نحوه صحیح رفتار با فرد معتاد با اصولی که باید رعایت کنید

نحوه صحیح رفتار با فرد معتاد با اصولی که باید رعایت کنید


منبع: آرگا

81

1398/6/21

22:32


خیلی از خانواده ها نمی دانند که وقتی یکی از اعضای آن ها معتاد شد چگونه باید با او رفتار کنند تا در این دوران سخت فرد بتواند مصرف موادش را ترک کند و این مرحله را پشت سر بگذارد که در این مطلب اشاره ای به رفتار با فرد معتاد با اصولی که باید رعایت شود خواهیم گذاشت.

خیلی از خانواده هایی که یکی از عضو آن ها گرفتار مصرف مواد مخدر است و می خواهد این مصرف را ترک کند نمی دانند که باید چگونه با او برخورد کرد تا بتواند دوران سخت ترک را هر چه سریع تر و ساده تر پشت سر بگذارند. این معضل به قدری زیاد شده که بی شک عده ای فراوان از مردم حداقل یک نفر را در خانواده دارند که به دام اعتیاد افتاده است. در ادامه این مطلب به موضوع نحوه صحیح رفتار با فرد معتاد با اصولی که باید رعایت شود را برای شما دوستان به اشتراک می گذاریم با ما همراه باشید.

نحوه برخورد با فرد معتاد

با فرد معتاد چطور رفتار کنیم؟

فرد معتاد تکلیفش با خودش مشخص است که رسیدن به مواد اولین هدف و آخرین هدف اوست در این راستا این خود فرد معتاد نیست که از مصرف مواد آسیب می بیند بلکه زندگی خانواده و اطرافیان او نیز صدمه می بینند پس باید تحملش کرد ولی اغلب ما نمی دانیم که تکلیف ما با رفتار با فرد معتاد چیست؟ برای چنین آدمی باید چکار کنیم آن را ترک دهیم یا بعد از ترک ممکن است بمیرند. اعتیاد هریک از اعضا خانواده مانند: پدر، مادر، دختر، پسر هر کدام می توانند برای اعضا خانواده پیامد و آسیب هایی را به جا بگذارند. بنابراین برای جلوگیری از این آسیب باید به مرکز ترک اعتیاد مراجعه کرد که بعد از مدت ها متوجه وجود هزینه های گزاف عزیزانتان که دچار اعتیاد شده اند می شوید که چند راه حل صحیح با فرد معتاد را برای شما بیان می کنیم.

چگونه با فرد معتاد رفتار کنیم؟

رفتار صحیح با فرد معتاد

  1. فرد معتاد را در مصرف مواد همراهی نکنید.
  2. با نشان دادن راه کار به او در ترک مواد کمک کنید.
  3. در مورد برنامه های ترک اعتیاد تحقیق کنید.
  4. از برنامه خیلی فشرده خودداری کنید.
  5. از فرد معتاد حمایت کنید.
  6. خودتان را از آسیب و سوء استفاده برهانید.
  7. روی درخواستتان برای ترک کردنش پا فشاری کنید.
  8. فرد را قانع کنید که چاره ای جز ترک ندارد.
  9. از روی خیرخواهی کمک کنید نه با سرزنش.
  10. فرد معتاد را تا زمان بهبودی اصلا تنها نگذارید.

روانشناسی رفتار با فرد معتاد

رفتار های نادرست با فرد معتاد

رفتار با فرد معتاد؛ حمایت هایی که از سوی خانواده و جامعه می شود در موفق بودن فرد نسبت به ترکش بسیار تاثیر می گذارد. حتی در زمانی که فشار زیادی بر شماست باید به بهترین نحو با او برخورد کنید که بیشترین کمک را به او خواهید کرد. عوامل زیادی در معتاد شدن فرد بر او تاثیر گذاشته است که مهمترینش مشکل روحی و روانی است که به عنوان راه فرار از آن مشکل به اعتیاد رو می آورند که در حقیقت ناخواسته است پس اگر به نجات خود و خانوادتان فکر می کنید برای ترک آن سعی کنید بهترین روش رفتاری را انجام دهید. زمانی که با فرد معتاد صحبت می کنید ممکن است که به او حرفی بزنید که ناراحت کننده باشد و فرصت برقراری ارتباط را از دست بدهید پس در این موقعیت حساس و سخت عصبانیت و نگرانی ما باعث شود که صحبت کردن با او نتیجه عکس دهد و باعث بدتر شدن اوضاع او گردد بنابراین باید او را تشویق به این کار کرد طوری که بهانه تراشی برای ادامه مصرف موادش نیاورد. رفتار های نادرست با فرد معتاد شامل: حمایت کردن ناسالم، قهر کردن با او، صحبت کردن با حالت حق به جانب و مظلوم، تحقیر کردن او به خاطر اعتیاد، در همه مشکلات مقصر دانستن او و عامل تمام بدبختی ها، نزنید و اعتراف نگیرید و شکنجه نکنید.

باید ها و نباید ها در رفتار با معتاد

چگونه فرد معتاد را بشناسیم؟

در ادامه با مهمترین علایم فرد معتاد آشنا خواهید شد.

  • سرخ شدن چشم ها
  • نگاه های مات و مبهوت به مدت زیاد
  • جویده شدن کلمات و نامفهوم بودن در صحبت
  • تعادل نداشتن در حرکاتش
  • توجه نداشتن به نظافتش
  • تزریق سرنگ در بدن در مکان های مختلف
  • کم شدن علاقه و حضور نکردن در کلاس و درس
  • تغییر ناگهانی در خلق و خو
  • بی قرار شدن شدید
  • بو های غیر عادی از دهان و لباسش
  • خواب آلودگی زیاد
  • کند شدن در حرکات و رفتار
  • دوستان خود را تغییر می دهد
  • گم شدن وسایل در خانه
  • طولانی ماندن در دستشویی و حمام
  • پیدایش سنجاق سوخته، قاشق خمیده، سوزن، لوله های خودکار و کبریت سوخته در محل مختلف

آموزش نحوه برخورد با فرد معتاد

نکته آخر

در نحوه برخورد رفتار با فرد معتاد اگر رفتار شما اشتباه باشد و فرد ترک هم کرده باشد امکان بازگشت دوباره به مواد را دارد که باید با حمایت روانی و احساسی مانع از بازگشت دوباره اش شوید. پس نباید فرد معتاد را سرزنش کنید بلکه باید شرایط زندگی و رفتار اطرافیانش عامل مهمی در شروع مصرف مواد نباشد که همه این موارد با اهمیت نقش رفتار خانواده در ترک اعتیاد دارد در رفتار با فرد معتاد نقش بسزایی دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو