بهترین و دیدنی‌ترین اجراهای تعزیه‌ در ایران

بهترین و دیدنی‌ترین اجراهای تعزیه‌ در ایران


منبع: ایران آرت

415

1398/6/17

21:01


در دهه اول محرم به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا مجالس تعزیه‌خوانی در شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود.

ایران آرت: اجراهای تعزیه در سراسر کشور آغاز شده، اجراهایی که در حسینیه‌ها، تکیه‌ها، مساجد و فضاهای باز می‌شوند.

در گوشه و کنار کشور در روزهای محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا انواع تعزیه‌ها و روضه‌خوانی‌ها رواج دارد که تعدادی از آن‌ها را در این مطلب آورده‌ایم.

حسینیه اعظم برغان

1

مراسم تعزیه‌خوانی حسینیه اعظم برغان در دهه اول محرم هر روز برگزار می‌شود مراسم تعزیه‌خوانی در این حسینیه قدمتی ٥٠٠ساله دارد و هرسال در دهه اول محرم در محل حسینیه اعظم برغان برگزار می‌شود. مردم برای تماشای این تعزیه می‌توانند به نشانی کرج، روستای برغان، حسینیه اعظم برغان مراجعه کنند.

تعزیه در کوهسنگی مشهد

2

مراسم تعزیه‌خوانی و مداحی در گرادیان بوستان کوهسنگی هر شب بعد از نماز مغرب در طول دهه اول محرم برگزار می‌شود. بوستان کوهسنگی یکی از مراکز تفریحی و فرهنگی شهر مشهد است که روزانه زائران و مجاوران بسیاری در آن تردد دارند. برگزاری این‌چنین مراسم‌هایی باعث تلطیف فضای بوستان می‌شود و دارای اثرات معنوی بسیاری است. شایان ذکر است در حاشیه مراسم تعزیه‌خوانی، برنامه‌های جانبی از جمله خوشنویسی، پرده‌نویسی و... که متناسب با این ایام است در گرادیان بوستان کوهسنگی نیز برگزار می‌شود.

حسینیه مرکزی خالدآباد

3

مراسم تعزیه‌خوانی در روز تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) توسط گروه تعزیه‌خوانی فی سبیل‌الله که یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های تعزیه کشور به حساب می‌آیند، برگزار می‌شود. مردم برای تماشای این تعزیه می‌توانند در عصر روز تاسوعا و صبح روز عاشورا به نشانی اصفهان، شهرستان خالدآباد، حسینیه مرکزی شهرستان خالدآباد مراجعه کنند. همچنین تعزیه‌خوانی در شهرستان خالدآباد در روزهای مختلف ماه‌های محرم و صفر برپا است.

بزرگترین تعزیه میدانی کشور در فسا

4

بزرگترین تعزیه میدانی کشور با عنوان «حدیث وفا و ولا» در روستای صحرارود فسا برگزار می‌شود. این آیین مذهبی در تپه‌های حضرت صاحب الزمان (عج) روستای صحرارود در ۸ کیلومتری شهر فسا اجرا می‌شود. جلوه‌های ویژه‌ای که امسال در این تعزیه به کار می‌رود مربوط به بخشی از حضور حضرت عباس (ع) در کنار رود فرات است و به نوعی با زلالی و پاکی آب ارتباط دارد.

تعزیه در حسینیه ثارالله یزد

5

در ایام عزاداری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام مراسم ائللرباغی و خیمه سوزان در ظهر روز عاشورا در حسینیه ثارالله یزد برگزار می‌شود. حسینیه ثارالله(ع) یزد در دهه نخست ماه محرم، میزبان عزاداران سرور و سالار شهید حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است. این مراسم هر شب بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود.

تعزیه درسیرجان

6

مراسم تعزیه‌خوانی به مناسبت دهه اول ماه محرم سیرجان در حسن آباد قهستان، حسینیه صاحب الزمان (عج) برگزار می‌شود. از جمله ذاکرین این تعزیه می‌توان به حسن اسماعیل نژاد، محمد مهدی میراحمدی، مسعود حجازی مهر، سجاد محمد زاده و علیرضا رفیعی تقی ساده نام برد.

تعزیه‌خوانی در بین الحرمین اهواز

7

مراسم ائللرباغی در دومین شب محرم در بین‌الحرمین اهواز برگزار شد. برگزاری تعزیه‌های مجلس مسلم بن عقیل (ع)، داستان ورود به کربلا، داستان حر ابن یزید ریاحی (ع)، داستان طفلان کربلا و حضرت قاسم (ع) شهادت مظلومیت حضرت علی اصغر (ع) و حضرت علی اکبر (ع)، دلاوری و وفاداری حضرت عباس (ع) و نیز مظلومیت حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیهما و داستان شام غریبان از جمله برنامه‌های عزاداری شب‌های بین‌الحرمین است.

تعزیه روز عاشورا در خامنه

8

شهر خامنه در ۷۰ کیلومتری غرب تبریز یکی از کلاسیک‌ترین و حماسی‌ترین مراسم تعزیه‌خوانی در آذربایجان را دارد. سواره بودن بازیگران در تمام لحظات تعزیه و استفاده واقعی از شمشیر و اشعار حماسی آن‌ها باعث شده هزاران نفر عاشورای هر سال از شهرها و استان‌های اطراف خود را به خامنه رسانده و شاهد مراسم تعزیه عاشورای این شهر کوچک باشند.

مراسم دهه اول محرم، نیمور

9

مراسم تعزیه‌خوانی به مناسبت دهه اول ماه محرم محلات در شهرستان نیمور، حسینیه قمر بنی هاشم (ع) برگزار می‌شود.

فرهنگسرای خاوران

10

آیین تعزیه‌خوانی ویژه ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان کربلا همزمان با ایام محرم در فرهنگسرای خاوران برگزار می‌شود. علاقه‌مندان هر روز می‌توانند به نشانی تهران، میدان خراسان، خیابان خاوران، سه‌راه هاشم‌آباد و فرهنگسرای خاوران مراجعه کنند، حضور عاشقان اهل بیت(ع) در برنامه تعزیه‌خوانی محرم آزاد است.

مراسم تعزیه در خانه هنرمندان ایران

11

به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) مراسم تعزیه در فضای باز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. اجرای تعزیه گروه کانون کهربای تعزیه در فضای باز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. مجید خسروآبادی سرپرست گروه کانون کهربای تعزیه است. از دیگر اعضای این گروه می‌توان به میرزا ابوالفضل منبت‌کار، یحیی گلوردی، مهدی بخشی، کاظم جده‌خواه، مهدی صیادی، ابوالفضل گلوردی، حسین گلوردی، جواد پاک‌نژاد، اسماعیل علی‌اسلام و احمد مقدسی نام برد.

تعزیه در ارومیه

12

سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری ارومیه با مشارکت گروه‌های هنری، تعزیه‌های مختلفی را در نقاط مختلف شهر ارومیه برگزار خواهد کرد. سالن سه‌هزارنفری شهید آهندوست، خیابان ورزش، سالن دوهزار نفری شهید باکری، خانه جوان ارومیه، آمفی‌تئاتر ائللرباغی ارومیه، میدان خیرین ارومیه، تالار شمس ارومیه و چهارراه آپادانا که علاقه‌مندان به تعزیه می‌توانند به آنجا مراجعه کنند.

تعزیه‌خوانی با خوانش گیلگی در گیلان

13

تعزیه‌خوانی گروه‌های «قمر بنی هاشم» و «شاهزاده ابراهیم» و گروه‌های «مسلم بن عقیل» و «حر شهید»در پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت اجرا می‌شود. لازم به ذکر است که تعزیه با گویش گیلکی با حضور استادان تعزیه و شاعران برجسته زبان گیلکی در حال تدوین است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو