ترامپ، السیسی را دیکتاتور مورد علاقه خود خواند

منبع: برترین ها

51

1398/6/23

15:03


طبق گزارش یک روزنامه آمریکایی، رئیس‌جمهور این کشور در جریان نشست اخیر «گروه 7» همتای مصری خود را «دیکتاتور مورد علاقه من» خوانده است.

خبرگزاری فارس: در حالی که اقدام دولت آمریکا در ارسال کمک‌های نظامی به مصر علی‌رغم اذعان واشنگتن به نقض حقوق بشر در این کشور آفریقایی جنجال‌هایی ایجاد کرده بود، حالا یک رسانه آمریکایی خبر داده که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر را «دیکتاتور محبوب» توصیف کرده است.

طبق گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال»، رئیس‌جمهور آمریکا در هتل محل برگزاری نشست گروه ۷ در شهر «بیاریتز» فرانسه و در حضور هیات مصری، یک اظهارنظر جنجالی درباره رئیس‌جمهور این کشور کرده است.

طبق این گزارش، زمانی که هیات آمریکایی به همراه هیات مصری منتظر ورود عبدالفتاح السیسی به اتاق هتل «دو پالاس» بیاریتز محل برگزاری نشست دو جانبه روسای جمهور دو کشور بودند، ترامپ با صدایی که به اندازه کافی بلند و قابل شنیدن بود، گفت: «دیکتاتور محبوب من کجاست؟»

وال استریت ژورنال این خبر را به نقل از «چندین نفر از افراد حاضر در اتاق محل برگزاری دیدار دوجانبه 26 آگوست (چهارم شهریور) ترامپ و السیسی در حاشیه نشست سران گروه 7 منتشر کرد.

به نظر شاهدان عینی، این اظهارنظر و سوال ترامپ «جنبه شوخی» داشت اما حاضران در اتاق به پرسش او پاسخی ندادند.

وال استریت ژورنال همچنین گزارش داد: «نمی‌توان مشخص کرد که السیسی این اظهارنظر (ترامپ) را شنیده و یا اینکه در موقع این اظهارنظر در اتاق حضور داشته است یا نه».

مقام‌های کاخ سفید به درخواست این روزنامه برای اظهارنظر درباره درستی یا نادرستی این خبر پاسخی ندادند.

طبق گزارش این روزنامه، حداقل ۱۰ مقام آمریکا و سه مقام مصری شامل «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید، «سامح شکری» وزیر خارجه و «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعاتی مصر اظهارنظر جنجالی ترامپ درباره السیسی را شنیدند.

ترامپ بعد از دیدار با همتای مصری خود در جمع خبرنگاران گفته بود: «ما همدیگر را خیلی خوب درک می‌کنیم. این را می‌توانم به شما (خبرنگاران) بگویم که او یک مرد بسیار سرسخت است و البته یک مرد خوب است. او کار شگفت‌آوری در مصر انجام داده است که اصلا کار راحتی نیست».

دفتر ریاست جمهوری مصر هم در بیانیه‌ای که بعد از این دیدار منتشر کرد، اشاره‌ای به این اظهارنظر جنجالی ترامپ و دلخوری احتمالی السیسی نکرده بود.

در این بیانیه آمده بود: «رئیس‌جمهور ترامپ تشکر خود از مصر و رئیس‌جمهور السیسی را ابراز داشت و همچنین بر این موضوع تاکید کرد که مصر علیرغم بی ثباتی منطقه دارای امنیت، ثبات و رشد بوده است».

انتشار این خبر در حالی صورت گرفته که اواسط شهریور اقدام وزارت خارجه آمریکا در موافقت با ارسال 1.3 میلیارد دلار کمک‌ نظامی به مصر علیرغم اذعان این وزارتخانه به نقض حقوق بشر در مصر خبرساز شده بود.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با ارسال یادداشتی برای کنگره این کشور در توضیح چرایی کمک نظامی واشنگتن به قاهره، مصر را «کشوری مهم برای منافع ملی آمریکا» به ویژه در مسائل مربوط به دسترسی به کانال سوئز، مبارزه با تروریسم خوانده بود.

کمک نظامی آمریکا به مصر در حالی صورت گرفته که پیش از این برخی منابع رسانه‌ای در رژیم صهیونیستی، از سفر محرمانه اواخر مردادماه رئیس دستگاه اطلاعات مصر به فلسطین اشغالی خبر دادند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو