اثرات و عوارض آمپول نالوکسان برای ترک اعتیاد

منبع: ستاره

157

1398/6/14

19:55


اگر چه داروی نالوکسان دارویی ضد مخدر به شمار می‌آید، اما استفاده از آن تنها در شرایطی خاص و توسط افراد متخصص مجاز است. از جمله عوارض این دارو می‌توان به سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و خواب آلودگی اشاره کرد.

اثرات و عوارض آمپول نالوکسان برای ترک اعتیاد


ستاره |
سرویس سلامت -
آیا از تاثیرات و عوارض آمپول نالوکسان برای ترک اعتیاد آگاهی دارید؟ آمپول نالوکسان یکی از دارو‌های ضد مخدر بوده که در دسته دارو‌های بیهوشی قرار می‌گیرد. در این مقاله به معرفی، تاثیرات، عوارض و احتیاط‌های درباره مصرف این دارو خواهیم پرداخت.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در " فهرست موضوعی" زیر، به موضوع دلخواه خود برسید:

معرفی آمپول نالوکسان برای ترک اعتیاد

نالوکسان نوعی دارو است که برای از بین بردن اثرات مواد مخدر به ویژه در شرایط حاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با نام انگلیسی Naloxone اولین بار در سال ۱۹۶۱ ثبت شد و سپس در سال ۱۹۷۱ از طریق سازمان غذا و داروی امریکا تایید شده و در لیست دارو‌های ضروری سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت. داروی نالوکسان از نظر پزشکی در زیر مجموعه گروه دارو‌های بیهوشی قرار داشته و جزو دارو‌های ضد مخدر محسوب می‌گردد.


عوارض و خطرات آمپول نالوکسان برای ترک اعتیاد

در حقیقت داروی نالوکسان برای ترک اعتیاد به کار برده می‌شود، اما باید توجه شود که فروش و استفاده از این دارو‌ها بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ چرا که در صورت مصرف خود سرانه و بیش از حد، خطرات و عوارضی را برای فرد مصرف کننده به دنبال خواهد داشت. در صورت بروز هر یک از این علائم به صورت شدید می‌بایست با پزشک متخصص خود مشورت کنید. از جمله عوارض مصرف آمپول نالوکسان برای ترک اعتیاد می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

۱. ایجاد علائم ترک ناگهانی مواد مخدر

مصرف داروی نالوکسان ممکن است باعث ایجاد علائم ترک ناگهانی مواد مخدر از جمله حالت تهوع، بی قراری، آبریزش بینی، تعریق زیاد، آبریزش چشم و گرفتگی ماهیچه‌ها شود.

۲. سردرد

سردرد یکی از عوارض شایع استفاده از داروی نالوکسان است. معمولاً در صورت بروز چنین مشکلی، خوردن برخی از مسکن‌ها توصیه می‌شود.

۳. سرگیجه

یکی دیگر از عوارض استفاده از این دارو سرگیجه بوده که برای رفع این حالت بهتر است در زمان برخاستن حالت بدن خود را از درازکش و یا نشسته به طور آهسته تغییر داد.

۴. یبوست

ابتلا به یبوست یکی دیگر از عوارض شایع مصرف این دارو است؛ که برای رفع آن می‌بایست نسبت به انجام راهکار‌هایی از جمله داشتن تحرک، نوشیدن آب کافی و برخورداری از یک رژیم غذایی حاوی فیبر اقدام کرد.

۵. سایر عوارض

سایر عوارض مصرف خودسرانه این دارو تنگی نفس، گیجی و مشکلات ذهنی، درد در ناحیه شکم، تغییر در خلق و خوی، تغییر در ریتم ضربان قلب، بی اشتهایی و تغییرات فشار خون هستند.


مکانیسم اثر و نحوه مصرف داروی نالوکسان

داروی نالوکسان در کیت‌های اضطراری و هنگامی که فردی بیش از حد از مواد مخدر مانند هروئین و ... استفاده کرده است، توسط پزشک متخصص تجویز می‌گردد. این دارو با تاثیر گذاری بر روی مغز باعث توقف ناگهانی علائم ترک مواد مخدر می‌شود. این روش موجب کاهش مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر خواهد شد. مصرف این دارو عموماً به صورت تزریق وریدی در ۲ دقیقه و یا تزریق ماهیچه‌ای در ۵ دقیقه صورت می‌پذیرد. همچنین قرص زیر زبانی این دارو نیز وجود دارد. در هر صورت مصرف این دارو به طور معمول یک بار در روز است.

اثرات و عوارض آمپول نالوکسان برای ترک اعتیاد



بیشتر بخوانید: فرق حشیش و ماری جوانا در چیست؟ + اثرات و عوارض


ماجرای تبلیغ داروی نالوکسان توسط خانم مهناز افشار

مهناز افشار هنرپیشه سینما، مدتی در صفحه اینستاگرام خود نسبت به تبلیغ آمپول نالوکسان برای ترک اعتیاد اقدام کرد. این بازیگر ویدئویی را در این خصوص منتشر کرد که در آن به پیشنهاد یک خواننده لس آنجلس به نام داریوش اقبالی، برای کاهش مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از اندازه مواد مخدر مصرف این دارو را پیشنهاد کرد. البته این تبلیغ با مخالفت افراد فراوانی از جمله برخی از پزشکان، برخی از سازمان‌های مبارزه با مواد مخدر و نیز وزارت بهداشت روبرو شد.

همچنین این تبلیغ توسط مهناز افشار با شعار‌هایی از جمله: " آمپول مرگ آوری که مهناز افشار تبلیغ می‌کند"، "تبلیغ آمپول مرگ آور نالوکسان توسط مهناز افشار" و "نمی توان با این دارو شوخی کرد" مواجه شد. در این تبلیغ مهناز افشار می‌گوید که تزریق آمپول نالوکسان به معتادانی که دچار آوردوز شده‌اند کمک می‌کند و آن‌ها را از مرگ قطعی نجات می‌دهد. این در حالی است که تمامی افراد متخصص از جمله سخنگوی سازمان غذا و دارو نه تنها این موضوع را رد کرده بلکه آن را بسیار خطرناک ذکر کرده است.


احتیاط‌هایی که باید پیش از مصرف داروی نالوکسان در نظر گرفت

داروی نالوکسان از جمله دارو‌هایی است که مصرف آن بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین قبل از استفاده از این دارو می‌بایست پزشک معالج را در جریان سوابق پزشکی خود قرار دهید. از جمله اطلاعاتی که به پزشک جهت تجویز این دارو کمک می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن سابقه بیماری‌های کبدی و کلیوی
  • داشتن سابقه هرگونه حساسیت و آلرژی
  • ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی
  • داشتن بیماری‌های مغزی همچون تومور و تشنج، سابقه جراحی مغز و آسیب‌های مغزی
  • ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم
  • داشتن سوابق بیماری‌های روحی و روانی مانند افسردگی

 

بیشتر بخوانید: ترک اعتیاد مواد مخدر - تجربیات معتادان در حال بهبودی


سخن آخر

همانگونه که اشاره شد مصرف داروی نالوکسان به صورت خودسرانه و بدون توصیه پزشک متخصص می‌تواند بسیار خطرناک و مرگ آفرین باشد؛ بنابراین برای استفاده از چنین دارو‌هایی نباید به تنهایی به تبلیغات افراد غیر متخصص اتکا کنید. همچنین از آنجایی که مصرف این دارو سبب خواب آلودگی در طول روز می‌شود، بهتر است بعد استفاده، از کار‌هایی که به هوشیاری کامل نیازمند هستند (مانند رانندگی) پرهیز کنید. در صورتیکه از اعتیاد رنج می‌برید و به دنبال ترک آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم با روش‌های ترک اعتیاد نیز آشنا شوید. آیا شما تجربه خواصی از مصرف این دارو در خود و یا اطرافیانتان سراغ دارید؟ نظرات و دیدگاه‌هایتان را از طریق قسمت "نظرات و پرسش ها" با ما و دیگر مخاطبان ستاره در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو