نحوه مراقبت از چشمان شما

نحوه مراقبت از چشمان شما


منبع: بیتوته

185

1398/6/14

11:53


نحوه مراقبت از چشمان شما



 قرمزی چشم, خشکی چشم

برخی از کارهایی که می توانید انجام دهید تا به مراقبت از چشمهای شما کمک کنید

 

چشمان شما پنجره های شما به جهان است ، بنابراین مراقبت از آنها بسیار مهم است. مواردی مانند ملاقات با پزشک چشم به طور منظم ، خواب کافی و چشمک زدن به طور منظم در هنگام استفاده از کامپیوتر می تواند به سلامتی شما کمک کند. اگر در بینایی خود مشکل دارید ، باید در اسرع وقت قرار ملاقات با چشم پزشک را تعیین کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با برخی از کارهایی که می توانید انجام دهید تا به مراقبت از چشمهای شما کمک کنید آشنا کنیم:

 

عادات صحیح مراقبت از چشم :

 

 قرمزی چشم, خشکی چشم

 باید هر 5 تا 10 سال یکبار در سن 20 و 30 سالگی به یک متخصص چشم مراجعه کنید

 

مرتباً به یک چشم پزشک مراجعه کنید: این افراد حرفه ای هستند که متخصص مراقبت از سلامتی چشم شما هستند. برای حفظ سلامتی چشمان خود ، به طور مرتب یا هنگامی که در بینایی خود مشکلی دارید ، چشمان خود را چک کنید. در مورد چشمان خود اطلاعات بیشتری کسب کرده. کسب اطلاعات بیشتر در مورد چشمان و چگونگی پیشگیری از بیماری های چشمی به شما کمک می کند کنترل بیشتری از سلامت خود داشته باشید.

- اگر هیچ مشکلی در بینایی ندارید ، باید هر 5 تا 10 سال یکبار در طی 20 و 30 سالگی به یک متخصص چشم مراجعه کنید.

- اگر مشکلی در بینایی ندارید ، باید هر 2-4 سال بین 40 تا 65 سالگی به یک متخصص چشم مراجعه کنید.

- اگر مشکل بینایی ندارید ، باید هر 1-2 سال پس از سن 65 سالگی به یک متخصص چشم مراجعه کنید. 

 

لنزهای خود را در پایان روز خارج کنید: بیشتر از 19 ساعت از استفاده لنزهای تماسی خودداری کنید. گذاشتن لنزهای تماسی به مدت طولانی می تواند باعث آسیب دیدگی و همچنین ناراحتی شدید در چشم شما شود. 

هرگز با لنزهای تماسی خود نخوابید ، مگر اینکه پزشک به طور خاص به شما دستورالعمل این کار را بدهد. چشم شما به منابع منظم اکسیژن احتیاج دارد و لنزها به ویژه در هنگام خواب جریان اکسیژن به چشم ها را مسدود می کنند ، بنابراین پزشکان توصیه می کنند در طول شب از گذاشتن لنزهای تماسی خودداری کنید.

هنگام گذاشتن لنزهای تماسی شنا نکنید مگر اینکه عینک شنا مناسب داشته باشید. در صورت لزوم بهتر است از عینک های نسخه ای استفاده کنید. 

دستورالعمل های چشم پزشک خود را در مورد استفاده از لنزهای تماسی دنبال کنید. یکی از مهمترین موارد احتیاط ، شستن دست ها قبل از دست زدن به لنزهای تماسی است. 

 

آرایش چشم خود را در پایان روز بشویید: همیشه وقت بگذارید قبل از خواب ، آرایش چشم خود را پاک کنید. هرگز با آرایش چشم خود به رختخواب نروید. اگر با ریمل یا خط چشم رختخواب بروید ، می تواند به چشم شما وارد شوند و باعث تحریک شود.

خوابیدن با آرایش چشم شما همچنین می تواند باعث مسدود شدن منافذ اطراف چشم شما شود ، که می تواند منجر به استایل یا (هوردئولوم) شود. یک استایل شدید می تواند به آنتی بیوتیک ها نیاز داشته باشد یا حتی نیاز به خارج شدن توسط پزشک باشد. 

 

از قطره چشم برای کاهش حساسیت به مقدار کم استفاده کنید:   استفاده از قطره چشم کاهش دهنده آلرژن در طول فصل آلرژی ممکن است به رفع قرمزی و تسکین خارش کمک کند، اما استفاده روزانه در واقع می تواند مشکل را بدتر کند. این می تواند منجر به قرمزی بیش از حد چشم می شود زیرا چشم دیگر به قطرات چشم پاسخ نمی دهد.

 

قطره های کاهش دهنده آلرژی چشم با محدود کردن جریان خون به قرنیه ، که آن را از اکسیژن محروم می کند ، کار می کنند. بنابراین ، در حالی که چشمان شما احساس التهاب و خارش نمی کند ، در واقع اکسیژن کافی از خون دریافت نمی کنند. این ایده آل نیست ، زیرا عضلات چشم و بافت ها برای عملکرد به اکسیژن احتیاج دارند. کمبود اکسیژن حتی می تواند منجر به تورم و زخم شود.

 

برچسب های قطره چشم را با دقت بخوانید ، به خصوص اگر لنز دارید. بسیاری از قطرات چشم هنگام استفاده از لنز قابل استفاده نیست. از پزشک خود بپرسید که چه نوع قطره چشمی برای استفاده با لنز ها مناسب نیست. 

 

 قرمزی چشم, خشکی چشم

قرار گرفتن طولانی در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند به بینایی شما آسیب برساند 

 

عینک آفتابی محافظ UV بزنید: همیشه در خارج از خانه عینک آفتابی داشته باشید. به دنبال عینک آفتابی باشید که برچسب دارد و مشخص می کند که لنزها 99٪ یا 100٪ پرتوهای UVB و UVA را مسدود می کنند.

قرار گرفتن طولانی در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند به بینایی شما آسیب برساند ، محافظت در جوانان می تواند به جلوگیری از بین رفتن بینایی در سالهای بعد کمک کند. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش با آب مروارید ، دژنراسیون ماكولا ، پنگوكول و پتریژیم ، شرایط مضر برای چشم ها در ارتباط است. 

 

از آنجا که آسیب دیدگی اشعه ماوراء بنفش در طول زندگی ایجاد می شود ، محافظت از کودکان در برابر اشعه های مضر بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که کودکان شما هنگام طولانی بودن در معرض نور آفتاب از کلاه و عینک محافظ استفاده می کنند.

 

حتماً عینک آفتابی را حتی اگر در سایه هستید نیز بزنید. حتی اگر سایه اشعه ماوراء بنفش و HEV را به میزان قابل توجهی کاهش دهد ، شما هنوز هم چشم خود را در معرض اشعه ماوراء بنفش منعکس شده از ساختمانها و سایر سازه ها قرار می دهید.

 

هرگز به طور مستقیم به خورشید خیره نشوید ، حتی اگر عینک آفتابی UV دارید. پرتوهای خورشید بسیار قدرتمند است و در صورت قرار گرفتن در معرض نور کامل خورشید می تواند به قسمت های حساس شبکیه آسیب برساند. 

 

عینک ایمنی را در صورت لزوم بزنید: هنگام کار با مواد شیمیایی ، ابزار قدرت یا هر مکانی که دارای ذرات مضر باشد ، حتماً عینک یا سایر محافظ های چشم را بزنید. زدن عینک به شما در محافظت از چشمان شما در برابر هر چیز بزرگی یا کوچک که ممکن است به چشم شما وارد شود کمک خواهد کرد.

 

به اندازه کافی بخوابید: خواب ناکافی ممکن است به خستگی چشم کمک کند. علائم خستگی چشم شامل سوزش چشم ، مشکل در تمرکز ، خشکی یا اشک بیش از حد ، تاری دید یا مضاعف ، حساسیت به نور یا درد در گردن ، شانه ها ، یا کمر است. اطمینان حاصل کنید که هر شب خواب کافی دارید تا از خستگی چشم جلوگیری کنید. بزرگسالان در هر شب حدود 7-8 ساعت خواب نیاز دارند.

 

به طور منظم ورزش کنید: ورزش منظم می تواند به جلوگیری از بیماری های دیگر مانند دیابت کمک کند. با انجام حداقل 30 دقیقه ورزش سه بار در هفته ، می توانید احتمال ابتلا به بیماری های جدی چشم مانند گلوکوم و دژنراسیون ماکولا را کاهش دهید. 

 

برش های خیار را روی پلک های خود بگذارید تا پف نکند: قبل از خوابیدن در شب برش های خیار سرد را به مدت 10 تا 15 دقیقه به آرامی روی پلک ها قرار دهید تا به درمان و جلوگیری از پف پلک و زیر چشم کمک کند. 

کیسه های چای سبز همچنین در صورت استفاده ممکن است از چرک شدن پوست اطراف چشم جلوگیری کنند. کیسه چای را برای چند دقیقه در آب سرد خیس کنید و به مدت 15-20 دقیقه روی چشم قرار دهید. تانن موجود در چای باید به کاهش التهاب کمک کند. 

 

 قرمزی چشم, خشکی چشم

افراد هنگام دیدن صفحه نمایش کمتر چشمک می زنند و باعث خشکی چشم می شوند

 

در حین استفاده از رایانه ، از چشم خود محافظت کنید

در صورت امکان وقت خود را برای دیدن رایانه ،تبلت و صفحه نمایش محدود کنید. در حالی که علم هنوز ثابت نکرده است که دیدن صفحه نمایش رایانه باعث آسیب دائمی چشم می شود ، ممکن است باعث کرنش چشم و خشکی چشم شود. تابش خیره کننده از صفحه نمایش های رایانه ای باعث خستگی ماهیچه ها در چشم ها می شود. اگر نمی توانید زمان صفحه نمایش خود را محدود کنید ، تکنیک هایی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید تا چشمتان را به هم بزند.

 

مطمئن شوید که چشمان شما با صفحه نمایش هم سطح است: نگاه کردن به صفحه نمایش رایانه به مدت طولانی و به سمت پایین می تواند فشار اضافی را بر روی چشمان شما وارد کند. رایانه خود را طوری قرار دهید که مستقیم به صفحه نگاه کنید. 

 

به یاد داشته باشید چشمک بزنید: افراد هنگام دیدن صفحه نمایش کمتر چشمک می زنند و باعث خشکی چشم می شوند. هنگام نشستن و نگاه کردن به صفحه رایانه خود برای مبارزه با خشکی ، سعی کنید هر 30 ثانیه چشمک بزنید.

 

هنگام کار بر روی رایانه ، قانون 20-20-20 را دنبال کنید: 20 دقیقه ، به مدت 20 ثانیه به چیزی به فاصله 20 سانتی نگاه کنید. با تنظیم هشدارها بر روی تلفن خود می توانید به خودتان یادآوری کنید که استراحت خود را انجام دهند. 

 

در مناطق پر نور کار کنید: کار و خواندن در نور کم باعث ایجاد فشار چشم می شود. برای راحت تر شدن خود ، فقط در مناطقی که به خوبی روشن است کار کنید و بخوانید. اگر چشمان شما احساس خستگی می کند ، مدتی متوقف شوید و استراحت کنید.

 

 قرمزی چشم, خشکی چشم

یک رژیم غذایی متعادل و سالم برای چشم شما مفید خواهد بود

 

رژیم غذایی مناسب برای تقویت چشم:

غذاهایی بخورید که به سلامتی چشم کمک می کند. ویتامین های C و E ، روی ، لوتئین ، زاكزانتین و اسیدهای چرب امگا 3 برای چشم سالم ضروری هستند. این مواد مغذی می توانند به جلوگیری از آب مروارید ، استفاده از لنز و حتی دژنراسیون ماکولا وابسته به سن کمک کنند.

به طور کلی یک رژیم غذایی متعادل و سالم برای چشم شما مفید خواهد بود. 

 

غذاهایی را که حاوی ویتامین E هستند: دانه ها، آجیل ، جوانه گندم و روغنهای گیاهی را وارد رژیم غذایی خود کنید. این مواد غذایی سرشار از ویتامین E هستند ، بنابراین ترکیب برخی از آنها در رژیم غذایی روزانه به شما کمک می کند تا روزانه ویتامین E را دریافت کنید.

 

غذاهایی را که حاوی روی هستند بخورید: گوشت گاو ،صدف ، بادام زمینی و حبوبات را در برنامه غذایی خود قرار دهید. این مواد غذایی حاوی روی هستند ، که برای سلامتی چشم شما مهم است.

 

غذاهای حاوی ویتامین C بخورید: پرتقال ، توت فرنگی ، کلم بروکلی ، فلفل دلمه ای و جوانه بروکسل را در رژیم غذایی خود قرار دهید. این غذاها حاوی ویتامین C هستند که برای سلامتی چشم بسیار مهم است.

 

غذاهایی را بنوشید که حاوی لوتئین و زاكزانتین هستند: کلم ، اسفناج ، کلم بروکلی و نخود فرنگی بخورید. این سبزیجات حاوی لوتئین و زاكزانتین هستند كه هر دو ماده مغذی مهم برای سلامتی چشم هستند.

 

هویج بخورید: اگر هویج بخورید ، این منجر به بینایی بهتر می شود.

 

غذاهایی را که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند ، بخورید: یک وعده ماهی که حاوی چربی های امگا 3 است یک یا دو بار در هفته ، مانند ماهی سالمون یا ساردین بخورید. یا اگر طرفدار ماهی نیستید ، یک مکمل روزانه امگا 3 مصرف کنید. 

 

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو