علت تیر کشیدن زیر شکم در بارداری

منبع: اوما

209

1398/6/23

18:12


علت تیر کشیدن زیر شکم در بارداری

آیا تیر کشیدن زیر شکم در بارداری طبیعی است؟ در طول بارداری، بدن شما تغییرات زیادی خواهد کرد، زیرا باید با زندگی در حال رشد در داخل شکم سازگار شود. وزن شما افزایش می یابد و بدن شما برای جنین جا باز می کند. این حالت باعث ایجاد درد می شود که البته طبیعی و ضروری است.

تشخیص درد طبیعی از تیر کشیدن زیر شکم ممکن است دشوار باشد به ویژه در بارداری اول.

پاسخ خانم ریحانه مقدم، کارشناس مامایی و زنان، در مورد تیر کشیدن زیر شکم در بارداری : " بدلیل فشار جنین به رحم و باز شدن عضلات رحم تیرکشیدن های موقتی طبیعی است،ولی اگر ادامه دار باشد ممکن است تهدید به سقط یا زایمان زودرس شود که حتما باید بررسی شود".

علت احتمالی تیر کشیدن زیر شکم در بارداری

یکی از شایع ترین درد های شدید که زنان گزارش می دهند، یک درد مبهم در داخل و اطراف رحم، شکم یا ناحیه کشاله ران است. در حالی که این امر می تواند ناراحت کننده باشد، در بسیاری از موارد می توان آن را با تغییرات نرمال در دوران بارداری توضیح داد. برخی از علل شایع عبارتند از:

1-  گرفتگی - ممکن است درد شدیدی ناشی از گرفتگی عضلات که از رحم گسترش می یابد داشته باشید

2-  گاز و نفخ

3- یبوست

4- درد رباط گرد

درد رباط گرد ممکن است در سه ماهه دوم رخ دهد و می تواند یک درد شدید در شکم در یک یا هر دو طرف ایجاد کند. درد ناشی از کشش رباطی است که رحم را به هنگام رحم رشد حمایت می کند. اگرچه شرایط فوق بخشی از حاملگی طبیعی است، اما معمولا باعث درد شدید نمی شوند. اگر درد شدیدی که تجربه می کنید در یک طرف بدن باشد، ممکن است نشان دهنده ی حاملگی خارج رحمی باشد. این یک وضعیت جدی است و نیازمند مراقبت پزشکی فوری است.

5- سقط جنین

نیز می تواند باعث درد شدیدی شود. این مسئله باعث نگرانی مادرانی می شود که می خواهند تفاوت بین گرفتگی عضلانی طبیعی همراه با بزرگ شدن رحم و گرفتگی ناشی از سقط جنین را بدانند. با پزشک تماس بگیرید و در خصوص علائم خود با او صحبت کنید.

نشانه های هشدار دهنده در تیر کشیدن شکم در دوران بارداری

علیرغم این واقعیت که درد شدید می تواند نتیجه تغییرات طبیعی بارداری باشد، برخی از علائم هشدار دهنده وجود دارند که در هنگام تیر کشیدن شکم باید مراقب آن ها باشید. برخی از نشانه های هشدار دهنده عبارتند از:

  •  اگر درد همراه با استفراغ، تب، لرز، خونریزی شدید / جریان خون یا تغییر در ترشحات واژن باشد
  •  اگر درد شديد بعد از استراحت ادامه داشته باشد (درد رباط گرد نبايد بيشتر از چند دقيقه طول بکشد)
  •  اگر درد باعث شود تنفس، راه رفتن یا صحبت کردن دشوار شود

اگر هر یک از علائم فوق را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

کنار آمدن با تیر کشیدن زیر شکم در بارداری

در هنگام کشف درد شدید در دوران بارداری، تماس با پزشک همیشه قدم خوبی است. اگر در بارداری دچار درد شدید شدید، راه حل هایی وجود دارد که می توانید امتحان کنید تا درد کاهش یابد:

  •  کشش های ایمن بارداری
  • تمرین تنفس / تنفس کنترل شده
  •  تغییر موقعیت با دراز کشیدن و نشستن
  • پیاده روی 

اگر درد بیش از حد شدید است یا مانع از انجام فعالیت های روزمره می شود، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. برای ایده های مداخله ای در زمینه کنترل درد بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

خانم ریحانه مقدم

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان کارشناس مامایی، دارای 4 سال سابقه کار در مشاوره پیش از بارداری، تنظیم خانواده، مراقبت بارداری و معاینات زنا ن می باشد. و در حال حاضر به عنوان ماما در طرح تحول سلامت، مربی آموزشی برای مادران باردار در شهرداری و مامای همراه در حال فعالیت است. برای آشنایی بیشتر با ایشان اینستاگرام خانم ریحانه مقدم را مشاهده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو