بوی خون قاعدگی، انواع و زمان مراجعه به پزشک

منبع: نی نی بان

76

1398/6/16

01:35


برخی افراد ممکن است متوجه متفاوت شدن بوی خون قاعدگی شان شوند. برای مثال بوی آهن، بوی گندیدگی یا بوی ماهی مانند. برخی از این بوها طبیعی هستند اما دیگر انواع آن ممکن است نشانه وجود مشکل باشند.

عوامل زیادی می توانند روی بوی خون قاعدگی تاثیر بگذارند؛ برای مثال PH واژن و وجود باکتری در واژن.

در این مقاله به بحث در مورد انواع بوهای خون قاعدگی و اینکه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم می پردازیم.

 

خون قاعدگی از چه چیزی تشکیل شده است؟
ممکن است به دلیل وجود آهن در خون، خون قاعدگی بوی آهن مانند داشته باشد.
قاعدگی پروسه دفع خون و بافت های دیواره رحم از طریق واژن است. قاعدگی زمانی رخ می دهد که تخمک آزاد شده در زمان تخمک گذاری بارور نشده است و باید دفع شود.
مایع قاعدگی از خون، تخمک بارور نشده و بافت های دیواره رحم تشکیل شده است و ممکن است کمی بو هم داشته باشد.

بوی خون قاعدگی چگونه است؟
به دلیل وجود خون و آهن در این مایع، ممکن است متوجه بوی آهن مانند آن شوید.
محیط اسیدی واژن و حضور انواع مختلف باکتری های مفید نیز ممکن است در بوی خون قاعدگی و ترشحات واژن نقش داشته باشد.
PH طبیعی واژن 4.5 – 3.8 است که اسیدی است. PH=۷ خنثی است. خون قاعدگی، مایع منی، یا ادرار میتوانند PH واژن را تغییر داده و بوهای مختلفی ایجاد کنند.
انواع مختلفی از باکتری های مفید در واژن زندگی میکنند، از جمله باکتری لاکتوباسیل. هرگونه اختلال در این محیط می تواند سبب عفونت و یا مشکلاتی از این قبیل می شود.

انواع مختلف بوی خون قاعدگی
"انواع

بوی خون قاعدگی به عوامل زیادی بستگی دارد. در ادامه رایج‌ترین انواع بوی خون قاعدگی معرفی شده اند.

بوی آهن
خون قاعدگی ممکن است بوی آهن مانند داشته باشد؛ مثل بوی سکه های فلزی. معمولاً علت آن وجود آهن در خون است و جای نگرانی نیست. با این حال این بو نباید پس از پایان پریودی ادامه داشته باشد.

بوی گندیدگی
ممکن است در خون قاعدگی خود، متوجه بوی بد یا بوی گندیدگی شوید که می تواند نشانه وجود مشکل باشد. این بو معمولاً در نتیجه، اتفاقی باقی ماندن یک جسم خارجی مانند تامپون در واژن برای مدتی طولانی است. می توانید با پیدا کردن دسته تامپون آن را از واژن خارج کنید در غیر این صورت باید پزشک آن را بیرون بیاورد.

بوی شیرین
بوی شیرین خون قاعدگی در نتیجه محیط اسیدی واژن و حضور باکتری در آن است.

بوی بدن
در دوران قاعدگی فرد ممکن است بوی شبیه بوی بدن را در خون احساس کند. علت آن وجود غدد ترشح عرق در ناحیه تناسلی است. عرق ترشح شده با باکتری های روی پوست ترکیب شده و بوی بدن را ایجاد می کند. غده ها در زمان قاعدگی، استرس یا اضطراب این نوع عرق را ترشح می کنند.
این عرق با عرقی که در زمان ورزش کردن یا هنگامی که هوا بسیار گرم است ترشح می شود، تفاوت دارد.

بوی ماهی
ممکن است فرد در دوران قاعدگی و یا خارج از آن هم متوجه بوی ماهی مانند شود. این بو معمولاً با عفونت هایی همچون عفونت باکتریایی واژن یا تریکومونیازیس همراه است.

بیشتر بخوانید : تاخیر در پریودی و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید!
عفونت باکتریایی واژن چگونه بوی خون قاعدگی را تغییر می دهد؟
یکی از عفونت های شایع واژن است که در نتیجه رشد بیش از حد باکتری ها در محیط واژن ایجاد میشود. عوامل خطرآفرین در عفونت باکتریایی واژن عبارتند از شریک های جنسی جدید یا متعدد و دوش واژن.

عفونت باکتریایی واژن بوی ماهی مانند به همراه دارد که در دوران قاعدگی بیشتر احساس می شود چرا که خون خاصیت قلیایی واژن را افزایش میدهد. با وجود این عفونت ممکن است پس از دوران قاعدگی ترشحات واژن به رنگ سفید یا خاکستری باشد. پزشکان معمولاً با استفاده از یک سری آزمایشات این عفونت را تشخیص داده و معمولاً برای درمان آن آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

تریکومونیازیس چگونه باعث بوی بد خون قاعدگی می شود؟
یکی دیگر از عفونت هایی که سبب ایجاد بوی ماهی مانند در خون قاعدگی می شود، تریکومونیازیس است که از طریق رابطه جنسی انتقال می یابد. تریکومونیازیس یک عفونت تک یاخته است که از طریق رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل میشود.
فردی که به تریکومونیازیس مبتلا است ممکن است متوجه بوی نامطبوع غیر طبیعی در واژن و ترشحات آن شود. همچنین ممکن است در ناحیه تناسلی احساس خارش ، سوزش یا التهاب داشته باشد.
پزشکان با استفاده از آزمایش، تریکومونیازیس را تشخیص داده و برای درمان آن از آنتی بیوتیک استفاده می کنند.

آیا میتوان بوی خون قاعدگی را بهتر کرد؟
"

حمام روزانه میتواند به رفع بو‌های نامطبوع در دوران قاعدگی کمک کند.
گاهی اوقات بوهای غیر طبیعی در دوران قاعدگی به مسائل بهداشتی ربط دارند. در حالت کلی بوی خون قاعدگی توسط دیگر افراد احساس نمی‌شود.
برای کاهش این بوهای نامطبوع، باید حمام روزانه داشته باشید. به علاوه در دوران قاعدگی پس از هربار استفاده از توالت باید نواربهداشتی تعویض شده و تامپون هم هرچند ساعت یکبار تعویض شود.
برای تمیز کردن واژن نیازی به استفاده از محلول یا اسپری ندارید. این محصولات برای واژن حساسیت زا هستند. پزشکان توصیه میکنند برای تمیز کردن واژن از دوش واژن استفاده نکنید. دوش واژن میتواند تعادل باکتریایی و میزان اسیدی بودن واژن را به هم بزند. همچنین سبب افزایش تعداد باکتری های مضر شده و منجر به عفونت هایی همچون عفونت باکتریایی واژن یا عفونت قارچی خواهد شد.

بیشتر بخوانید : دل درد پریودی : چگونه با درد زیر شکم دوران قاعدگی کنار بیاییم؟
دوران بارداری
در دوران بارداری قاعدگی رخ نمیدهد با این وجود باید از وضعیت سلامتی واژن آگاه بود. اگر فردی در دوران بارداری به عفونت باکتریایی واژن یا تریکومونیازیس مبتلا باشد، احتمال زایمان زودرس یا کم وزن بودن نوزاد در زمان تولد بیشتر میشود.
به دلیل تغییرات هورمونی، ممکن است در دوران بارداری ترشحات واژن بیشتر از قبل باشد. همچنین به دلیل تغییر تعادل بین تعداد باکتری ها و قارچ های درون واژن، زنان باردار بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های واژینال قرار دارند.
در صورت مشاهده تغییرات غیرمعمول در ترشحات واژن، بوهای عجیب و نامطبوع یا خونریزی واژن در دوران بارداری، باید موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
در صورت داشتن تب یا درد شدید لگن در دوران قاعدگی باید به پزشک مراجعه کرد.
باید مراقب بوهای جدید و غیرمعمول در قاعدگی یا تغییر ترشحات واژن پس از قاعدگی باشید. ترشحات سبز یا زرد رنگ واژن معمولاً نشان دهنده بیماری هستند.
در صورت مشاهده علائم زیر در دوران قاعدی باید به پزشک مراجعه کرد:

تب
درد شدید لگن یا معده
خونریزی شدید غیرمعمول
پزشک میتواند تشخیص دهد که آیا فرد به عفونت یا بیماری دیگری مبتلا شده است یا خیر.
برخی بوها در دوران قاعدگی کاملاً نرمال هستند. واژن محیطی اسیدی است و تعدادی باکتری در آن زندگی میکنند که این بوها را تولید میکنند. برخی بوها مانند بوی ماهی یا بوی گندیدگی غیرطبیعی هستند و فردی که آنها را تجربه میکند باید به پزشک مراجعه کند. همچنین باید به ترشحات واژن در حالت عادی نیز توجه شود.
اگر عفونت عامل ایجاد این بوها یا ترشحات باشد، باید سریعاً توسط پزشک درمان شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو