زنجیر دوچرخه تان را حرفه ای تمیز کنید + آموزش

زنجیر دوچرخه تان را حرفه ای تمیز کنید + آموزش


منبع: نمناک

496

1398/6/23

13:25


کثیف یا تمیز بودن زنجیر چرخ در سرعت دوچرخه موثر است بنابراین با نحوه صحیح تمیزکاری زنجیر دوچرخه، بهترین استفاده را از دوچرخه خود داشته باشید.

زنجیر دوچرخه تان را حرفه ای تمیز کنید + آموزش

تمیز کاری زنجیر دوچرخه با سبک و سیاق افراد حرفه ای

یکی از فعالیت های لذت بخش برای هر فرد این است که بتواند دوچرخه خودش را کاملا مسلط سوار شود و از آن لذت ببرد. در حالی که اکثر ما زمانی که یک دوچرخه را خریداری می کنیم و از آن استفاده می کنیم، کارهایی مثل رکاب زدن، چک کردن چرخ دوچرخه و دیگر اقدامات برای کنترل آن را بلد هستیم اما گاهی اوقات باید جزئیات پیشرفته تری را مد نظر قرار دهیم.

یکی از مهم ترین چیز هایی که باید هنگام استفاده از دوچرخه به یاد داشته باشیم، استفاده از زنجیر چرخ می باشد. زنجیر چرخ ها باید کاملاً تمیز باشند و در واقع کثیف بودن این زنجیر چرخ ها ممکن است بر قسمت هایی از دوچرخه سواری ما مثل سرعت تاثیر گذار باشد.

به همین دلیل در این قسمت از سایت نمناک قصد داریم که به شما آموزش دهیم، چگونه زنجیر دوچرخه را تمیز کنید تا بتوانید بدون تلاش کمتر، بهترین و بیشترین استفاده را از دوچرخه ببرید.

چرا باید زنجیر دوچرخه را تمیز کنید؟

اگر تا به حال اقدام به تمیز کردن زنجیر دوچرخه نکرده اید، حتماً اهمیت آن را نمی دانستید.

حتماً می دانید زمانی که یک دوچرخه را از کارخانه خریداری می کنید، تمام قسمت های آن تمیز می باشد. روغن کاری های آن نیز کاملا پاکیزه هستند اما قرار نیست که این تمیزی همیشگی باشد و به مراقبت نیاز نداشته باشد.

هر زمان که زنجیر دوچرخه به کار می افتد، مقداری روغن روی آن می ریزد، مخصوصاً زمانی که اشکالی در کار وجود داشته باشد و این روغن ریزی نامناسب باشد و زمانی که روغن دوچرخه تمام شود و از زنجیر آن مراقبت نشود، خواهید دید که روی زنجیر ها را دوده گرفته و سیاه شده اند و این کار باعث می شود که رکاب زدن سخت تر شود و از چرخ ها صدا در بیاید و اگر جلوی پیشرفت این موضوع را نگیریم، کم کم به دیگر قسمت های دوچرخه نیز آسیب وارد می شود.

تمیز کاری زنجیر دوچرخه

اقدامات قبل از شروع تمیز کاری زنجیر دوچرخه

پس تا اینجای کار متوجه شدیم که قبل از استفاده از دوچرخه باید حتماً از زدودن آلودگی ها و کثیفی از روی آن مطمئن شده باشید. همانطور که افراد در بسیاری از جهات با یکدیگر تفاوت دارند، در این موضوع نیز چنین تفاوتی صدق می کند، مثلا بعضی از افراد ترجیح می دهند که این تمیز کاری را با رعایت تمام جزئیات انجام دهند اما بعضی دیگر اصلاً مایل به انجام چنین کاری نیستند و آن را بیهوده می دانند اما اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که مایل به تمیز کردن زنجیر دوچرخه می باشید، بهتر است که قبل از هر چیزی بدانید که به چه لوازمی نیاز دارید.

لوازم مورد نیاز برای تمیز کاری زنجیر دوچرخه شامل موارد زیر می باشد:

دستکش:

دستکش از بهترین وسایل هایی است که می تواند از نفوذ آلودگی به دست های ما جلوگیری کند اما باید از دستکش هایی استفاده کنید که کاملاً نرم و قابل انعطاف باشد تا بتوانید تمام جزئیات را تمیز کنید.

فرچه زنجیر:

اگر از یک فرچه استاندارد مخصوص این کار استفاده کنید، می توانید به راحتی روغن ها و آلودگی های باقی مانده درون زنجیر را بیرون بکشید، مثلاً می توانید قسمت هایی که دو زنجیر به یکدیگر اتصال پیدا کردند و واقعا ریز هستند را تمیز کنید.

روغن زدا:

اکنون می توانید با این لوازم مخصوص، تمام روغن های گیر کرده و پوشیده شده روی زنجیر را کاملاً پاکسازی کنید و نباید اجازه دهید که هیچ روغنی در این قسمت باقی مانده باشد.

روغن:

اکنون بعد از تمیز کردن و خارج کردن روغن های کثیف و قدیمی باید سعی کنید که دوباره زنجیرها را نرم کنید تا دوچرخه راحت تر حرکت کند. در این قسمت می توانید از سه نوع روغن استفاده کنید که خشک، مرطوب و چرب می باشد.

پارچه یا همان کهنه:

در این قسمت یک پارچه تمیز بلا استفاده را بردارید و پاکسازی کلی دوچرخه را انجام دهید. این پارچه ها باید به اندازه کافی ضخیم باشند تا بتوانند تمام آلودگی ها را به خود جذب کنند.

توصیه ما در نمناک این است که این کار را در فضای باز انجام دهید اما اگر نمی توانید دوچرخه را به بیرون ببرید و مجبورید آن را در محل هایی مثل آپارتمان تمیز کنید، بهتر است که پارچه های ضخیم را زیر آن پهن کنید.

با تمیز کردن دوچرخه، خودتان کثیف خواهید شد اما بهتر است کمی تحمل داشته باشید و حساسیت تان را کاهش دهید.

تمیز کننده زنجیر دوچرخه

بهترین راه ها برای تمیز کاری زنجیر دوچرخه

قبل از هر چیز باید بدانید که برای داشتن یک دوچرخه سالم باید این تمیز کاری ها را در طولانی مدت و به طور منظم انجام دهید و در آن کوتاهی نکنید.

در این قسمت سه روش ساده را برای شما بازگو می کنیم که می توانید از یکی از آن ها برای تمیز کردن زنجیر دوچرخه استفاده کنید:

روش سریع

در این قسمت یکی از سریع ترین روش های تمیز کردن زنجیر دوچرخه را به شما آموزش می دهیم و برای افرادی مناسب است که همیشه دچار ذیق وقت هستند.

اول باید دوچرخه را کمی بالا پایین کنید تا مطمئن شوید که تسلط شما به زنجیر ها کاملا مناسب است و حتماً یک کهنه پارچه را در اطراف زنجیر ها پهن کنید و دقت داشته باشید که پدال های دوچرخه باید در حالت دنده عقب باشند، به طوری به سمت عقب رکاب بزنید تا مطمئن شوید که لابلای زنجیرها با دستمال تمیز شده است و بعد از آن سه مرتبه تمامی مراحلی را که بالا گفتیم، با پارچه ها و دستمال های تمیز دوباره تکرار کنید و بعد از اطمینان پیدا کردن از تمیزی زنجیر ها می توانید روغن جدید را دوباره به چرخ بزنید.

تمیز کردن معمولی

این روش می تواند زنجیرها را به طور کامل تمیز کند اما آیتم های آن کمی بیشتر از روش قبلی می باشد، زیرا در این روش نیاز ندارید که زنجیر ها را جدا کنید.

چرخ عقب را کمی بالا ببرید تا زنجیر ها کمی آزاد شود، چون که چرخ حالت مناسبی ندارد و بهتر است که با وسیله ای دوچرخه را نگه دارید زیرا هنگام تمیز کردن دوچرخه بالا پایین خواهد شد و از فرچه های کلفت یا نازک استفاده کنید و سعی کنید لابلای زنجیر ها را به دقت تمیز کنید و تمام روغن های آن را بیرون بکشید و برای جابجا کردن زنجیر و تمیز کردن قسمت های دیگر به سمت عقب رکاب بزنید.

حال می توانید به سادگی از یک شیلنگ استفاده کنید و آلودگی های باقی مانده را پاک کنید و اگر احساس کردید که آلودگی به این سادگی از بین نمی رود، نمناک توصیه می کند تا فشار آب را بیشتر کنید و حتی می توانید برای تمیز کردن بیشتر از آب و کف نیز استفاده کنید، انگار که دارید ماشین تمیز می کنید و بعد از تمام شدن این مراحل می توانید تمام قسمت ها را با پارچه خشک کنید و بهتر است که مدت زمانی اجازه دهید تا دوچرخه در هوای آزاد بماند و بعد از آن می توانید روغن کاری را انجام دهید.

آموزش شستن زنجیر دوچرخه

روش طولانی تر اما با جزئیات بیشتر

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید همه چیز را عمقی تمیز کنید و از جزئیات دست نمی کشید، بهتر است که این روش را دنبال کنید که این یکی از طولانی ترین روش ها برای تمیز کردن زنجیر می باشد، زیرا در این روش هر چیزی که مربوط به زنجیر باشد را مورد بررسی قرار می دهیم و ساده از آن عبور نمی کنیم.

برای انجام این کار به ابزارهای بیشتری نیز نیاز دارید اما مجبور نیستید که هر دفعه از این روش استفاده کنید. می توانید چند وقت یکبار آن را به کار بگیرید.

ابتدا جعبه و چرخ عقب را خارج کنید و رینگ یا حلقه های زنجیر را به طور کامل جدا کنید و اگر احیاناً دوچرخه شما کمکی دارد، اول از همه به تمیز کردن آن ها بپردازید، می توانید این کار را با یک کمپرسور هوا نیز انجام دهید و همچنین می توانید در یک ظرف جداگانه محلی را تهیه کنید که کاملا چربی ها را می زداید و سپس زنجیرهای جدا شده را درون آن قرار دهید تا چربی ها خود به خود از بین برود.

علاوه بر زنجیر ها می توانید هر جزء کوچکی از دوچرخه را درون آن قرار دهید تا از چربی پاک شود و در این مدت می توانید به سراغ قسمت های بزرگ تر بروید و با فرچه آن ها را تمیز کنید و اگر فکر می کنید که قسمت های کوچک هنوز به اندازه کافی تمیز نشده اند، می توانید با دست آن ها را تمیز کنید یا این که دوباره بعد از قرار گرفتن در محلول روی آن ها فرچه بکشید و حال تمام قسمت ها را به طور کامل آبکشی کنید و اجازه دهید که تمام لوازم به طور کامل خشک شود که این تمیز کردن ها باعث می شود که دوچرخه شما روان تر از قبل باشد اما اگر دیدید که چنین اتفاقی نیفتاد، ممکن است که کمی نیاز به اقدامات و بررسی های بیشتری داشته باشید.

شاید قطعه ای در دوچرخه شما خراب شده که مجبور باشید آن را کاملا دور بیاندازید و از قطعه جدید استفاده کنید.

آموزش کامل و حرفه ای تمیز کاری زنجیر چرخ دوچرخه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو