تکثیر گل چمن عروس و نحوه مراقبت و پرورش این گیاه

تکثیر گل چمن عروس و نحوه مراقبت و پرورش این گیاه


منبع: آرگا

786

1398/6/23

18:36


اگر شما به دنبال گیاهی همیشه سبز و زیبا هستید بهترین انتخاب برای شما می تواند گیاه چمن عروس باشد، این گیاه شما را با بافت جذابی که دارد قطعا جذب می کند، و از آنجایی که نگهداری از آن کار ساده است می توانید به راحتی به تکثیر گل چمن عروس بپردازید و از زیبایی آن لذت ببرید.

شاید شما گیاه چمن عروس را با نام های دیگری بشناسید از جمله این اسامی چمن هلکسین، اشک نوزاد و یا خزه ایرلندی، این گیاه فقط در یک فصل خاص (تابستان) رشد می کند و قادر است گل های کوچکی بدهد، زمانی که چمن عروس در یک بستر کاشته شود در طول مدت کوتاهی تمام سطح خاک و بستر را در برمی گیرد و همه جا گسترش پیدا می کند، از این رو ما در ادامه مطلب شما را با نحوه تکثیر گل چمن عروس و چگونگی مراقبت و پرورش آن آشنا خواهیم کرد.

تکثیر گل چمن عروس

چمن عروس که یک گیاه رونده و جذاب است که بافتی بسیار ظریف و نازکی دارد که به صورت فشرده رشد می کنند،بیشترین استفاده ای که از این گیاه ظریف می شود در ساخت تراریوم و کاشت آن در پای گلدان های دیگر است، این گیاه می تواند آنقدر رشد کند که از کناره های گلدان آویزان شود البته در صورتی که مکانی در آن قرار داد از نور مناسبی برخورد دار باشد و قطعا می تواند برای محیط های آپارتمانی بسیار زیبا به چشم بیاید.

کاشت چمن عروس در تراریوم

نحوه تکثیر گل چمن عروس

تکثیر گل چمن عروس کار بسیار ساده است طوری که در صورت تماس ریشه و حتی ساقه آن با خاک می تواند سریع گسترش یابد بدین ترتیب می توانید هم از طریق خوابانیدن ساقه و یا تقسیم بوته این کار را به راحتی انجام دهید.

خوابانیدن: برای تکثیر گل چمن عروس از طریق طریق خوابانیدن باید زمانی که چمن عروس در فصل رشد است اینکار انجام شود بدین صورت که ساقه هایی که دارای ریشه هستند را از گیاه اصلی جدا می کنیم و به صورت جداگانه و مستقل آنها را در گلدانی جداگانه می کارید سپس که با گذشت زمان خواهید دید که کم کم تمام سطح گلدان پر خواهد شد.

نحوه نگهداری چمن عروس

تقسیم بوته: روش دیگری که به راحتی انجام می شود و یکی از متداول ترین راه های تکثیر گل چمن عروس، تقسیم بوته است که در فصل بهار و در زمان تعویض گلدان گیاه می‌توان انجام داد. این کار را باید زمانی انجام دهید که گیاهتان پرپشت شده است زیرا دیگر فضای برای رشد نخواهد داشت، برای انجام این کار باید گیاه اصلی را به آرامی از گلدان خارج کنید و خاک های اطراف ریشه را با دستتان کمی تکان دهید سپس آن بوته که در دست دارید را از طریق ریشه به چند قسمت جدا کنید توجه داشته باشید که هر قسمتی که جدا می کنید دارای ریشه باشد، سپس هر کدام از آنها را در چند گلدان مستقل بکارید و اطراف آن را با خاک بپوشانید.

معرفی و نحوه تکثیر گل چمن عروس

بعد از اینکه هر کدام را در گلدان جداگانه کاشتید تا ۲ روز از آب دادن به آنها خودداری کنید. در هر دو روش از تکثیر گل چمن عروس آنها را در هفته اول به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید و روی گلدان ها را با یک نایلون بپوشانید.  بعد از گذشت ۱ هفته نایلون را کنار بزنید و آن را به مکانی مناسب انتقال دهید. چمن عروس می تواند در آب هم رشد و تکثیر یابد به شرط آنکه هر روز آب آن عوض شود تا ریشه ها دچار پوسیدگی نشوند.

توجه داشته باشد که این گیاه ظریف و حساس به بوی دود، گاز و نفت بسیار حساسیت دارد از این رو باید آن را به مکانی مملو از اکسیژن انتقال دهید.

خوابانیدن چمن عروس برای تکثیر

نحوه مراقبت و پرورش چمن عروس

آبیاری: برای اینکه بتوانید این گیاه را همیشه سرسبز و شاداب ببینید باید نسبت به آبیاری آن کوشا باشید، خاک چمن عروس باید همیشه یک رطوبت نسبی داشته باشد که این رطوبت از طریق غبار پاشی ۳ مرتبه در طول هفته فراهم می شود. توجه داشته باشید که اگر رطوبت بیش تر از حد مورد نیاز گیاه باشد ریشه ها دچار پوسیدگی می شود و گیاه به سرعت از بین می رود و رنگ قهوه ای به خود می گیرد. برای آبیاری عمقی خاک باید از یک گوشه این کار را انجام دهید تا برگ های ظریف آن خراب نشود.

نور:چمن عروس دوستدار مکانی روشی اما به دور از تابش مستقیم نور خورشید، این گیاه در مقابل نور مستقیم به هیچ عنوان دوام نمی آورد و سریعا دچار سوختگی می شود. در مقابل اگر این چمن نور مناسب و کافی را دریافت نکند رشد آن به صورت علفی خواهد بود و دیگر هیچ زیبایی را نخواهد داشت. چمن عروس در مقابل سرما و گرما هیچگونه مقاومتی ندارد.

خاک: بهترین خاک برای کاشت و نگهداری و تکثیر گل چمن عروس خاکی است که دارای قدرت زهکشی فراوانی باشید از این رو خاک کوکوپیت و پرلیت می تواند بهترین گزینه باشد البته از آنجایی که چمن عروس خاک اسیدی را به قلیایی ترجیح می دهد می تونید از خاک پیت ماس هم در ترکیب با خاک های دیگر هم استفاده کنید. در صورت در دسترس نبود این خاک می توانید از خاک کمپوست هم استفاده کنید.

آشنایی با گل چمن عروس و نجحوه تکثیر آن

تعویض گلدان: این گیاه به دلیل رشد رونده ای که دارد می تواند به سرعت گسترش یابد از این رو زمانی که دیدید که دیگر بستری برای رویش ندارد باید اقدام به تعویض گلدان کنید و آن را به گلدان بزرگتری انتقال دهید.

هرس: شما می توانید برای جلوگیری از رشد بی رویه انتهای جوانه ها را با قیچی بچینید. اینکار باعث می شود تا چمن شما پرپشت تر و زیبا تر شود.

دما: مطلوب ترین دما برای کاشت و نگهداری چمن عروس دمایی به اندازه ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است.

همه چیز درباره کاشت چمن عروس

بهترین مکان برای کاشت چمن عروس به عنوان یک گیاه زینتی و بهره مند شدن از زیبایش در گلدان هایی است که به صورت آویزان هستند زیرا چمن به صورت آبشاری از گلدان آویزان می شود و زیبایی خاصی را به وجود می آورد. البته به دلیل پایین بودن قیمت این گیاه امروزه در کاشت تراریوم ها کاربرد فراوانی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پرورش گل و گیاه می توانید کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو