فشار خون بارداری، چه زنانی را تهدید میکند؟

منبع: نی نی بان

136

1398/6/23

01:40


شیرین نیرومنش، جراح و متخصص زنان و فلوشیب پریناتولوژی (طب مادر و جنین و حاملگی‌های پرخطر) درباره فشار خون بالای بارداری اظهار کرد: فشار خون بالای بارداری از خطر‌های جدی است که سلامت زنان باردار را تهدید می‌‌کند، اگر با علائم مسمومیت بارداری مانند دفع پروتئین از ادرار همراه باشد به آن مسمومیت بارداری یا پره‌اکلامپسی می‌گویند.
او بیان کرد: مسمومیت بارداری از علل شایع مرگ و میر مادران در دنیا است بنابراین کنترل فشار خون قبل از بارداری ضروری است، افرادی که قبل از بارداری مبتلا به فشار خون هستند باید تحت درمان قرار بگیرند و در دوران بارداری هم فشار خون خود را مرتب کنترل کنند.
این جراح و متخصص زنان افزود: هر خانمی که قصد بارداری داشته باشد باید پیش از بارداری آزمایش‌هایی را انجام دهد، انجام پاپ اسمیر (نمونه برداری از دهانه رحم) هم پیشنهاد می‌شود، از دیگر کار‌هایی که باید پیش از بارداری انجام شد، کنترل فشار خون است، زیرا فشار خون بالا در بیشتر موارد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد.
نیرومنش تاکید کرد: اگر خانمی قبل از بارداری مبتلا به فشار خون باشد این فرد از فشار خون مزمن رنج می‌برد و احتمال اینکه در دوران بارداری به مسومیت بارداری دچار شود، افزایش پیدا می‌کند.

مقدار مجاز فشار خون چقدر است؟
او تصریح کرد: فشار خون طبیعی ۱۱ روی هفت یا ۱۲ روی هشت است، بنابراین اگر فشار خون سیستول (بالایی) ۱۴ یا بالاتر باشد یا فشار دیاستول (پایینی) ۹ یا بالاتر باشد، فشار خون غیر طبیعی است.
این جراح و متخصص زنان گفت: زنان باید از ماه نخست بارداری برای کنترل وزن و فشار خون خود به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند، فشار خون بارداری اغلب از نیمه دوم بارداری به بعد یا در هفته‌های آخر بارداری خود را نشان می‌دهد و احتمال اینکه با دفع پروتئین از ادرار همراه باشد، وجود دارد، مسمومیت بارداری خطری جدی برای مادر است و می‌تواند همه اعضای بدن او را گرفتار کند.
نیرومنش اظهار کرد: اگر فردی قبل از بارداری به فشار خون دچار است باید با پزشک خود مشورت کند، زیرا مصرف برخی دارو‌های فشار خون ممکن است در طول بارداری به ویژه سه ماهه اول روی جنین اثر‌های مضر داشته باشد، بنابراین خانم مبتلا به فشار خون باید علاوه بر پزشک زنان به پزشک قلب و عروق هم مراجعه کند و دارو‌هایی را مصرف کند که در دوران بارداری مجاز است.
او بیان کرد: اگر فشار خون به ۱۴ روی ۹ برسد در بسیاری مواقع پزشک پیشنهاد می‌کند که فرد مدتی در بیمارستان بستری شود تا آزمایش‌های لازم برای او انجام شود، زیرا ممکن است فشار خون بالا عوارض چشمی، قلبی، کلیوی و خونی را به همراه داشته باشد حتی گاهی پزشک برای نجات جان مادر و جنین مجبور می‌شود که بارداری را کمی زودتر از موعد مقرر پایان دهد تا عوارض خطرناک برای مادر و جنین ایجاد نشود.

مسمومیت حاملگی در کمین چه کسانی است؟
این جراح و متخصص زنان در پاسخ به این پرسش که مسمومیت حاملگی در کمین چه کسانی است، گفت: افرادی که قبل از بارداری به فشار خون دچار بودند، بارداری آنها پرخطر است بنابراین تا انتهای بارداری باید آزمایش‌های لازم را به طور مرتب انجام دهند، گروه دوم زنانی هستند که در سنین کمتر از ۱۸ سالگی باردار می‌شوند، بارداری اول خطر مسمومیت بارداری را افزایش می‌دهد، زنانی که بالای سن ۳۵ سالگی باردار می‌شوند هم در معرض فشار خون بارداری و مسمومیت بارداری قرار دارند.
نیرومنش اظهار کرد: از سایر افرادی که در معرض مسمومیت بارداری هستند می‌توان به اشخاصی که سابقه بیماری کلیوی دارند، افرادی که شاخص توده بدنی(BMI) آنها بالاست و بیماران قلبی و عروقی اشاره کرد، بارداری‌های چند قلویی هم احتمال مسمومیت بارداری را افزایش می‌دهند.
او افزود: افرادی که به فشار خون مزمن دچار هستند به دلیل مشکلات عروقی احتمال اینکه جنین آنها کم وزن بوده، اختلال رشد داشته یا اینکه مایع دور جنین (مایع آمنیوتیک) کم باشد، وجود دارد.
نیرو منش یادآوری کرد: اگر فشار خون بارداری به مقدار ۱۶ روی ۱۱ برسد و ۲ تا سه بار در این وضعیت باقی بماند بیمار باید به سرعت بستری شود تا از بروز عوارض جدی برای مادر و جنین پیشگیری شود، مبتلایان به فشار خون بارداری در معرض زایمان زودرس هستند همچنین احتمال آنکه نوزاد آنها با وزن کم متولد شود، وجود دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو