اختلال در خواب با مصرف سیگار الکترونیکی

104

1398/6/17

12:33


بنابر تحقیقی که به تازگی در آمریکا انجام شده، سیگار الکترونیکی خطر اختلال در خواب را افزایش می­ دهد.

اختلال در خواب با مصرف سیگار الکترونیکی

به گزارش بهداشت نیوز:  این تحقیق نشان داد حتی مصرف  نامنظم سیگار الکترونیکی می تواند باعث بر هم خوردن نظم خواب شود. با آنکه افرادی که می­خواهند سیگار را ترک کنند ممکن است سیگار الکترونیکی را جایگزین مطمئنی بدانند اما تحقیق تازه ای نشان می دهد ممکن است اینگونه نباشد. در این تحقیق گزارش شده کسانی که سیگار الکترونیکی می کشند همانند کسانی که سیگارهای معمولی استعمال می کنند نسبت به افراد غیر سیگاری بیشتر دچار بدخوابی می شوند.

محققان ۱۶۶۴ دانشجو که ۴۱ درصد از آنها به صورت اتفاقی یا مرتب سیگار الکترونیکی می کشیدند را تحت آزمایش قرار دادند. همچنین ۲۹ درصد دیگر از آنها به صورت اتفاقی یا مرتب از سیگارهای معمولی مصرف می کردند. یافته ها نشان داد میانگین نمره خواب بیشتر آنها در هر دو گروه، پایین بود.

حتی مصرف کنندگان سیگارهای الکترونیکی نسبت به مصرف کننده های سیگارهای معمولی داروهای خواب بیشتری استفاده می کردند.

«اما برت» استاد دانشگاه ایالتی اکلاهما و نویسنده این تحقیق می گوید: با توجه به اینکه کم خوابی و استعمال زیاد سیگار، از جمله مصرف سیگار الکترونیکی در بین دانشجویان رایج است، درک اینکه مصرف سیگار الکترونیکی چه تاثیری بر خواب می گذارد بسیار اهمیت دارد زیرا کیفیت خواب با بسیاری از مشکلات سلامتی ارتباط دارد.

برت افزود این تحقیق نشان داد که حتی استفاده نامنظم از سیگار الکترونیکی با اختلال خواب ارتباط دارد. وی تاکید کرد: از آنجا که ما دریافتیم مصرف سیگارهای الکترونیکی حتی به صورت نامنظم، باعث بدخوابی می شود، این امر ممکن است هدف خوبی برای اقدامات پیش­گیرانه و درمانی باشد. 

 

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو