حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران گفت: چهل سال است که انقلاب اسلامی با کشتی عاشورا فتوحات ماندگاری را بدست آورده است.

وی گفت: این منظومه فکری با تمام ارزش ها یک جریان عظیم و قدرتمند اجتماعی  و سیاسی است و مهمترین منبع حیات امت اسلامی در طول تاریخ بوده و خواهد بود.

خطیب جمعه تهران افزود: منظومه فکری که هم راه را می نمایاند و هم بستر حرکت پر شتاب انسان و جامعه را هموار و مخاطب شایسته خود را تربیت کرده و به مقصد می رساند. عاشورا به صورت شفاف، جنگ بین دو اسلام یزیدی و اسلام دین مدار، اخلاق مدار و در یک کلام اسلام ناب محمدی و انقلابی است.

اهم اظهارات وی را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* تردید نکنید که اگر مدرسه عاشورا نبود، انقلاب اسلامی تولد نمی یافت و از گردنه سخت دفاع مقدس با قدرت عبور نمی کردیم. اگر مدرسه عاشورا نبود امروز سوریه پیروز، عراق مقتدر، لبنان مقاوم، بحرین ایستاده و صبور و یمن افتخار آفرین تولد نمی یافتند. 

* در عاشورا شاخصه های حیات انسانی، تمدن اسلامی و نظم نوین جهانی تبلور یافته است. عاشورا تبلور انسان، جامعه و حاکمیت در تراز اسلامی است.

* ما تفکر عاشورا را در بستر خلق انسان و جامعه در تراز دین، قرآن و شکل گیری نظام اسلامی بر پایه وحی و سنت اسلام می دانیم. موضوع عاشورا تربیت انسان است. با تربیت انسان است که جامعه انسانی ساخته می شود.

* نظام سیاسی در این تراز با محوریت شخصیتی چون امام حسین (ع) شکل گرفته است. یک مورخ غربی می گوید امام حسین (ع) اولین شخص سیاستمداری است که تا امروز احدی و سیاستی به موثری سیاست او اتخاذ نکرده است. یعنی از نگاه این مورخ اسلام شناس، موثرترین سیاست اتخاذ شده در تاریخ بشر را در امام حسین (ع) داشته است.

* شما فکر می کنید اگر این مدرسه نبود، یمن قهرمان می توانست در برابر همه قدرت های استکباری با امیدواری پنج سال استقامت کند و هر روز برگ درخشانی را خلق کند؟

* استکبار جهانی، آمریکا و متحدان منطقه ای آن بدانند، نگاه امت به پاخاسته در سراسر دنیای اسلام، به همه قدرت استکباری جهان، نگاه امام حسین (ع) است.

* این مورخ آلمانی اسلام شناس می گوید اگر تاریخ آن زمان را با دقت بخوانید متوجه خواهید شد که حسین (ع) با قربانی کردن عزیزترین های خود به دنیا درس فداکاری و جانبازی آموخت و نام اسلام را در تاریخ ثبت و در عالم بلند آوازه ساخت. این مورخ می گوید اگر چنین حادثه جانگدازی پیش نیامده بود ممکن بود به یکباره اسلام و مسلمانان محو شوند.

* یک نویسنده فرانسوی معاصر می گوید سوگواران حسینی می دانند که استعمار و استکبار و ظلم را نباید قبول کرد. این تفکر عاشورا است. این منطق است که دنیای اسلام را به جبهه پیروز مقاومت تبدیل کرده است.

* تمام دغدغه سکان دار جامعه اسلامی ما آن است که همه کشورهای اسلامی باید نماد یک جامعه عاشورایی باشند و تمام آن ارزش ها را در ظرفیت خود به نمایش بگذارند و این راه رسیدن به عزت و اقتدار است. این موضوع است که مسیر خلق قدرت را هموار می کند. مدرسه عاشورا یعنی مسیر عزت، مقاومت، اخلاق، معرفت و عبادت. جامعه عاشورایی ما باید در همه این عرصه ها نماد و مظهر عاشورا باشد.

* از دستگاه قضایی کشور تشکر دارم که با تکریم خانواده آسیب‌دیده در حادثه اخیر فصل جدیدی در حل معضلات اجتماعی گشودند. امیدوارم که با اتخاذ روش‌های مناسب در جهت حل چالش‌ها گام برداریم که سید آزادگان (سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد) در دوران اسارت طولانی خود با الهام از این روش‌های تربیتی بسیاری از تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند. از اقدامات اخیر دستگاه قضایی در برخورد با فساد تشکر دارم.

* شهید حججی‌ها و مدافعان حرم و زنان و مردان ایستاده در این تحریم سخت اقتصادی تنها علامتی که به استکبار جهانی دادند علامت ایستادگی بود و دشمن را در موضع یاس قرار داد، نماد این اندیشه هستند اما بصیرت و ایمان مرز نمی‌شناسد و ما باید در مرز ایمان و بصیرت حرکت کنیم. ثمره این تفکر و اندیشه در رفتار او تجلی یافت و از او یک انسان مجاهد ساخت. مجاهدت آنگاه تفسیر می‌شود که در رکاب رهبر و امام صالح تحقق یابد و این مجاهدت می‌تواند افتخار آفرین باشد. این قدرت می‌آفریند و این اندیشه است که خلق عزت می‌کند.

* مدیران کشور بهتر است بدانند که منطق عاشورا آن است که حق را باید بشناسند و در کنار آن بایستند. 

* روی سخن مقام معظم رهبری در مقاومت و رویارویی با دنیای استکبار الهام گرفته از کلام اباعبدالله در ایستادگی در کنار حق و مبارزه با باطل است. 

* عروسک‌هایی مانند آل خلیفه و بن سلمان هویتی ندارند ضمن اینکه یزید زمان، نظام سلطه و آمریکایی است که صحنه‌گردان واقعی هستند. آمریکا با روی رنگ باخته‌اش هم اکنون نگران منافع از دست رفته‌اش است و بر همین اساس است که نگران پیروزی‌های جبهه مقاومت است. 

* چه کسی در یمن فساد می‌کند؟ بن سلمان؟ آنها نقش عروسک را هم از دست داده‌اند. 

* وقتی جبهه مقاومت پیش می‌رود به دلیل آن است که قلب فساد هدف قرار داده شده است. 

* مساله جامعه اسلامی آن نیست که خانم‌ها در فلان حوزه بیایند یا نیایند.