کتاب‌هایی درباره استانبول که باید قبل از سفرتان بخوانید!

منبع: آسمونی

127

1398/3/11

11:23


استانبول با تاریخ غنی و زیبایی خود منبعی برای الهام بسیاری از حوزه‌های هنری، به‌خصوص ادبیات، است. کتاب‌های فراوانی، از داستان‌های تخیلی تا عکاسی، تاریخی و توریستی، در مورد این شهر نوشته شده است. آسمونی نیز نگاهی به برخی از این آثار ادبی انداخته است.

استانبول: خاطرات و شهر

این رمان توسط رمان‌نویس برجسته ترک و برنده جایزه نوبل ادبیات، اورهان پاموک، نوشته شده و به گفته منتقدان سرگذشتی از خود او همراه با بررسی تغییرات گسترده فرهنگی در استانبول است. این کتاب که عمیقا ما را به مرز جنون می‌کشاند، پر از خاطراتی از پاموک، دست‌نوشته‌های ادبی نویسندگان مرتبط با استانبول و عکس‌هایی است که توسط خبرنگار مشهور، آرا گولر، گرفته شده‌اند. چندین عکاس دیگر نیز در تهیه عکس‌ها به اورهان پاموک کمک کرده‌اند. اگر بعد از خواندن این کتاب قصد سفر به استانبول را دارید، برای خرید بلیط هواپیما استانبول همین امروز اقدام کنید، زیرا بهترین قیمت ها را برای شما در نظر گرفته ایم.

حرامزاده استانبول

نویسنده مشهور ترک، الیف شفق، پس از انتشار این رمان در سال ۲۰۰۶ با دردسرهایی مواجه شد. داستان این رمان حول دو شخصیت به نام‌های آسیه و آرمانوش می‌گردد که از طریق وقایعی به نسل‌کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵ مرتبط می‌شوند. وقتی‌که آرمانوش به استانبول سفر می‌کند، خواننده داستان او را با فاش شدن ریشه‌های ارمنی­اش دنبال می‌کند. سالی که این رمان منتشر شد، شفق به خاطر «توهین به ترکیه» با حکم سه سال زندان روبرو شد؛ اما درنهایت این حکم به خاطر نبود مدارک قانونی محکم و شواهد کافی لغو شد. جاهای دیدنی استانبول کم نیستند فقط کافیست قبل از سفر برنامه ریزی کنید.

 

گشتی در استانبول: راهنمای کلاسیک شهر

این کتاب که توسط هیلاری سامنر بوید و جان فریلی نوشته شده است، به خوانندگان آن در حین خواندن داستان بناها و جاذبه‌های تاریخی دوران امپراتوری بیزانس و عثمانی اجازه کاوش استانبول با پای پیاده را می‌دهد. به‌علاوه مکان‌های تاریخی مخفی فراوانی در این کتاب معرفی شده است که به‌احتمال‌زیاد نمی‌توان آن‌ها را در قالب یک تور گردشگری معمولی مشاهده کرد. این کتاب راهنما با توصیه‌های عملی و توصیفات دقیق می‌تواند بهترین همراه برای عاشقان تاریخ و علاقه‌مندان به جزئیات شهر و گذشته غنی آن باشد. (ما در فلایتیو بهترین قیمت بهترین قیمت برای رزرو هتل استانبول را به شما پیشنهاد می دهیم)

 

موزه بی‌گناهی

دیگر رمان مشهور اورهان پاموک که داستان آن در استانبول رخ می‌دهد، موزه بی‌گناهی نام دارد. این رمان به خاطر وجود موزه‌ای الهام­گرفته از داستان به همین نام در محله جهانگیر به شهرت زیادی رسیده است. کمال، شخصیت اصلی داستان، تاجری ثروتمند است که عاشق فسون می‌شود. دختر داستان از طبقه‌ای تقریبا ضعیف جامعه می‌آید. اتفاقات داستان بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۴ رخ می‌دهد. کمال در این داستان اقدام به جمع‌آوری اشیاء مرتبط با عشق خود کرده و این اشیاء در موزه واقعی نیز وجود دارند. این وسایل منحصربه‌فرد در موزه به‌گونه‌ای به نمایش گذاشته شده‌اند که گویی داستان عشق آن‌ها واقعی است.

 

استانبول: توصیه‌های نهایی

این کتاب به‌مانند یک دائره‌المعارف، تمامی جنبه‌های شهر را به‌طور کامل به نمایش می‌گذارد و تقریبا همه‌چیز را در بیش از ۶۰۰ صفحه به تصویر می‌کشد. در این کتاب به توصیه‌هایی در مورد جزئیات پنهان کلیساهای روسی در پشت‌بام محله کاراکوی یا یک خانه چوبی قدیمی متعلق به یک هنرمند ترک در محله بایزید می‌پردازد. این کتاب بدون شک سفری منحصربه‌فرد از نظر یافتن جاذبه‌های گردشگری محبوب و همچنین داستان‌هایی از بناهای مخفی در پشت خیابان‌های اصلی است.

 

روایت آرا گولر از استانبول

آرا گولر یکی از خبرنگاران مشهور ترکیه‌ای است که به‌عنوان «چشم استانبول» نیز شناخته می‌شود، زیرا عکاسی حیرت‌انگیز سیاه‌وسفید او شهر را با حداکثر زیبایی‌های آن به تصویر می‌کشد. این کتاب زندگی روزانه شهروندان استانبول بین دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۸۰ را در فضای تاریک میان سنت و مدرنیته روایت می‌کند. عکس‌ها نیز با نوشته‌هایی از اورهان پاموک همراه شده‌اند.

 

استانبول: شهر سلطنتی

این کتاب که توسط پزشک، معلم و نویسنده آمریکایی، جان فریلی، نوشته شده است، راهنمایی ضروری و جامع برای آشنایی با جاذبه‌های تاریخی استانبول محسوب می‌شود. فریلی نه‌تنها به بررسی استانبول از ابتدای کار گذاشتن سنگ بنای آن تا به امروز پرداخته، بلکه قادر است تا حس جاری زندگی روزانه در شهر را نیز به تصویر بکشد. این کتاب دارای یک شاخص جغرافیایی از تمامی جاذبه‌های تاریخی و موزه‌های شهر است که منبعی ایده آل برای مسافران به شمار می‌آید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو