علت درد زير شكم زنان هنگام نزديكي چیست؟

منبع: اوما

343

1398/6/16

17:56


علت درد زير شكم زنان هنگام نزديكي چیست؟

اغلب اوقات مردم در مورد لذت جنسی صحبت می کنند. اما کمتر پیش می آید در مورد درد در رابطه جنسی صحبت کنند، که می تواند بسیاری از لذت را از بین ببرد. گرفتگی عضلات یک نوع درد است که ممکن است پس از رابطه جنسی تجربه کنید. اما چه چیزی باعث این گرفتگی می شود؟

آیا IUD در گرفتگی عضلات بعد از نزدیکی نقش دارد؟

دستگاه داخل رحمی (IUD) یکی از روش های ضدبارداری است. این دستگاه یک قطعه کوچک پلاستیکی است که مانند یک تی می باشد و داخل رحم گذاشته می شود. IUD ها با جلوگیری از رسیدن سلول های اسپرم به تخمک از بارداری ناخواسته جلوگیری می کنند. بعضی ها حاوی هورمون هستند.

یک زن ممکن است تا چند هفته پس از قرار دادن IUD، بدون در نظر گرفتن اینکه آیا رابطه جنسی دارد یا نه، دچار گرفتگی عضلات شود. هنگامی که شروع به رابطه جنسی می کند، ممکن است این گرفتگی ها شدید شود. اما این درد همیشه هشداردهنده نیست.

مقاربت جنسی نمی تواند IUD را جابه جا کند، بنابراین اگر چند هفته پس از قرارگیری IUD دچار گرفتگی شدید نگران نشوید. اگر بیش از چند هفته پس از قرارگرفتن دستگاه درد و گرفتگی داشتید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید که چه چیزی باعث درد می شود.

آیا حاملگی در درد زیر شکم بعد از نزدیکی نقش دارد؟

تا زمانی که بارداری خطرناکی نداشته باشید، همه چیز امن است و می توانید تا زمانی که کیسه آب پاره شود، رابطه جنسی داشته باشید. نمی توانید با داشتن رابطه جنسی، به فرزند خود آسیب برسانید. با این وجود، اگر موارد زیر را تجربه کنید، پزشک توصیه می کند رابطه جنسی نداشته باشید:

زنان باردار اغلب بعد از نزدیکی دچار گرفتگی عضلات و درد شکم می شوند. این مسئله به این دلیل است که ارگاسم می تواند باعث انقباضات رحم شود که منجر به گرفتگی عضلات می شود. این امر به ویژه زمانی رایج است که زن در سه ماهه سوم بارداری قرار دارد. آرامش بخش چند دقیقه باعث کاهش گرفتگی عضلات می شود.

آیا پریودی یا تخمک گذاری بعد از نزدیکی در گرفتگی عضله و درد شکمی نقش دارد؟

بسیاری از زنان در هنگام قاعدگی درد دارند. معمولا این درد به صورت گرفتگی در شکم می باشد. این درد معمولا یک تا دو روز قبل از قاعدگی شروع می شود و 12 تا 72 ساعت طول می کشد. در طی تخمک گذاری، زمانی که تخمک زن از لوله فالوپی به رحم می رسد، گرفتگی رخ می دهد. درد در دوران قاعدگی ناشی از انقباضات رحم زن است. در طول رابطه جنسی، درد پریودی ممکن است در برخی موارد کاهش یابد. با این حال، فشار جنسی بر روی دهانه رحم می تواند باعث درد شود. خانم هایی که تخمک گذاری می کنند و یا دچار قاعدگی می شوند بیشتر در معرض گرفتگی پس از رابطه جنسی قرار دارند. ارگاسم همچنین می تواند انقباضاتی را ایجاد کند که موجب گرفتگی در شکم می شود.

درمان درد زیر شکم بعد از نزدیکی

گرفتگی عضلات بعد از رابطه جنسی علل بسیاری دارد. خوشبختانه، علل نگران کننده نیستند. اما این باعث نمی شود درد کمتر شود.

 

علت درد زیر شکم بعد از نزدیکی چیست

1- مصرف داروهای مسکن ضد درد

یک درمان موثر برای گرفتگی عضلات پس از رابطه جنسی، مصرف داروهای کاهش دهنده درد است. آرامبخشی های بدون نسخه (OTC) می توانند با آرام کردن ماهیچه های شکم، گرفتگی عضلات را کاهش دهند. این داروها عبارتند از:

  •  ایبوپروفن (Advil یا Motrin IB)
  •  ناپروکسن سدیم (آلیو)
  •  استامینوفن (تیلنول)

2- اعمال گرما

اعمال گرما روی شکم به کاهش گرفتگی شکم کمک میکند. می توانید این کار را با ابزار زیر انجام دهید:

  • حمام گرم
  •  پد گرم
  • بطری آب داغ
  •  پک گرما

گرما با افزایش جریان خون یا گردش خون به ناحیه کمر، درد را کاهش می دهد.

3- مکمل ها

می توانید مکمل ها را به رژیم خود اضافه کنید، از جمله:

این مکمل ها می تواند به کاهش تنش در ماهیچه ها، کاهش سم زدایی و درد کمک کند.

4- تمرین تکنیک های آرامش

رابطه جنسی یک تجربه لذت بخش است، اما ارگاسم می تواند باعث ایجاد تنش در بدن شود. اگر بعد از رابطه جنسی دچار گرفتی می شوید، ممکن است بعضی از روشهای آرامش بخش باعث کاهش درد شود. حرکات کششی، یوگا، تنفس عمیق و مدیتیشن می تواند موثر باشد.

5- تنظیم شیوه زندگی

اگر پس از رابطه جنسی دچار گرفتگی می شوید و همچنین سیگار می کشید و مشروب می خورید، بهتر است عادت های خود را تغییر دهید. نوشیدن الکل و سیگار کشیدن اغلب باعث بدتر شدن گرفتگی عضلات می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

در دوران حاملگی

رابطه جنسی مکرر در دوران بارداری گاهی می تواند به عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) منجر شود، به خصوص اگر مستعد هستید. اگر این عفونت درمان نشود، باعث عوارض حاملگی می شود. اگر موارد زیر را تجربه کنید، ممکن است UTI داشته باشید:

  •  گرفتگی شکم
  •  تمایل مداوم برای ادرار کردن
  •  احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  •  ادرار مات
  •  ادرار قرمز
  •  ادرار با بوی شدید 

در این حالت باید به دنبال درمان باشید. می توانید با تخلیه مثانه پس از رابطه جنسی از این بیماری جلوگیری کنید.

عفونت های منتقله از راه جنسی (STIs)

برخی از STI ها می توانند باعث گرفتگی شکم شوند، از جمله:

ممکن است متوجه شوید این گرفتگی عضلانی بعد از رابطه جنسی شدیدتر است. اغلب STI ها با نشانه های دیگر همراه می شوند و آشنایی با این علائم می تواند به شما کمک کند مشخص کنید آیا STI دارید یا خیر.

در طول قاعدگی

معمولا گرفتگی عضلات در طول قاعدگی و پس از رابطه جنسی نگران کننده نیست. اما در برخی موارد، درد پریودی می تواند نشانه ای از یک مشکل پزشکی باشد. اگر درد قاعدگی در اوایل چرخه شما شروع شود و بیشتر طول بکشد، گرفتگی ممکن است ناشی از یک اختلال تولید مثل باشد، مانند:

اگر گرفتگی قاعدگی یا گرفتگی بعد از رابطه جنسی داشتید، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها شما را برای بررسی مسائل پزشکی مختلف یاری می دهند. به طور معمول، گرفتگی بعد از رابطه جنسی باعث نگرانی نمی شود. و اغلب این درد را می توان با داروهای OTC و یا تکنیک های آرامش بخش کاهش داد.

 

با این حال، اگر گرفتگی عضلات بعد از رابطه جنسی زندگی عاشقانه یا حتی زندگی روزمره شما را مختل می کند، باید به سرعت به دکتر مراجعه کنید. آنها قادر خواهند بود دقیقا به شما بگویند درد بعد از رابطه جنسی به چه دلیلی ایجاد می شود. اگر پس از رابطه جنسی گرفتگی عضلات داشتید، علائم خود را بنویسید و به پزشک اطلاع دهید. حتما موارد زیر را یادداشت کنید:

  •  شدت گرفتگی های خود را هنگامی که برای اولین بار آغاز می شود
  • تاریخ آخرین دو دوره قاعدگی شما
  •  زمان بارداری شما، اگر باردار هستید
  • اطلاعات در مورد هر گونه مشکلات جنسی که داشته اید
  • اطلاعات در مورد هر دارو یا مکمل های غذایی که مصرف می کنید

 Valinda Riggins Nwadike. What causes cramps after sex? Last reviewed Tue 19 February 2019

Adrienne Santos-Longhurst. Why Does My Stomach Hurt After Sex? on July 2, 2018

خانم ریحانه مقدم

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان کارشناس مامایی، دارای 4 سال سابقه کار در مشاوره پیش از بارداری، تنظیم خانواده، مراقبت بارداری و معاینات زنا ن می باشد. و در حال حاضر به عنوان ماما در طرح تحول سلامت، مربی آموزشی برای مادران باردار در شهرداری و مامای همراه در حال فعالیت است. برای آشنایی بیشتر با ایشان اینستاگرام خانم ریحانه مقدم را مشاهده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو