دردهای دوران بارداری، رایج ترین ها

منبع: نی نی بان

124

1398/6/21

00:10


دوران بارداری برای بسیاری از خانم ها، با درد ها و ناراحتی های بسیار زیادی همراه است. این درد ها در طول بارداری، کاملاً طبیعی بر شمرده می شود و شامل درد کمر، لگن، بی قراری و… می شوند. این درد ها نشانه ای است از آماده شدن بدن برای به دنیا آوردن فرزند، البته برخی از بیماری ها مانند آنفولانزا نیز ممکن است منجر به ایجاد درد در بدن شود. به همین منظور در این مقاله می خواهم رایج ترین درد ها و ناراحتی های دوران بارداری را با تو در میان بگذارم پس با ما تا پایان این مقاله همراه باش تا بدانی درد های دوران بارداری ناشی از چیست.
در این دوران، علاوه بر تغییرات فیزیکی، ممکن است شاهد درد ها و ناراحتی های گوناگون در بخش های مختلف بدن باشی. می توان با راهکار های مناسب، این دردها را تا حدودی تسکین داد. اگر احساس درد در بدن همراه با تب، حساسیت و گلو درد نباشد، نگران نباش و برای اطمینان هنگام مراجعه به پزشک درباره آن ها مشورت کن اما اگر علائم جدی تری داری، حتماً سریع با پزشک تماس بگیر. اگر در سه ماهه دوم بارداری هستی و از درد کمر، ناراحتی لگن یا درد های عضلانی رنج می بری، می توانی از کمربند یا شکم بند های بارداری استفاده کنی، به ویژه اگر زمان زیادی از روز را می ایستی. دوش آب گرم، تمرینات بدنی مانند شنا، یوگا و حتی ماساژ نیز می توانند راهکار مناسبی برای تسکین درد های دوران بارداری باشند.
البته در نظر داشته باش تمام این توصیه ها که در بالا عنوان شده، با توجه به شرایط نرمال بارداری آورده شده است پس بهتر است در این دوران، پیش هر گونه تغییر حتی تغییرات به ظاهر کوچک در برنامه غذایی، عادت های روزانه یا سبک زندگی با پزشک خود مشورت کنی.

رایج ترین درد ها و ناراحتی های دوران بارداری
حالت تهوع
تهوع شایع ترین ناراحتی مادران باردار به ویژه در ماه های اول بارداری به شمار می رود. پزشکان معمولاً برای پیشگیری ویتامین B6 را توصیه می کنند اما می توان به روش های طبیعی جلوی تهوع و احساس بد آن را گرفت.
سعی کن همیشه یک ماده غذایی سالم در دهان داشته باشی. از بو های شدید، مواد غذایی پر ادویه و چرب دوری کرده و از مواد خوراکی حاوی قند مانند برنج، نان، ذرت و موز استفاده کن.
مواد خوراکی تازه مانند انواع میوه و سبزی ها، نان و غلات کامل را در برنامه غذایی روزانه ات قرار بده و از مصرف خوراکی های فرآوری شده صنعتی پرهیز کن.
۱۵ دقیقه قبل از برخاستن از رختخواب مقداری بیسکوییت سبوس دار یا نان خشک در دهان بگذار. چای و قهوه را بدون شیر و به شکل ولرم بنوش. جوشانده زنجبیل یا قطره آن نیز خاصیت ضد تهوع دارد.
همورویید
همورویید از جمله عوارض بارداری به ویژه در خانم هایی به شمار می رود که پیش تر نیز آن را تجربه کرده اند یا دچار یبوست های شدید هستند. برای تسکین همورویید بهتر است به پهلوی چپ بخوابی تا جریان خون افزایش پیدا کند.
در طول شب به طور مرتب وضعیت خواب خود را تغییر بده و در یک جهت نخواب. نشستن در آب گرم هم مفید است.
درد شکم و لگن
احساس درد و تیر کشیدن در ناحیه شکم یا لگن از جمله درد هایی است که در تمام طول بارداری وجود دارد و برای مادر نگران کننده است.
در بیشتر موارد این درد ها طبیعی است. در ماه های اول بارداری دلیل بروز درد شکم و لگن انطباق پیدا کردن رحم با بارداری است و حتماً دلیل بر آغاز سقط نیست با این حال بهتر است با پزشک خود صحبت کنی به ویژه اگر درد ها شدید است یا با لکه بینی همراه باشند.
در اواسط بارداری نیز دلیل دردها بزرگ شدن رحم و انبساط بافت هاست. در ماه های آخر بارداری نیز کشیدگی عضلات باعث درد می شود. هیچ داروی معجزه گری برای تسکین درد شکمی و لگن وجود ندارد و تنها استراحت می تواند تا حدی کارساز باشد.
دردناک و حساس شدن سینه ها
بیشتر خانم ها در ۲ ماه اول بارداری احساس خارش و درد در ناحیه سینه دارند و دلیل آن هم افزایش حجم سینه هاست. بهترین کار برای پیشگیری و البته درمان، استفاده از لباس زیر با سایز مناسب است.
به تدریج با بزرگ تر شدن پستان ها لازم است سایز لباس زیر را در طول بارداری تغییر دهی. جنس آن نیز بهتر است نخی باشد. در اواخر بارداری در برخی خانم ها آغوز شروع به ریزش می کند و سینه ها دردناک و متورم می گردد. در این موارد استفاده از پد و کمپرس می تواند در تسکین آن ها مؤثر باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو