میوه لیچی با خواصی که همه چینی ها می دانند

میوه لیچی با خواصی که همه چینی ها می دانند


منبع: نمناک

431

1398/6/13

15:01


لیچی یک میوه بسیار پر خاصیت است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، البته میوه لیچی فواید بسیار خوبی هم برای سلامتی دارد و شرایط نگهداری آن ها باید مناسب باشد.

میوه لیچی با خواصی که همه چینی ها می دانند

فواید لیچی یا سرخالو ؛ میوه پرخاصیت چینی ها

لیچی یکی از اعضای گونه لیتچی در خانواده فندق ها است و نام علمی آن لیتچی چیننسیس می باشد. این گیاه یک درخت بلند قامت با میوه های کوچک گوشتی است. ظاهر میوه صورتی - قرمز بوده و بافت خشن و غیر قابل خوراکی دارد. لایه داخلی با گوشته ی شیرینی پوشیده شده است که در بسیاری از دسرها خورده می شود.

ارزش غذایی لیچی

لیچی سرشار از فواید است. ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی در این میوه حضور دارند. این مواد مغذی شامل ویتامین ، B6, B3، ریبوفلاوین، فولات، مس، پتاسیم، فسفر، منیزیم و منگنز می شود. علاوه بر آن، لیچی منبع مهمی از فیبر، پروتئین و منبع خوبی از ترکیبات پروآنتوسیانیدین و پلی فنول است.

لیچی برای کمک به هضم غذا:

مقدار قابل توجه فیبر در لیچی به حرکات روده و افزایش سلامتی گوارش ما کمک می کند. این گیاه حرکات گوارشی و نرم روده را در دستگاه گوارش تسهیل می کند. چنانچه بخش سلامت نمناک بارها اشاره کرده است فیبر همچنین حرکات دودی را در ماهیچه های روده کوچک بر می انگیزد و سرعت جذب غذا را افزایش می دهد. همچنین این گیاه شیره های معده و گوارشی را تحریک کرده و این موضوع باعث جذب مواد مغذی سالم می شود. لیچی می تواند یبوست و دیگر اختلالات گوارشی را کاهش دهد.

خاصیت میوه لیچی

کمک به هضم غذا با میوه لیچی

میوه لیچی برای ارتقای ایمنی:

وجود ویتامین ث در سرخالو، این گیاه را در استحکام ایمنی بدن بسیار برجسته کرده است. این ویتامین محلول در آب معدن آنتی اکسیدان هایی است که از بدن ما در مقابل میکروب ها و دیگر مشکلات مرتبط با آن محافظت می کند. لیچی ایمنی بدن را برای محافظت در مقابل بیماری های رایجی مانند سرفه، سرما خوردگی و آنفولانزا، ارتقا می دهد.

میوه لیچی موثر در مقابل سرطان:

ترکیبات پلی فنولیک و پروآنتوسیانیدین موجود در لیچی حتی بیش از ویتامین ث در خنثی سازی رادیکال های آزاد و محافظت از بدن موثر تر هستند. آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید ها اثرات ضد سرطان دارند، به خصوص تاثیر ویژه ای بر سرطان سینه دارند.

خاصیت ضد ویروسی لیچی:

پروآنتوسیانیدین در لیچی خواص ضد ویروسی دارد. وجود اولیگونول و لیچیتانین؛ ترکیب خاص موجود در این گیاه، به جلوگیری از گسترش ویروس ها مانند ویروس هرپس کمک می کند.

لیچی برای کنترل فشار خون:

سرخالو سطح پتاسیم - سدیم را متعادل می کند و این موضوع برای تثبیت فشار خون مناسب بدن ضروری است. در کنار این خاصیت، خواص گشاد کنندگی عروق در پتاسیم موجود در سرخالو قادر به مهار فشار خون در رگ ها است. سرخالو نشان داده است که کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهد.

میوه لیچی

کنترل فشار خون با میوه لیچی

فعالیت ضد آنفولانزا لیچی:

ترکیبات فنولیک موجود در لیچی خاصیت ضد آنفولانزایی دارد. وجود اولیگونول تکثیر ویروس آنفولانزا را متوقف و از سرفه و سرماخوردگی نیز جلوگیری می کند.

میوه لیچی برای بهبود گردش خون:

سرخالو به گردش خون مناسب در بدن ما کمک می کند و بدینوسیله از خون رسانی به اندام ها و عملکرد آنها اطمینان حاصل می شود. مس ماده معدنی ضروری دیگری است که به مقدار زیادی در سرخالو وجود دارد و این عنصر قسمت مهمی از گلبول های قرمز خون را شکل می دهد. بنابراین محتوای مس در سرخالو می تواند گردش خون را بهبود داده و سطح اکسیژن را در اندام ها و سلول ها افزایش دهد.

میوه لیچی برای جلوگیری از کشیدگی رگ های خونی:

لیچی سرشار از پلی فنول بیوفلاونوییدی به نام روتین است. این ماده به استحکام رگ ها و کنترل کشیدگی غیر عادی رگ های خونی کمک می کند. این خاصیت همچنین در درمان بیماری هایی همچون واریکوسل و بواسیر نیز مفید واقع می شود.

لیچی برای بهبود فوری انرژی:

سرخالو سرشار از ویتامین ث است. این گیاه نقش مهمی در تولید کلاژن و کارنیتین ایفا می کند که این دو برای تجزیه چربی لازم هستند. این تجزیه چربی انرژی فوری برای ما فراهم می کند.

لیچی برای بهبود شناخت (قدرت تشخیص):

گروهی از محققان اخیرا تاثیر محافظ اعصاب دانه های لیچی را عنوان داشته اند. مطالعات آنها بهبود قابل توجه عملکرد شناختی مغز و جلوگیری از ضایعات عصبی در موش ها ناشی از آلزایمر را بیان می دارد.

عوارض لیچی

فواید مصرف میوه لیچی

لیچی مناسب برای پوست:

بخش میانی بررسی خواص لیچی در سلامت نمناک مختص درخواست برخی از شما کاربران است که در مورد خواص لیچی برای پوست و روش استفاده از آن برای زیبایی و جوانسازی پوست صورت سوال داشتید است. لیچی می تواند با علائم پیری و لکه های پوست مبارزه کند. عامل اول ایجاد پیری، وجود رادیکال های آزاد است. ویتامین ث موجود در لیچی به عنوان یک آنتی اکسیدان با این رادیکال های آزاد مقابله می کند.

مواد مورد نیاز

4-5 لیچی ، بدون دانه و پوست گرفته

4/1 یک موز رسیده

کاری که باید انجام دهید

1. لیچی ها و موز را له کنید سپس آنها را خوب ترکیب کرده تا خمیر نرمی به دست آید.

2. خمیر را به آرامی و به صورت دورانی روی صورت و گردن تان بگذارید.

3. ماسک را 15 دقیقه روی پوست گذاشته و با آب سرد بشویید.

لیچی برای رفع لکه های پوستی:

لکه های پوستی باعث می شوند افراد آن طور که باید زیبا به نظر نرسند زیرا از تجمع رنگدانه ها به وجود آمده اند به همین خاطر از لیچی که حاوی منبع عالی ویتامین ث هستند برای درمان لکه ها استفاده کنید.

مواد مورد نیاز

4-5 لیچی ، پوست گرفته و بدون دانه

2-3 پنبه

کاری که باید انجام دهید

1. لیچی ها را له کرده تا خمیر به دست بیاید.

2. پنبه را در خمیر بخیسانید و بر صورت و یا فقط بر نواحی آسیب دیده قراردهید.

3. اجازه دهید 15 دقیقه بماند و با یک پارچه تمیز خیسانده در آب سرد، پاک کنید.

عامل ضد التهاب:

عصاره ی لیچی سرشار از فلاونول است که درمان شناخته شده ای برای درمان آسیب بافتی ناشی از التهاب است.

لیچی برای کمک به کاهش وزن:

سرخالو منبع عالی از فیبر است که نقش مهمی در کاهش وزن دارد. سرخالو حاوی محتوای آب زیادی است و محتوای چربی ناچیزی دارد و این خاصیت آن را به یک میوه دلخواه برای کاهش وزن تبدیل می کند.

فواید میوه لیچی

فواید میوه لیچی برای کاهش وزن

میوه لیچی برای استخوان های قویتر:

سرخالو سرشار از مواد معدنی است. این مواد معدنی مقدار جذب کلسیم را در استخوان ها افزایش می دهند و بدین طریق آن را قوی و سالم می سازند.

لیچی برای سلامت قلب:

بیماران قلبی می توانند با مصرف لیچی بهره لازم را ببرند. میوه آن حاوی پلی فنول و بتا کاروتن است که به جلوگیری و کنترل بیماری های قلبی کمک می کند. بنابراین، میوه آن برای بیماری های قلبی عروقی مفید است.

میوه لیچی برای کم خونی:

با مصرف سرخالو این امکان وجود دارد که از آنمی جلوگیری یا آن را کنترل کرد. میوه آن حاوی آهن و فولیک اسید است که به تولید خون و درمان مشکل کم خونی کمک می کند.

لیچی برای داشتن مغز سالم:

لیچی به بهبود سلامتی مغز کمک می کند. این گیاه حاوی ویتامین ب است که عملکرد مغز را بهبود می دهد. به سالم نگه داشتن سیستم عصبی کمک می کند و در عین حال از اختلالات مغزی جلوگیری می کند.

موهای سالم:

سرخالو به بهبود سلامتی مو کمک می کند. این گیاه گردش خون در فولیکول های مو را بهبود می دهد. سرخالو مو را سالم و قوی می کند و در کنار آن از بسیاری از مشکلات مو جلوگیری می کند.

موهای سالم

فواید سرخالو برای کمک به بهبود سلامتی مو

میوه لیچی برای کاهش آفتاب سوختگی:

صرف مدت زمان زیادی در معرض آفتاب می تواند باعث قرمزی و تاول شود. آفتاب سوختگی می تواند منجر به درد و سوزش شود و به کاربردن لیچی ترکیب شده با ویتامین ای می تواند پوست ملتهب شما را تسکین دهد.

مواد مورد نیاز

3-4 عدد لیچی، پوست گرفته و بدون دانه

1 کپسول ویتامین E

کاری که باید انجام دهید

1. آب لیچی را بگیرید. برای این کار، باید پالپ آن را له کرده و از صافی عبوردهید.

2. کپسول ویتامین E را سوراخ کرده و به آب لیچی اضافه کنید.

3. مخلوط را بر نواحی آسیب دیده گذاشته و بعد از 30 دقیقه با آب سرد بشویید.

لیچی برای افزایش رشد مو:

استرس و آلودگی دو عاملی هستند که می توانند موهای ما را تضعیف کنند. سرخالو زمانی که به صورت موضعی استفاده شود، میتواند به افزایش رشد مو کمک کند.

مواد مورد نیاز

آب 7-8 عدد لیچی

2 قاشش غذاخوری ژل آلوئه ورا

کاری که باید انجام دهید

1. در ظرفی، آب لیچی و ژل آلوئه ورا را ترکیب کنید.

2. ترکیب را بر پوست سرتان ماساژدهید.

3. بگذارید 60 دقیقه بماند، سپس آن را با شامپوی ملایم بشویید

لیچی برای افزایش درخشندگی مو:

به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی بعد از مدتی موها جلای طبیعی خود را از دست می دهند به همین منظور توصیه می شود از پالپ لیچی به طور منظم استفاده کنید

مواد مورد نیاز

پالپ 8-10 لیچی

کاری که باید انجام دهید

1. ده عدد لیچی را له کرده تا پالپ آن به دست اید و این پالپ را روی موهای تان بگذارید.

2. برای داشتن مویی براق و زیبا، بعد از 15 دقیقه مو را به دقت بشویید.

جلوگیری از آب مروارید:

سرخالو حاوی مواد فیتوشیمیایی است که خواص آنتی اکسیدانی دارد. این به آن معناست که این گیاه می تواند مانع از رشد غیر عادی سلول ها شده و به جلوگیری از آب مروارید کمک کند.

عوارض جانبی و حساسیت های لیچی

لیچی محتوای قند بالایی دارد و افرادی که دچار دیابت هستند باید آن را با احتیاط مصرف کنند. بخش سلامت نمناک توصیه می کند که این گیاه ممکن است واکنش های آلرژیک در بعضی افراد را تحریک کند.

لیچی باعث عدم تعادل هورمونی در بدن می شود. این گیاه می تواند باعث خونریزی داخلی، تب یا مشکلات دیگر شود. زنان باردار باید از مصرف لیچی تا بعد از دوران شیردهی اجتناب کنند چرا که ممکن است باعث خونریزی و عفونت در نتیجه آسیب به جنین شود. مصرف زیاد لیچی می تواند منجر به خونریزی بینی، تب یا گلو درد شود. هر چند به میزان عادی، هیچ ریسکی متوجه شخص نمی شود.

نگهداری میوه لیچی

تمام فواید، خواص، عوارض میوه لیچی و نحوه نگهداری آن

چگونه از لیچی نگهداری کنیم؟

لیچی ها بیشتر در نواحی استوایی و گرمسیری رشد می کنند. این گیاهان میوه های فصلی هستند و معمولا از ماه ژوئن تا اکتبر در دسترس می باشند. این میوه ها به شدت قابل خراب شدن هستند و هر گاه که از درخت چیده شوند، بعد از آن دیگر رسیده نمی شوند.

پوسته قهوه ای رنگ نشان دهنده تازه بودن میوه است. لیچی هایی را انتخاب کنید که محکم و سنگین و با پوسته خشک هستند. از تهیه لیچی نرم یا ضربه دیده و یا پوسته دارای نقاط سیاه خودداری کنید.

لیچی ها عمر پوسته ی زیادی ندارند. زمانی که با کیسه پلاستیکی در یخچال نگه داری شوند می توانند تا ده روز سالم بمانند. فریز کردن لیچی ها پوسته آنها را تیره تر می کند اما میوه را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

تمام خواص میوه لیچی یا سرخالو برای درمان و زیبایی + ماسک

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو