دلایل پیچیدن بند ناف دور گردن جنین + خطرات و راه های مقابله

منبع: ستاره

173

1398/6/14

13:52


پیچیدن بند ناف دور گردن جنین برای مادرانی که فرزندان دوقلو یا بیشتر دارند متداول است؛ اما در شرایطی می‌تواند خطرناک باشد. این موضوع ممکن است به دلیل حرکت‌های بیش از حد نوزاد یا طولانی بودن بند ناف رخ دهد.

پیچیدن بند ناف دور گردن جنین


ستاره | سرویس مادر و کودک - دلایل پیچیدن بند ناف دور گردن جنین چیست؟ این موضوع یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های خانم‌های باردار است. بند ناف دارای سه رگ خونی است و معمولاً طولی به اندازه ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر دارد. این بند مواد مغذی و اکسیژن را به جنین می‌رساند و مواد زائد را از بدن وی دفع می‌کند. این مواد به سمت جفت هدایت می‌شوند. با وجود این که بند ناف برای حیات نوزاد اهمیت زیادی دارد، احتمال این که بند ناف دور گردن بچه بپیچد و سلامتی وی را به خطر بیندازد، سبب نگرانی و ترس خانم‌های باردار می‌شود.
در این مطلب می‌خوانید:

باور‌های غلط درباره پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

گفته‌های زیادی درباره پیچیدن بند ناف دور گردن جنین وجود دارد. برخی خانم‌ها معتقدند که نوع خوابیدن مادر در این موضوع تأثیرگذار است. طبق این باور، خوابیدن مادر به پشت می‌تواند باعث پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین شود. این افراد توصیه می‌کنند که مادر حتماً به پهلوی چپ بخوابد.
با توجه به این که رحم از هفته ۲۰ به بعد شروع به بزرگ شدن می‌کند، خوابیدن مادر به پشت می‌تواند سبب وارد شدن فشار به عروق بزرگ موجود در ناحیه شکم شده و بازگشت خون از سمت اندام‌های داخلی را در پی داشته باشد. این موضوع سبب می‌شود که به نوزاد اکسیژن کافی نرسد.
باور دیگر این است که اگر مادر پاهایش را روی هم بیندازد، بند ناف دور گردن جنین می‌پیچد. عده‌ای نیز معتقدند غلت زدن مادر در خواب در دوران بارداری می‌تواند سبب پیچیدن بند ناف دور گردن جنین شود. این باور‌ها مصداق علمی ندارد و نمی‌توان درباره درست بودن آن‌ها نظر قطعی داد.

باور‌های غلط درباره پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

 

علت پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

دلایل علمی که برای پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین ارائه شده‌ عبارتند از:
  • حرکت بیش از حد جنین درون رحم
  • طولانی بودن بیش از اندازه بند ناف
  •  ساختار ضعیف بند ناف
  •  زیاد بودن مایع آمنیوتیک در رحم
  •  باردار بودن دوقلو یا بیشتر

بیشتر بدانید: بند ناف؛ همه چیز درباره ناهنجاری های بند ناف

خطرات پیچیدن بند ناف برای مادر و جنین

کاهش ضربان قلب، شایع‌ترین خطری است که پیچیدن بند ناف به دور گردن نوزاد دارد. این موضوع به دلیل کاهش میزان اکسیژن و جریان خون به دلیل انقباض‌های بدن مادر رخ می‌دهد. با وجود این حالت، باز هم افراد زیادی می‌توانند فرزندشان را به صورت طبیعی به دنیا بیاورند.
در صورتی که پزشک احساس کند وجود بند ناف دور گردن جنین می‌تواند منجر به خطر جدی برای سلامتی‌اش شود، زایمان سزارین را انجام می‌دهد.
در کل پیچیدن بند ناف دور گردن جنین خطرناک نیست. این موضوع زمانی نگران کننده می‌شود که بند ناف بسیار محکم دور گردن جنین پیچیده باشد. در این حالت خون‌رسانی به جنین به خوبی انجام نمی‌شود و احتمال مرگ وی وجود خواهد داشت.

 خطرات پیچیدن بند ناف برای مادر و جنین

 

موقع زایمان چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟

تحقیقات نشان می‌دهد که در ۲۰ تا ۳۰ درصد زایمان‌هایی که انجام شده، دور گردن جنین بند ناف وجود داشته است. در مادرانی که در سونوگرافی متوجه این موضوع شده باشند، پزشک معالج هنگام زایمان نوزاد، این موضوع را تحت نظر خواهد داشت. در صورتی که در سونوگرافی این موضوع تشخیص داده نشود، پزشک هنگام زایمان و پس از خارج شدن سر نوزاد این موضوع را بررسی می‌کند.
در اغلب مواقع با خارج شدن سر نوزاد این بند شل می‌شود و از روی سر عبور می‌کند؛ اما در صورتی که بند ناف محکم نوزاد را در بر گرفته بود، پزشک قبل از خارج شدن شانه‌های نوزاد، بند ناف را قطع می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که تا قبل از خارج شدن کامل نوزاد از بدن مادر، بند ناف از جفت جدا نشود.
 

سخن آخر

پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین یک موضوع شایع است و به طور معمول جای نگرانی از این بابت وجود ندارد. در صورتی که این موضوع در دوران بارداری توسط سونوگرافی مشخص شده باشد، فرآیند بارداری کنترل شده خواهد بود. پزشک ضربان قلب نوزاد را هنگام انقباضات رحم و زایمان بررسی می‌کند. در موارد نادری این موضوع می‌تواند سبب به خطر افتادن سلامتی جنین شود. پزشک با توجه به نحوه پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین، تشخیص می‌دهد که زایمان طبیعی جایز است یا سزارین.
اگر مادر در دوران بارداری حس کند که مشکلی وجود دارد، باید این موضوع را با پزشک معالج مطرح کند.
حتما برایتان جالب است درباره خون بند ناف و استفاده‌های مفیدی که از آن می‌شود نیز اطلاعات کسب کنید. در پایان فراموش نکنید که با ما و خوانندگان ستاره گفت‌و‌گو کنید و نظرات و پرسش‌های خود را در میان بگذارید.

برگرفته از: utswmed و medicalnewstoday

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو