استخدام سنتی:

 برای اینکه شغل مناسب را پیدا کنیم باید چند روزنامه می‌خریدیم و با یک خودکار (ترجیحا قرمز) دنبال شغل‌هایی می‌گشتیم که از اسمشان برمیامد برایمان شغل مناسبی هستند. بعد از اینکه شرکت‌ها را انتخاب کردیم، به تک تک آن‌ها زنگ می‌زدیم و اینجا دو اتفاق ممکن بود بیفتد: یا در همان تماس تلفنی آب پاکی را روی دستمان می‌ریختند، یا برای مصاحبه‌ی حضوری قرار می‌گذاشتند.

جالب اینجا بود که وقتی به مصاحبه‌ی حضوری می‌رفتیم، کارفرما عملا هیچ ایده‌ای نداشت که ما چه چیزهایی بلدیم و تخصصمان چیست. صرفا در حد چند کلمه‌ای که پای تلفن صحبت کرده بودیم ما را می‌شناخت. می‌توانید تصور کنید چند مصاحبه در همان اول کار و در اثر سوءتفاهمی که پای تلفن پیش آمده بوده به پایان رسیده است. اما حالا شرایط فرق کرده است.

استخدام مدرن:

تقریبا هیچ حوزه‌ای پیدا نمی‌کنید که تحت تأثیر اینترنت قرار نگرفته باشد. استخدام و کاریابی هم یکی از جاهایی است که به طرز فوق‌العاده‌ای از اینترنت اثر گرفته است. دیگر مثل گذشته نیست که شرکت‌ها فقط بتوانند در روزنامه آگهی استخدام منتشر کنند. کسب و کارهایی که دنبال نیروی جدید هستند آگهی را در سایت کاریابی منتشر می‌کنند.

مزیت این سایت‌ها در این است که بسیاری از ابهامات روش سنتی را از بین می‌برد. در استخدام به شیوه‌ی مدرن کارفرما می‌تواند به طور دقیق و با جزئیات بنویسد چه نیرویی لازم دارد و چه حقوق و تسهیلاتی ارائه می‌کند. کارجو هم می‌تواند با مطالعه‌ی این آگهی‌ها، شغل مورد نظر خودش را پیدا کند.

کسی که دنبال کار می‌گردد این امکان را دارد که در یک فایل یک یا دو صفحه‌ای به صورت خلاصه و با جزئیات گویا و مختصر، تخصص و مهارت‌های خودش را بنویسد و برای شرکت ارسال کند. به این ترتیب هم در وقت کارجو و کارفرما صرفه جویی می‌شود و هم بسیاری از سوء تفاهم‌ها از بین می‌روند. یکی از نوآورترین این سایت‌های کاریابی کاربوم نام دارد که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

کاربوم:

شعار کاربوم تا حد زیادی ماهیت این وب‌سایت را مشخص می‌کند: زندگی شغلی بهتر. برای رسیدن به این شعار، کاربوم سرویس‌های متنوعی ارائه می‌دهد. سرویس‌هایی مثل رزومه‌ساز آنلاین، مقایسه‌ی فرصت‌های شغلی، معرفی محیط‌ کاری شرکت‌ها و ابزارهای شناخت و توسعه‌ی فردی از جمله سرویس‌هایی هستند که کاربوم به شما ارائه می‌کند. کنار هم داشتن این سرویس‌ها باعث شده شکل و مسیر استخدام از حالت سنتی به وضعیتی مدرن و نوآورانه تغییر پیدا کند. این تغییر در چند شکل مختلف رخ داده است:

کاربوم2

تغییر روند ساخت رزومه:

دیگر لازم نیست برای ساخت رزومه به سراغ ابزارهای ویرایشگر متن و گرافیک بروید. کافی است اطلاعات مورد نیاز را در فیلدهایی که در پروسه‌ی ساخت رزومه‌ی آنلاین وجود دارد پر کنید و در نهایت رزومه را به صورت پی‌دی‌اف دریافت و به شرکت‌های مختلف ارسال کنید. بعد از ارسال می‌توانید در پروفایلتان وضعیت رزومه را بررسی کنید. همچنین می‌توانید این اجازه را بدهید که رزومه‌ی شما به شرکت‌های مختلف نشان داده شود. انتخاب اینکه موتور جستجوی گوگل بتواند رزومه‌ی شما را نمایش دهد یا نه هم به عهده‌ی خودتان است.

تغییر مسیر پیدا کردن فرصت‌های شغلی: 

شرکت‌هایی که دنبال نیروی کار می‌گردند آگهی خودشان را با جزئیات مورد نیاز در کاربوم ثبت می‌کنند. ساده بودن روند ثبت آگهی استخدام باعث شده که شرکت‌ها از این امکان استقبال زیادی بکنند. این استقبال در حدی است که در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰ فرصت شغلی فعال در کاربوم وجود دارد.

در این آگهی‌ها آمده است که شرکت دنبال چه نیرویی با چه سطح مهارت و دانشی می‌گردد؛ نوع همکاری به چه صورت است؛ وضعیت حقوق چگونه است؛ مکان شرکت در چه شهری است. امکان فیلتر کردن این گزینه‌ها به شما کمک می‌کند که وقتتان را سر فرصت‌های شغلی‌ای که مناسب شما نیستند تلف نکنید.

برای دیدن فرصت‌های شغلی منتشر شده در کاربوم به صفحه آگهی‌های استخدام در این سایت مراجعه کنید. اگر هم فعلا در سایت فرصت شغلی مناسبی برای شما وجود ندارد، کافی‌ست اطلاعاتتان را وارد کنید تا به محض انتشار شغلی که با تخصص شما همخوانی دارد، برایتان ایمیل ارسال شود.

کاربوم3

امکان بررسی محیط کاری شرکت‌ها

کاربوم در صفحه‌ی معرفی شرکت‌ها این امکان را برای کسب و کارها فراهم کرده که بتوانند محیط شرکت خودشان را برای کارجوها توصیف کنند. دانستن اطلاعاتی مثل تاریخچه، فرهنگ سازمانی، تعداد کارمندان و مزایا و دیدن تصاویر محیط شرکت می‌تواند به شما کمک کند که تصمیم بگیرید می‌خواهید در کدام شرکت کار کنید. این موضوع در جایی بیشتر به کمکتان می‌آید که از چند صد فرصت شغلی‌ای که بررسی کردید، بین چند گزینه‌ی نهایی مردد مانده باشید و نتوانید تصمیم بگیرید کدام یک را انتخاب کنید. 

غیر از مواردی که در بالا گفتیم، یکی از امکانات بسیار مفیدی که کاربوم در اختیار افراد کارجو قرار می‌دهد، ابزارهای خودشناسی و توسعه‌ی فردی این وب‌سایت است. در حال حاضر بیش از ده تست روانشناسی و خودشناسی در این سایت وجود دارد که به شما کمک می‌کنند روحیات و ویژگی‌های رفتاری خودتان را بهتر بشناسید.

دانستن این ویژگی‌ها به شما اجازه می‌دهند در زندگی فردی و کاری مسیر درست‌تری را انتخاب کنید. کاربوم دوره‌های آموزشی آنلاین هم دارد. در این دوره‌های ویدیویی، که با نام وب‌یاد منتشر می‌شوند، به موضوعاتی مثل مدیریت کسب و کار، توسعه‌ی فردی، بازاریابی و فروش، آموزش بورس و کامپیوتر و فناوری پرداخته شده است. در ساخت این ویدیوها از اساتید مجربی مثل دکتر شیری و مهندس شعبانعلی کمک گرفته شده است. 

کاربوم4

همانطور که توضیح دادیم نوع ارتباط کارفرماها و کارجوها به لطف اینترنت تا حد زیادی تغییر کرده و بهتر شده است. استفاده از سایت کاریابی کاربوم به شما کمک می‌کند مسیر حرفه‌ای و شغلی بسیار جذاب‌تری را برای خودتان فراهم کنید.