معرفی خواص عرق شاتره در درمان بیماری ها، طریقه مصرف و مضرات آن

معرفی خواص عرق شاتره در درمان بیماری ها، طریقه مصرف و مضرات آن


منبع: ستاره

290

1398/6/19

12:57


شاتره یکی از مهم‌ترین و سودمندترین گیاهان است. درمان بیماری‌های کبدی، بهبود غلظت خون، کمک به هضم غذا، افزایش اشتها و... همه بخشی از خواص عرق شاتره هستند.

خواص عرق شاتره

 
ستاره | سرویس سلامت - گیاه شاتره یکی از معروف‌ترین گیاهان دارویی در درمان بیماری‌های کبدی مانند کبد چرب محسوب می‌شود. اگر بخواهیم برخی از خواص شاتره را نام ببریم می‌توانیم به تصفیه کردن خون، اشتها آوری، صفرابر بودن آن اشاره کنیم. از این گیاه مفید فرآورده‌هایی همچون دمنوش و عرق گرفته می‌شود و خواص دمنوش شاتره نسب به عرق شاتره بیشتر است، اما به خاطر اینکه دسترسی راحت‌تر و بیشتری به عرق شاتره داریم، بیشتر از عرق شاتره استفاده می‌کنیم. از این‌رو در این مطلب خواص عرق شاتره، طرز صحیح مصرف و مضرات آن را بررسی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.
آنچه در این مطلب، در مورد عرق شاتره خواهید خواند:

خواص عرق شاتره

در قسمت زیر برخی از مهم‌ترین خواص عرق شاتره را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
 
  • عرق شاتره برای بیماری های کبدی

مطالعات انجام شده حاکی از آن است که عرق شاتره قادر به درمان سنگ کیسه صفرا و التهاب کبد است. این عرق گیاهی به حدی برای کبد مفید است که می‌تواند عملکرد کبد را تا ۸۰ درصد بهبود بخشد. سم زدایی کبد، بهبود سلامت کلی و حتی تحریک کبد، همه و همه از تاثیرات این عرق گیاهی سودمند و پرفایده است.

 

خواص عرق شاتره

 

  • عرق شاتره موثر در هضم غذا

عرق شاتره می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و به هضم غذا کمک کند. این عرق در ترشح آنزیم‌های گوارشی موثر عمل کرده و موجب هضم راحت غذا می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۴ راهکار مفید برای هضم سریع غذا 

 

  • خواص عرق شاتره برای لاغری

گیاه شاتره به عنوان یک ماده اشتها آور شناخته شده و برای کسانی که می‌خواهند وزن خود را افزایش دهند موثر عمل خواد کرد. از آن جایی که عرق شاتره خواص موثر زیادی روی دستگاه گوارش دارد، اشتها آور خیلی خوبی است.

 
  • عرق شاتره برای غلظت خون

عرق شاتره برای افرادی که غلظت خون دارند بسیار مفید است، چرا که به خوبی قادر است خون را رقیق کرده و آلودگی‌های آن را تصفیه کند.

 

خواص عرق شاتره

 

  • خواص عرق شاتره با ماست

از آنجایی که شاتره طبعی معتدل دارد، یکی از مهم‌ترین خواص آن درمان کهیر است. برای درمان کهیر توسط شاتره، شاتره و سدر را با ماست خانگی ترکیب کنید و بدن را با آن بشویید. پس از آن به طرز شگفت‌انگیزی نتایج این گیاه را مشاهده خواهید کرد.

 

  • عرق شاتره برای پوست و جوش صورت

کمک به سلامت پوست و سفید شدن پوست، دیگر از مزایای استفاده از عرق شاتره است. این عرق گیاهی با خواص بی‌نظیر خود، یک راه درمانی مناسب برای بهبود آکنه و جوش‌های پوستی است. علاوه بر این به کسانی که از جوش‌های زیرپوستی رنج می‌برند نیز توصیه می‌شود حتما عرق شاتره را مصرف کنند. از آن جا که عرق شاتره سرشار از خواص ضد التهابی است، مصرف آن برای درمان اگزما و پسوریازیس نیز بسیار موثر مفید خواهد بود.

 

خواص عرق شاتره

 

  • عرق شاتره یک ادرارآور طبیعی

عرق شاتره به عنوان یک ادرارآور فوق‌‌العاده شناخته می‌شود که از انباشت آب اضافی و سموم در بدن جلوگیری می‌‌کند.
 
  • خواص عرق شاتره در بارداری

به علت وجود ترکیبات سمی موجود در گیاه شاتره، معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که عرق شاتره در دوران بارداری و شیردهی به مقدار کمتر و با احتیاط مصرف شود.

خواص عرق شاتره

بیشتر بخوانید: غذا‌های ممنوعه در بارداری 


طرز صحیح مصرف عرق شاتره

مقدار توصیه شده برای مصرف شاتره، ۱۲ تا ۲۰ گرم است و برای تهیه جوشانده آن ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم گیاه شاتره کافی است. برای بزرگسالان یک فنجان عرق شاتره قبل از هر وعده غذایی و برای کودکان نصف فنجان قبل از هر وعده غذایی، مقداری مناسب و موثر است.


دستور مصرف عرق شاتره و کاسنی

عرق شاتره به عنوان مکمل عرق کاسنی شناخته می‌شود؛ عرق شاتره طبعی معتدل داشته و به خوبی می‌تواند سردی عرق کاسنی را خنثی کند. بهترین دستور مصرف برای مخلوط عرق شاتره و عرق کاسنی این است که این دو را با هم ترکیب کرده و روزانه یک لیوان از این ترکیب را قبل از هر وعده غذایی میل کنید.

بیشتر بخوانید: ارتباط مصرف عرق کاسنی و کم‌ کاری تیروئید


مضرات عرق شاتره 

مقدار مصرف نرمال عرق شاتره عوارض جانبی خاصی به دنبال ندارد، اما در مواردی که مقدار بسیار زیادی از این عرق مصرف شود، ممکن است به اسهال شدید، تنگی نفس و گرفتگی عضلات منجر شود. همچنین مصرف زیاد عرق شاتره برای ریه ضرر داشته و بهتر است آن را با کاسنی مخلوط کرده و سپس استفاده کنید.

 

خواص عرق شاتره


سخن پایانی

در این مقاله به بررسی خواص بی‌نظیر عرق شاتره پرداخته شد؛ اما خواص این عرق به این موارد ختم نشده و تحقیقات از اثرات ضدعفونی کننده، ضد اسپاسم، آرام‌بخش، مقوی معده و... این عرق نیز خبر می‌دهند. خاصیت آرام‌بخشی این گیاه مفید، باعث شده که مصرف آن به آرام نگه داشتن ضربان قلب کمک کرده و فشار خون بالا را پایین آورد. بنابراین توصیه می‌کنیم این عرق سرشار از فایده را در برنامه غذایی خود قرار دهید و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم حتما با خواص عرق رازیانه و خواص عرق اسطوخودوس نیز در ستاره آشنا شده و از خواص این عرق‌ها نیز بی‌بهره نمانید!

آیا تا به حال عرق شاتره را مصرف کرده‌اید؟ لطفا تاثیرات مصرف عرق شاتره و تجربیات‌ خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران ستاره در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو