بندر اقیانوسیِ چابهار رونق گرفت

منبع: برترین ها

77

1398/6/21

16:11


مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۱ درصد افزایش داشته است.

برنا نوشت: مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۱ درصد افزایش داشته است.

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بندر چابهار در سالجاری عملکرد مثبت و رو به رشدی را تجربه می‌کند؛ گفت: تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۱ درصد افزایش داشته است.

بهروز آقایی اظهار داشت: میانگین افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

او به عملیات تخلیه و بارگیری در بندر چابهار اشاره کرد و افزود: افزایش کیفیت و کاهش زمان فرآیند تخلیه و بارگیری کالا در بندر از موضوعات مهمی است که برای صاحبان بار و کالا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به افزایش صادرات از بندر چابهار بیان کرد: صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰۰ درصد افزایش داشته که این مهم نشان از بازاریابی مستمر، جذب تجار و صاحبان کالا در داخل و خارج از کشور است.

او گفت: رشد صادرات از جمله مقوله‌هایی است که نشانگر تولید ثروت در کشور بوده و افزایش ۲ برابری آن در بندر چابهار بسیار امیدوار کننده است.

آقایی همچنین درخصوص تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی افزود:خوشبختانه در این زمینه نیز رشد ۱۰۶ درصدی را شاهد هستیم.

او افزود: تردد شناورهایی با ظرفیت بیشتر از هزار تن نیز تا پایان مرداد سالجاری بیش از ۲۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تشریح برخی فعالیت‌ها و عملکرد این اداره کل از ابتدای سالجاری تاکنون، افزود: طرح نظارت آنلاین بر مراکز آموزش دریانوردی به منظور ارتقای سطح علمی دریانوردان عملیاتی شده است.

او ادامه داد: تمامی مراکز آموزش دریانوردی سیستان و بلوچستان زیر پوشش این طرح قرار دارند.

آقایی بیان کرد: به منظور بهبود کیفیت آموزش و رشد استانداردهای آموزشی ویژه دریانوردان، تمامی این مراکز پس از نصب تجهیزات نظارتی و با دسترسی به اینترنت از هر نقطه قابل پایش و کنترل هستند.

او با اشاره به اجرای این طرح و عملیاتی شدن آن در کمتر از ۶ ماه، خاطرنشان کرد: همزمان با توسعه فناوری‌های نوین در صنعت دریایی و در جهت رشد هر چه بیشتر دانش و مهارت بومی در زمینه دریانوردی بزودی شاهد استقرار شبیه سازهای ناوبری در مقیاس اقتصادی در بندر چابهار خواهیم بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بندر چابهار به سامانه «تصمیم یار» تردد شناور مجهز می‌شود و هدف از راه اندازی این سامانه ارتقای سطح ایمنی کشتی‌ها در ورود و خروج به بندر و امکان صدور مجوز تردد برای کشتی‌هایی با عمق آبخور بیشتر در فاصله زمانی کوتاه‌تر است.

او با بیان اینکه افزایش ایمنی دریانوردی در بنادر با روش‌های سخت افزاری و نرم افزاری امکان پذیر است ادامه داد: سامانه تصمیم یار تردد شناور به مدیران و کارکنان این اداره کل در نحوه پهلودهی شناورها در اسکله‌ها کمک می‌کند.

آقایی اظهار داشت: از آنجایی که جزر و مد بر تردد کشتی‌ها تاثیرگذار است می‌توان با استفاده از این سامانه بهترین زمان را برای پهلوگیری کشتی‌ها در نظر گرفت.

او به افتتاح ۲۱ پروژه دریایی و بندری هفته دولت در بندر چابهار اشاره کرد و افزود: این پروژه‌ها با اعتباری بیش از ۳۷۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل بنادر و کشتیرانی سیستان و بلوچستان گفت: برج کنترل بندر شهید بهشتی، دایک حفاظت ساحلی جنوب شرقی و تاسیسات زیر بنایی مجتمع بندری شهید بهشتی چابهار سه پروژه مهمی بودند که عملیات ساخت آن از محل اعتبارات ملی و همزمان با هفته دولت آغاز شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو