سایت عربی ۲۱ گزارش داد، شبه نظامیان موسوم به کمربند امنیتی وابسته به امارات و شبه نظامیان وابسته به دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن از بیش از یک ماه پیش در حال نبرد با یکدیگر در جنوب و جنوب شرقی یمن هستند.

سعودی‌ها از دولت هادی و شبه نظامیان او و اماراتی‌ها از شورای انتقالی جنوب یمن و شبه نظامیان آن موسوم به کمربند امنیتی حمایت می‌کنند.

رمزی محروس استاندار جزیره سقطری در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک افسر اماراتی همراه با شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب به اداره برق این جزیره در نزدیک خلیج عدن یورش برد و ژنراتورهای برق را با خود برد.

وی گفت: اقدامات نماینده امارات و اهرم‌های او در تعرض به نهادهای دولت هادی رفتاری مردود و محکوم است که باید فوری متوقف شود.

محروس گفت: ما با دست‌های خرابکار برخورد خواهیم کرد. حفاظت از نهادهای دولتی را افزایش و به این خرابکاران اجازه برهم زدن اوضاع را نخواهیم داد. اهالی جزیره سقطری اجازه شعله ور شدن آتش فتنه را نخواهند داد.

همزمان یک مسئول در وزارت اطلاع رسانی دولت هادی نیز از حمله باند ایمن النواصری قائم مقام بازداشت شده وزارت اطلاع رسانی به مقر این وزارتخانه در عدن خبر داد و گفت: النواصری از کار برکنار و به مراجع ذیربط برای بازجویی تحویل شده است.

النواصری با شماری از عناصر مسلح همچنین تلاش کرده بود که ساختمان خبرگزاری دولت هادی را به کنترل خود در آورد. او همچنین به همراه شماری از شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب مقر موسسه مطبوعاتی و چاپ و نشر "۱۴ اکتبر" را به کنترل خود در آورد و روزنامه این موسسه را تبدیل به ارگان سخنگوی شورای انتقالی جنوب کرد.

دولت هادی به شورای امنیت به خاطر حمایت ابوظبی از شورای انتقالی جنوب و گلوله باران شبه نظامیان وابسته به این دولت در شهر ساحلی عدن و شهر زنگبار مرکز استان ابین شکایت کرد. شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب پیشتر شهرهای عدن و زنگبار را از دست شبه نظامیان هادی با نبرد نظامی گرفتند و این شبه نظامیان به استان شبوه عقب نشینی کردند. در جریان این نبردها ۳۰۰ نفر از دوطرف کشته و زخمی شدند.

در همین حال، رسانه‌های یمنی به نقل از ساکنان عدن از وقوع دو انفجار در صبح امروز در این شهر خبر دادند.

بر اساس این گزارش، صدای یک انفجار در منطقه خور مکسر و صدای انفجار دیگری در منطقه دار سعد در نزدیک محله البساتین شه عدن به گوش رسید.

در پی انفجار دوم، صدای درگیری با سلاح سبک و نیمه سنگین برای دقایقی به گوش رسید.‎

حال منابع یمنی از آغاز دور جدید عملیات امارات و شبه نظامیان طرفدارش علیه سومین استان جنوب یعنی شبوه خبر می‌دهند و می‌خواهند شبه نظامیان دولت هادی را نظیر عدن و زنگبار، از شهر عتق مرکز استان شبوه بیرون کنند.

محمد صالح بن عدیو استاندار شبوه گفت: امارات آنها را به طور مستقیم تهدید کرده و گفته است که برای بیرون راندن تیپ ۲۱ (شبه نظامیان دولت هادی) از شهر عتق و ساماندهی اوضاع این شهر براساس تمایل خودش وارد عمل خواهد شد.

این تهدیدها در سایه مذاکرات آنها با شورای انتقالی برای پرهیز از وقوع هرگونه حوادث خونین در استان شبوه صورت گرفت.

عدیو گفت: با وجود اینکه در مذاکرات با درخواست آنها برای خروج تیپ ۲۱ و نیروهای ویژه از داخل شهر عتق به طور مثبت تعامل کردیم، اما آنها شروط ظالمانه ای مطرح کرده و در کنار مسئولان و نهادهای محلی دخالت کردند و با این شروط می خواستند تا ارتش و نیروهای امنیتی (دولت هادی) را اداره و در طرح های نظامی و کار مسئولان محلی و کمیته امنیتی دخالت کنند.

وی افزود: کمیته‌ای برای مذاکره با شبه نظامیان شورای انتقالی اعزام کردیم اما دیدیم که آنها شروط خود را در یک برگه دیکته می کنند و هرگونه بحث درباره هر یک از مفاد این برگه را نمی پذیرند و می گویند که یا این برگه را قبول کنید یا وارد جنگ شود.

عدیو گفت: حتی اعضای فرماندهی شورای انتقالی می گفتند که خواهان راه حل های صلح آمیز در شبوه نیستم و باید آن را با خون پاکسازی کنیم. شرط کردند که تیپ ۲۱ تنها با سلاح های شخصی خود از عتق خارج شوند و همه سلاح های دیگر خود را تحویل دهند.

وی با اشاره به مسلح شدن شبه نظامیان شورای انتقالی از سوی امارات گفت: اماراتی ها از موضوع تروریسم برای جلب نظر آمریکایی ها به خودشان سوء استفاده می کنند. خودروهای زرهی که آمریکایی ها به اماراتی ها برای مقابله با تروریسم داده اند، برای جنگ علیه دولت هادی به کار رفته است.

عدیو گفت: ما زرهپوش و خودروهای شورای انتقالی را به غنیمت گرفته ایم و آماده نشان دادن آن به رسانه ها هستیم تا ببیند که چه کسانی از تروریسم حمایت می کنند.

وی درباره خرابکاری در لوله های نفت گفت: این کار برنامه ریزی شده شورای انتقالی و برخی نیروهای نخبه بود. اماراتی ها تاسیسات گاز منطقه بلحاف را به یک مقر نظامی تبدیل کرده و انواع سلاح را در آن انبار کردند. در داخل این مقر همچنین شبه نظامیان شورای انتقای هستند که از عدن آمدند.

عدیو گفت: ما از هادی خواستیم تا با سعودیها صحبت کند تا اماراتی ها را متقاعد کنند که این تاسیسات را تخلیه کنند زیرا بزرگترین پروژه اقتصادی در سطح یمن به شممار می رود. ما از نظر فنی و امنیتی آماده راه اندازی این تاسیسات هستیم اما فقط حضور نیروهای اماراتی در داخل آن ما را با مانع روبرو می کند.

خشونت‌های جنستی شبه نظامیان کمربند امنیتی

رئیس کمیته کارشناسان سازمان ملل در یمن اعلام کرد که ۳۷ مورد خشونت جنسی شبه نظامیان کمربند امنیتی را ثبت کرده است.

کمال الجندوبی به شبکه الجزیره گفت: ما به مراکز بازداشت دختران و زنانی دسترسی یافتیم که به عنوان گروگان در جنگ یمن مورد استفاده قرار گرفته بودند. در آنجا عناصری از نیروهای اماراتی و کمربند امنیتی و دولت (هادی) متهم به ارتکاب تعرض جنسی هستند.

وی پیشتر نیز به عربستان، امارات و مصر حمله کرد و گفت که این کشورها از دسترسی کمیته به یمن بعد از انتشار اولین گزارش این کمیته در اوت سال ۲۰۱۸ میلادی درباره این کشور جلوگیری می کنند.

الجندوبی این مطلب را در جریان چهل و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو درباره دومین گزارش کمیته یاد شده درباره وضعیت حقوق بشر و موارد نقض حقوق افراد در یمن بیان داشت.

به گفته الجندوبی، وی فهرستی از عاملان جنایت جنگی در یمن بویژه از عربستان و امارات را تحویل میشل باشلیت کمیسر عالی حقوق بشر داده است.