آشنایی با خواص به پخته برای سلامتی

منبع: ستاره

178

1398/6/22

16:29


از جمله خواص به پخته می‌توان به پیشگیری از بیماری‌های قلبی، تقویت حافظه، سلامت مغز، کمک به درمان ناراحتی‌های گوارشی، بهبود ویار دوران بارداری، رفع افسردگی و ایجاد نشاط و آرامش اشاره کرد. هضم میوه خام به سخت است و خوردن پخته این میوه توصیه می‌شود.

خواص به پخته برای سلامتی چیست

 
ستاره | سرویس گیاهان و حیوانات - یکی از مفیدترین میوه‌های پاییزی به است که خوردن میوه خام آن به دلیل طعم تلخ و گسی که دارد چندان رایج نیست و بیشتر به صورت پخته در خورشت به و یا به صورت چای و دمنوش به یا مربای به مصرف می‌شود. مصرف به پخته تقویت کننده قلب، کبد و معده است و به رفع خستگی و آرامش اعصاب کمک می‌کند و یکی از مفیدترین خوراکی‌ها برای زنان باردار است. با خواص به پخته برای سلامتی و تاثیر آن بر کمک به درمان بیماری‌ها بیشتر آشنا شوید.


خواص به پخته (طبیعت و خواص درمانی)

طبع به پخته، گرم و متمایل به معتدل است. مهمترین خواص به پخته عبارتند از:

۱. کمک به درمان بیماری‌های گوارشی

یکی از مهمترین خواص به پخته تقویت معده و کمک به بهبود بیماری‌های گوارشی مانند زخم معده، اسهال، یبوست، کولیت و ناراحتی‌های روده است. یکی از مواد موجود در میوه به، فنول است که در تسکین درد‌های ناشی از زخم معده موثر است، همچنین خوردن به پخته برای بیمارن مبتلا به استفراغ و حالت تهوع مفیده بوده و به بهبود آن‌ها کمک می‌کند و در کاهش ورم روده نقش دارد.

۲. سلامت قلب و کنترل فشار خون

به دارای مقادیر بالایی از پتاسیم است و در کاهش فشار خون بالا و در نتیجه کمک به سلامت قلب موثر است. همچنین مصرف این میوه در کاهش کلسترول بد خون تاثیر زیادی دارد و از طریق تنظیم سطح چربی‌های خون می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته، نارسایی احتقانی قلب و بیماری‌های عروق قلبی پیشگیری کند.

۳. مفید برای زنان باردار

از دیگر خواص به پخته بهبود حالت تهوع و استفراغ دوران بارداری است و پیشنهاد می‌شود خانم‌های باردار، خوردن به پخته یا دمنوش به را در رژیم غذایی خود قرار دهند. همچنین این میوه سرشار از انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین آ، ویتامین ث، ویتامین‌های گروه ب. و عناصر معدنی است که در حفظ سلامت جنین و مادر نقش مهمی دارند. به تقویت‌کننده رحم است و خطر سقط جنین را کاهش می‌دهد. مطالعات پژوهشگران نشان داده است خوردن به در بارداری روی میزان هوش نوزاد متولد شده موثر بوده و کودکان را باهوش‌تر می‌کند. در بعضی مطالعه‌ها هم بر زیباتر شدن کودک تاثیر مثبت گذاشته است.

خواص به پخته

 

۴. تقویت سیستم ایمنی بدن

میوه به سرشار از ویتامین‌ها و مواد آنتی اکسیدان است که در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر بوده و در پیشگیری از بیماری‌ها و سرطان نقش دارد. همچنین خاصیت ضد ویروسی این میوه مدت‌ها است که ثابت شده است.

۵. استحکام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها

به پخته علت دارا بودن کلسیم، منیزیم، سلنیوم، فسفر و ویتامین د موجب استحکام استخوان و دندان شده و از بروز آرتروز و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

۶. تقویت اعصاب و افزایش حافظه

تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر از خواص به پخته است. همچنین مصرف این میوه به طور محسوسی در رفع افسردگی، تقویت اعصاب و ایجاد شادی و نشاط موثر است. میوه به تاثیر مثبتی بر ذهن و فکر دارد، روحیه را احیا کرده، باعث ایجاد نشاط و خوشحالی می‌شود.

۷. بهبود سرماخوردگی

به پخته و بخارپز برای عفونت ریه و سرماخوردگی مفید است و در تقویت سیستم تنفسی موثر است. از ﺩﻡ ﮐﺮﺩﻩ ﺩﺍﻧﻪﻫﺎی این میوه ﺩﺭ طب سنتی برای ﺑﻬﺒﻮﺩ ﮔﻠﻮ ﺩﺭﺩ، ﺭﻓﻊ ﮔﺮﻓﺘﮕﯽ ﺳﯿﻨﻪ ﻭ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺫﺍﺕﺍﻟﺮﯾﻪ استفاده می‌شود.

تهیه به پخته



سخن پایانی

مصرف به پخته بیشتر از خوردن میوه خام آن توصیه می‌شود؛ زیرا میوه به خام، بسیار دیرهضم و قابض است و رگ‌های بدن را مسدود می‌سازد. همچنین کرک یا پرز‌های موجود روی میوه نیز هضم سنگینی داشته و برای حلق و صدا بسیار مضر است. بنابراین حتما قبل از مصرف، پرز‌های روی آن را پاک کنید و پخته آن را در رژیم غذایی خود به ویژه در فصل پاییز و زمستان بگنجانید. اطلاعات خود درباره خواص به پخته و غذا‌هایی که با این میوه پرخاصیت می‌توان تهیه کرد را از طریق بخش نظرات و پرسش‌ها با ما به اشتراک بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم خواص میوه به و کالری به نیز در ستاره مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری راجع به این میوه به دست آورید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو