

آبشار کوشم ماسوله

قله شاه معلم (ماسوله داغ)

این مکان از جاذبه های طبیعی در استان گیلان است که در ارتفاع 3050 متر در شمال غربی ماسوله قرار گرفته و به نام ماسوله داغ شهرت پیدا کرده است. این مکان یکی از بهترین جاهای دیدنی ماسوله بوده و به دلیل راه دشوار و زیبایی چشم نوازش حسابی خودش را در دل کوهنوردان ایرانی جا کرده است. اینکه چرا این کوه را شاه معلم صدا می‎زنند، برمی ‎گردد به باورهای مردم این منطقه که سخن از این می‎ گوید که سالیان پیش فردی عابد و پرهیزگار به نام شاه معلم در آنجا پناه گرفته و به عبادت و رسیدن به کمال و سیر و سلوک معنوی می ‎پرداخته و وصیت کرده که این مکان آرامگاه ابدیش باشد. با بازدید از این مکان پر رمز و راز لحظاتی خاطره‎ انگیز را برای خود و خانواده‎ بسازید.

قله شاه معلم

بازار ماسوله

این بازار مشهور در این منطقه کوهستانی از بهترین جاهای دیدنی ماسوله است و می‎ توان آن را قلب ماسوله نام نهاد. این بازار از چهار سطح مجزا و مستقل از یکدیگر ساخته شده که این ویژگی در ساخت مغازه ها تاثیرگذار بوده است، به صورتی که مغازه ها در سطح پایین یک طبقه ‎ای و در سطح بالا دو طبقه‎ ای هستند. این بازار منبع تهیه سوغات و صنایع دستی و وسایل سنتی ماسوله برای گردشگران است.

بازار ماسوله

ییلاق کوربار ماسوله

ییلاق کوربار ماسوله از ییلاق های دیدنی کشور بوده که در میانه کوه‎ های سرسبز گیلان قرار دارد. مسیر رسیدن به این ییلاق بسیار زیبا، شگفت ‎انگیز و منحصر بفرد است. مسیری که تا چشم کار می ‎کند، پوشیده از طبیعت بکر و رویایی و سرشار از سرزندگی بوده و هوش از سر عاشقان کوهنوردی و طبیعت گردی می‎ برد و اصلا سختی پیاده ‎روی چند ساعته‎ به چشم نمی‎ آید.

ییلاق کوربار ماسوله

موزه مردم شناسی

این موزه در سال 1381 فعالیت خود را آغاز کرد و در سه قسمت جدا از هم به معرفی آثار فرهنگی مردم این روستا می ‎پردازد. ابزار قیمتی و اسناد تاریخی به قدمت یک قرن، ابزار و وسیله هایی مربوط به دویست سال پیش در بخش دوم و اشیایی با پیشینه نزدیک به چهار قرن در بخش سوم این موزه نگهداری می ‎شوند. اشیای قیمتی‎، سازه‎ های کاغذی، سنگ، شیشه، ابزارآلات جنگی و کشاورزی، انواع سفال و کارهای دستی در این موزه که مربوط به تاریخ ماسوله و روستاهای حوالی آن است، دیده می ‎شوند.

موزه مردم شناسی

آبشار لار چشمه

این آبشار یک پدیده‎ طبیعی و حیرت ‎انگیز در نزدیکی شهر ماسوله بوده، دارای ارتفاعی حدود 6 متر است و در بین انبوه درختان سبز جنگل های شمال ایران قرار دارد. ساخت رستوران، قهوه‎ خانه و استراحتگاه، این مکان را به یک مکان تفریحی مورد علاقه عاشقان طبیعت تبدیل کرده‎ است.

آبشار لار چشمه

امامزاده عون بن محمد

این بنای مذهبی و تاریخی، آرامگاه امامزاده عون بن محمد حنیفه بن علی (ع) و یکی از بناهای تاریخی است که پیشینه اش به قرن دوم یا سوم هجری قمری برمی ‎گردد. این آرامگاه در مرکز ماسوله قرار دارد و با توجه به سندهای موجود، محل دفن فرزند محمد حنیفه پسر امام علی (ع) است. این عمارت هشت ضلعی بوده و کهن ترین اثرش به شکل کنده کاری هایی بر روی سنگ قبری که سال 969 هجری قمری را نشان می ‎دهد، هستند.

امام زاده عون بن محمد

حرف آخر

از دیگر مکان های دیدنی در معماری ماسوله می ‎توان به امامزاده هاشم، مسجد صاحب ‎الزمان، چشمه آب معدنی زمزمه، امامزاده ابراهیم، آبشار تریشوم، چشمه‎ آب معدنی علی زاخونی اشاره ‎کرد. بازدید از معماری ماسوله و تنفس در آب و هوای زندگی بخش را از دست ندهید و در یک آخر هفته یا تعطیلات تابستانی، حتما به این بهشت خوش آب و هوا سری بزنید.

روستای ماسوله 2

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو