روش‌های درمان بالا آمدن اسید معده در دوران بارداری

منبع: فرزند

210

1398/6/14

15:36


روش‌های درمان بالا آمدن اسید معده در دوران بارداری

بالا آمدن اسید معده در دوران بارداری یک مشکل رایج است که اغلب زنان در دوران بارداری خود، به خصوص در سه ماهه دوم یا سوم، با آن مواجه می شوند.

بالا آمدن اسید معده یا همان اسیدیته زمانی رخ می دهد که ماهیچه انتهایی مری، که عضله مخصوص نگه داشتن محتویات معده در جای خود است، شروع به شل شدن و یا نشت می کند. در این شرایط این ماهیچه اجازه می دهد که اسید معده به سمت بالا بیاید و وارد مری شود.

در طول بارداری، اسیدیته به طور عمده به دو دلیل رخ می دهد. اول این که هورمون آرامش بخش منتشر شده در این دوران روند هضم را کند می کند. این به این معنی است که مواد غذایی به مدت طولانی تری در معده باقی مانده و این موضوع باعث تولید بیشتر اسید می شود.

در وهله دوم، نوزادان در حال رشد در رحم، روی معده و اسفنکتر انتهایی مری فشار وارد می کند و این فشار احتمال بالا آمدن اسید معده در دوران بارداری را افزایش می دهد. این مشکل در شرایط زیر تشدید می شود:

  • بارداری های چند قلویی
  • بزرگ بودن بیش از حد نوزاد
  • ماه های آخر بارداری

فرم شدید یا مزمن اسیدیته به عنوان بیماری ریفلاکس معده (GERD) شناخته می شود. بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در مجله Gastroenterology & Hepatology منتشر شده است، GERD در بارداری بسیار رایج است و حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد زنان باردار از سوزش سر دل شکایت دارند. (۱)

بالا آمدن اسید معده در دوران بارداری خطرناک نیست و بر روی زایمان و نوزاد تاثیر نمی گذارد. با این حال، می تواند ناراحتی هایی که ممکن است در حین بارداری احساس می کنید را افزایش دهد.

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰ که نتایج آن در Canadian Family Physicians منتشر شده گزارش می دهند که سوزش سر دل و ریفلاکس اسید در دوران بارداری باید درمان شوند، زیرا مطالعات اخیر نشان داده اند که علائم GERD با افزایش شدت تهوع و استفراغ مرتبط با بارداری ارتباط دارد.

برای درمان بالا آمدن اسید معده در دوران بارداری مصرف دارو توصیه نمی شوند. اما راه حل های ساده و خانگی زیادی وجود دارد که می توانند به شما در حل این مشکل کمک کنند.

زنجبیل

زنجبیل برای درمان بالا آمدن اسید معده در دوران بارداری مفید است. اجزای فعال مانند روغن های فرار و ترکیبات فنلی در زنجبیل به خنثی کردن اسید معده کمک می کنند و به نوبه خود باعث کاهش اسیدیته می شوند.

این گیاه ریشه ای به مبارزه با تهوع و استفراغ نیز که اغلب با سوزش سر دل و یا اسیدیته همراه است، کمک می کند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در نشریه تغذیه منتشر شده است نشان می دهد که زنجبیل می تواند گزینه جایگزین بی خطر و احتمالا موثری برای زنان مبتلا به حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری باشد.

بعد از خوردن غذا، چای زنجبیل گرم مصرف کنید. برای تهیه این چای دستور زیر را به کار ببرید:

  • یک قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید.
  • اجازه دهید ۱۰ روی حرارت کم بجوشد و سپس به صورت گرم آن را میل کنید.
  • نوشیدن بیش از ۲ فنجان چای زنجبیل در روز به درمان بالا آمدن اسید معده در دوران بارداری کمک می کند.
  • می توانید از آب نبات زنجبیلی نیز استفاده کنید.

نکته: زنجبیل احتمالا منجر به انقباض ماهیچه ها می شود، بنابراین توصیه می شود که در حد اعتدال از آن استفاده کنید.

سرکه سیب

اگر چه بسیاری از افراد طعم سرکه سیب را دوست ندارند، اما این ماده می تواند به درمان بالا آمدن اسید معده در دوران بارداری کمک کند. میزان اسید آن در معده به معنی توقف تولید اسید بیشتر توسط خود معده است و سوزش سر دل را متوقف می کند. این تونیک سالم پر از مواد مغذی است و به سلامت نوزاد در رحم نیز کمک می کند.

  • ۱ تا ۲ قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید.
  • اگر دوست دارید کمی عسل نیز به آن اضافه کنید.
  • ۳۰ دقیقه قبل از خوردن غذا، این نوشیدنی را میل کنید.

آب ساده

آب به کنترل فرایند هضم کمک می کند و میزان اسید معده را کاهش می دهد. این نوشیدنی باعث می شود که اسید به سمت مری حرکت نکند. باید مقدار زیادی آب در طول بارداری بنوشید، اما نه در یک نوبت.

نوشیدن یک باره آب در واقع خطر ابتلا به سوزش سر دل را افزایش می دهد، به ویژه هنگامی که نوزاد بزرگ است و باعث فشار روی معده می شود. در عوض، سعی کنید در تمام طول روز آب بخورید.

همچنین باید میان وعده های غذایی آب بنوشید، نه همراه با غذا.

به غیر از آب، مایعات بیشتری مانند موارد زیر را در رژیم غذایی خود جای دهید:

  • سوپ
  • اسموتی
  • ماست
  • پودینگ

جویدن آدامس

جویدن آدامس بدون قند پس از وعده های غذایی یکی دیگر از روش های ساده برای درمان بالا آمدن اسید معده در دوران بارداری است. جویدن آدامس باعث افزایش تولید بزاق می شود و بزاق نیز اسید که به مری وارد می شود را خنثی می کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۱ در Alimentary Pharmacology & Therapeutics منتشر شده گزارش می دهد که جویدن آدامس پس از غذا باعث کاهش خطر ابتلا به افزایش اسید معده می شود. یک مطالعه منتشر شده دیگر در مجله Dental Research در سال ۲۰۰۵ نشان داد که جویدن آدامس بدون قند، ۳۰ دقیقه پس از خوردن غذا می تواند ریفلاکس را کاهش دهد.

بعد از اتمام غذا برای کنترل میزان اسید معده، یک تکه آدامس بدون قند بجوید.

مصرف وعده‌های غذایی کم حجم

بارداری می تواند میل شما را برای مصرف غذاهای خاص افزایش دهد و باعث شود که بیش از حد معمول غذا بخورید. اما اگر از اسیدیته رنج می برید، توجه داشته باشید که پرخوری باعث تشدید این عارضه می شود. بدیهی است که بیشتر علائم ریفلاکس بعد از خوردن غذا اتفاق می افتد.

بنابراین، با مصرف وعده های غذایی کم حجم، با این عارضه مبارزه کنید. به جای مصرف سه وعده حجیم در روز، شش وعده غذایی کم حجم مصرف کنید. هضم این وعده های غذایی نیز راحت تر است.

علاوه بر این وقت خود را صرف خوردن غذا کنید و مطمئن شوید که آن را به طور کامل می جوید. همچنین، ۲ الی ۳ ساعت قبل از خواب، وعده غذایی سنگین مصرف نکنید و بلافاصله پس از خوردن غذا دراز نکشید.

در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۵ در مجله American Journal of Gastroenterology منتشر شده گزارش شده است که کاهش فاصله بین مصرف شام و خوابیدن، با افزایش علائم ریفلاکس اسید مرتبط است. علاوه بر این، مصرف وعده های غذایی کم حجم، موجب کاهش تهوع صبحگاهی می شود.

نوشیدن دوغ

یکی دیگر از داروهای خانگی ساده برای مقابله با بالا آمدن اسید معده در دوران بارداری دوغ است. این ماده حاوی اسید لاکتیک است که اسید معده را نرمال می کند. همچنین برای سیستم گوارش مفید است.

علاوه بر این، حاوی اجزای محلولی در آب از جمله لاکتوز، نمک های شیر و ویتامین ها و همچنین شیر، پروتئین ها و چربی های زیادی است که برای سلامت بدن مفید هستند.

یک فنجان کوچک دوغ را با یک قاشق چایخوری زیره سبز آسیاب شده مخلوط کرده و بنوشید.

بالا بردن محل قرارگیری سر در تخت

ریفلاکس ممکن است در طول شب شدیدتر شود. این عارضه ممکن است کیفیت خواب شما را مختل کند و مقابله با مشکلات مربوط به بارداری را دشوار سازد. در چنین مواردی، بالا بردن محل قرار گیری سر در تخت می تواند به درمان بالا آمدن اسید معده در دوران بارداری کمک کند.

مطالعه انجام شده در سال ۱۹۷۷ که در Digestion منتشر شده نشان می دهد که ۲۸ سانتیمتر بالا بردن محل سر در هنگام خواب، تعداد دفعات ریفلاکس را کاهش می دهد.

بعدها، یک مطالعه دیگر که در سال ۲۰۰۶ انجام شد، اشاره کرد که بالا بردن سطح قرار گیری سر در تخت یک راهکار موثر برای کاهش نشانه های رفلاکس اسید و سوزش سر دل در شب است. سعی کنید سر خود را ۸ تا ۱۲ سانت بالاتر از سطح بدن قرار دهید.

خوابیدن روی پهلوی چپ

اگر از اسیدیته رنج می برید، به خصوص در شب، از خوابیدن روی کمر و به پهلو راست اجتناب کنید. هنگامی که روی پهلوی راست می خوابید، کبد به ماهیچه انتهایی مری فشار وارد می کند و باعث می شود که اسید معده از آن بیرون بزند. پس سعی کنید روی پهلوی چپ بخوابید.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۰ در مجله American Journal of Gastroenterology منتشر شده است، نشان می دهد که خوابیدن روی پهلوی چپ بدن نسبت به پهلوی راست، قرار گرفتن مری در معرض اسید را کاهش می دهد.

خوابیدن روی پهلوی چپ در دوران بارداری، از ایجاد فشار از سمت کبد به رحم جلوگیری کرده و باعث می شود که جریان خون بهتر به جنین برسد. علاوه بر این، این موقعیت درد کمر را کاهش می دهد و باعث می شود که از خوابیدن لذت ببرید.

اجتناب از محرک‌ها

وقتی باردار هستید، باید مراقبت های خاص را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید. این موضوع زمانی که از سوزش سر دل یا سایر مشکلات گوارشی رنج می برید، اهمیت بیشتری پیدا می کند. برخی از غذاها می توانند مشکل بالا آمدن اسید معده در دوران بارداری را تشدید کنند. شما باید آنها را شناسایی کرده و از رژیم غذایی خود حذف کنید.

بعضی از این مواد غذایی عبارتند از:

  • غذاهای اسیدی مانند مرکبات و گوجه فرنگی
  • غذاهای سرخ شده
  • غذاهای تند
  • غذاهای چرب
  • شکلات
  • قهوه
  • نوشابه های گازدار
  • الکل

طب سوزنی

طب سوزنی بر اساس اصلی در بدن عمل می کند که موجب می شود بدن تحریک شده و علائم اسیدی شدن معده را در دوران بارداری کاهش دهد. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ در مجله Gastroenterology منتشر شده گزارش داد که طب سوزنی ممکن است برای بیماران مبتلا به GERD سودمند باشد.

در طب سوزنی، سوزن های نازکی به نقاط خاصی مانند نقطه پریکارد ۶ در بدن وارد می شوند و علائم را کاهش می دهند. حتما برای انجام طب سوزنی به مراکز معتبر مراجعه کنید.

با این حال، می توانید طب فشاری را نیز امتحان کنید. فشار دادن یک نقطه خاص در مچ (نقطه پریکارد ۶) به مدت چند ثانیه می تواند به کاهش علائم شما کمک کند. برای پیدا کردن این نقطه، از یک متخصص کمک بگیرید.

سایر نکات مهم در مورد درمان بالا آمدن اسید معده در دوران بارداری:

  • آنتی اسیدهایی که آلومینیوم دارند را مصرف نکنید. این داروها می توانند باعث یبوست شوند و حتی مصرف زیاد آن ها برای بدن سمی است.
  • مصرف بادام خام می تواند باعث کاهش علائم بالا آمدن اسید معده در دوران بارداری شود.
  • آب نارگیل یک کاهش دهنده طبیعی اسید معده است، بنابراین برای کاهش اسید معده باید بیشتر از این ماده استفاده کنید.
  • ماست یا شیر سرد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • در هنگام بارداری سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید.
  • لباس های راحت و گشاد بپوشید و از پوشیدن لباس های تنگ اجتناب کنید. زیرا این لباس ها فشار ناخواسته ای روی معده ایجاد کرده و اسید معده را تحریک می کنند.
  • در صورت تشدید علائم، بهتر است توسط پزشک معاینه شوید.
منبع: خواندنی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو