انتخاب صحیح دهانشویه در بارداری و روش مصرف آن

انتخاب صحیح دهانشویه در بارداری و روش مصرف آن


منبع: ستاره

173

1398/6/21

14:20


استفاده از دهانشویه در دوران بارداری اغلب به خاطر بیماری‌های لثه و مراقبت بیشتر از دندان‌ها توصیه می‌شود و معمولا استفاده از دهانشویه‌ای که حاوی الکل نباشد، خطرساز نیست.

دهانشویه در بارداری

 
ستاره | سرویس مادر و کودک -  مطالعه‌ای که به تازگی روی تاثیر فلوراید بر جنین انجام شده نشان می‌دهد که کودکانی که در دوران جنینی تحت تاثیر مصرف زیاد فلوراید قرار داشته‌اند، در مقایسه با کودکانی که کمتر در معرض فلوراید بوده‌اند، بهره هوشی پایین‌تری دارند. اما استفاده از دهانشویه در بارداری تا زمانی که آن را فرو ندهید، برای شما و جنین داخل شکم ضرر ندارد. همه زنان باردار به دهانشویه نیاز ندارند، اما اگر شما جزء افرادی هستید که به خاطر ابتلا به بیماری‌های لثه‌ای مانند ورم لثه، مجبور هستید از دهانشویه استفاده کنید، باید بدانید که کدامیک از انواع دهانشویه برای دوران بارداری مناسب هستند. از این‌رو در این مطلب به بررسی دهانشویه مناسب دوران بارداری و نکات احتیاطی در رابطه با آن می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند:

آیا استفاده از دهانشویه در بارداری ایمن است؟

درست است که فلوراید تاثیر سوئی روی جنین دارد، اما به این خاطر که دهانشویه بلعیده نمی‌شود، تا حدودی این خطر کمرنگ می‌شود. تنها به یاد داشته باشید دهانشویه‌ای را انتخاب کنید که عاری از هرگونه الکل باشد.
 

دهانشویه بدون الکل در بارداری

 
اگر حالت تهوع شما به قدری شدید است که هر روز حال شما به هم می‌خورد، استفاده از دهانشویه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با استفراغ هر روزه، دندان‌های شما در معرض اسید معده قرار می‌گیرد که می‌تواند مینای دندان را خراب کند؛ در این شرایط استفاده از دهانشویه ایده خوبی برای محافظت از مینای دندان است. شما می‌توانید هر بار که استفراغ می‌کنید، دهان خود را با دهانشویه بشویید. به همین ترتیب، شستشو با یک فنجان آب حاوی یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین بعد از استفراغ، به جلوگیری از فرسایش مینا کمک می‌کند.
به یاد داشته باشید که تا نیم ساعت پس از استفراغ، دندان‌های خود را مسواک نزنید؛ زیرا مینای دندان با اسید معده ضعیف شده‌ و می‌تواند توسط مواد ساینده خمیر دندان آسیب ببیند. برای سلامت دندان در دوران بارداری، انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) مسواک زدن با خمیردندان فلورایددار را دو بار در روز و نخ دندان کشیدن را یک بار در روز توصیه می‌کند. 
 

 دهانشویه در بارداری

 

دهانشویه مناسب دوران بارداری

آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا (AAPD) توصیه می‌کند که زنان باردار برای تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های خود، روزانه از یک دهانشویه فلورایددار و بدون الکل استفاده کنند. AAPD استفاده از دهانشویه ۰.۰۵ درصد سدیم فلورید را به صورت یک بار در روز و دهانشویه ۰.۰۲ درصد سدیم فلورید را به صورت دو بار در روز توصیه می‌کند. اگر مشکل پلاک دندان دارید، ممکن است دندانپزشک شما به جای یک دهانشویه فلورایددار، دهانشویه آنتی‌باکتریال یا آنتی میکروبیال را برای شما تجویز کند. بعضی از دندانپزشکان شستشوی دهان با دهانشویه آنتی‌باکتریال را در صبح و شستشوی دهان با دهانشویه فلورایددار را در شب پیشنهاد می‌کنند.
نکته: معمولا دهانشویه‌ای که هم فلوراید دارد و هم ضد میکروبی است توصیه نمی‌شوند، زیرا حاوی مقدار زیادی الکل است. از آنجایی که شما دهانشویه را قورت نمی‌دهید، بعید است که الکل موجود در دهانشویه به جنین داخل شکم برسد، اما متخصصان همچنان نسبت به آن احتیاط می‌کنند. 
 

دهانشویه در بارداری


نکات احتیاطی در مورد استفاده از دهانشویه در بارداری

  • قبل از اینکه دهانشویه را تهیه کنید با پزشک متخصص زنان، یا مرکز بهداشتی که برای کنترل وضعیت خود به آن مراجعه می‌کنید، مشورت کنید. احتمالا پزشک  دهانشویه‌ای تجویز خواهد کرد که برای شما مناسب باشد و به شما و‌ جنین آسیبی نرساند.
  • اگر شب‌ها از دهانشویه استفاده می‌کنید، دهانشویه آخرین چیزی باشد که قبل از خواب دندان‌های شما را لمس می‌کند.
  • هنگام استفاده از دهانشویه در ساعات دیگر روز، حداقل نیم ساعت بعد از آن، دندان‌ها را مسواک نزنید، نخ دندان نکشید و چیزی نخورید و نیاشامید؛ زیرا این کار‌ها می‌تواند اثربخشی دهانشویه را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین و کم خطرترین زمان برای دندانپزشکی در بارداری چه موقعی است؟

 

سخن پایانی

انتخاب دهانشویه‌ای مناسب و ایمن، اولین اصلی است که باید در دوران بارداری به آن توجه کنید. اما در هنگام استفاده از دهانشویه، مراقب باشید آن را قورت ندهید و نکات احتیاطی که در این مطلب به آن اشاره کردیم را مدنظرقرار دهید. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم مطلب «دندان درد در بارداری و ۱۰ درمان خانگی» را نیز در ستاره بخوانید.

آیا شما در دوران شیرین بارداری به سر می‌برید؟ در این دوران از چه روشی برای مراقبت از سلامت دندان‌های خود استفاده می‌کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران ستاره در میان بگذارید.

 

برگرفته از : babycenter

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو