تقریبا همه اعم از سیاستمداران و صاحبنظران در روسیه اطمینان دارند که دیدار نتانیاهو از روسیه ماهیت انتخاباتی داشته و برای این صورت گرفته است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی شکست خود را در انتخابات امری حتمی می داند.

 

نتانیاهو این روزها بدون دلیل روانه روسیه می‌شود و چند روز مانده به انتخابات از قصد اعلام حاکمیت رژیم صهیونیستی بر اراضی کرانه غربی حرف می‌زند و برای پیش بردن سیاست خود با حاکمان عربستان سعودی همراه می شود که وجهه خوبی در جهان ندارند و در داخل سرزمین های اشغالی هم با پرونده های متعدد فساد خود و همسرش روبرو شده است.

اولگا تسیپنیوک روزنامه نگار روس طی مطلبی در روزنامه ار.ب.کا روسیه که مواضع غربی دارد، درباره سفر نتانیاهو به مسکو نوشته است: سفر قبلی نتانیاهو به روسیه و دیدار با پوتین نیز پیش از انتخابات اسرائیل صورت گرفت، انتخاباتی که به او اجازه تشکیل دولت را نداد. طبق معمول در این مذاکرات نیز نتانیاهو از ایران سخن گفت و در گفت وگو با رسانه ها اظهار داشت که ارتباطش با پوتین باعث شده است که از برخورد نیروهای روسی و اسرائیلی در سوریه جلوگیری شود.

نتانیاهو با ابراز نگرانی از تقویت روابط ایران و روسیه اظهار داشت: فکر نمی‌کنم این روابط رو به تقویت باشد. در ظاهر اوضاع اینگونه است اما من فکر نمی‌کنم که مواضع ایران و روسیه در هر زمینه ای یکسان باشد. بله امور مشخصی هست که مواضع دو کشور در مورد آنها به یکدیگر شباهت دارند اما تماماً یکسان نیستند. من عکس این وضعیت فکر می کنم و معقتدم که در نهایت ایران و روسیه تضاد منافع خواهند داشت از این رو به پوتین گفته ام که جمهوری اسلامی بزرگترین خطر برای آینده روسیه خواهد بود.

خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه نیز به بازتاب اظهارات نتانیاهو پس از دیدار با پوتین پرداخته و به نقل از وی نوشته است: دیدار من با پوتین اهمیت فراوانی برای امنیت اسرائیل داشت چرا که هدف کلی که در مورد آن تفاهم داریم ولی هنوز حاصل نشده خروج نیروهای ایرانی از سوریه است.

این خبرگزاری در ادامه مطلب خود نوشته است: اما رئیس جمهوری روسیه که از اهداف اصلی سفر نتانیاهو به سوچی مطلع بود در ابتدای جلسه خود با بیان اینکه روسیه ۱.۵ میلیون یهودی روس تبار در اسرائیل را هموطن خود می داند، به او فهماند که می داند نتانیاهو برای اهداف انتخاباتی به روسیه آمده است.

آویگدور لیبرمان رهبر حزب "خانه ما اسرائیل" در خصوص این دیدار به نشریه کامرسانت روسیه گفته است: این دیدار صرفا انتخاباتی به امید کسب آرای اسرائیلی‌های روس زبان است و هیچ ارتباطی با سیاست خارجی و امور امنیتی ندارد.

به گفته وی، کسی در اسرائیل گول این قدم را نمی‌خورد، سفر به مسکو برای عکس انداختن با پوتین، وقتی وزارت امور خارجه روسیه نتانیاهو را بخاطر اظهارات وی در مورد دشت اردن نکوهش کرده بود"، نتیجه بخش نیست.

یادآور می شود که یک روز پیش از دیدار نتانیاهو با پوتین، وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای وعده های انتخاباتی نتانیاهو در مورد الحاق بخش هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی را محکوم و آن را باعث نگرانی مسکو خواند چرا که منجر به افزایش تنش در منطقه می شود.

ایگور سوبوتین صاحبنظر روس در روزنامه نزاویسیمایا گازتا به آخرین تغییر و تحولات در جهان برضد نتانیاهو اشاره کرده و نوشته است: اعلامیه آمریکا در مورد آمادگی کاهش فشار تحریم‌های ایران به زمینه مهم دیدار نتانیاهو از روسیه تبدیل شد ضمن اینکه خارج شدن جان بولتون از کاخ سفید ابتکار اسرائیل در جهت ترتیب دادن ملاقات جدید روسیه، آمریکا و اسرائیل در سطح رؤسای نهادهای امنیت ملی، وزرای امور خارجه و دفاع را با مشکل مواجه کرد.

به عقیده این صاحبنظر روس، اسرائیل اظهارات ضد ایرانی جان بولتون در چنین ملاقات هایی را از دست داده است بنابراین مذاکرات سه‌جانبه برای نتانیاهو از نقطه نظر انتخاباتی تنها اهمیت می یابد و ملاقات با رئیس‌جمهور روسیه هم با همین هدف صورت گرفته است.

به اعتقاد وی، دیدار نتانیاهو از روسیه در شرایطی صورت گرفت که ایالات متحده، متحد مهم اسرائیل، سر دو راهی قرار گرفته است. از یک طرف دولت ترامپ نمی‌خواهد از سیاست حداکثر فشار بر ایران منصرف شود و از طرف دیگر، برای واشنگتن مهم است که با ایران وارد مذاکره شود چرا که ترامپ رفع بخشی از تحریم های ایران برای فراهم شدن دیدار با روحانی را بعید ندانسته است.

آنتون مارداسوف صاحبنظر شورای روابط بین الملل روسیه معتقد است که نتانیاهو تلاش می کند با استفاده از برگ ایران وبه نمایش گذاشتن مبارزه واقعی بابزرگترین دشمن (ایران) در انتخابات به پیروزی برسد.

به اعتقاد وی، از نظر روس ها، ایران بازیگری اثرگذار در منطقه به حساب می آید که روسیه در کنار آن نقش بیشتری در خاورمیانه پیدا کرد اما در عین حال کنار آمدن با ایران به عنوان شریکی در سوریه و مساله هسته ای بسیار دشوار است.

مارداسوف معتقد است که اگر چه افزایش قدرت ایران در سوریه به سود روسیه نیست اما به روسیه اجازه می دهد که نفوذ خود را در کشورهای رقیب ایران افزایش دهد و نقش میانجی را بین این کشورها بازی کند در مجموع تمامی حوادث باعث می شود که عده بیشتری در خصوص تقویت جایگاه روسیه در منطقه حرف بزنند.

در مجموع می توان گفت که دیدار بی نتیجه نتانیاهو از مسکو، تلاش وی برای ماندن در قدرت است و نشان می دهد که او و همسرش که بارها به رشوه خواری و فساد متهم شده‌اند نمی‌خواهند زمام امور را از دست بدهند.

اظهارات ضد ایرانی نتانیاهو نیز برای مردم و رسانه های روسیه دیگر تکراری شده است ضمن اینکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در تشریح دیدار سران روسیه و اسرائیل اظهار داشت که پوتین به نتانیاهو فهمانده است که رعایت تمامیت ارضی سوریه و احیای حاکمیت دولت مرکزی این کشور برای مسکو یک ضرورت است.

از نظر روس ها، با وجود اظهارات نتانیاهو و تعریف و تمجیدهای وی از پوتین برای کسب آرای روس زبان های اسرائیل، نتانیاهو همچنان سیاست سابق خود را که اتکا به آمریکا و زورگویی به همسایگان است را دنبال می کند چرا که مقامات رژیم صهیونیستی هنوز به این واقعیت پی نبرده اند که عصر سلطه آمریکا بر جهان به پایان نزدیک شده است و اگر می‌خواهند در خاورمیانه آینده ای داشته باشند باید از راهی دیگر و بر اساس اصول مطلقاً متفاوت از اصول زورگویانه کنونی اقدام کنند.