ونیر دندان چیست؟

منبع: گهر

124

1398/6/24

14:37


ونیر دندان لایه‌هایی‌ از روکش هستند که‌ از مواد همرنگ دندان تشکیل شده اند و به منظور اصلاح رنگ دندان، ترمیم دندان ، کاربرد زیبایی و یا رفع عیب دندان های شما مورد استفاده‌ قرار میگیرد. در این مطلب اطلاعات بیشتری را راجع به ونیر دندان کسب خواهید کرد.

ونیر دندان چیست؟

venirr ونیر دندان چیست؟

ونیر دندان چیست؟

ونیر دندان لایه ای از جنس کامپوزیت یا سرامیک به رنگ دندان است که روی سطح ظاهری دندان قرار گرفته تا نواقصی مانند : مینای فرسوده دندان، نامرتبی و فاصله دار بودن دندان ها، تغییر رنگ، و شکستگی ها و ترک های دندان را اصلاح کند.همچنین جزء زیر شاخه های تخصص زیبایی در دندانپزشکی محسوب می شود زیرا لبخندی سفید و درخشان با دندان هایی مرتب و شکیل برای شما خلق می کند، آنها همچنین از سطح دندان آسیب دیده محافظت می کنند و در نتیجه این دندان ها در آینده نیاز به درمان های دیگری نخواهند داشت. از دیگر محاسن آن می توان به مقاومت بالا و  ایجاد لبخندی زیبا اشاره کرد. ونیر ها در مقایسه با روکش های دندانی نیازی به از بین بردن ساختار دندان ندارند و اگر هم نیاز داشته باشند این مقدار بسیار کمتر از روکش است.

با صرف نظر از عواملی که باعث زشت شدن ظواهر دندان می شود، ونیر ها می توانند همه یا بیشتر مشکلات زیبایی دندان را حل کنند که شامل:

  • تخریب مینای دندان: با گذشت زمان ممکن است ماده ی باریک، سخت و شفافی که دندان شما را می پوشاند (مینای دندان) فرسوده، ساییده و یا بد رنگ شود. این فرسایش و تغییر رنگ می تواند به دلایل طبیعی یا ژنتیکی باشد. با این حال اغلب این فرسودگی ها به علت مصرف نوشیدنی های غیر الکلی، چای و قهوه، استعمال دخانیات و مصرف برخی دارو هاست.
  • فرسودگی دندان: با بالا رفتن سن افراد دندان ها به طور طبیعی فرسوده می شوند و احتمال شکستگی، ترک خوردگی و به طور کلی ظاهر نامتقارن بیشتر می شوند.
  • مشکلات ژنتیکی: برخی افراد با اختلال فاصله ی غیر عادی بین دندان هایشان به دنیا می آیند و این فواصل با بالا رفتن سن بیشتر هم می شود.
  • دندان های نامرتب: این نامرتب بودن می تواند حاصل ساییدگی یا فرسودگی کلی دندان ها باشد.

در ادامه انواع ونیر دندان ، مزایا و معایب آن را می خوانید

ونیر های دندان اصولا از جنس پرسلین(سرامیک) یا رزین کامپوزیت هستند. به گفته ی انجمن دندانپزشکی آمریکا؛ جاگذاری پرسلین نسبت به رزین کامپوزیت نیازمند زمان بیشتری است. دندانپزشک، پس از برداشتن قسمتی کوچکی از مینای دندان، از دندانی که مشکل دارد نمونه گرفته و به آزمایشگاهی می فرستد که ونیر ها را طراحی می کند. طراحی ونیر ها ممکن است چند روز زمان ببرد و معمولا تا ویزیت بعدی طول می کشد. البته ممکن است ونیر های رزین کامپوزیت به محض ترمیم و آماده سازی دندان آسیب دیده در مطب دندانپزشک ساخته شوند. تمام ونیر های دندانی در آخر با سیمان رزین به دندان متصل می شوند. هر کدام از این ونیر ها مزایای متفاوتی دارند. برخلاف ونیر های سرامیکی(پرسلینی)، ونیر های رزین کامپوزیت برای جاگذاری نیازمند تخریب بخش کمتری از مینای دندان هستند، قیمت پایین تری دارند، می توانند طی یک جلسه انجام شوند و در صورت آسیب دیدن به آسانی قابل ترمیم هستند. از طرف دیگر ونیر های سرامیکی محکم و ضد ضربه هستند، در برابر لک شدن مقاومند، طبیعی تر به نظر می آیند و جاگذاری آنها نسبت به روکش های دندان، نیازمند تخریب بخش کمتری از مینای دندان است.

 مزایا

ونیر ها مزایای زیادی دارن از جمله:

  • آنها ظاهری زیبا و طبیعی به شما هدیه می دهند.
  • بافت های لثه به راحتی سرامیک( پرسلین) را قبول می کنند(پس نمی زنند).
  • ونیر های سرامیکی در برابر لک شدن مقاوم هستند.
  • رنگ ونیر ها می تواند طوری انتخاب شود که دندان های تیره شده را سفید تر نشان دهد. (حتما بخوانید: روش های بلیچینگ یا سفید کردن دندان )
  • ونیر های دندان روش محافظه کارانه ای برای تغییر شکل و رنگ دندان محسوب می شود. زیرا در مقایسه با روکش های دندان که در آن ها تغییر شکل شدید و اساسی دندان اولویت محسوب می شود، ونیر ها محکم تر هستند و همچنین جایگزین ظریف و زیبا تری برای دندان به شمار می روند.

معایب

کاستی های ونیر دندان شامل :

  • فرآیند ونیر کردن دندان برگشت ناپذیر است.
  • ونیر ها نسبت به پیوست های رزین کامپوزیت از قیمت بالا تری برخوردارند.
  • معمولا زمانی که می شکنند یا ترک برمی دارند اصلاح پذیر نیستند.
  • به دلیل بر داشتن مینای دندان، دندان ممکن است به غذاهای گرم و سرد و نوشیدنی ها حساس شود.
  • ونیر ها ممکن است دقیقا همرنگ دیگر دندان هایتان نباشند. همچنین رنگ ونیر ها پس از نصب شدن روی دندان قابل تغییر نیست. اگر قصد سفید کردن دندان هایتان را دارید باید قبل از ونیر کردن این کار را انجام دهید.
  • اگرچه لق زدن و افتادن ونیر ها خیلی محتمل نیست اما ممکن است اتفاق بیفتد. برای حداقل کردن این احتمال از کارهایی که باعث فشار به ونیر ها می شود خودداری کنید مثل: ناخن خوردن، گاز زدن یخ، سر مداد، یا دیگر اشیای سخت.
  • دندان هایی که ونیر شده اند نیز می توانند دچار پوسیدگی شوند از این رو ممکن است دندان ها نیاز به روکش داشته باشند.
  • ونیر ها برای افرادی با دندان های ناسالم (مثلا به علت پوسیدگی یا بیماری های لثه)، دندان های ضعیف شده( در نتیجه ی پوسیدگی، شکستگی،پرکردگی های وسیع) و یا آنهایی که قسمت قابل توجهی از مینای دندان شان از بین رفته است، گزینه مناسبی نیست.
  • افرادی که عادت به دندان قروچه و سایش دندان ها دارند کاندید های مناسبی برای ونیر های سرامیکی نیستند زیرا اینگونه عادات موجب شکستن و ترک خوردگی ونیر ها می شوند.

نحوه مراقبت و تمیز کردن آن

تمیز کردن آن ها مانند تمیز کردن دندان طبیعی است. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان از همان ابتدای ونیر کردن دندان برای بهداشت دهان و دندان الزامی است.از خمیر دندان های مناسب استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که در راستای سالم نگه داشتن دهان و دندان، دندانپزشک دوست شماست. تمیز کردن مداوم دندان ها را در برنامه روزانه تان قرار دهید و از پزشکتان درباره محصولات دیگری که می توانند در محافظت از ونیر ها مفید باشند نیز بپرسید. دندانپزشک وظیفه دارد تمام سوالاتتان  از جمله ” ونیر دندان چیست؟”  آیا ونیر کردن دندان گزینه ی مناسبی برای من است؟” و غیره را پاسخ دهد.

 طول عمر ونیر ها چقدر است؟

به طور کلی ونیر ها بین ۷ تا ۱۵ سال عمر می کنند؛ بعد از این مدت باید تعویض شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو